Gå til innhold
  • Bli medlem

Sekken utanfor teltet ?


Anders P

Anbefalte innlegg

Hei, 

eg skal på telttur idag og tenkte å ta med meg mitt Hilleberg Unna telt. Dette er eit telt med relativt romslig innertelt for ein person, og ingen plass i ytterfeltet. 

Eg veit at eg kan sove med sekken inne i innerteltet, men eg trur det kan bli trangt og at eg fort kan konkurrere om plassen med min eigen sekk. Eg liker å ha så mykje plass som mogleg å boltre meg på. Så eg lurte på om det ville vere mogleg å berre la sekken ligge ute, eventuelt med eit regntrekk over seg ? 

Eg har tenkt å ligge i Nordmarka så eg veit ikke om eg då risikerer at rev, jerv eller andre dyr kjem og byrjar å fikle med sekken min ? Er det alltid eit must å ha sekken inne i teltet ? 

Verdisaker og elektronikk kan eg alltids ha inne i teltet, men sekken og andre større ting er det fint å kunne plassere utanfor. 

Kva tenker folk om dette ? 

 

Alle svar mottas med takk. 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Anders P skrev (5 minutter siden):

Eg veit at eg kan sove med sekken inne i innerteltet, men eg trur det kan bli trangt og at eg fort kan konkurrere om plassen med min eigen sekk.

Ta med en stor søppelsekk om du ikke har en tarp å legge sekken under.

Når det er sagt så har jeg Unna og har flere netter i det liggende på ett Exped Synmat 9 LW med sekk i teltet (Osprey 108 liter)
+ 3 stk Border Terrier på 8,5 kg hver uten å hatt det trangt.
Unna er bare rundt 10 cm smalere innvendig enn de fleste 2-mans telt.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Unna og samme som tubbs har jeg mange netter med Expep Synmat 9 LW i teltet, og da er det god plass til sekken inne i teltet.

Det er forøvrig ikke noen fare forbundet med å la sekken ligge ute heller, men på grunn av rev er det greit å ta med maten inn i teltet.

Endret av Arcticpeak
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders P skrev (26 minutter siden):

Eg har tenkt å ligge i Nordmarka så eg veit ikke om eg då risikerer at rev, jerv eller andre dyr kjem og byrjar å fikle med sekken min ?

 

 

 

 

 

 

Du kan kanskje risikere at en rev slenger innom i løpet av natten, men den er kun ute etter mat. Jerv eller andre dyr kommer nok ikke og fikler med sekken din, men kanskje du får besøk av en jerv hvis du har en jerven duk lett tilgjengelig.

Fra spøk til alvor. De det er størst fare for at vil fikle med sekken din er andre folk som er ute, dyra holder seg oftest langt borte. (Piss litt oppetter trestammene i nærheten så er du ganske trygg for dyr.)

Endret av REs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jevnlig hatt sekk/sekker utenfor teltet når areal inne i valgt telt ikke tillager å ha med sekk/sekker inn. Dette da i Finnemarka (Drammen), Jotunheimen, og andre steder i sørnorge,  uten problemer av noe slag.

Dog er det museår lokalt her i år, de pipler frem over mange steder nå om dagen, mulig det er en faktor å ta med ift å legge igjen klær og annet i sekken utenfor som de kan gnage seg inn i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Unna tar jeg som regel å legger sekken under ytterduken på langsiden uten åpning, i alle fall hvis sekken er veldig våt. Drar man ut duken nok er det nok plass til det (se bilde).

Ofte legger jeg bare sekken i innerteltet også, i helt i fotenden, slik at soveposen ikke kommer i kontakt med innerduken.

KR_2019_80541_E.thumb.jpg.6ce1f46666c5d75fd5502dd816789b65.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du i skogen kan du ta med en taustump og henge opp sekken. For at ikke mus skal klatre på tauet tar du med en trakt (helst uten kant) som du trer inn på tauet, og fester et stykke oppe på tauet med tuten opp. Musene vil da mest sannsynlig ikke greie å klatre forbi trakten.

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skogen (særlig når jeg sover i hengekøye som jo ikke har noe fortelt) har jeg ofte pleid å slå et tau eller ei reim rundt ett tre og gjennom bærereimene slik at sekken henger med ryggen mot treet i passende høyde (lokket i ansiktshøyde). Det går også med et tau/reim rundt treet og en karabinkrok som jeg fester i bærehempa som er øverst bak på sekken mellom bærereimene. Det er faktisk også mer praktisk enn å la sekken ligge på bakken synes jeg, for da er det lett å komme til i sekken for å hente eller legge tilbake ting. Jeg putter gjerne på regntrekk eller henger over noe hvis det er fare for mye regn. Maten passer jeg litt ekstra på. Jeg har den som regel i en egen pose slik at jeg har kontroll på hvor alt er, og enten oppi sekken eller bare hengende fra ei grein i et tre. Kjørel (kokekar, kopper, spisebestikk) bør også holdes unna slik at ikke mus kommer til og slikker/driter på det. De kan ha med seg sykdom. Eventuelt kan man vaske/skylle det før bruk hvis det har ligget ved bålet om natta.

Jeg ville vært mere redd for mus, røyskatt, ekkorn, fugler og eventuelt husdyr enn for recv, jerv og lignende. Skulle gjerne hatt besk av både rev, jerv, ulv, gaupe, elg, hjort og hva det måtte være, men de kommer aldri, i hvert fall ikke til meg. Ulv har vært 30-40 meter unna teltet i løpet av natta, men det var ikke i Norge. De visste at vi var der, men de holdt seg på behørig avstand. Bjørn i utlandet bør man ta forhåndsregler mot da (oppbevare mat og sterkt luktende saker et godt stykke unna teltet). I norge har jeg aldri hørt at noen har hatt problem med bjørn.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På padleturer har jeg alltid med en jervenduk original som jeg oppbevarer stol, fiskestang, dagstursekk osv. i på utsiden av teltet. Har også hatt mat i den men aldri hatt besøk av dyr. 

Den er for øvrig også praktisk i kano når det regner, så holder ting seg tørt, og så kan man ha en taustump i den og sikre at ikke "en million" ting forsvinner ved en ev. velt.

Kanskje litt vel mye vekt på gåturer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med verdisaker og eventuelt mat inn i teltet og monter sekken på en passende trestamme ved hjelp av brystreim og magereim rundt stammen eventuelt la den ligge på bakken. At dyr viser interesse for sekken din er nok noe av en sjeldenhet og noe jeg aldri har opplevd med hverken hengekøye eller telt. 

Endret av RoyN
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders P skrev (På 16.10.2020 den 10.40):

Hei, 

eg skal på telttur idag og tenkte å ta med meg mitt Hilleberg Unna telt. Dette er eit telt med relativt romslig innertelt for ein person, og ingen plass i ytterfeltet. 

Eg veit at eg kan sove med sekken inne i innerteltet, men eg trur det kan bli trangt og at eg fort kan konkurrere om plassen med min eigen sekk. Eg liker å ha så mykje plass som mogleg å boltre meg på. Så eg lurte på om det ville vere mogleg å berre la sekken ligge ute, eventuelt med eit regntrekk over seg ? 

Nå sier du jo ingenting om hvor stor sekk du har eller hvor lang/stor du selv er, men jeg er 186cm lang og har alltid min sekk inne i teltet, en 85l Fjällräven Kajka. Den legger jeg nede ved beina og oppover langs bakveggen på innerteltet(eller opp langs døråpningen om man heller ligger innerst), med åpningen på sekken oppover mot hodeenden, så jeg fortsatt kan ha ting i sekken og lett få tak i det. Da har jeg svært god plass til et Exped SynMat 7 UL LW(197x65 cm) også uten problemer, og har god plass i andre enden av teltet. Beina trenger vel ikke så stor plass å boltre seg på når man er i teltet, om ikke man driver med turn inni der da...

Skulle jeg lagret sekken på utsiden av teltet i disse dager, med så fuktig vær det er ute nå, hadde jeg som nevnt ovenfor, bruk en søppelsekk, og ikke regntrekket.

Ikke så bra bilde, men man ser toppen av sekken med åpningen opp. Viser og hvordan man kan lage bedre plass mellom inner- og ytterteltet ved å strekke et tau fra festet i bunnen av langsiden på døra og ut til teltpluggen. irriterte meg at innerteltet henger i veien for sekken på bildet...typisk, men skjønner vel opplegget uansett :)  
IMG_1262.jpg.33d7497f78f824fbe16870e5da3a7277.jpg

Ved å bruke det tauet slik, kan man få maksimal utnyttelse av rommet der.. Kan gjøre det samme på bakveggen om man vil lagre noe der:
(Trangia 27-serie og Alfa Walk king i strl 44)
IMG_1293.jpg.6067f0bd96eded8da3291e7a11d99a7b.jpg

God plass inne i hodeenden av teltet, bruker og kortveggen mellom inner- og yttertelt som lagringsplass for gassbokser, mat, vann osv..
IMG_1508.jpg.896fb5851234346c03ed7c3275897491.jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders P skrev (På 16.10.2020 den 10.40):

Hei, 

eg skal på telttur idag og tenkte å ta med meg mitt Hilleberg Unna telt. Dette er eit telt med relativt romslig innertelt for ein person, og ingen plass i ytterfeltet. 

Eg veit at eg kan sove med sekken inne i innerteltet, men eg trur det kan bli trangt og at eg fort kan konkurrere om plassen med min eigen sekk. Eg liker å ha så mykje plass som mogleg å boltre meg på. Så eg lurte på om det ville vere mogleg å berre la sekken ligge ute, eventuelt med eit regntrekk over seg ? 

Eg har tenkt å ligge i Nordmarka så eg veit ikke om eg då risikerer at rev, jerv eller andre dyr kjem og byrjar å fikle med sekken min ? Er det alltid eit must å ha sekken inne i teltet ? 

Verdisaker og elektronikk kan eg alltids ha inne i teltet, men sekken og andre større ting er det fint å kunne plassere utanfor. 

Kva tenker folk om dette ? 

 

Alle svar mottas med takk. 

eg skal på telttur idag og tenkte å ta med meg mitt Hilleberg Unna telt. Dette er eit telt med relativt romslig innertelt for ein person, og ingen plass i ytterfeltet. 

Eg veit at eg kan sove med sekken inne i innerteltet, men eg trur det kan bli trangt og at eg fort kan konkurrere om plassen med min eigen sekk. Eg liker å ha så mykje plass som mogleg å boltre meg på.

Etter min mening - her var det mye å t tak i.  Det høres ut som om du ikke gir slipp på heimens/soverommets bekvemligheter.  For meg og mine likesinnede, er det er jo det vi vil med friluftslivet.  Komme ut av komfortsonen, og leve livet.  Oppleve og mestre naturen i sol, regn, varme og kulde. 

Du er den første jeg har lest om som må boltre seg i teltet. Hvis et telt med grunnflate på 230 x 110 er for trangt, selv med sekk inni, har du definitivt anskaffet deg feil telt. 

Som de fleste har jeg av vekthensyn gitt avkall på endel bekvemmligheter.  Personlig kjøpte jeg derto et lite Hileberg Akto siden 2005, og selv om jeg nok må medgi at jeg nå som 78 åring ikke lenger oppfyller kravene til sangemenneske, har jeg ikke hatt problemer med å dele den lille plassen, 220 x 62 + en liten spiss, med både en Labrador og sekk.  

Men det går an å utvide plassen med enkle midler.  

baldakin.jpg.5e38260ae73fe1a74db28a3c0197ccef.jpg

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, for å løse sekkproblemet.  Vi går mot kjøligere tider, og nettene blir ofte både lange og kalde.   Tøm innholdet i sekken.  Putt det i et par plastposer, og stikk fotenden på soveposen ned i sekken.  Sekken isolerer godt, og det har berget meg mang en vinternatt.  Og så fyller jeg varmt vann i drikkeflaska, trer en sokk på utsiden, og dermed har jeg en god fotvarmer.😊Hva mer kan en ønske seg!

Og mens jeg  er inne på en flaske med varmt vann.  Når dagens vandring er over er ofte sokkene fuktige eller våte.  Tre den våte sokken på utsiden og du aksellerer tørkeprosessen.  Og om du legger den på brystet melllom trøya og  genseren så tørker den i løpet av natten.    

Og så varmer jeg små steiner sånn passe varme og putter dem i støvlene.  

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom42 skrev (23 minutter siden):

Men, for å løse sekkproblemet.  Vi går mot kjøligere tider, og nettene blir ofte både lange og kalde.   Tøm innholdet i sekken.  Putt det i et par plastposer, og stikk fotenden på soveposen ned i sekken.  Sekken isolerer godt, og det har berget meg mang en vinternatt.  Og så fyller jeg varmt vann i drikkeflaska, trer en sokk på utsiden, og dermed har jeg en god fotvarmer.😊Hva mer kan en ønske seg!

Og mens jeg  er inne på en flaske med varmt vann.  Når dagens vandring er over er ofte sokkene fuktige eller våte.  Tre den våte sokken på utsiden og du aksellerer tørkeprosessen.  Og om du legger den på brystet melllom trøya og  genseren så tørker den i løpet av natten.    

Og så varmer jeg små steiner sånn passe varme og putter dem i støvlene.  

Dette er et skikkelig Tommetrix!!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.