Gå til innhold
  • Bli medlem

Folk som er mye på tur, hvordan får dere det til?


derp

Anbefalte innlegg

Da jeg var student hadde jeg masser av tid til overs til å dra på turer. For litt over 2 år siden flytta jeg til Oslo for å jobbe og siden det har jeg fått vært alt for lite på tur. Brukt mye av de to siste årene på å klatre meg oppover karrierestigen. Trives forsåvidt i jobben, men merker jeg lengter etter mer friluftsliv. Med 5 uker ferie er det ofte vanskelig å balansere det å endelig kunne slappe av og roe ned, besøke venner og familie og skulle ta en etterlengtet langtur på vidda.

Så dere som får kabalen til å gå opp, noen tips til en som trenger litt hjelp? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
derp skrev (32 minutter siden):

Brukt mye av de to siste årene på å klatre meg oppover karrierestigen.
:)

Noen jobber for å leve og andre lever for å jobbe!
Har en kompis som er lidenskaplig sportsfisker (ikke isfiske)
Han slutta i fast jobb og tar bare vakter på 3 forskjellige instutisjoner slik at han får endene til å møtes.
Og jobber ukurante vakter i de mørke måndene og legger av penger til de faste mnd. utgiftene når det er
fiskesesong.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jobbe seg oppover, lettere å få fri når du jobber i bunnen.

Med fleksitid blir det fort mye fri og overtid gir penger til prosjekter. 

Greit å utnytte tiden også i vanlige helger, kan få mye opplevelser på en vanlig helg. Spesielt hvis man lærer seg å bruke den nære marka og fjellet

Man må jo også forsake noe, over årene så er det jo lite kontakt med venner som ikke driver med mine hobbyer. Men man treffer jo gjerne folk som er like idiot som en selv underveis i livet så man er jo ikke akkurat ensom for det. 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mindre fleipete..men delvis relatert til mitt forrige innlegg, det handler om prioritering.

Jeg hadde en del år 100+ skidager per år, i tillegg til ferie og fjellturer uten snø, samtidig full jobb. Hadde da en jobb og stilling hvor jeg jobbet mye når jeg jobbet, og samtidig kunne ta ut overtid i avspassering. Tid og penger ble da prioritert inn mot ski, toppturer, klatreturer, osv. Mine foreldre fikk beskjeden "dere ser meg når snøen har smeltet", og det er jo skimuligheter fra sen høst og ut i juni/juli. Resten av året var prioriteringen litt mindre hard.

Med barn hjemme satte jeg ett år mål om å ha min 2 netter ute (med dem) pr måned sammen med dem, det gir min 24 netter i telt eller under åpen himmel. I tillegg kommer egne turer uten barn.  Det blir da selvsagt en del nærturer/lavterskelturer sammenlignet med det man har holdt på med tidligere. Men tur er tur, om man teller grovt.

Utfordingen er lengre turer når hverdagen har forpliktelser. Da blir det helger, langhelger (avspassering inneklemte dager), osv. For min del rekker ikke ferien tiden barna har skolefri (barneskolen) en gang, da må det prioriteres (og barna tas med på en del friluftsrelatert).

En annen utfordring andre er inne på er ansvar og forpliktelser som øker med tid i arbeidslivet som koster energi, eller som gjør at man er sliten når helga nærmer seg og gjør dørstokkmila stor. Jeg valgte etterhvert å gå bort fra karriere med økende personalansvar, og økonomisk resultatansvar til "ansatt" med leveranseansvar men null personalansvar eller økonomiansvar.  Det gav mer forutsigbarhet i arbeidstid og lokasjon, og mer overskudd inn mot helga. 

 

På motsatt side av hverdagsnordmannen (om jeg kan definere meg selv som det), så kjenner jeg folk med jobb og barn som er på tur hver helg, får skvist inn turer i hytt og pine. Noen får det bare til, andre er utannet fjellfører i tillegg til vanlig jobb og jobber delvis med det. Andre har gått gradene i DNT og fører turer en del helger og får da dekket egen kostnad med turen. 

Igjen, det handler om din prioritering av tid, penger, og andre valg.

Endret av Terka
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbe offshore, 5/5 turnus med 1 "skip-trip" annenhver sommer (som gir 15 ukers sommerferie de årene), og 5 uker hver 5. uke. Men med årene blir en rimelig sliten etter intens jobbing i arbeidsukene + jetlag/nattskift, så da går minst 1 uke av friperioden til å komme seg. Og så blir det sykdom, så en må stå lengre ute osv, så alt går ikke etter tur-planen. Men en kan heller ikke bare stikke av når en er hjemme heller, da har som regel planene blitt lagt av den bedre halvdelen (rep, fix, vedlikehold bla-bla-bla...). Men det skal nok sies at det har blitt endel turliv disse årene allikevel :grin::grin::grin:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ingen "graf" på det @tubbs, men med ganske så visuell hjerne, og vant med å presentere en del,  så tok det 1-2 minutter å slenge sammen en slik når man likevel satt forran pc'en. ;) 

Se for deg tankekartet mitt mtp risikovurdering på fjelltur/topptur vinterstid. 😂 Tør du bli med meg på tur. 😜

Endret av Terka
  • Liker 3
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (21 minutter siden):

Hadde jeg vert singel enda skulle jeg utvilsomt ha fortsatt i 2-4 rotasjonen jeg jobbet offshore tidigere. Men med familie passet det ikke så bra synes jeg.

Kjenner til det der. Kalles KSF = Kjerringstyrt fritid. Når pensjonsalderen nærmer seg blir det enda mer av slikt.

Jeg jobber i likhet med @fjellkaren offshore og syns det er helt ok. Når jeg har fri er jeg på tur hver dag - men det blir mest småturer. Blir ukesturer også, men det må planlegges har jeg funnet ut, og jeg liker ikke planlegging så godt!

  • Liker 1
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (19 minutter siden):

I følge flytskjemaet ditt skal man bli skilt/separert før man får god nok tid til å bli med deg på tur. 

Føler jeg må vente å se det litt an 🤔🤣

Du rekker ihvertfall å bli med en helg i kajakk eller på ski @Marius Engelsen, men du må muligens insvestere i noen flere aksjer hjemme først? 😅

I samme gate; Det er noen gifte kompiser her som passe misunnelig har sagt at jeg (etter vi gikk hver til vårt her) nå har det særs bra som er fri til å dra på tur annenhver helg. 😂  (Fordelene veier ikke nødvendigvis opp ulempene bare så det er sagt, det er mer hva man selv gjør ut av mulighetene der man er.)

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (1 time siden):

Det er også typisk Norsk å ha lyst å gjøre alt, bli god i alt og ha tid tid til alt.

Tror mer på at dette er noe som preger moderne vestlige samfunn generelt, men kanskje spesielt dominerende i samfunn som vårt som har et gjennomregulert arbeidsliv hvor vi både har fått mer fritid, bedre råd/mer forbruk, og mange flere tilbud på ting vi kan bruke tiden til - slik at man hele tiden føler at tiden ikke strekker til (til alt man vil). Jf for eksempel begrepet "tidsklemme": no.wikipedia.org/wiki/Tidsklemme.   Et godt velferdssystem gjør vel også at noen tør satse mer på hobbyen uten den helt store bekymringen for at man ikke har til smør på maten når man nå omsider kommer seg ned fra fjellet. Prøver ikke dermed å "romantisere" livet som noen lever på NAV-ytelser. Var selv arbeidsledig for noen år siden, og merket jo da å jobbsøking var en heldags jobb, og at man ikke bare kunne stikke til fjells når man ønsket det -  i tilfelle noen skulle ringe om et jobbtilbud (var før mobilen dette, eller rettere sagt før jeg selv fikk mobil (var sent ute) )

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (1 time siden):

Sitatet med at vi lever bare en gang er feil. Man lever litt hver dag, man dør bare en gang! 
Jeg bor er samboer og har barn. Det er ikke noe verre å få til tur nå enn før, men man må ha en felles forståelse for hva og hvordan, samt planlegge litt bedre. Man kan ikke være like spontan. 

Jeg ser det går igjen, som ellers i samfunnet. Vi mannfolk har en lei tendens til å legge skylden på at kjerringa bestemmer eller ikke lar oss dra på tur. Men nekter å innrømme at dørstokkmila er helt alene vi selv som styrer. Men det er alltid greit å ha en unnskyldning på hvorfor 🤣

 

Flertallet på fjellforum har ikke problemer med dørstokkmila. Allerede en her som har nevnt at han har sekken pakket klar til enhver tid, og det har jeg sett flere her inne har. Vi har planer i hodet, ruten tegnet inn på kartet, værmeldingene sjekkes selv om vi vet vi ikke kan dra på tur, og er klare som springfjærer til å dra på alenetur når anledningen byr seg. Jeg er faktisk sikker på at jeg ikke er den eneste som planlegger neste  tur før den pågående turen er over 🤣

Enkelte har barn, og kone som jobber turnus i helsevesen. De jobber gjerne helger, kvelder, røde dager, og flere av skoleferiene som påske, vinter, jul, etc. Barn er ofte syke, og med mange i husstanden kommer det stadig ting i veien, og det er ikke bare bare å drive en stor familie alene heller. Dette er ikke unnskyldninger, og det går naturligvis utover turmulighetene man har alene.

Ikke minst: For at aleneturen skal bli bra må alt være på stell hjemme før man drar, først da kan man slappe av og nyte opplevelsen.

Tar man med ungene på tur løser man alt på en gang, men da får man ikke realisert norge på langs.

Og, med fare for å ta helt feil, har ikke du barnet 100% av tiden heller, og har sånn sett samme «friheten» som terka snakker om... 😏

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (6 timer siden):

Hadde jeg vert singel enda skulle jeg utvilsomt ha fortsatt i 2-4 rotasjonen jeg jobbet offshore tidigere. Men med familie passet det ikke så bra synes jeg.

Mye som går. Jeg jobber på 11. året offshore. Man blir bortskjemt med 2/4 rotasjon. 8 måneder fri i året til å være med familien, være hjemme, være ute, turer i skog og mark, skiturer midt i uka og surfing en tirsdags formiddag. Ulempen er at jeg aldri kunne tenke meg en vanlig jobb og "bare" 5 uker ferie. Jeg hadde ikke fått kabalen til å gå opp. 

Men ser hva du mener. Det er like tungt for kona hver gang jeg reiser og sikkert guttungen og etterhvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.