Gå til innhold
  • Bli medlem

Footprint, yay or nay?


Ringperm

Anbefalte innlegg

God morgen.
Jeg kom over en diskusjon om bruken av footprint i Norge VS det store utland. Vedkommende fra Norge var ikke en tilhenger og påsto at dette, etter hans erfaring, er lite brukt og dermed også lite solgt i Norge.
Hans meningsmotstander fra de britiske øyer hadde motsatt erfaring, og det fikk meg til å lure på hvor utbredt footprint (er bunnduk det noske ordet?) er blant medlemmene her inne

Kjøper dere alltid med dette når dere kjøper telt, eller bare unntaksvis? (hvis det kjøpes i det hele tatt.)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri hatt eller brukt bunnduk. Og det har gått bra hittil.

Kjøpte ett Nemo hornet elite osmo 1P... ett eller annet, for en tid tilbake. Har ikke brukt det enda, men tenker kanskje at ett såpass lett telt kan vare litt lengre ved bruk av bunnduk. Teltet i seg selv veier jo absolutt ingenting, så det skulle ikke være ett uoverkommelig kompromiss å slenge med halvannen kvadrat med tyvek i tillegg.

Prøver nok en tur uten først, så jeg før en føling med hva det ser ut til å kunne tåle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker og har alltid brukt bunnduk. Syns det bortsett fra å beskytte selve teltbunnen fra slitasje, har den gode egenskapen at det reduserer kondens betraktelig. Veldig synlig når teltet skal rives og pakkes sammen. Teltbunnen er tilnærmet tørr, mens bunnduken er mer, eller mindre våt/fuktig avhengig av underlaget teltet har stått på.

Syns også det er mye hyggeligere å pakke ned (og opp) et tørt og ikke minst rent telt. 

Det er mye fuktighet i bakken så bunnduken kan med fordel også dekke bakken i forteltet. Da dannes det mye mindre kondens på innsiden av ytterteltet. Og med gode lufting i tillegg har du gjort så godt du kan for å redusere kondens. Vinn vinn, sier jeg😃

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Footprint er ofte dyre og tar selvsagt opp noe plass og vekt i sekken. Mine telt tåler ihvertfall normal bruk uten footprint, og har bunnduker som er veldig enkel å dryppe en dråpe lim på evt. hull som evt. kan oppstå om man er uheldig.

Jeg har akkurat bestilt ett Tyvek footprint fra Backpackinglight.no, for å bruke i Hilleberg Unna i vinter når jeg ikke har med innerteltet. Greit å ha noe slags gulv mot snøen. Det er både billigere og lettere enn andre typer footprint, men man må feste strikk/maljer eller noe annet om man vil ha det festet til teltet. https://backpackinglight.no/products/six-moon-designs-footprint-tyvek?_pos=1&_sid=5852a9db1&_ss=r

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri eid eller brukt bunnduk på mine telt, og ser ikke helt poenget. I alle fall ikke med de som kun dekker arealet av innerteltet.

Det har vært populært å bruke bunnduk på Helsport sine Superlight-telt har jeg sett, fordi man har vært redd for at den tynne bunnen i innerteltet ikke skal tåle bruk. Dette blir jo bare helt meningsløst. Velg da heller Pro-modellen, som kommer med kraftigere bunn, og da blir jo teltet sikkert både lettere og i hvert fall mye billigere! : )

En duk som kun dekker arealet av forteltet kan vel kanskje ha noe for seg, men tror jeg klarer meg uten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt telt både med og uten bunnduk, da type Tyvek.
Før brukte jeg alltid enten et Mountain Equipment eller et Bergans telt på sommeren og syns da at det ble tørrere og mer behagelig klima inne i teltet når det var mye regn.
Nå er det Unna som blir brukt på sommeren og jeg syns ikke at jeg hatt behov for bunnduk på det enda.
Dette er sikkert som mye annet vi er borti på tur, nemlig veldig individuelt hva man oppfatter som nyttig og hva man har behov for.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hatt, kjøpt eller hatt behov for bunnduk med ett unntak:

Lavvoen min som har kombplett innertelt med påsydd bunn hadde hele innerteltet til service på Melhus da vi hadde behov for lavvoen og ovnen på en vårtur i sølete terreng. Vi brukte da en presenning som bunnduk i den delen vi hadde liggeunderlag og sovepose. 

Og jeg anser meg en som telter mer enn gjennomsnittsnordmannen. Som telt bruker jeg ca 50/50 telt med tunnel/kuppel-konstruksjon og bruker ikke bunnduk til noen av dem. Jeg bruker alltid teltene med innertelt. Jeg kunne vurdert bunnduk om jeg skulle spart vekt og brukt teltet uten innertelt på ukjente plasser og dermed ukjent kvalitet på underlaget om det hadde medført at man sparte betydelig vekt bunnduk vs innertelt, men det er ikke mye å hente der vektmessig når jeg benytter SL/UL-telt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et "nay" fra meg. Aldri hatt behov for, selv ikke over Island hvor bakken for det meste består av sand og stein. Telt flest tåler å bli brukt.

Det eneste jeg har vurdert er å ha et custom footprint KUN for halve forteltet i Abisko Dome-teltet mitt. Der ligger alltid sekken eller annet utstyr. Det blir nok kun med tanken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk smått overrasket over svarene i denne tråden. Jeg vil si det er natt og dag i forskjell på bruk av bunnduk eller ikke når det kommer til Kondens i teltet. Jeg kjørte lenge uten selv, men jeg fikk meg tidenes aha opplevelse etter innkjøp av bunnduk eller footprint som det heter. 
Mulig det ikke spiller like stor rolle for de som setter opp telt og har tid til å lufte det godt ut hver morgen og kveld, men til mitt bruk, som setter det opp på ettermiddag/kveld og pakker det ned igjen rett etter morgenkaffen, er det helt håpløst uten. Lite som er så travelt som å pakke ned og opp vått telt hver dag. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (44 minutter siden):

Jeg er faktisk smått overrasket over svarene i denne tråden. Jeg vil si det er natt og dag i forskjell på bruk av bunnduk eller ikke når det kommer til Kondens i teltet. Jeg kjørte lenge uten selv, men jeg fikk meg tidenes aha opplevelse etter innkjøp av bunnduk eller footprint som det heter. 
Mulig det ikke spiller like stor rolle for de som setter opp telt og har tid til å lufte det godt ut hver morgen og kveld, men til mitt bruk, som setter det opp på ettermiddag/kveld og pakker det ned igjen rett etter morgenkaffen, er det helt håpløst uten. Lite som er så travelt som å pakke ned og opp vått telt hver dag. 

Jeg ser poenget, men et kondensvått telt gjør egentlig ingenting å pakke ned og slå opp igjen for min del i hvert fall. Har man en bitteliten og lett klut eller fille til å dra over gulvet i innerteltet ved neste oppsett så er det nok. Resten tørker raskt med litt lufting.

Et minus jeg ser med footprint er når det er litt vått og sølete ute. Det vel fort et "basseng" eller i hvert fall veldig overflatevått i forteltet når man går inn og ut av teltet og setter søkkvåte sko der?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at @tshansen bruker teltet ganske likt som meg, altså settes opp på kveld og pakkes neste morgen. Om teltet er vått når det pakkes ned, tar det lang tid å  få det tørrere, da det ofte er lite tørk i kveldslufta.

Når turen er ferdig og jeg pakker ned teltet for siste gang betyr det ikke noe om teltet er vått.

Tror nok bruksmønsteret mitt gjør at jeg foretrekker så tørt telt som mulig gjennom turens lengde. 😃

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har aldri brukt ekstra botnduk, og har aldri savna det. Det kan godt hende det aukar komforten i enkelte tilfeller, men det aukar også vekta i sekken. For meg som sett opp teltet om kvelden og pakkar det ned att om morgonen og har det i sekken heile dagen, prioiterar eg vekta i sekken på akkurat dette punktet.

Eg tvilar også på at det kan redusere kondens i nokon grad i teltet mitt. Når ytterteltet er fylt opp med sekkar, klede og støvlar, er det fint lite att som ein botnduk dekker, som ikkje allereie er dekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri brukt bunnduk, men har hatt mye kondens. Min tanke er at med litt tørking og risting, evt demontering av innerteltet vil gjøre at det som er igjen av fuktighet er langt mindre vekt enn det bunnduken vil veie. Jeg ser ingen annen fordel med bunnduk, selv på superlette telt. 

Dessuten tørker teltet utrolig raskt i sola (om man er så heldig at man har godt vær da). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nay. Har brukt på Hubba-hubba, men så for lite fordeler i forhold til ulempen med økt vekt på fjellturer. Kanskje et poeng for camping der det ikke skal bæres? Tviler på at bunnduk som bare dekker innertelt reduserer kondens. Og om jeg må tørke bunnduk eller innertelt etter bruk går for det samme. Aldri opplevd hull i bunn på telt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nay! Som flere skriver, ser ikke helt poenget. Ville etter min mening vært den tingen som jeg har minst bruk for og sannsynligvis vært først tingen som hadde røket om jeg skulle spart vekt i sekken. Har sove ute stort sett under alle værforhold som finnes, både her hjemme og ute i verden. Kodens og fuktighet får du uansett vær og temperatur. Jeg er fornøyd så lenge teltet ikke blåser bort, ikke våkner opp under en foss eller våkner opp av brunsnegler kravler over hele soveposen. Tåler du ikke litt fuktighet eller kodens, så har du en case om du skal på tur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunnduk når det er vått, snø eller frost, til helgeturer og om vinteren med pulk. Ved lengre turer, hvor det har vært opp tidlig og sent i posen, har jeg spart gram og gått uten. (Men noen ganger kan den ha blitt med fordi jeg har glemt å ta den av). De som ikke ser poenget med bunnduk får kose seg uten, mens jeg kan ha det bedre med. :-)

Endret av zimwalker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har tunelltelt og skal krype gjennom forteltet på veg inn er det greit å ikke bade i gjørme. Men jeg kjøper ikke et telt på en kilo for å så bære med meg en halvkilo med bunnduk for å beskytte den dyrkjøpte vektbesparelsen. Om bunnduken i innerteltet blir så slitt at den ikke lenger kan lappes får den heller klippes ut og erstattes. 

Endret av Fiskepadde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har bunnduk til mitt Big Agnes Tiger Wall UL2. Har tidligere vært med av og til som en enklere og billigere del å bytte enn gulvet i innerteltet om (når) det blir slitt. Etter å ha prøvd å spenne opp teltet i kraftig regn og vind i sommer uten bunnduken med bestemte jeg meg for å alltid ta den med. Amerikansk oppsett med innertelt først ble en våt opplevelse, og med bunnduk kan jeg fikse ytterteltet først. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/31/2023 at 9:40 AM, Ringperm said:

Kjøper dere alltid med dette når dere kjøper telt, eller bare unntaksvis? (hvis det kjøpes i det hele tatt.)
 

Ja, jeg kjøper alltid bunnduk dersom det er mulig å få tak i. Bunnduk er med på å gjøre at det blir mindre kondens i teltet, i tillegg er det behagelig å ha et gulv i forteltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.