Gå til innhold
  • Bli medlem

Turbukser - Hva ser du etter, hva foretrekker du?


GubbePaaTur

Anbefalte innlegg

Prøver ikke her å skape en debatt om hva som er best, men heller bare rett og slett høre om ting du ser etter i en god turbukse. 

En ting jeg ser er at det er så mange produsenter som nå plasserer lårlommen på fremsiden av låret. For meg blir det egentlig helt feil. Jeg liker lårlommen på siden av låret. Noen bukser med frontlomme har jeg, men jeg bruker ikke frontlommen. Fjellreven Keb er et godt eksempel på bukse med frontlomme. Synspunkter?

Så er det dette med stoffet buksen bør ha. Personlig foretrekker jeg en bukse solid lerret som f.eks poly/bom eller tilsvarende. Er også glad i litt stretch fleece om vinteren. Ren goretex blir noe som jeg drar over når det trengs. Favoritten jeg har nå er min gamle Helsport Fenris bukse som er kombi stretch fleece øverst og goretex fra kne og ned. Knall god om vinteren og på litt hustrige høstdager. Ellers gikk jeg til innkjøp av Helikon-Tex sin Pilgrim Pants ( https://www.helikon-tex.com/en_eur/sp-pgm-dc-pilgrim-pants.html ) som ny stoffbukse på slutten av høsten. Den trofaste Lundhags buksa takket for seg i oktober, så det blir spennende med Helikon-Tex. Jeg har trua på den, da jeg har brukt anorakken derfra i 2 år nå.

Når det gjelder innebygget gamasje, så er jeg ikke imot. Jeg bare bruker den ikke. Foretrekker god gammeldags løs gamasje, da i Gore-Tex.

Spennende å høre hva dere andre ser etter.

Endret av GubbePaaTur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lårlomme semi-foran på låret synes jeg er helt genialt, i hvert fall på de Norrøna-buksene jeg bruker mest (Falketind Heavy Duty og Svalbard flex1) Lommene er perfekte til å ha mobilen i, og de har en "stretchy lomme" inne i lommen som gjør at mobilen sitter relativt tett på låret. Veldig kjapt og enkelt å fiske opp mobilen fra.

Materiale liker jeg at har en viss stretch og er pustende. Gore-Tex eller vanntetthet i bukse har jeg egentlig aldri sett et behov for. Det skal regne ganske heftig før det er et reelt problem at buksen blir litt våt. "Soft shell", både tynne og tykkere tåler også mye mer enn membranmaterialer synes jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Lundhags Traverse/Authentic. Dette er første versjon, Traverse 2 er laget litt billigere, slik at den ikke lenger er et alternativ.

Den har lårlommer (utenpåliggende), slik at det er plass til lufting på utsiden, denne har mesh. Har stikklommer foran. Det er "boot lock" nederst som er en rem med stramming, den holder buksa over støvlene så gamasjer er unødvendig. Børster av verste møkka om det er sølete, men stort sett er buksa selvrensende, er det tørt neste tur forsvinner søla fra forrige gang.. Polycotton med stretch foran på knær og bak (motsatt av KEB), strammer derfor ikke noen steder under bevegelse. Siste gullting er at det er en innsydd kile i skrittet, det betyr at det ikke er noen sømmer som gnisser mot hverandre og blir slitt, og dermed holder buksa en hel evighet. Jeg har 2 jeg veksler på å bruke gjennom sesongen, de er begge over 10år gamle, stoffet er solbleket, thats it av spor av bruk.

Vasker og impregnerer med Nikwax cotton proof før hver høst, da tåler de litt regn på høsten. Tørker fort, stretch panelene blir fortere våt og slipper inn litt vind, men impregnering hjelper på de også.

Endret av Omnilite
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg bruker mest er Bergans Hogna 3L.

 

Er godt fornøyd med dem, men det er enkelte ting som irriterer. Blant annet frontlommer, men også manglende mesh på luftingen.

 

Det er veldig viktig med store åpne luftekanaler men da er det fint med mesh på innsiden. Og denne mangler mesh.

 

image.png.cdc1f7665e48fbb71556f66eecba03d2.png

Blir også en sånn løs flapp som dingler nederst, ikke bra.

 

Ser også en del på vaskeinstruksjoner, en stor fordel med Bergans er at membranene er enkle å vaske. Ting blir skittent, godt å kunne slenge i vaskemaskinen å bli ferdig med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god bukse er en du ikke tenker over at du har på deg, alt bare er der det skal være, og gjør det den skal, ingen irritasjonsmomenter :) Litt som en fotballdommer, en god dommer legger du ikke merke til.. Ofte litt prøving og feiling før man kommer dit.. For min del er Kuiu Attack en slik bukse.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yalla skrev (2 minutter siden):

En god bukse er en du ikke tenker over at du har på deg, alt bare er der det skal være, og gjør det den skal, ingen irritasjonsmomenter :) Litt som en fotballdommer, en god dommer legger du ikke merke til.. Ofte litt prøving og feiling før man kommer dit.. For min del er Kuiu Attack en slik bukse.

 

Takk for tipset om Kuiu. Dette er et nytt merke for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er glad i fjellrevenbukser, og har flere varianter. 

For turbruk vår/høst/vinter velger jeg Vidda Pro Ventilated 10/10 ganger. Etter at den ble kjøpt inn har KEB fått ligge i skuffen. Jeg liker at den ikke er så kort i livet, man får den mer over ræva. Lårlommene er jeg egentlig glad i. De er plassert såpass lang nede at jeg ikke har problemer med å bruke dem også når jeg sitter.

Til sommerbruk har jeg en Abisko Lite Zip-off. 

Endret av KjartanE
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den idelle turbuksen for meg sommerstid i Finnmark. Produseres dessverre ikke lengre, men fikk tak i en ekstra så jeg er dekket en stund til, men den siste av dem holder nok ikke mer enn et år eller 2 til. 

Må legge til at dette er av typen "vanlig turbukse" som jeg bruker i 90% av tilfellene. Bare når jeg er på tur uten særlig tørkemulighet over mange dager så prioriteres bruk av tett skallbukse. 

 

Min favorittbukse har:

1: Dobbelt stoff slik at den har noe isolasjonseffekt, men mesh bak knær og andre steder man typisk blir klam. På denne måten blir jeg sjelden klam og buksen er vesentlig varmere enn ettlags bukse og hindrer også myggen å stikke gjennom. (Noe myggen faktisk gjør på de tynneste tubuksene mine)

2. 2-veis glidelås fra hofta og ned. Gjør lufting til en lek de få dagene den faktisk er for varm i Finnmark eller man har høy aktivitet i bratte lier. Liker ikke glidelåer som går helt opp i linningen.

3. Stramming i topp med type "trekk og fest på borrelås" - dette gjør at det er en hel "smøyestol" omtrent fra hofte til hofte. Dette gjør at man ikke får sånn "sikksakkbukse" bak om beltestramming og bukse ikke spiller på lag sånn enkelte bukser gjør. Det lar seg gjøre å tre turbeltet hele veiene gjennom denne.

4. Snøskjørt med krok. Buksen er egentlig en radonee-bukse så den har snøskjørt og krok. Gjør at jeg aldri får rusk/rask/vann i skoene ved rasing rundt i lyng, kratt og myr og gjør at jeg ikke trenger å bruke gamasjer der jeg gjerne ville gjort det på andre bukser. 

5. Skråstilte sidelommer med "tett" glidelås. Har forsåvidt også en lårlomme på ene beinet som aldri er i bruk slik som trådstarter nevner også. Lommene er i litt "loddent stoff" som opplever varmende med hendene i lomma i motsetning til en del lommer som er mer "plastaktig" innvendig. 

6. Romslig passform. Hater tighte bukser. 

7. Ingen lårlomme. Har aldri funnet behov for lomme på siden av låret7kneet på noen form for bukse foruten snekkerbuksa...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritt bukse til vinter = Espens :-)

Til sommer er min fovoritt en bukse i tynt syntetisk stoff som ikke er vanntett, forholdsvis vindtett, uten lommer, ikke noen glidelåser, og innebygd stramming i livet. Det viktigste er er lav vekt, er myggtett, tørker fort og er lett å ta av/på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva som gjør at jeg liker de jeg gjør, men jeg liker ikke Fjellreven buksene har jeg funnet ut, Har to viddabukser og synes de har passform som en sekk.
Og skulle jeg noengang plage verden med en rørleggersprekk, så blir det garantert i denne buksa. Men rett skal være rett, kvaliteten oppleves som god, og sikkert bedre enn det som har blitt min favoritt. Men det er likevel bukser som jeg helst unngår å bruke hvis jeg kan 

Har tidligere hatt gode opplevelser med Lundhags Traverse bukser, men etter hvert som de ble slitt ut, har jeg prøvd meg på en Revolution Race GP Pro og den synes jeg er helt fantastisk. Men jeg liker en litt "slim fit" passform og med gode stretch-paneler oppleves den som både behagelig og fleksibel. Jeg bruker den både til tur og generell fritidsbukse.
Og basert på denne erfaringen har jeg også utvidet "kolleksjonen" med Outdoor Jeans variantene, som jeg ofte bruker på kontoret. Gudd støff, om jeg skal få si det selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med @Ringperm, jeg har prøvd mye forskjellig oppgjennom, men har i det siste vært veldig fornøyd med Revolution Race GP Pro Rescue. Har både v1 og v2, og det er absolutt en bra forbedring at v2 kan utvides i leggen for å gå utenpå jaktstøvler o.l. Jeg liker den smale passformen og at de har rause benlengder også i de små størrelsene.
Lårlommer er ikke noen favoritt, uansett hvor langt fremme eller på siden de er plassert. Til lette ting som bæsjeposer eller ett magasin med .22 l.r. går det bra, men langt fra noe jeg ønsker eller trenger. Baklommer er jeg derimot stor fan av, og denne har to. Med glidelås.

Dette er en bukse som har hentet en småfrekk mengde inspirasjon fra Fjällräven Keb, men RR har laget den beste versjonen etter min mening. Som @Omnilite nevner om Keb har også denne buksen motsatt plassering av stretchpanel ifht. f.eks. Lundhags Traverse, som jeg alltid har tenkt er den logiske plasseringen av stretchpanel. I bruk synes jeg derimot det fungerer veldig bra. Jeg har prøvd en annen RR modell (Norwand) som har samme plassering av stretch-panel som Lundhags, men den er ikke på langt nær like god.

Foretrekker bomull eller bomullsblandinger så lenge det er snakk om enkelt friluftsliv i ikke alt for fuktige eller høy-intense aktiviteter, men i dårlig vær eller mye svetting så vil jeg heller ha noe syntetisk, men preferansene er ellers ganske lik. Dvs. smal passform, håndlommer, baklommer og mulighet for å utvide benåpning. Ekstra ventilasjon er heller ikke å forakte. Favoritten i mange år er en bukse fra Trango World, men aner ikke hva den heter dessverre. Perfekt blanding av materialer; tynn stretch der det bøyes og tøyes mest, mer vindtett nylon der det ikke er behov for stretch og solid cordura nylon på noen utsatte plasser. Den begynner å bli hoinngammal, så leter stadig etter en erstatning.
Jeg holder på å modifisere noen Norrøna-bukser for å konvertere ventilasjonsglidelåsene til "full-zip", så jeg får både ventilasjon og enklere av og på uten å ta av sko. Vinteren kom før jeg rakk å bli ferdig med moddingen, så jeg mistet litt fremdrift. Det er ikke alt jeg liker med Norrøna sine softshell-bukser, som f.eks. de håndlommene som @Marius Engelsen nevnte, men hvis glidelåsprosjektet blir vellykket så har jeg trua på at det kan bli ganske OK. Så langt liker også at det er ant-sagge-materiale på innsiden av bukselinningen. Veldig kjekt for oss som ikke har noe rævv å henge buksa på :)

Gore-tex og andre regnbukser faller litt utenfor turbukse-definisjonen for meg. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (10 minutter siden):


Jeg holder på å modifisere noen Norrøna-bukser for å konvertere ventilasjonsglidelåsene til "full-zip",

@Marius Engelsen

 

Jeg synes faktisk «full-zip» er så gale at jeg ikke kjøper bukser om de har det.

På tur har jeg vanligvis jakker som går ned på hoften, og/eller går med sekk som har hoftebelte. Da får jeg ikke tak i lufteglidelåsen uten å åpne hoftebeltet, trekke opp jakken og genseren, og føle meg fram til glidelåsen (med hansker/votter). Særlig til vinterbruk og toppturer går lufteglidelåsene på lårene opp/ned ofte, og da må de være tilgjengelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (4 minutter siden):

Jeg synes faktisk «full-zip» er så gale at jeg ikke kjøper bukser om de har det.

På tur har jeg vanligvis jakker som går ned på hoften, og/eller går med sekk som har hoftebelte. Da får jeg ikke tak i lufteglidelåsen uten å åpne hoftebeltet, trekke opp jakken og genseren, og føle meg fram til glidelåsen (med hansker/votter). Særlig til vinterbruk og toppturer går lufteglidelåsene på lårene opp/ned ofte, og da må de være tilgjengelig.

Ser den. Disse er i utgangpunktet ikke tiltenkt vinterbruk, så det burde gå bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne ha litt robuste, slitesterke bukser, som tåler litt kratt og hundeklør. Bør være tilnærmet vindtett. Vanntett er ikke nødvendig, men bør tørke fort. Har ofte med en superlett Haglöfs LIM skallbukse med glidelås langs siden. Stretch-stoff har ofte dårlig slitestyrke.

Bruker sjeldent lufteglidelåser, så ikke noe "must". Men om de skal være der må de være på utsiden og de bør helst ha myggnetting inni. 

God passform er veldig viktig. Liker hverken supertrange, som hindrer deg når du går i motbakker, eller bukser med mye stoff som slenger. Erfaringsmessig bør buksa være sydd med skrittkile. Bukser uten revner raskt i skrittet til meg.

Liker håndlommer/frontlommer. Lommer på lårene er greit. Fordeler og ulemper med om de er foran eller på siden. Sidelommer kan man ha mer oppi uten at det blir ubehagelig når man går. Lommer bak på rumpa er fullstendig unødvendig.

Av andre detaljer bør det være en ok stramming nede ved beina og gamasjekrok er supert. Da kan man fint bruke buksa i snø uten gamasjer. Litt stretch i linningen kan være behagelig men bruker belte uansett.

Den beste jeg har prøvd er Klättermusen Gere. Denne er eneste buksa jeg ikke har slitt ut på ett år. Har to av disse og bruker nesten daglig. Oppfyller alle mine krav, men hadde foretrukket å droppe luftingen og få lårlommene på siden. Fjällräven Vidda Pro er ei ok bukse, men revner i skrittet og må sys til det kjedsommelige. Tørker saktere enn Gere. Superbra lommeutvalg. Bergans Hogna 3L er skallbuksa jeg bruker når jeg forventer regn mesteparten av turen. Litt klamt stoff, men gode detaljer og beste passformen jeg har opplevd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.