Gå til innhold
  • Bli medlem

Ser etter ny frilufts sekk, har sett på 2 stykker.


Anbefalte innlegg

Hei! Ser etter ny frilufts sekk til camping turer på fjellet! Har sett på Fjellreven Abisko Friluft 45L og Osprey ATMOS AG LT 50 synes begge ser nok så gode ut. Men har dere noen tips eller anbefalinger? Vil ha en sekk på cirka 45L/50L plass, og hofte beltet er en must. Men hvem av de 2 sekkene er et bedre valg?

Endret av Eirik refsnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Eirik refsnes endret tittelen til Ser etter ny frilufts sekk, har sett på 2 stykker.
Annonse

For meg er lufting i ryggen veldig viktig så jeg hadde glatt valgt Osprey.

Men med tanke på lommene på sekken virker Fjellreven bedre. Fjellreven sekken virker egentlig veldig god men for min del så klarer jeg ikke å gå tilbake til ryggsekker med dårlig lufting i rygg.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva du mener med "camping turer på fjellet" og hva du tenker medbringe av utstyr. 

Selv er jeg allergisk mot gresspollen, pels, dun og det å ha ting festet utenpå sekken. Derfor bruker jeg i 90% av tilfellene sekk på 90 liter eller mer når jeg er på tur og synes 40-50 liter normalt er for lite til en dagstur....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Espen, å ha ting hengende utenpå sekken funker dårlig for meg. Til nød kan jeg ha et sammenrullet skumunderlag hengende der, men det er unntaket.

Ellers har jeg god erfaring med Bergans Helium 55 L, den er lett og med godt bæresystem, dog noe minimalistisk utformet for å spare vekt. Det er mitt foretrukne valg for dagstursekk i denne størrelsesorden, med pluss for mulighet til å justere lengden på ryggen.

Jeg har ingen erfaring med Fjällräven-ryggsekker, men har lest en del bra om dem her på forumet. Osprey har jeg opptil flere av (ca. 6–7 stk), og de liker jeg veldig godt. Slitesterke og godt bæresystem. Ut fra det jeg finner av de to sekkene du nevnte, så er det kun Osprey-sekken som har justerbar rygglengde, mens Fjällräven er den eneste som kan åpnes i fronten. Begge punkter er funksjoner jeg liker, men å kunne justere sekken til min rygg veier nok tyngre enn å kunne åpne en 50 L sekk i front, så jeg hadde nok hella mot Osprey-sekken av de to.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Espen poengterer så er behovet (campingturer på fjellet) litt vagt beskrevet, men 45L høres uansett lite ut til slik bruk.

Det er mye bedre å bære en stor sekk med lite i, enn en liten sekk med mye i. I det øyeblikket du må feste ting utenpå sekken går det virkelig fort nedover med komforten.

Ingen erfaring med nevnte sekker, men har en Helium 55 som @Måssåbjønn foreslår, og er godt fornøyd med den. Stor nok til lettpakking med telt eller komfortabel glamping på hytte-til-hyttetur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden TS spesifiserte ønsket sekkevolum regner jeg med at det er gjort noen vurderinger selv på hva som behøves for "campingturene" :) I lightweight/ultralight-miljøer er jo en 45-liter sekk nesten å anse som oversized. Og dette fra folk som går flere tusen kilometer på tur. Selv leker jeg med tanken om maks 55 liter på en mulig Norge på Langs-tur. Uten ting hengende utenpå sekken. Det er jeg også allergisk mot.

Jeg synes det er litt synd at den nye, mindre Fjällräven Kajka-modellen kun finnes i 35-liter utgave og ikke også strekker seg opp mot 45-50-liter. Eventuelt samme for klassiske Kajka-storsekkene ikke går lenger ned enn 55 liter, og da kun som utgående damemodell.

https://www.naturkompaniet.no/produkte/kajka-55-w-20257090/#forest-green_onesize

Jeg vet ikke hvor mye den tilpassede fasongen har å si egentlig, men det ville vært mitt forslag (eier både Kajka 65 og Kajka 85 selv).

Det er kanskje forstått allerede at jeg lener mot Fjällräven om valget står mellom Friluft 45 og Atmos 50, men personlig ville jeg ikke kjøpt noen av de. Sekker som ikke er flate i bunnen, og dermed umulig at kan stå rett opp og ned uten støtte er ikke for meg 😁

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GubbePaaTur skrev (34 minutter siden):

Kan på det varmeste anbefale ryggsekker fra amerikanske Mystery Ranch. Har selv en Bridger 65 og en Coulee 40 fra dem. Fantastisk kvalitet og komfort. Er det i rundt 50 liters området du er ute etter kan jeg da anbefale Bridger 55 ( https://varuste.net/no/p125488/mystery-ranch-bridger-55-mens ) . Ja, de koster litt, men de er verdt det.

Ikke bare koster de litt, men de veier en solid porsjon også når 55-literen veier like mye som min Osprey 115-liter. Eneste fordelen med så tung småsekk er vel at kiloprisen blir lavere...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (11 minutter siden):

Ikke bare koster de litt, men de veier en solid porsjon også når 55-literen veier like mye som min Osprey 115-liter. Eneste fordelen med så tung småsekk er vel at kiloprisen blir lavere...?

Ja, ja. Slikt kan det være, men sekken er nydelig :-)

Er vekt en greie, så se også på https://www.sportsnett.no/gregory-218-focal-58-rc-p15153/ozone-black-md-v81126 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan hvertfall gå god for Fjällräven Abisko Friluft 45l-sekken, da jeg har den selv. Solid og god.
Bruker den mye på 1-2 dagers overnattinger, helgeturer og lign vår, sommer og høst når jeg ikke trenger så mye klær.

Liker sekken godt da den rommer hvertfall det jeg har med på de turene. Ofte Amok Draumr 5.0 XL hengekøye, Fjøl XL, tarp og sovepose som de største tingene.
Eneste jeg ikke liker, men har funnet meg i, er at sekken har en teit bue som rammen lager inn mot åpningen i toppen.
Pleier sjeldent å ha mer enn 15kg i den, men man kan presse den opp mot 20kg, men da liker jeg heller å gå over til Kajka 65l eller 85l, som har bedre bæresystemt og beregnet for mer vekt.
IMG_4818.thumb.jpg.781ba5bb1023b77aae0683650179e15a.jpg

IMG_3485.thumb.jpg.1c4e874698be615a35a672073d48f963.jpg
 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian V. skrev (3 timer siden):

Jeg kan hvertfall gå god for Fjällräven Abisko Friluft 45l-sekken, da jeg har den selv. Solid og god.
Bruker den mye på 1-2 dagers overnattinger, helgeturer og lign vår, sommer og høst når jeg ikke trenger så mye klær.

Liker sekken godt da den rommer hvertfall det jeg har med på de turene. Ofte Amok Draumr 5.0 XL hengekøye, Fjøl XL, tarp og sovepose som de største tingene.
Eneste jeg ikke liker, men har funnet meg i, er at sekken har en teit bue som rammen lager inn mot åpningen i toppen.
Pleier sjeldent å ha mer enn 15kg i den, men man kan presse den opp mot 20kg, men da liker jeg heller å gå over til Kajka 65l eller 85l, som har bedre bæresystemt og beregnet for mer vekt.
IMG_4818.thumb.jpg.781ba5bb1023b77aae0683650179e15a.jpg

aico skrev (6 minutter siden):

Prøver du å fortelle oss at det er en sekk en plass i de bildene @Kristian V.

Du får prøve med en mindre distraherende bakgrunn neste gang ;) drømte meg bort på tur jeg nå..

Hvis du vil se mer fine *bakgrunner* er det bare å følge meg på insta😏 @Eirik_Outdoors_Camping haha🏔️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Bjørnar Ø skrev (20 minutter siden):

Hvis sekk ikke er valgt enda, så har Widforss sekker fra denne produsenten https://www.savotta.fi/products/jaakari-l

Koster litt men skal være solide. 

Ser ut som en sekk med en litt enklere utgave av Berghaus sitt Cyclops bæresystem. Har selv brukt Berghaus Vulcan med Cyclos 2 systemet (80+20 ltr) i over 25 år, før jeg i fjor kjøpte Mystery Ranch. Det var og fremdeles er en helt rå storsekk. Milrab fører den nye oppdaterte Berghaus militærsekkene.

Ønsker du å skille deg litt ut, så hvorfor ikke se på sekkene til Hill People Gear

https://www.hillpeoplegear.com/

Har hørt mye bra om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, GubbePaaTur said:

Ser ut som en sekk med en litt enklere utgave av Berghaus sitt Cyclops bæresystem. Har selv brukt Berghaus Vulcan med Cyclos 2 systemet (80+20 ltr) i over 25 år, før jeg i fjor kjøpte Mystery Ranch. Det var og fremdeles er en helt rå storsekk. Milrab fører den nye oppdaterte Berghaus militærsekkene.

Ønsker du å skille deg litt ut, så hvorfor ikke se på sekkene til Hill People Gear

https://www.hillpeoplegear.com/

Har hørt mye bra om dem.

I overkant mange kompresjonsstropper på de sekkene der, valgfritt magebelte er sikkert fint men det ser veldig løsthengende ut. En av de tingene jeg virkelig setter pris på med et magebelte er når de er godt festet og stabilt mot resten av sekken.

Men mest av alt syntes jeg de ser ut som de er konstruert på en dårlig måte mot ryggen. Lufting i rygg er mer eller mindre totalt fraværende.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (14 minutter siden):

I overkant mange kompresjonsstropper på de sekkene der, valgfritt magebelte er sikkert fint men det ser veldig løsthengende ut. En av de tingene jeg virkelig setter pris på med et magebelte er når de er godt festet og stabilt mot resten av sekken.

Men mest av alt syntes jeg de ser ut som de er konstruert på en dårlig måte mot ryggen. Lufting i rygg er mer eller mindre totalt fraværende.

 

 

Jeg ser det du sier og liker også et solid hoftebelte. Der er Mystery Ranch topp.

Har aldri prøvd Hill People, men hvis du ser på Lars Bergan på YouTube så bruker han det. Chattet med han tidligere og han var meget fornøyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, GubbePaaTur said:

Jeg ser det du sier og liker også et solid hoftebelte. Der er Mystery Ranch topp.

Har aldri prøvd Hill People, men hvis du ser på Lars Bergan på YouTube så bruker han det. Chattet med han tidligere og han var meget fornøyd. 

Ja, Mystery Ranch har noen veldig intressante sekker de men dessverre ikke noe over 65L og jeg har allerede 50-65L området godt dekket med verdens beste sekk, Osprey UNLTD 64.

Og ja, jeg tør å påstå at det faktisk er verdens beste i det størrelsesområdet. Denne sekken har ødelagt meg helt og alt annet fremstår nå som ukomfortabelt... Jeg bare lengter etter den dagen jeg får tak i en større sekk laget med samme type 3d-printet karbonfiber.

Men den er også latterlig dyr, og er i praksis en prototype-sekk som viser frem litt av den teknologien vi vil se andre sekker ta i bruk om 5-10 års tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (12 minutter siden):

Ja, Mystery Ranch har noen veldig intressante sekker de men dessverre ikke noe over 65L og jeg har allerede 50-65L området godt dekket med verdens beste sekk, Osprey UNLTD 64.

Og ja, jeg tør å påstå at det faktisk er verdens beste i det størrelsesområdet. Denne sekken har ødelagt meg helt og alt annet fremstår nå som ukomfortabelt... Jeg bare lengter etter den dagen jeg får tak i en større sekk laget med samme type 3d-printet karbonfiber.

Men den er også latterlig dyr, og er i praksis en prototype-sekk som viser frem litt av den teknologien vi vil se andre sekker ta i bruk om 5-10 års tid.

Mystery Ranch på 105 liter

https://www.widforss.no/mystery-ranch-marshall-105-foliage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutes ago, GubbePaaTur said:

No shit, jeg var inne på nettsiden deres for en stund tilbake og fant ingen ting. Må ha oversett den der.

Men det jeg savner med den sekken er den festesystemet man ser i Bridger hvor det er godt feste over brystet, det er akkurat det festesystemet som har vert noe av det mest intressante for min del.

Den kan det godt hende jeg tester ut. :) Har mye av det jeg har vert på utkikk etter i en stor sekk, blant annet gode utvendige lommer som ikke blir for stramme hvis innsiden av sekken er full. Har planer om å kjøpe en større sekk i løpet av året så hvis jeg finner den på tilbud kan det godt hende jeg prøver meg.

 

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (15 timer siden):

 

Men det jeg savner med den sekken er den festesystemet man ser i Bridger hvor det er godt feste over brystet, det er akkurat det festesystemet som har vert noe av det mest intressante for min del.

 

Har hatt endel sekker i mine år med friluftsliv, startet på 80-tallet, og med hånden på hjertet så har jeg aldri hatt en så behagelig sekk som MR Bridger 65. Dette bæresystemet er i en egen klasse. Jeg var ute etter en sekk i 65 liters området og kikket lenge på Gregory Baltaro 65. Det var denne videoen som fikk meg til å ta sjansen på et merke jeg ikke kjente.

https://youtu.be/1M-hTOxSH_Q?si=XuiFxRYjmxEfz8fB

Etter å ha kjøpt en 40 liter fra Mystery Ranch også, så jeg ikke i tvil om at den 105 literen som Widforss selger vil være en god og solid sekk.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirik refsnes skrev (På 3.1.2024 den 23.10):

Hei! Ser etter ny frilufts sekk til camping turer på fjellet! Har sett på Fjellreven Abisko Friluft 45L og Osprey ATMOS AG LT 50 synes begge ser nok så gode ut. Men har dere noen tips eller anbefalinger? Vil ha en sekk på cirka 45L/50L plass, og hofte beltet er en must. Men hvem av de 2 sekkene er et bedre valg?

Har benyttet et par Osprey lettevktmodeller. Veldig god funksjonalitet. Det eneste jeg har å utsette er at skylderemmene er litt smale og myke. På lengre turer er de som å gå med tau der skulderremmene tynger. Selv synes jeg ATMOS AG LT 50 er 1 kg for tung :-) , men det er jo snakk om prioritering og om en er på lettvektkjøret eller ikke.

50 l er en grei størrelse til fjellturer dersom du har sjekket at ditt utstyr får plass.

Enda en sekk, denne har blitt min favoritt: https://flyalfscreek.wordpress.com/2022/06/12/zpack-arc-haul-zip-64l-backpack-review/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.