Vinnerliste
Populært innhold
Viser innholdet med mest poeng fra 19. aug. 2017 i alle områder
-
Er akkurat kommet hjem fra en kjapp telttur. Fikk klemt inn en natt på fjellet mellom forpliktelser og regnbyger også ble det to fine ørreter med vekt mellom 500 og 600 gram. Dessverre fikk jeg fiskene sent på kvelden, så det ble medbrakt laks til middag Samtidig ble det en ypperlig mulighet for å prøve mitt nye Hilleberg Soulo kom hjem i tide før regnet skulle sette inn i dag.12 poeng
-
8 poeng
-
Jeg synser ikke, jeg hadde et Ringstind Superlight et par sesonger der jeg opplevde blant annet at barnåler stakk igjennom bunnduken, så jeg uttaler meg med barkgrunn i det jeg har erfart. Jeg tok ikke bilde av det slik som Bjarne, men føler nå nesten at jeg blir beskyldt av å fare med løgn og usannheter av enkelte her nå. Helsport lager gode telt og har en kundeservice som er i særklasse, men det må vel være lov å fortelle om sine brukeropplevelser, eller er det slik at "Helsportmafiaen" bare godtar skryt og godord om Helsporttelt?7 poeng
-
6 poeng
-
5 poeng
-
Lokal tur på ny litt ukjent plass for min del, del av utvide den lokale kunnskapen. Oppenåsen. Er en ti på topptur, 1 av 20 turer. Det er den dårligste turen så langt av 19 turer gjennomført. Feil i beskrivelse og feil i kartsporet. De har merket av feil sti, så du går feil.... Blå prikk er riktig - fant den riktige stien på hjemveien etter en kikk på kartet. Her skulle det vært en sti. Her går stien som de vil at jeg skulle følge. Turen gikk til en begredelig gapahuk. Ikke mye Insta - over disse bildene😂🤣 Fikk litt trim i det minste.5 poeng
-
4 poeng
-
4 poeng
-
Men er lettvektstelt egentlig noe for nybegynnere ? Eller bør de kansje heller velge Pro serien som tåler litt mere feil fra bruker når det kommer til oppsett og slitasje? Alt av lettvektsprodukter er slik jeg ser det absolutt best egnet for viderekommende friluftsfolk som skjønner begrensninger og de handikap lettvektsprodukter har. Dette gjeldenede telt, soveposer, sekker og liggeunderlag!4 poeng
-
4 poeng
-
Denne dukket opp i newsfeeden min i dag http://www.independent.co.uk/life-style/hayfever-gin-tonics-vodka-spirits-sooth-symptoms-allergies-histamines-sulphates-asthma-uk-study-a7800216.html?cmpid=facebook-post Så hvis Gin virker på samme måte som allergitabletter så er det nok på tide å bytte ut innholdet i lommelerka Jeg ble inspirert og gikk til anskaffelse av denne i dag - det eneste negativet er at man må slepe med seg tonic og lime ut i skauen, men hva gjør man ikke for å lindre på myggplagene 🍸3 poeng
-
Jeg har to Greyhounder; Leon og Nezzie. Jeg vet at dette er ikke akkurat vanlige fjell hunder å dra med seg på overnattingsturer i skog og mark, men de venner seg til det meste. Må ta litt mer hensyn til deres korte pels og ha med dekken til natta. Fant i år ut at de har ingen problemer med sauer og kyr som var nysgjerrige og kom helt innpå for å hilse på hundene😁 Tenker å trene de med kløv slik at vi neste år kan ta lengre turer.3 poeng
-
Jeg blir ikke helt klok på det, men det virker på meg som flere klager på de siste modellene, ihvertfall av Reinsfjell SL. Jeg bestilte mitt før det var lansert og var nok blant de første som fikk det. Normalt sett er ikke det særlig smart, da det ofte er småting som trenger justering, men jeg har ikke hatt noen problemer med mitt. Når det er sagt tror (har ikke spurt Helsport) jeg Reinsfjell SL har vært en av Helsports største suksesser. Om man følger litt med på Instagram og andre sosiale medier er det Reinsfjell SL overalt. Når volumet blir så stort vil det naturlig blir noen produksjonsfeil. Hadde alle vært utette og med dårlig bunnduk hadde Helsport vært konkurs.3 poeng
-
Ble en Oprey Kestrel 58 liter samt nytt (mindre) hoftebelte til Xenith 109 litern. Litt blandende føleser etter innkjøpet av den sekken da jeg nå med 100% sikkerhet ikke har behov for flere ryggsekker på lenge. Og den tanken er jo egentlig en smule trist 🙄🙄3 poeng
-
Helt enig @Tor-Erik-L-77 Man bør vel høre på både de som er fornøyde men også de som har mye erfaring med produktet og som er missfornøyde.3 poeng
-
Har 2 alaska husky tisper på 1 år men vidt forskjellige personligheter. Hun ene (bilde nr 2) hyler og hopper av glede når hun ser turselen. mens hun andre som er blanding av alaska husky og dovendyr 😂 elsker å sove og er ikke noe fan av krevende turer som gjør at hun faktisk kan bli sliten, men mye fjell og teltturer blir det for det.3 poeng
-
Jeg har vært uforskammet lite aktiv på forumet i det siste. Tiden har forsvunnet på andre ting. Og ting har vært ganske tøft. En ble til to, som igjen ble til en, men nå er det to igjen. Goaskin ble bare 1 år. Fikk en kreftkul på snuta som viste seg å være ekstremt hissig. Jeg har fortsatt grusomme bilder i hodet fra de siste 2 dagene hans. Det er 1,5 år siden han døde og jeg savner han like mye enda. Alle mine hunder har hatt/har noe helt spesielt, men han hadde det lille ekstra som gjorde han så gjennomført perfekt for meg. 9 mnd etter at Goaskin på grusomt vis ble revet bort fra meg fant jeg svensken, også kalt familiens sorte får. Naali heter han på papiret og det er det han som regel blir kalt. Han var en monstervalp uten sidestykke. Nå er han 10 mnd og har mistet tittelen monstervalp. Han er så visst en håndfull, men det ville jeg også ha. Skal man ha mye i trening så får man som regel mye på tur også. Han er snill og myk, men frekkere enn fanden. Han har en forkjærlighet for baller og elsker generelt alt som skjer, muligens med unntak av hva som skjedde da han stakk snuta i et jordvepsebol. Han har også vist seg å faktisk evne å sovne i telt. Men å sove ute er noe han ikke driver med, kan jo risikere å gå glipp av noe. Så mens storebror Fámolas tar sine cowboystrekker i hver pause på tur, så sitter Naali og holder vakt. Sutrer litt over dårlig fremdrift og forstår ikke helt konsptet med pause. Man kan vel ikke annet enn å håpe at det kommer med alderen. Han startet som et noe stressende tilskudd i familien. Mens Fámolas og Goaskin umiddelbart fant tonen, brukte Fámolas ca 2 mnd på å våge å nærme seg pirayaen. Nå er jeg glad for å kunne si at selv en svenske kan bli en del av familien, gutta har mye glede av hverandre, selv om ordenspolitiet Fámolas noen ganger syns tenåringen er litt vel frempå og må sette han litt på plass. Savner fortsatt Goaskin, men Naali har klart å stjele en stor plass i hjertet mitt han også.3 poeng
-
Hei alle sammen jeg er ny på forumet !! Dette er min første post som dere ser. Ville bare si hei å hå til alle sammen 🙂 Det nærmer seg høst med storm skritt å vinteren er ikke langt unna. Jeg fisker mest Gjedde og Abbor året rundt. Men synes det er noe helt spesielt med isfiske. Så nå har det begynt og klø i fingrene allerede. Er det noen av dere som har begynt å tenke i samme bane. Eller er det bare meg som er tullete ??2 poeng
-
De selger løse bunnduker til SL teltene med vannsøyle på 5000 km. Det bør jo hjelpe på med dobbel bunn, men da går jo samlet teltvekt opp også. 😉 Jeg bruker forøvrig mitt telt uten ekstra bunnduk og det har holdt helt supert til nå. Det er luksus å gå med et stort og lett telt nå man er alene som pakkesel med barn på tur (barna bærer sine ting innimellom, men det avhenger lengde og antall høydemeter på etappene).2 poeng
-
2 poeng
-
Når du skrev det så måtte jeg sjekke 😄 Ytterduken på Helsport Fjellheimen superlight (jeg antar det er likt for alle superlight-teltene deres) har en vannsøyle på 2000mm. Det burde holde fint, så lenge regnet renner av duken og ikke blir liggende. Bunnduken har 3000mm og er laget i silikonbelagt Ripstop-nylon. De oppgir ikke Denier som jeg kan se, men jeg kan gjette på 20 iom at de bruker den samme duken som ytterduk på "ikke superlight"-teltene sine. Det syns jeg virker litt snaut, og det kan være årsaken til "barnålproblemet". Tynn silnylon punkteres lettere enn tykkere PU-belagt nylon. Til sammenligning har lettvektsteltene til Hilleberg (Niak, Anjan, Rogen og Enan) 5000mm på ytterduk og 12000mm (!) på bunnduk. Bunnduken her er i 50D PU-belagt nylon. Ganske betydelig forskjell, altså.2 poeng
-
Det hadde nok ikke gjort noe om de hadde opplyst det på tingene de selger, at disse tingene også tåler mindre. Det er ikke opplagt når det står ting i omtalen som "Den er i tillegg belagt på begge sider med silikon som gjør stoffet meget rive- og slitesterkt" - da er det ikke så rart at folk ikke skjønner at det er "prisen man betaler", at det ikke tåler så mye.2 poeng
-
Det er et meget godt poeng, som sjelden tas opp. Slike produkter krever faktisk en viss innsikt og forståelse for å fungere og holde. Det nytter ikke med uvøren bruk verken av SL telt, soveposer eller underlag. Når jeg på sommeren bruker Exped Hyperlite, Mammut UL pose og Reinsfjell SL vet jeg at jeg må være litt mer forsiktig. Noen klarer alltid å få skader og ødelegge. Det er nok ikke helt tilfeldig2 poeng
-
Det er veldig mange Reinsfjell SL å se på sosiale medier, men så er det er jo et vakkert telt som gjør seg godt på bilder også 😊 Det har nok egenskaper og en konstruksjon mange setter pris på 😊2 poeng
-
Et superlett telt er spinklere og kortere levetid er noe en må rekne med når en kjøper et slik produkt. Det er prisen en betaler for å lette sekkvekten😊 Dog skulle jeg ha ønsket kraftigere bunnduk på teltet jeg hadde, jeg har gladelig tålt den vekta. Men det er noen år siden nå, kanskje Helsport har skiftet bunnduk siden flere ikke har hatt problemer?2 poeng
-
Det er helt klart rom for og veldig nyttig med alle erfaringer. Det er ikke det jeg reagerer på. Det er "erfaringer" og kanskje særlig det at noen ønsker å tillegge egenskaper teltet ikke har. Det må nødvendigvis gjøres noen kompromiss på et superlett telt når man skal opprettholde romslige mål og andre praktiske løsninger. Du har funnet ut at Superlight ikke er noe for deg og det er jo helt fair.2 poeng
-
Har ikke Ringstind selv, men har Fjellheimen Superligg 4 Camp, jeg også har fått litt tørre barnåler igjennom bunnduken (tror jeg skrev det samme tidligere i tråden). Jeg er strålende fornøyd med teltet, og vekt & volum sammenpakket ift størrelsen oppssatt er jo helt rått! Men forventningene mine er også basert på at dette er telt hvor høy fokus på vekt går på bekostning av andre detaljer. Jeg velger telt ut fra hva slags tur jeg skal på, og hvor mange vi er som skal bo der. Sommerhalvåret med barna er Superligt teltet en vinner. På vinteren blir Svalbard High Camp brukt. Og på bratte soloturer vinterstid har MH EV 2 blitt brukt som skjul, og fremover nå så erstatter nok Exped Orion II ekstreme de andre småteltene jeg har brukt på tur alene eller når vi er to.2 poeng
-
2 poeng
-
Slapp helt av, Osprey er blant de minst slitesterke sekkene der ute. Er litt spent på Xenith selv, da jeg bare har 30-40 turdøgn med den, og ikke sett annet enn kosmetisk slitasje enda.2 poeng
-
Enig i det første der. Det er et paradoks selv om de fleste turgåere ønsker å bevare naturen og er flinke til å ta hensyn. Men det med at en såkalt nøytral organisasjon kaster terninger blir litt useriøst. Men nå har jo mye av valgkampanjen blitt litt vel mye sirkus.2 poeng
-
Jeg har ikke satt meg veldig inn i kåringen, men det er vel ikke alle friluftsfolk som er så veldig enig i hvordan DNT opererer. Det er jo et lite paradoks i det å få flere ut i naturen, men samtidig beskytte villmark. Ellers er jeg ikke helt enig i tankegangen om å holde seg borte fra politikk. Jeg synes det er bra at organisasjoner står opp for det de tror på for det første og for det andre synes jeg det de gjør er samfunnsnyttig opplysning.2 poeng
-
2 poeng
-
Jeg oppsummerer blant annet tursommeren på bloggen i dag. Den var jo ikke så aller verst, egentlig.2 poeng
-
2 poeng
-
2 poeng
-
2 poeng
-
2 poeng
-
2 poeng
-
2 poeng
-
Begynner å bli en stund siden jeg husket å skrive her når jeg publiserte historier på bloggen. Så for å gjøre det enkelt, starter jeg med det siste først. En tur mellom Rostaelva og Svenskegrensa i Indre-Troms for å inspisere de mange små vannene i området. Resultatet av inspeksjonen er på bloggen under tittelen: Fisketur fra Rostaelva til Svenskegrensa2 poeng
-
2 poeng
-
2 poeng
-
2 poeng
-
Her er Ulv. Han er en flat-coated retriever på knappe 11 uker. Ikke så mye turgåing enda, men han har fått fem netter i telt og tre padleturer allerede. Det lover godt, han er en rolig type som legger seg ned og sover i kajakken, og elsker å sove i teltet, både om natta og å ta daglurene i. Det syns jeg lover godt for mange fremtidige turer!2 poeng
-
Fosen! Det var på tide å prøve noe nytt. Flere kartkvelder på senvinteren vekket interessen for å prøve dette området. Fosen høres kanskje ikke veldig eksotisk ut, men faktum er at det er en del store urørte villmarksområder der ute. Miljødirektoratets kart over uberørt natur (forøvrig et godt verktøy i tidligfase turplanlegging) viser at området rundt Finnvollheia er blant de største uberørte områdene i Midt-Norge, dersom man ser bort fra nasjonalparker. Ikke akkurat Alaska, men passende for en langhelg. Området har så vidt jeg vet vært foreslått som nasjonalpark, men man har ikke fått gjennomslag for dette. Med en værmelding som melder om oppholdsvær og perioder med sol hele helga, går kjøreturen til Åfjord og opp Stordalen som en lek. Bomvegen fra Bjørnlia er fin. Vi ser ingen laksefiskere i Stordalselva, men laksen går kanskje ikke så langt opp som dette. Vi parkerer ved vegs ende, på parkeringsplassen der hvor Vestre Skurvelva renner ut i Stordalselva. Ikke en kjeft å se, heldigvis. Åfjordingene har ikke tenkt seg ut i marka pinsehelga. Torsdagen er 17 timer gammel da vi legger i veg oppover lia mot Botnan. Det har regnet kraftig i Trøndelag den siste tida, så terrenget er fullstendig mettet. Området består stort sett av myr, så vi skal bli godt vant til at det surkler under fottøyet på denne turen. Vi kommer fort opp av dalen, og terrenget flater ut. Marsjen går lekende lett, selv om sekkende er godt pakket med luksus. Rundt oss ser vi vidstrakte områder uten noen form for sivilisasjon. Vi blir ganske overrasket over hvor alpint terrenget rundt oss er. Toppene er ikke så spisse, men de fremstår ganske mektige på alle kanter rundt oss. Alpint er således ikke det riktige ordet, men når vi kikker over på fjellene på den andre siden av Stordalen, blir vi nesten skeptiske. Vi har nemlig tenkt oss over på den andre siden mot slutten av turen, og kan ikke skryte av å være veldig glade i bratte og høye fjell. Ellers er det som sagt store vidstrakte myrområder, så man føler seg ikke stengt inne. Typisk for dette området ser ut til å være at det enten er myr eller bart fjell. Gråbrune knausser stiger opp av myra her og der, men totalinntrykket er et ganske monotont terreng. Midt i mellom myr og bart fjell ligger ofte et belte med tett bjørkekjerr, noe jeg skal komme tilbake til senere. Vi passerer så vidt tregrensa. Temperaturen er god, og skydekket ser ut til å sprekke opp. Vi begynner å bikke ned mot granskogen nede i et søkk som kalles Botnan. Arne, turkåt og med kveldens mål i sikte, melder optimistisk at "jaggu tror jeg vi kan få fem dager på Fosen uten nedbør. Det er nok ikke alle forunt". Man vet jo at Fosen har mye nedbør og skiftende vær. Det går ikke så mye som fem minutter før den første sluddbygen treffer oss i trynet. Hetta må på. Vinden er så sur at man kan mistenke det for å være januar. Værgudene straffer vår naive optimisme knallhardt. Men humøret detter ikke av den grunn - vi skal jo ligge på hytte i natt! Etter et kvartes tid er vi nede i skogholtet og finner Botnstua, Åfjord fjellstyres relativt nye hytte. Vi pleier sjelden å ligge på hytte, men denne gangen unner vi oss det, for beliggenheten ser ut til å være meget fin. En veldig overkommelig marsj fra parkeringsplassen, men samtidig langt nok til at den ikke rennes ned av folk. Hytteboka viser at det kun har vært to besøk her på barmark i år. Hytta ser ut til å være mest brukt av rypejegere på høsten. Etter å ha fått varmen i ovnen unner vi oss en kopp kaffe mens vi rigger fiskeutstyret. Etter inspirasjon fra Bjarnes tublogg har jeg bestemt meg for å gi enkeltkrok og fluorkarbonfortom et forsøk denne sesongen. Det skader i hvert fall ikke å prøve, tenker jeg. En treblekrok kan kanskje skremme de største og smarte fiskene i noen tilfeller, på samme måte som multisnøret. Fluorkarbonsnøret er i praksis usynlig i vann, og det kan i noen tilfeller være gunstig å ha fleksibiliteten til fluorkarbonsnøret. Multisnøret er jo som kjent helt dødt. Med disse optimistiske tankene i hodet trasker vi ut i kvelden, mot et vann som ligger et par steinkast opp i lia bak hytta. Vi fisker grundig rundt hele det lille vannet, med vekselvis stekende sol og sluddbyger i trynet... ...men hverken Arnes tradisjonelle utstyr eller mitt "perfekte" utstyr gir utbytte. Neste vann viser seg å være gjenvokst med starr, så vi gjør vegen kort tilbake til hytta. Like ovenfor hytta finner vi flere tomme eggeskall. Har det vært reirrøvere på ferde? Det skal mer enn et tomt og et gjenvokst vann til for å knekke motivasjonen vår den første kvelden. Vi legger i vei mot Langvatnet på den andre siden av elva. Hytteboka sier at det skal være relativt enkelt å få fisk her, men flere skriver også at de har funnet mark i fisken her. Det er ikke så trivelig å lese. Vi følger elva oppover for å finne et vadested, men elva er stor, og vi er i ferd med å gi opp da vi kommer til ei bru. Det var jaggu godt, for vi hadde ikke kommet over tørrskodd uten. Vi prøver noen kast i kulpene ved brua. Etter en 20 minutters tid kommer vi til Langvatnet, og etter ytterligere en times fisking er vi fremdeles like "vassfise". Vi trasker slukøret tilbake mot hytta. Dåapma som kulisse for kveldsfisket. Dåapma er et av Fosens høyeste fjell med sine 644 moh, og Roan kommunes høyeste. Toppen er "treriksrøys" for kommunene Åfjord, Roan og Namdalseid. Dåapma betyr visst "slettelandet" på samisk. Vi stopper ved pytten i vestenden av vannet, for her ser vi at det vaker småfisk. Dette er klassisk desperasjonsfiske. Heldigvis drar vi opp noen småpinner her, og det redder på en måte kvelden. Artig å kjenne fisk på stanga, om ikke annet. I kulpene ved brua er et par mikroskopiske ørreter på land, men disse får friheten tilbake. På hytta spiser vi en eksepsjonelt sen middag før vi køyer. Fiskeoptimismen er fremdeles tilstede når jeg legger meg, kjenner jeg. Det var den også hos Arne, kan jeg konstatere da jeg hører han romsterer i hytta allerede kvart over 6 neste morgen. "Det er kanskje vel tidlig", sier han når jeg kommer opp. "Klassisk overtenning". Vel, jeg har i hvert fall sovet godt, og vi har tenkt å rekke over mange vann i dag, så det er greit å komme seg opp fra morgenen av. Vi trasker i vei mot de høyereliggende områdene nord og vest for hytta. Vi prøver å holde oss bort fra myrene siden disse er våte og tunggåtte nå. Dette er jo barnelærdom; hold høyden og unngå myrene. Her på Fosen må vi glemme barnelærdommen. I liene over myrene er det ofte svært tett vegetasjon, tidvis ugjennomtrengelig, typisk bjørkekjerr. Vi bestemmer oss for å holde oss nede på myrene resten av turen, og det fungerer fint. Første stopp blir ved noen kulper i Vestre Skurvelva i området som på kartet kalles Øyan, ikke langt fra Botnan. Jaggu biter ikke småfisken i kulpen også. Været er fantastisk, og det frister nesten - nesten - med et bad. Vi legger i vei videre oppover, like skitne. Vestre Skurvelva. Fiskeoptimismen skal snart få seg et slag for bøygen. Kort oppsummert fisker vi over Bytjønna, 414-tjønna nordvest for Bytjønna, Nyvatnet og 441-tjønna øst for Nyvatnet uten å kjenne mer enn ett napp eller to. Er vi for tidlig ute? Vi skylder på nordavind og lav temperatur. Bytjønna. 414-tjønna nordvest for Bytjønna. Ellers har vi godt vær og fin utsikt, og høyfjellsterrenget er relativt lettgått, så pessimismen får ikke overtaket på oss enda. Vannene er spennende, og man angriper alltid hvert nye vann med energi og forhåpninger. Særlig 441-tjønna øst for Nyvatnet er et spennende vann. Lite, dypt og høyt til fjells er en fin kombinasjon. Men dessverre er det null aktivitet i vannet. Høydepunktet denne formiddagen blir lunsjbålet i lia ovenfor det store Nyvatnet. En god del hytter rundt dette vannet, så villmarksfølelsen var fraværende her. Vi avslutter runden oppe i høyden på Litlnyvatnet. Vi fisker oss rundt på hver vår side. Ingenting å kjenne her heller. Jeg er i ferd med å ta mine siste kast ved utoset da jeg ser at det plasker i vannet foran Arne. Har han fisk?! For moro skyld har vi på denne turen med oss et sett med walke-talkier, av den billige typen du får på Clas Ohlson. Disse har vi med for å kunne kommunisere når vi, som nå, fisker på hver vår side av vannet. Jeg kaller opp Arne, og han melder tilbake at det dreier seg om "ei sat*ns te' rør" (rør=røye). Såpass, tenker jeg. Her snakker vi vel da om over kiloen. Kanskje to?? Jeg venter i spenning til Arne endelig kommer bort for å vise fram vidunderfisken. Den veies inn til ganske nøyaktig halvkiloen. Overtenning, igjen. Det er så rart med det, når man har fisket en hel dag uten å kjenne noe. Da koker det litt når det først biter. På veg ned mot hytta bestemmer vi oss for å legge veien innom noen mindre vann i myrområdene nordvest for Midtiheia. Den rådende teorien rundt det dårlige fiskebettet er at vannet enda er litt for kaldt oppe i høyden, og vi øyner et håp om at de knappe 50 høydemetrene ned mot myra utgjør den lille forskjellen som skal gi fiskemiddag til kvelds. Det viser seg å stemme. I den ene tjønna er det monsterbett, og vi tar opp 6 fine stekefisker opp mot 4 hekto. En gledelig avslutning på en lang dags fiskestrabaser. Energien er alltid høy på slike tidlige vårturer. Man higer etter å fiske mer, se mer, forflytte seg mer. Vel nede ved hytta vedtar vi å forflytte oss videre mot områdene sørvest for Dåapma denne kvelden. Mange spennende vann i dette området. Når man er i et nytt område må man utforske det så mye man kan. Vi kan ikke henfalle til det late hytteliv. Teltene er i sekken og må snart få lyng under duken. En orm, type hogg-, trives i varmen i solhellingene. Vi tar kveldens forflytning som en ren transportetappe i høyt tempo, og finner etter hvert en nydelig teltplass ovenfor det lille vannet i østenden av Langvatnet. Utsyn, vind mot myggplagen, nærhet til vannet og godt med bålved, samt akseptable liggeplasser. I bakgrunnen på bildet over ser man fjellene på den andre siden av Stordalen. For første gang har vi med oss hvert vårt telt, og uten forkleinelse for Arne, må jeg si at det var ganske deilig. Vi kommer nok til å fortsette med det på slike kortere turer. Kvelden blir en høydare, med bål, fiskemiddag, kaffe, oppholdsvær... ...og solnedgang. Noen slike kvelder må man få til på hver tur - det er det man higer etter hele vinteren. Neste morgen er alt som normalt; Arne er oppe tidlig og fyrer morgenbålet, mens jeg kommer luntende en liten time etter. Vi har heldigvis funnet en balanse her, hvor vi begge strekker oss litt i forhold til om vi var på tur alene. Jeg står opp ørlite tidligere enn jeg egentlig vil, og Arne tøyler morgen-rastløsheten litt før vi starter dagen for fullt. Det som ikke er så positivt denne morgen er at det begynner å regne akkurat i det jeg tar steget ut av teltåpningen. Vi tenker først at dette bare er noen dråper som vil passere over, men det skal vise seg at værgudene gjør vårt tidligere omtalte naive godværshåp til skamme. Dagens fiskeøkt skal avvikles i området mellom Østre Skurvelva og Finndalsheia. Flere spennende vann her, og optimismen er som vanlig stor, på tross av at regnet ikke ser ut til å holde opp. Det viser seg at dette skal bli en betydelig bedre fiskedag. Jeg kommer ikke til å navngi vannene vi fisker i denne dagen. Håper folk har forståelse for dette. Lokalkjente og folk som kan lese et kart vil nok uten problemer kunne si hvilke vann vi har vært innom likevel. Litt av grunnen til dette er at vi finner bålplasser med tomme ølbokser etc. vet et av disse gode vannene. Dette kan tyde på at vannet allerede er kjent som et bra vann. Jeg mistenker at folk som legger igjen tomgodset sitt ute i naturen også har dårlig moral når det kommer til fiske. Det er mulig jeg er fordømmende, men jeg ser det liksom for meg: Guttetur med masse øl opp til vannet hvor man har hørt at det skal være bra fisk. Gjør gjerne det - men ta for f*** med tomgodset hjem i stedet for dette halvhjertede forsøket på å stappe 10 ølbokser under en stein. Vi labber i vei videre innover i terrenget, og allerede i første vika er det fast fisk for oss begge; en halvkilos ørret på hver av oss. Herlig start på dagen! Nå kan vi slippe ned skuldrene og nyte resten av dagen - selv om det høljer ned og blåser surt. Vi fortsetter videre til neste vann, og også her hugger det til; nok en knapp halvkilos ørret på meg. Arne mister en like stor en. Et spennende vann hvor man sitter med en følelse av at her finnes betydelig større fisk. Surt vær i høyden. Det er tid for lunsj, og vi finner et fint sted med fin utsikt. Vi er ganske høyt til fjells, og det regner godt, men på mirakuløst vis finner vi furuved og klarer å gjøre opp et bål slik at det blir bålkaffe også til lunsj. Det siste vannet vi avfisker byr på et vannvittig bett, men dessverre er fisken litt mer småvokst her. Vi drar hatten godt ned i øya og trasker tilbake mot leiren, via et av de første vannene vi var innom i dag tidlig. Og igjen er halvkilosørretene skikkelig på hugget! Vi drar opp tre til av dem, og vi kunne sikkert tatt flere. Alle er spreke og byr på en liten kamp. I dag fikk vi det bettet vi hadde håpet å treffe. Vi registrerer at det er stor forskjell på mageinnhold og fargen i kjøttet på to like store ørreter tatt samtidig i samme vik. Den ene er knall rød og helt stappfull av mygg, mens den andre er hvit og uten en eneste mygg i magen. Hvorfor? Er det så store individuelle forskjeller i kosthold? Ikke overraskende er det den lange, slanke fisken som er hvit i kjøttet, mens den kortere, smellfeite er rød. Vi trasker tilbake til leiren godt fornøyde med dagen. Nå gjenstår det å forflytte seg ned til Tekssjøen. Vi vil ned hit i kveld, for i morgen tenker vi å ta turen opp i fjella på andre siden av Stordalen. Tekssjøen, dette vannet helt øverst i Stordalen er visst et vanlig turmål for åfjordinger. Ikke akkurat urørt villmark, men et fint område som er verdt et besøk. Vi slipper oss ned i dalen langs elva som kommer ned fra Skurvtjønnin. Det var trolig et feil valg, for vi havner nede i den tette, våte krattskogen, og det går ikke lang tid før vi er gjennomvåte. Litt spesielt terreng her øverst i Stordalen, inn mot Tekssjøen. Dalen deles liksom i to av en høy, langsgående rygg. Billedskjønt ved Tekssjølona, like under fossen fra Tekssjøen. Fristende å prøve fisket, men vi er kalde og våte, og det ser ut til å være bare småfisk som vaker. Vi marsjerer videre mot Tekssjøhytta. Vi tenker å finne en leirplass i vika like i nærheten av denne. Vi drømmer om et gigantisk furubål som skal varme kropp, sjel og klær. Det er kun en ting jeg ønsker å kritisere Åfjord fjellstyre for, og det er tykkelsen på bordene på bruene i området. Jeg synes man burde kostet på seg to-toms bord her. Det føles slettes ikke trygt med 25 kg på ryggen, og vi ser knekte enkeltbord og mange bord som er byttet ved flere av bruene. Bildet over er fra brua over elva like over Tekssjølona, på stien mot Tekssjøhytta. Tekssjøhytta ligger idyllisk, men skjermet til helt i den sørvestre vika av vannet. Hytta er tom. De siste kilometerne har tankene begynt å spinne rundt en delig, varm hytte å tilbringe kvelden og natta i. Vi ser hengelåsen på døra, av typen med firesiffers kode, samme som på Botnstua. Vi forsøker en kode, basert på - la oss kalle det - kvalifisert gjetning, og jammen tror du ikke at låsen åpner seg. Vi står nå ovenfor et dilemma som har to aspekter ved seg. Vi har ikke betalt for hytta, og det er ikke pent å ta seg til rette sånn uten videre. I verste fall kan det komme noen som har leid hytta, og da blir vi tvunget ut i den kalde, våte natta. Dette tar vi egentlig ikke så tungt. Vi kan betale for oss på etterskudd, og det er svært lite sannsynlig at det kommer noen inn hit på denne tiden, i dette været. Det som verre er, er at villmarksstoltheten vår får seg et kraftig slag for baugen. Er vi så veike at vi ikke tåler å bli våte? Er vi av det kaliberet som higer etter komfort med en gang buksa blir våt? Svaret viser seg å være "ja, det er vi". Vi unnskylder oss selv med at dette er en kosetur og at det må være lov og at vi kunne ligget ute om vi måtte og at blablabla. Vi styggkoser oss i hytta gjennom kvelden. Vi fyrer hardt, tørker både kropp og utstyr, og tilbereder all fisken vi har fått i løpet av dagen. En ny favoritt, som fra nå av alltid skal være med på tur, er Lofotens fiskesuppe. For en herlig avveksling fra å spise fisken "bar". Jeg kan ikke forstå at jeg ikke har prøvd dette før. I de sene kveldstimene fyrer vi et digert bål på bålplassen utenfor hytta. Det er tross alt pinseaften. Vi koser oss med en liten avec og nyter solnedgangen før vi med litt dårlig samvittighet kryper til køys (eller var det korset?). Vi våkner til nydelig vær neste morgen, fremdeles gode og mette etter gårsdagens fiskefråtseri. Vi ordner opp i hytta og skriver lovnader i hytteboka om å gjøre opp for oss i ettertid, før vi legger i vei skrått oppover dalsiden mot Kastbotnvatnet. Jeg hadde forventet at terrenget var mye brattere, basert på det vi så fra andre siden av dalen, men heldigvis er det slakt og fint terreng oppover lia. På bildet over skimtes Tekssjøen. Hytta ligger i den nærmeste vika, til høyre for haugen midt i dalen. Finnvollheia i bakgrunnen. Oppover lia får vi utsikt mot området på den andre siden av dalen, hvor vi har tilbrakt de siste dagene. Skurvtjønnin skimtes bak til høyre. Stordalselva i dalbunnen. Stordalen nedstrøms. Botnstua ligger i det tetteste skogholtet til høyre for Habroheia, som er det fremste fjellet litt til venstre i bildet. Pause for hydrering. Etter et par timer har vi tatt oss over kneika og ned lia mot Kastbotnvatnet. Kastbotnvatnet er stort og vakkert, med bratte lier og skrenter på flere av sidene. Vi tenker ikke å slå leir her, men vi tar en liten lunsj nede i vannkanten på nordsiden. Hele den nordre lia er tett bevokst med bjørkekratt. Det er vi glade for, for vi skal enda høyere, og håper vi kan få fyrt et bål også der oppe. Sola steker som besatt der vi sitter, og vi kan kaste skjorta. Jeg er sliten og døsig og dupper av i lyngen en liten stund. Vannet er helt speilblankt, så vi gidder ikke fiske. Jeg skvetter opp av halvsøvnen når jeg plutselig ser et vak 10 meter rett ut for der vi ligger. Jeg er så døsig og lat at jeg gidder ikke reise meg, men jeg tipser Arne om vaket, og han bærer seg litt før han reiser seg og tar et umotivert kast. Men fisken tar, og Arne lander en halvkilos. Sjelden har så liten innsats resultert i så bra fisk. Litt mer motivert fisker vi oss videre bortetter det nordre landet, og det resulterer i nok en sprek liten halvkilos for min del. Vi forlater det sjenerøse Kastbotnvatnet og traver i vei mot dagens mål. Oversiktsbilde tilbake (mot nordøst). Helt i bakgrunnen skimtes Dåapma og Finnvollheia, om jeg ikke tar helt feil. Finnvollheia er det høyeste fjellet på Fosen med sine 675 moh. Nedre Sandvatnet. Vi har blinket oss ut dette vannet fordi det ser spennende ut - og fordi vi har sett en turrapport som forteller at man for 10 år siden tok en brukbar fisk i dette vannet, hvis det var dette vannet da... Mer skal det altså ikke til. Vi er glade for å se at vi lett kan finne bålved her, og vi får akkurat presset ned begge teltene i vannkanten på nordsiden. En fin leir. Været er mer skiftende nå, og det dukker opp mørke, truende skyer på himmelen. Vi nøler ikke lenge før snøret er i vannet. Vi fisker på hver vår side og satser på å møtes diagonalt over vannet fra leiren. Jeg fisker etter alle kunstens regler, men alt jeg kjenner er noen få forsiktige hugg. Når vi møtes i vika på bortsiden har Arne tatt 3-4 småfisk, men det er alt. Et lite antiklimaks dette, men det må jo nødvendigvis bli slik når man bygger opp forventinger inni hodet basert på et usannsynlig tynt grunnlag. Vi tar også den korte turen opp på det Øvre Sandvatnet. Prosedyren gjentar seg her - kun noen napp. Fiskeøkten blir ikke lang, for det blåser kraftig nå, og det begynner så vidt å dryppe fra oven. Vi haster tilbake til leiren. Med et nødskrik får vi fyr på bålet. Man lærer visst aldri at man skal ha tørr tennved tilgjengelig, uansett værutsikter. Middagen inntas mens regnet intensiveres. Vi ser etter hvert ingen vits å drøye denne kvelden lengre, og kryper inn i teltene. Jeg var ikke forberedt på mange timer i teltet, men heldigvis finner jeg noen gamle nedlastede filer og podcaster på telefonen som kan underholde meg til jeg bli trøtt. Sammen med en hel plate sjokolade gir dette noen trivelige timer i teltet mens regn og vind pisker mot veggene. Dessverre har jeg slurvet med en bardun i fotenden av teltet, slik at ytterduk og innertelt kommer i kontakt når jeg strekker ut føttene. Soveposen blir litt fuktig, men det gjør ingenting når dette er siste natt. Har slitt litt med dette på mitt Anjan 2 - jeg får ikke trukket ytterduken langt nok ned og stramt nok, slik at det blir litt fuktig nederst på veggene i innerteltet. Jeg sover godt igjennom hele natta og våkner ikke før jeg hører Arne stå opp utpå morgenkvisten. Vinden har løyet, heldigvis. Arne hører at jeg våkner, og sier: "Husker du da vi opplevde alle lavtrykks mor ved Ravadasjavri? Nå er bestemora på besøk". Jeg åpner teltet og stirrer ut i ingenting. Jeg ser ikke engang Arne ved bålet, så stinn er tåka. Temperaturen er ikke mange grader over null, og det er en sur trekk i lufta. Jeg spiser frokosten i teltet, og vi pakker ned og gjør veien kort ned lia mot dalbunnen. Når vi kommer ned i den skogkledde dalen letner været litt, og vi tar en fiskestopp ved Østre Hyttjønna, som skimtes midt i bildet. Et overbefolket vann skal det vise seg. Veien videre mot Stordalselva går over høyden mellom Hyttjønnåsen og Middagshaugen, som er de to haugene på bildet over. Vi husker snart at vi har glemt å markere hvor brua over elva ligger, og det koster oss både tid og krefter. Dalen er ganske vill og heftig her, og det er ikke mangle plasser man kan krysse uten å sette liv og lemmer på spill. Etter litt opp og ned langsmed elva dukker endelig brua opp, og da er vi straks ved bilen. Som turområde kan Fosen anbefales. Du finner variert natur her, selv om myr og lynghei dominerer. Du finner også plenty med spennende fiskevann. Vekta vår stoppet på halvkiloen, men vi tok til gjengjeld mange av disse. Det kan tyde på at det finnes en god bestand av større fisk. Mitt inntrykk er at området er lite besøkt utenom fuglejakta, så her kan du finne fred om du søker til de rette områdene. Aberet med Fosen er utvilsomt været. Det skifter fort, og det er mye nedbør i disse kystnære fjellene. Vi takker Åfjord fjellstyre for fine hytter og passende nivå på tilretteleggingen. Selv om bruene føles noe utrygge er man avhengig av disse om man ikke vil vade. Da er det bare å planlegge en høsttur!1 poeng
-
1 poeng
-
Du syntes SL-konseptet har gått for langt, men har du noen erfaring med SL telt fra Helsport?1 poeng
-
1 poeng
-
Dagene tusler og går her på hytta med turer i området rundt. Nytt av året er at jeg lærer meg å fiske. Ingen fangst som har vært verdt å ta med hjem foreløbig. Min kjære derimot dro opp en halvkilos ørret i dag på vei hjem etter topptur til Kjøliskarven. Syklene ble benyttet t/r Kjøligruva noe som betyr bortimot en mil med sparte føtter.1 poeng
-
50% Deet blanda med sprit på sprayflaske. Fås på Nomaden https://nomaden.no/care-plus-myggspray-50-deet Sterkere konsentrasjon betyr mindre smøring per gang, færre ganger for å holde myggen unna og jeg tror jeg totalt sett bruker mindre gift da. Les instruksjonene. Dette er ikke noe å dyppe babyer i. Ellers er løstsittende myggtett skjorte et knakenes godt tips.1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00