GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva bruker du din pulsklokke til i forbindelse med turbruk? 
Jeg har kjÞpt en Garmin Fenix 6 for lÞping. Men ble nok ogsÄ overbevist av selgeren om at denne klokken er ogsÄ perfekt for friluftsfolk. 

SÄ da lurer jeg pÄ! Selv de helt banale ting. 
Hvilke funksjoner pÄ smartklokka / treningsklokka / pulsklokka bruker du pÄ tur i fjell og mark? 

Annonse
Skrevet

Har Garmin fenix 3 selv, og for min del har den erstattet dedikerte GPS-enheter fullstendig. GPS-funksjonene jeg bruker mest er Ä lese av UTM-koordinater hvis jeg mÄ vite nÞyaktig hvor jeg er, samt Ä lagre posisjon til hver leirplass. Men de funksjonene jeg bruker hyppigst til navigering er klokka (naturligvis), digitalt kompass, og barometer/hÞydemÄler. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har Fenix 6x.

Bruker pulsbelte, hÄndleddspuls var "far out" pÄ ski og pÄ steinete sti. PÄ vei er det bedre.

Har noen ganger en "tempe" hengende pÄ sekken for Ä logge temperatur. Bor du i telt kan du feks henge den et strategisk sted og Äpne temperatur-widgeten for Ä se temperaturen.

Har lastet ned kart fra frikart pÄ den, har som regel kartvisningen fremme nÄr jeg gÄr. Zoom og panorer er litt klÞnete, sÄ har det zoomet pÄ 120m. Kartet viser stier og stikryss er indikert, sÄ det fungerer fint Ä gÄ f.eks en runde pÄ 2mil i skogen der jeg aldri har vÊrt fÞr, og navigere etter stiene pÄ klokka. SÄ bruker jeg kartapp pÄ telefonen eller papirkart som stÞtte for Ä fÄ oversikt over hvor stiene gÄr for "ruteplanlegging".

HÞydelinjer vises fint pÄ det zoomnivÄet jeg har, sÄ jeg har ogsÄ navigert opp stigninger pÄ ski i whitout/paddeflatt lys ved hjelp av hÞydelinjene.

HÞydemÄleren er temmelig nÞyaktig, sÄ hÞydemÄleren bruker jeg noen ganger for Ä fÄ et bilde pÄ hvor mange hm det gjenstÄr til toppen jeg har tenkt meg pÄ.

Batteritiden pÄ 6X er god, 60t med GPS logging, sÄ trenger ikke tenke sÄ mye pÄ strÞmforbruket med mindre det er en lengre tur. Fenix 6 og 6S har kortere batteritid.

Pass pÄ at du skrur av auto pause i settingene pÄ hver eneste aktivitet du bruker fra favorittlista. Auto pause stopper all logging og er treg Ä starte igjen. For "fotvandring" var denne satt til 5km/t, du skal gÄ konstant ganske fort for at det gir mening...

Endret av Omnilite
  • Liker 3
Skrevet

Jeg har en Garmin Instinct, og pÄ lengere tur sÄ bruker jeg egentlig ikke noe sporing eller noen fancy saker, for Ä fÄ batteriet til Ä vare. Men liker Ä bruke pulsmÄlingen, for jeg har en tendens til Ä stresse pÄ tur for Ä komme fort fram, men da blir jeg desto fortere sliten ogsÄ, sÄ da bruker jeg pulsmÄlingen som en liten indikasjon pÄ nÄr man bÞr roe det litt ned.

I tillegg har jeg jo selvsagt Sol opp- og nedgang lett tilgjengelig pÄ displayet.

Men jeg har og en "Tempe" (temperaturmÄler) og Garmin InReach Mini jeg kan koble opp mot klokka ved behov.

PÄ ukjente steder sÄ kanskje jeg kan finne pÄ Ä markere hvor bilen eller camp er, for Ä ha det tilgjengelig pÄ klokka tilfelle man mÄ ha en liten guide. Men ikke brukt det enda..

Ellers sÄ sporer jeg dagsturer med GPSen da, men det er mest for Ä sammenligne tider og fÄ opp lÞypa pÄ kartet.

• Liker 1
Skrevet

Har Fenix 5x plus. Det jeg brukler mest nÄr jeg er pÄ overnattingtur er klokka. I tillegg hender det at jeg bruker timeren hvis jeg gÄr med veldig tung sekk for Ä varsle at jeg har gÄtt i en time og trenger en 5-minutters pause for Ä drikke vann og for Ä lÞsne pÄ skuldermusklene. SÄ pleier jeg Ä bruke "finn telefonen"-funksjonen ganske ofte fordi jeg ikke husker hvor jeg la den (da mÄ BT vÊre pÄslÄtt pÄ telefonen). Det hender jeg titter pÄ barometeret for Ä sjekke om det er vÊromslag.

Navigasjon (posisjon, hÞydemÄler, kart, kompass osv) bruker jeg en egen GPS til (Montana 650/680). For meg blir skjermen pÄ klokka alt for liten til sÄnt bruk, og ogsÄ veldig krÞkkete Ä bruke. Hadde jeg brukt papirkart ville posisjonen kunne vÊre nyttig hvis jeg skulle miste oversikten over nÞyaktig hvor pÄ kartet jeg er. Kompasset kunne vÊre greit for Ä holde retningen nÄr jeg gÄr, men det er ikke sÊrlig enkelt Ä stille inn kompasskursen pÄ klokka, sÄ nytteverdien er ikke veldig stor for akkurat dette formÄlet synes jeg (mulig man kan laste ned en app for dette, vet ikke). I fjellet er navigasjon pÄ papirkart sjelden et problem, men i noen typer skogsterreng kan det vÊre lett Ä gÄ seg litt vill hvis man er uoppmerksom et Þyeblikk.

I tillegg pleier jeg Ä ha en temperatursensor (tempe) hengende ute i friluft (utenfor telt/hengekÞye/tarp) for Ä kunne skryte av hvor h... kaldt det var i natt nÄr jeg sov ute. Skulle gjerne hatt en sensor som kunne mÄte vanntemperatur ogsÄ for Ä kunne skryte av hvor kaldt det var i vannet nÄr jeg badet.

Ville jeg fÞlt det som et savn om jeg lot klokka bli igjen hjemme? Nei. Den brukes fordi den nÄ engang sitter der pÄ armen. Alt klokka gir meg kan jeg fÄ like enkelt pÄ GPSen som alltid er lett tilgjengelig.

Klokka brukes mye mer under trening da.

;-)

• Liker 1
Skrevet

Har hatt Fenix 5S og nÄ 6S, innkjÞpt med fokus pÄ turer i marka. Mest brukte funksjoner er puls (for Ä ikke brenne av kruttet for tidlig), tracking (for Ä i ettertid kunne se hvor jeg har vÊrt og ev. finne veien tilbake til start), hÞydemÄler (for Ä se hvor mange halvparter jeg har igjen til toppen) og avstandsmÄler. Slim-versjonen har etter min mening for liten skjerm for kart, sÄ det har jeg ikke testet. Da bruker jeg heller mobil dersom jeg ikke tar fram GPS-en.

• Liker 1
Skrevet

Har fenix 3. NÄ bruker stort sett kun klokka. Av og til husker jeg pÄ Ä tracke en og annen trimtur. Er jeg pÄ turer hvor det blir mange hÞydemeter sÄ sjekker jeg hÞyden nÄ og da. 

Det er vel det. đŸ€”

• Liker 1
Skrevet

Har Garmin Forerunner (tror det er 225) og bruker den kun til trening, ikke turbruk, for Ä spare batteri. Det eneste er at den fanger jo opp antall skritt, men akkurat det er jeg ikke spesielt opptatt av Ä mÄle. 

• Liker 1
Skrevet

Har en fenix 5 og i tursammenheng sÄ bruker jeg den nesten utelukkende som klokke. PÄ dagsturer hender det jeg bruker den for Ä se hvor jeg har vÊrt, men det er sjeldent. Jeg har nok mer glede av dem som treningsverktÞy utenom (lÞping og svÞmming).

• Liker 1
Skrevet

har fenix 3 og brukes som nevnt ovenfor her i trÄden.  Har kuttet ut sol opp!!!

Som regel er det et slit Ä gÄ opp til base camp og da benytter jeg turgÄing treningsmodusen for Ä sjekke at puls ikke kommer inn i terskel sonen. 

PrĂžver til stadig Ă„ finne en unnskyldning til Ă„ kjĂžpe fenix 6x, men har ikke funnet riktig argument enda.

Skrevet

Jeg har Fenix 2

Har lastet inn kart pÄ denne, som blir flittig brukt spesielt nÄr jeg er i Marka (Oslo). I tillegg bruker jeg det digitale kompasset endel. Papir kartet blir liggende i topplokket, og blir kun tatt ut under drodling i teltet for Ä finne ut hvor turen gÄr videre neste dag. 

Jeg logger stort sett alle turene jeg er pĂ„ (gĂ„-, jogge-, sykkel-, og padleturer) og har dermed ogsÄ blitt veldig glad i Tempe’n som er klipset pĂ„ sekkene som brukes pĂ„ de forskjellige aktivitetene. Jeg fĂ„r da oversikt over hvordan temperaturen har vĂŠrt pĂ„ turen. Den tar ogsĂ„ med minimum temperaturen pĂ„ natten nĂ„r jeg er overnattingstur, siden jeg pauser loggingen nĂ„r jeg ankommer leir, og fortsetter logging neste dag.

Siden det gÄr endel batteri nÄr man logger hele dagen, sÄ har jeg med ladekabel og liten Powerbank (som ogsÄ brukes for Ä lade mobilen , som primÊrt blir bruk som kamera)

Jeg har hatt lyst til Ä oppgradere siden Fenix 3 kom, men fÄr meg ikke til Ä gjÞre det siden Fenix 2 klokka fungerer fint og har lite reduksjon i batteritid. Jeg har ikke vÊrt forsiktig med klokken, men det vises knapt at den har blitt brukt.  Har slitt ut to reimer, og da siste rÞyk, mÄtte jeg pÄ EBay for Ä finne nye, sÄ nÄ ligger det to i reserve. 

At kartvisningen har blitt sÄpass bra nÄ, gjÞr nok at jeg kanskje oppgraderer nÄr neste versjon kommer, og Fenix 6 forhÄpentligvis dropper i pris.

Pulsbeltet har jeg ikke brukt.

Skrevet

Har Fenix 6X og bruker den til alt av aktiviteter. Har satt mÄl om antall kilomoter fottur, gÄtur, lÞping og sykkling.
Sporer derfor alt av turer. Vet nÄ hvor min melkesyretersker ligger og kan holde pulsen rett under i bakken nÄr jeg er pÄ fjellet.
Ellers, sÄ blir den ogsÄ brukt til Ä markere interessante telt/hengekÞye omrÄdere pÄ turene mine. Har alltid med meg mobilen med Topokart i tillegg for navigering.

Skrevet

Har Fenix 5X Plus. Bruker den i all hovedsak til Ä spore turer og til trening, men det er enkelte funksjoner som er nyttige ogsÄ pÄ tur. Kompasset kan vÊre greit Ä ha enkelte ganger, men duger ikke til annet enn Ä finne himmelretningen. Padla pÄ Fjorda forrige helg, og da var det ganske greit Ä bruke kartet til Ä ha oversikt over avstander og "fjordarmer", har imidlertid ikke brukt kart i andre sammenhenger enda. PÄ fjellturer og turer med tung sekk er det fint Ä ha kontroll pÄ pulsen og kunne bruke hÞydemÄler. Ser for meg at trackback kan vÊre bortimot livreddende om tÄka kommer i fjellheimen. Batteritiden er for Þvrig strÄlende, noe som er en utfordring med andre smartklokker. Gikk fra Fenix 3HR, og forskjellen er enorm.

Skrevet

Har Fenix 3 Hr. Bruker den tik lÞping, ski og sykkel i det daglige. Har ogsÄ brukt den noe med program for vekttrening. PÄ tur er det mye for Ä ha en klokke. Hender jeg bruker en hiking app. Ellers er kompass og hÞydemÄler kjekt. Fenix 3 kan ikke laste kart men jeg har gÄtt inn i mapsource/basecamp pÄ pc og laget en del sporpunkter med navn som sÄ er lastet inn i klokka. Da fÄr jeg litt oversikt over hvor jeg er selv om det ikke er kart. 

Skrevet

Bruker fenix 5 mye pÄ jakt kobla opp mot gps for Ä spore bikkja. Retning pÄ hunden, avstand og varsling nÄr den tar stand. Helt genialt. 

Skrevet

Har Fenix 5X og bruker den likens som mange foran her (kart, puls, soloppgang/-nedgang, hÞyde, sportracking, osv.). Har ogsÄ lastet ned tidevanns-widget, sÄ jeg kan sjekke tidspunkt for flo og fjÊre der jeg er pÄ en rask og enkel mÄte.

Ellers mÄ jeg pÄpeke som en annen foran her, brukt sammen med Tempe for Ä ha kontroll pÄ temperaturen i telt er veldig kjekt - spesielt nÄr man er pÄ tur med smÄbarn. Telt i solsteik kan bli varmt!

Skrevet

Hadde en fenix 5X, nÄ har jeg en 6X Solar Pro. Bruker klokka 24/7 til det meste den kan brukes til, lettere Ä si hva jeg ikke bruker den til:
- Golf (jeg spiller ikke golf)
- HÞre pÄ podcast/musikk (kan ikke fordra lyd til trening og turer og sÄnt)

Skrevet
bernt skrev (2 timer siden):

Hadde en fenix 5X, nÄ har jeg en 6X Solar Pro.

Er solcelle lÞsningen bare en gimmick og fint pÄ papiret, eller har det faktisk noe for seg i vanlig bruk ?

Det er Solar Pro versjonen jeg har penslet meg inn pÄ om det blir kjÞp. 

Skrevet
8 hours ago, Walle said:

Er solcelle lÞsningen bare en gimmick og fint pÄ papiret, eller har det faktisk noe for seg i vanlig bruk ?

Det er Solar Pro versjonen jeg har penslet meg inn pÄ om det blir kjÞp. 

Den har lengre batterilevetid enn 5X. Om det er pga solcelle, bedre batteri eller om den er mer nÞysom i strÞmbruk finner jeg vel ikke ut fÞr til vintreren :-) FÞrste bruk ut i bushen blir til uka.

Skrevet

Har ikke solcelle pÄ Garmin men pÄ en Casio Pro trek jeg har. PÄ den fungerer det veldig bra. Trenger aldri lades pÄ annen mÄte. MÄ legge den i vindu mot sola 2-3 ganger om vintern men ellers fÄr den nok lys. Dog er vel Garmin 6 en del mer strÞmkrevende enn Casioen.

• Liker 1
Skrevet

Her er spec pÄ 6X og hvor mye mer solar potensielt kan gi. Det med liten skrift nederst..

Selv gikk jeg for Sapphire for Ä fÄ ripebestandig glass. Det er litt "dÄrligere" fargegjengivelse i sapphire glass i henhold til "tester". Har ikke tenkt over at det er "mangler" i fargegjengivelsen.

Tactix Delta har forÞvrig samme innmat med litt "rÞffere" utseende pÄ eksteriÞret.

117440449_Screenshot_20200610-095724_SamsungInternet.thumb.jpg.bac80dfcfe5b466c68199fcc35805d7f.jpg

Skrevet

Hvis Fenix 6-serien er som Instinct, sÄ kan man fint legge pÄ noen flere dager pÄ batteritiden. PÄ Instinct er det oppgitt "opptil 14 dager i smartklokkemodus". Jeg har testet min flere ganger og nÄr batteriindikatoren gÄr fra 2 til 1 strek, har det gÄtt 18 dager fra fulladet batteri. Da i smartklokkemodus med pulsmÄling, ingen bruk av GPS. Hvor lenge den siste streken varer har jeg ikke testet.

Siden batteritiden er sÄ bra som den er pÄ Fenix 6 bare ved oppgitte tall, sÄ anser jeg Solar som en gimmick. Er vel igrunn ytterst fÄ som har det behovet.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet
On 6/10/2020 at 6:44 PM, Kristian J. VabĂž said:

Siden batteritiden er sÄ bra som den er pÄ Fenix 6 bare ved oppgitte tall, sÄ anser jeg Solar som en gimmick. Er vel igrunn ytterst fÄ som har det behovet.

Ikke undervurder gleden ved gimmicks :-) Strengt tatt sÄ trenger jeg jo ikke klokka i det hele tatt, min 14 Är gamle Garmin GPSMap 60Csx virker fremdeles......

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.