Gå til innhold
  • Bli medlem

Om man kun skal tenke på turmuligheter- hvor ville du bodd?


Bokhylla

Anbefalte innlegg

En snøløs vinter her på Østlandet har ført til en del dagdrømming om alle de fine plassene som fins her i landet. Bare for gøy, men om du skulle bodd en plass og kun tatt utgangspunkt i turområder og natur, hva er drømmeplassen og hvorfor?

Personlig tror jeg at det hadde blitt en eller annen plass i Nordland, kanskje Helgelandskysten uten at jeg har fått snevret det mer inn. Liker nærheten til både fjell og fjord, samt at man er garantert ordentlig vinter om man reiser litt bort fra kysten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje der jeg er født og oppvokst, men ikke lenger bor: Meløy nord på Helgeland. Der finnes alt:

Fjorder og skjærgård med mange øyer og holmer; perfekt for kajakkpadling og båtliv.

Daler med fiskevann og skogkledte lier; perfekt for kortere turer.

Noen områder med kystfuruskog; perfekt for kortere turer.

Svartisen, Norges nest største isbre; perfekt for brevandring og vår-/sommerskiturer.

Fjellene ut mot kysten; perfekt for toppturer og også klatring om man vil.

Glomfjellet (Lahku Nasjonalpark); perfekt for lengre turer. Her kan man fortsette inn i Saltfjellet/Svartisen Nasjonalpark...

 

Er det noe jeg har glemt?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke snøfritt overalt på østlandet. Jeg sitter her på vest torpa med nesten 60-70 cm med hvitt 🙂 Litt i varmeste laget, men finfint her nå. Men jeg kunne nok tenkt meg kanskje litt lengre nord, men føler at jeg har det bra her. Ikke langt til mange flotte steder, men laaangt til det vakre nord... Og et stykke til kyst, men er mer glad i skog og fjell. Er det mulig å få det perfekt? Kanskje om 40 år når vi alle lever i en eller annen virtuell virkelighet, alltid kobla på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte blitt et sted mellom Fagernes og Røros kanskje. Da er det hvertfall ganske store mligheter for steder jeg kunne tenke meg, alt fra Femundsmarka og Jotunheimen/Hardangervidda og alt rundt. Kunne faktisk gjerne bodd i Røros-området, med kort vei til Femundsmarka. Der tror jeg nok jeg kunne trives bra.

Sørlandet er ikke så spennende..begynner å bli lei av kupert turområde og tett skog.. :P 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då eg studerte, valgte eg fagfelt for å sikte meg inn på ein eller annan trong vestlandsfjord mellom Odda og Mosjøen, basert på nærleik til fjellet. Ting vart ikkje heilt som planlagt, så eg enda øverst i ein austlandsdal, men like nært fjellet. Med tanke på å ha snø rundt huset, er det nok betre å bu på denne sida, ettersom eg bur 600 meter høgare enn eg hadde gjort dersom eg hadde enda på vestlandet.

Dersom turmoglegheiter er einaste krav, hadde eg valgt Møsstrond.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tana hvor jeg bodde som guttunge. Varangerhalvøya er fantastisk. Hadde jeg bodd der nå kunne jeg tatt ryggsekken på i stua og bare startet å gå rett ut i en av Norges flotteste villmarker. Rett ut i høyfjellet som jo går helt ned til havet der oppe. Havet og høyfjellet på samme plan. Eneste stedet jeg vet om der man kan dra på telttur med bil og allikevel være i villmarka. Fantastisk. Skedsmokorset hvor jeg har grodd fast blir liksom...litt trangt.

 

;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg vil bodd i Fagernes. Som "by" har Fagernes det du måtte ha behov for, hvis ikke er det ikke alt for langt til Oslo eller andre byer. 

Kort vei til flere av landets fjellperler, alpine topper i nord, Harangervidda i vest, flotte Rondane i øst. Ønsker man sjø og fjord så er det ikke langt til Song, og heller ikke så gæli til Hardanger heller. Området er proppfull av kulturarrangementer og mange skjulte skatter 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg bor nå :) Jeg bor ved et av Troms´ største veikryss - E8/E6 passerer her, men samtidig kan jeg gå rett ut utgangsdøra og opp på fjellet. Flere kjente og godt besøkte områder er innafor en radius på ca 1 times kjøring: Lyngen, Dividalen, Rostadalen, Signaldalen, Ånderdalen,  Senja og grensa til Finland og Sverige. Kanskje ikke villmark og voldsomt øde, men allikevel så mange valgmuligheter at man sjelden går i kø. Sånn : dagens reklame for Troms😂. Dessuten midt imellom Nordland og Finnmark! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Dagens reklame for Sør-Finnmark, mener du vel? Nye fylker, nye tider ;-) 

Men har jeg vent meg til det? Nei 😂 Endatil fylkeskommunalt ansatt, så burde skjemmes 🤪. Påberoper meg retten til å bruke kun det ene  for å angi sted? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.