Gå til innhold
  • Bli medlem

Mat under bålforbud


dovendyret

Anbefalte innlegg

Annonse

Knekkebrød og pålegg. Pannekaker stekt hjemme. Kald taco, med kjøttdeig som er stekt hjemme.
 

Eller en av mine favoritter er forskjellige frokostblandinger med tørrmelk, nøtter og tørket frukt. Tilsett bare kaldt vann.

Eller så får man tørrmat som tilberedes ved å bruke en slik varmepose i en annen pose, sammen med litt vann. Det blir ett slags vannbad. Tactical Field Meal eller hva det het igjen.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er totalt bålforbud så betyr det forbud mot bål og grill, bål eller grill er forbundet med fare for gnistsprening. Du har fremdeles lov til å benytte Primus men er selv ansvarlig for å vurdere om det er trygt.

  • Liker 1
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (9 minutter siden):

Når det er totalt bålforbud så betyr det forbud mot bål og grill, bål eller grill er forbundet med fare for gnistsprening. Du har fremdeles lov til å benytte Primus men er selv ansvarlig for å vurdere om det er trygt.

Her er det sikkert forskjeller fra område til område, så greit å sjekke ut i forhold til hvor man er .. men i mitt hjemmeområde stemmer ikke dette .. der sier forskriften. 

"Den midlertidige forskriften forbyr å gjøre opp ild, slik som å brenne bål, bruke grill, stormkjøkken, andre kokeapparater, bålpanner og annen brenning med fast brensel (ved, kull, briketter, gress, grener ol.) i skog og annen utmark eller så nær at ild lett kan spres videre i terrenget, samt innmarksområder. Som innmark regnes i denne forskrift parker, hustomt, dyrket mark, engslått og kulturbeite samt liknende område hvor allmenhetens ferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker. Dette innebærer at det nå ikke blir tillatt å bruke faste og godkjente bålplasser i våre kommuner. Grunneiere som har etablert godkjent bålplass, enten privat eller offentlig, må stenge disse for bruk til bål og grilling."
 

Med andre ord, ingen åpen ild av noe slag. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heriks skrev (10 timer siden):

"Den midlertidige forskriften forbyr å gjøre opp ild, slik som å brenne bål, bruke grill, stormkjøkken, andre kokeapparater, bålpanner og annen brenning med fast brensel (ved, kull, briketter, gress, grener ol.) i skog og annen utmark eller så nær at ild lett kan spres videre i terrenget, samt innmarksområder

Om man pirker:  En primus i vannkanten på en strand med 10m til vegetasjon?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

meliis skrev (1 time siden):

Om man pirker:  En primus i vannkanten på en strand med 10m til vegetasjon?

Altså, jeg ville tolket det slik: i skog og annen utmark, eller så nær skog og annen utmark at ild lett kan spres videre i terrenget (dvs. at selv om det er lov å grille i hagen så kan du ikke gjøre det om hagen din ligger i skogkanten) ...  så ja, også på strand m. 10 meter til vegetasjon rett og slett av den grunn av at totalforbud skal ta vekk alle mulige grunner til å vurdere selv ... Akkurat som full stopp i trafikken betyr full stopp og ikke ja, men jeg kan jo rulle _litt_, så betyr totalforbud nettopp det totalforbud ...  

Men jeg er ikke jurist, tolking av lovtekster er ikke mitt fagfelt .. så kan godt hende noen med den kompetansen ville tolke det annerledes... lar man være så er man på den sikre siden. 

For ikke å dra seg lenger og lenger off topic da: kald mat funker helt greit for noen dagers tur, jeg synes wraps er kjekt, kan gjøres i stand hjemme, eller man kan ta med seg de ulike ingrediensene og fikse på tur.   

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt lat, men ser ut til at jeg havner på hardkokte egg, grovt brød / knekkebrød, ost og skinke/salami. Legg til en slump nøtter og sjokolade... nei, jeg kommer ikke til å sulte.

Rømmer til fjells ved første anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri prøvd før, men det er kanskje tiden for å prøve kald Real turmat? 😅 Burde vel ligge og rehydrere i langt lenger tid enn når vannet koker.

Greit å gjøre seg noen erfaringer med om man plutselig sitter der på langtur med konket brenner og sekken full av Real 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbered havregrøten du skal ha til frokost kvelden i forveien. https://www.bama.no/eatmovesleep/oppskrifter/overnatten-havregrot/
Bruker du melkepulver og tørket frukt så trenger du ikke bære mer enn vanlig heller.

Kaldbrygget kaffe kan også lages over natten, usikker på hvor god den blir, men det er iallfall en mulighet, dersom en _MÅ_ ha kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 14.6.2023 den 22.00):

Eller så får man tørrmat som tilberedes ved å bruke en slik varmepose i en annen pose, sammen med litt vann. Det blir ett slags vannbad. Tactical Field Meal eller hva det het igjen.

Tactical Foodpack har jeg ikke prøvd. Av sånne kjemiske varmere har jeg prøvd koppen til Baro Cook. Den fungerer helt greit. Ellers har de rimelige varmeposer på Jula. Som er ment for mykhermetikk som selges på Jula. Kan sikkert brukes til å varme opp egnede måltider fra andre produsenter også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye mat i godt grovbrød, spekepølse/spekemat, majones, hardkokte egg, salami, proteinbarer osv :) Karbohydrater, proteiner og fett i skjønn forening. Dra med en paprika eller tre og salt så har man vitaminer og mineraler dekket så man slipper unna den verste skjørbuken 😄 Og fisker man kan man lage seg sushi av ørreten også.  Må ikke ha ild for å overleve på tur om sommeren i disse moderne tider :) 

Endret av Martin HJ
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helga tok jeg en sånn pakke med Mr Lee nudler og la i kaldt vann. De var spiselige etter en halvtime også la jeg også oppi noe spekekjøtt. 
 

Man kan vel sikkert også tørke noe grønnsaker eller få tak i noe frysetørket som man kan ha oppi. 
 

Hvordan er det å steike pannekaker? Hvor lenge holder kalde pannekaker egentlig  jeg veit at de noen ganger kan bli dårlige om de ligger for lenge  

 

Det største problemet er egentlig kaffen. Jeg prøvde å ha frysetørret kaffe i kaldt vann men det gikk ikke altså.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (På 15.6.2023 den 11.17):

Når det er totalt bålforbud så betyr det forbud mot bål og grill, bål eller grill er forbundet med fare for gnistsprening. Du har fremdeles lov til å benytte Primus men er selv ansvarlig for å vurdere om det er trygt.

Røros og Femundsmarka har nå forbud mot gass og primus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo kommune også + marka også

https://aktuelt.oslo.kommune.no/ekstraordinært-forbud-mot-bruk-av-ild-i-oslo-kommune

"Den midlertidige forskriften forbyr å gjøre opp ild, slik som å brenne bål, bruke grill, stormkjøkken, andre kokeapparater, bålpanner og annen brenning med fast brensel – det gjelder ved, kull, briketter, gress, grener og liknende – i skog og annen utmark, eller så nær at ild lett kan spres videre i terrenget."

Hva er vitsen med å være vanskelig på dette?

Endret av sneakyowl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (På 16.6.2023 den 7.33):

Kaldbrygget kaffe kan også lages over natten, usikker på hvor god den blir, men det er iallfall en mulighet, dersom en _MÅ_ ha kaffe.

Kaldbrygget kaffe anbefales!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker hodet jeg har blitt utstyrt med. Derfor velger jeg gassbrenner, men overdriver brannsikkerheten til «den store gullmedaljen». Vi snakker om primus på svaberg ned mot vannkanten i skogen. Har også ikke mindre enn 3 Nalgeneflasker med vann tilgjengelig med avskrudd kork for umiddelbar slukking ved uhell. Velger selvsagt sted som i tillegg til å ligge på fjell nær vannet også er langt fra vegetasjon. Slik blir det varm middag på Mons :) 

Har brukt primus nok til at jeg ikke trenger å ha med meg formynderstaten på tur i marka. Forstår selvsagt beskjeden de ønsker formidlet, men her vurderer jeg meg selv som egnet til å fatte et eget veloverveid valg. 
Fyring av primus i yttertelt er selvsagt «no go», det samme gjelder bruk av spritbrenner pga sølefare og bensin pga forvarming. Som sagt er jeg superopptatt av ikke å overlate noe til skjebnen. Drikker heller ikke alkohol på tur før all bruk av brenner er tilbakelagt for dagen. Pleier å ta en klunk Jægermeister mens jeg venter på oppkok. Dette utgår nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.