Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt Fjällräven-telt, Abisko Friluft 2 (ikke sekk på 2 liter)


sneakyowl

Anbefalte innlegg

Når jeg så nyhetene om de nye Fjällräven Kajka-sekkene (annen tråd) så jeg samtidig at de har kommet med et nytt telt overraskende nok! Kanskje mest overraskende er at teltet har samme navn flere av de mindre sekkene deres 🫠 Abisko Friluft 2

Det ser ut som et ganske standard sommertelt i litt mer "amerikansk" kuppeltelt stil med tverrstang på midten og yttertelt som legges over etter oppsett (?). God lufting i alle ender og under 2 kg (mye lettere enn andre 2-mannstelt fra Fjällräven).

https://www.fjallraven.com/no/no/vesker-utstyr/telt-soverposer/telt/abisko-friluft-2?_t_q=&_t_hit.id=Luminos_Storefront_Web_Features_Catalog_Product_Domain_CommonProduct/CatalogContent_24222b7c-732b-4d64-98cc-abc1705567bc_no&_t_hit.pos=1&_t_tags=andquerymatch%2clanguage%3ano%2csiteid%3a162d49d9-f0ac-4d2d-a110-e8143f6ca828&v=F53607%3a%3a7323451017087


abisko_friluft_2_53607-525_a_main_fjr.thumb.webp.85569a9fbf74555740d42b1a9a9d5b7d.webp

abisko_friluft_2_53607-525_h_detail_fjr2.thumb.webp.29a56fe9e0fd102985ec400d0cfcfd3d.webp

Jeg ser ikke helt den store grunnen til å velge akkurat dette teltet over noe mye billigere fra f.eks. MSR når teltet åpenbart er for finværstelting uansett. Men kult at det skjer _noe_ på teltfronten hos Fjällräven også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
sneakyowl skrev (3 timer siden):

 


abisko_friluft_2_53607-525_a_main_fjr.thumb.webp.85569a9fbf74555740d42b1a9a9d5b7d.webp

abisko_friluft_2_53607-525_h_detail_fjr2.thumb.webp.29a56fe9e0fd102985ec400d0cfcfd3d.webpJeg ser ikke helt den store grunnen til å velge akkurat dette teltet over noe mye billigere fra f.eks. MSR når teltet åpenbart er for finværstelting uansett. Men kult at det skjer _noe_ på teltfronten hos Fjällräven også.

Tenkte det samme.

Abisko view er jo det ultimate sommerteltet av alle sommertelt, egentlig.

Forskjellen i dette tilfellet ligger vel i at med Fjellreven får man silnylon ytterduk med mye mindre pakkvolum enn PU-coated ytterduk som MSR bruker på de fleste (alle?) modellene.

Med fjellreven får man da ett telt med lavere pakkvolum, med MSR får man ett telt som står strammere i regnvær.

Men MSR er gode og stramme telt det, jeg synes de er bra til sitt bruk.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Fjellreven har i motsetning til andre produsenter av "amerikanske telt" valgt å legge til godt med barduneringspunkter. Teltet burde da i teorien være mer vindstabilt, noe som savnes i telt av denne typen konstruksjon. Det er få eller ingen konkurrenter som har barduner på dørene f.eks. Jeg har kun sett dette på Bergans sitt ekspedisjonstelt som er i en helt annen vektklasse. Så kanskje bruksområdet til dette teltet er litt mer enn rent godværstelt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.