Gå til innhold
  • Bli medlem

Dine forberedelser til vintersesongen


sneakyowl

Anbefalte innlegg

Vintersesongen er vel i full gang i store deler av landet, spesielt oppe i høyden.

I går rigget jeg teltet for hurtigoppsett, altså teipet stangledd slik at stengene kun er i tre faste deler og tredd stengene inn i stangkanalene for dermed å rulle opp teltet og inn i skiposen.

Det blir nok å feste på en snor i ene løkka på teltet også, for å sikre det fast til pulken e.l. når det skal settes opp i fæl vind. Jeg hadde en spesifikk hendelse tidligere hvor en slik løsning hadde spart meg et mini-hjerteinfarkt etter å måtte bykse og legge meg oppå teltet for at det ikke skulle forsvinne :). Ikke stol på pluggene før teltet er helt oppe!

Pulken, en Fjellpulken Xcountry 118 er også funnet frem, og den "perfekte" pakkingen fra tidligere i år optimaliseres litt ytterligere der det er mulig.

Det neste blir å teste ut pulk-drag festet rett i ryggsekken. Sekken går jeg med uansett, så om den kan ta over for den litt irriterende drag-selgen, så er det bare bonus.

Hva er dine forberedelser til vintersesongen?

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

VInterteltet ligger i skiposen med 2-delt stang hele året, så der er jeg alltid i boks. Det samme er snor med karabinkrok i midterste pluggfeste i den enden som skal mot vinden. 

Av "vinteroptimalisering" ellers er at det byttes plass på soveposer og underlag i lagringsplassene. Sommerposer osv blir da lagt der de er minst tilgjengelig og vinterposene får den tilgjengelige hengelagringsplassen. 

Ellers så er det gjerne en solid gjennomgang av brennerne jeg bruker til flytende drivstoff. Disse er lite i bruk ellers i året og de kjøre derfor gjennom testbrenning og evt vedlikehold. (Jeg gir forøvrig alle brennerne en gjennomgang på denne tiden av året uavhengig av om de normalt brukes sommer eller vinter)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltpulkposen fra Hilleberg synes ut i fra lengden å kun være tiltenkt tunnelteltene deres, så den teltpulkposen jeg kjøpte inn for å veksle mellom Keron 3 GT og Saitaris har blitt dedikert til Keron teltet. Vinterteltene brukes kun i skisesongen når de kan ligge i/på pulken, og etter siste bruk med påfølgende tørking i april, har Keron teltet ligget klart med tapet stenger i teltpulkposen. 

Planen er å sy en pose til Saitaris teltet rett over nyåret. 

Flere fuelflasker er kjøpt inn. Har hatt med biltemas 1 liter flasker tidligere, og kun en eller to fuelflasker, men den tynne plasten i de flaskene gir ikke mye rom for tilit... Vurderte å kjøpe en litt større beholder, men ønsker å kunne spre vekten, og gjerne plassere den så lavt som mulig, og da er det greit med flere mindre flasker. Og når man får kjøpt de brukt i fin tilstand til en forholdsvis billig penge så spiller ikke kosten inn noe særlig i negativ favør.

Kjøpte inn en bunt med denne (lett å spleise) https://www.biltema.no/batutstyr/bathengere/vaiere/hmpe-tau-6-mm-x-15-m-2000040263

Og ett sett med disse https://www.biltema.no/bil---mc/laste-og-trekke/tilhengere/tilbehor-til-tilhenger/kapellstrammere-4-punkts-4-stk--2000050095

Og lagde meg litt fjæring for det stive Acapulka draget. Har tidligere brukt kapellstrammerene mellom festet på sekken og draget, men det ble litt knotete i nedkjøringer, og det var litt for mye fjæring selv når den lå dobbelt. Gnagde også endel på bukse/jakke og sekk. 

Har nå et enkelt "ledd" fra kapellstrammerene, med spenn på ca 4-5 cm før tauet låser/strekker seg.

F48CBCBB-7309-4391-86F4-A25AB8D5A879.thumb.jpeg.a5d804abd05740ffc7a3e506a4c805da.jpeg

0254885E-6039-4617-BABD-E0BFB2FCB718.thumb.jpeg.03a0e47036714813f811eb737903f7fd.jpeg

Har klartgjort brennerene for sesongen, og kjøkkenutstyr er lagt klar i egen kasse slik at det bare er å sette den rett i pulken. 

Like så er bedding, underlag og annet vinterdedikert utstyr lagt klart i egen kasse slik at det er lettere tilgjengelig.

Planlegger å kjøpe inn litt kraftig vanntett stoff og sy pulkbager som utnytter plassen i pulken bedre. Ønsker å få GZ'en så langt ned som mulig og redusere potensielle velt.

Ellers går det mye og mest i psykisk forberedelse, dvs at jeg tenker på at jeg må få fingeren ut av ræva og komme meg på tur når snøen har kommet. 🤠

Dørstokkmila kan være lang til tider.

Endret av Walle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brenneren får alltid seg en grundig gjennomgang før sesongen

brenner.thumb.jpg.36b606eebb8ac9d09539f5dd226707c9.jpg

 

Eller så kan jeg jo komme med et lite tips ang fuelflasker og lengre turer:

Jeg brukt en løsning hvor jeg har 4 stk biltema flasker pakket ned i en plastboks fra clas ohlson. Legger så anti skli matter rundt flaskene slik at alt ligger tettpakket i boksen.
Når lokket er klipset på så er null bevegelse i flaskene.  Plastboksen passer utmerket ned i en paris pulk, og man får et lavt tyngdepunkt.

Er man veldig bekymret for lekkasjer kan man også velge å putte hele boksen i en vanntett pakkpose. 

Dette har fungert veldig bra på kite turer med pulk

fuel.thumb.jpg.fd4721e259eba553d3683d33836e3159.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TMF skrev (7 minutter siden):

Eller så kan jeg jo komme med et lite tips ang fuelflasker og lengre turer:

Jeg brukt en løsning hvor jeg har 4 stk biltema flasker pakket ned i en plastboks fra clas ohlson. Legger så anti skli matter rundt flaskene slik at alt ligger tettpakket i boksen.
Når lokket er klipset på så er null bevegelse i flaskene.  Plastboksen passer utmerket ned i en paris pulk, og man får et lavt tyngdepunkt.

Er man veldig bekymret for lekkasjer kan man også velge å putte hele boksen i en vanntett pakkpose. 

Dette har fungert veldig bra på kite turer med pulk

fuel.thumb.jpg.fd4721e259eba553d3683d33836e3159.jpg

 

Bruker veldig lik løsning selv, men har bare noen papirtørk i bunn, i tilfelle små lekkasjer. Anti-skli var ikke så dum idé! Det holder nok med noe gorilla-tape på enkelte punkter i bunn av boksen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Service på brenner, se over at alt er helt og i orden. Gå over skia, ta av lagringsglider og sette inn med ny.

Første turen er alltid en kort liten prøvetur (forøvrig gjennomført helga som gikk). Årets skrell var at nye kasser til pulken ikke passa, så her må det trylles frem noen andre før neste runde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LitekH skrev (2 timer siden):

Jeg har gått flere turer med to dekk på slep. Veldig bra trening for vinterturer med pulk. Anbefales!

Det er ingen dum treningsform og hjelper helt klart til man begynner å trekke på pulken.

Jeg syns det rett og slett er ganske genialt, trekker man det opp bakker så får man fortsatt motstand på vei ned igjen også. Det hadde man ikke fått på samme viset om man bare gikk på beina 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vad händer med en brännare när den lagras förutom ev packningar som blir gamla.

Kan det vara avlagringar i bränslet som vid första anv sätter sig i brännar munstycket?

Jag tappade upp de tunna små flaskorna i tjockare 5 L (ev mindre om man har)plastdunkar jag köpt tex aceton eller thinner i som är mkt tjockare som tex tål tappas det enda som händer att ev plasten i korkarnas barnlås blir mjuk och extra kork kan behövas eller gamla bensindunkar då bra pip för hällning till ´tryckflaskorˋhar för övrigt 3.4L i AL flaskor (3x1L+ flaska vid kö0,4L).

Hörde idag på ett ´reallity´ lastbilsbergning att även AL blrir sprött lika stål och gjutgärn i stark kyla och reserv sektioner till stänger kanske kan behövas utöver rep.hylsa.

Kolla till skidor om ev gammal valla finns kvar eller parafin eller ev belag som rep för att ej få fukt i träkärnan och för  få bra glid.

Stav trugor kan spricka om i plast och ev reserv tas med på tur(rotting och läder höll länge)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal rigge tre nye parisere for årets Juletur til Pasvik, er nok som vanlig mye løs snø der, så tenker fordele så mye vekt som mulig på mest mulig flate... Blir nok frem og tilbake får å gå spor med hundene som vanlig, Tre hunder pluss Valp i år :)

Ellers som resten av dere er det to stk brennere som skal sjekkes, Skiene og staver skal gås over, Så er det vel tusen små ting som skal sjekkes, liker å bruke god tid på pakke så starter til helgen, Du verden som det gledes til 2 uker i Pasviks ødemark!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine forberedelser til vinteren er noe annerledes enn dere som tilbringer nettene ute. Jeg gjør meg klar for toppturer på ski. Dagsturer i Lyngen og Tromsø.

En av utfordringene er å komme seg inn i denne forbannede trange jakken som forventes brukt i kondensproduserende aktiviteter. Og ja, jeg har søkt etter romsligere alternativ som gir mer rom for bevegelse og, dessverre fremdeles, ett mer anstendig utseende. Tips tas imot med takk (vekt og pris spiller en rolle).

Jeg har slitt med tidlig brenning i forsiden av lårmusklene på nedturene. Økter i treningsstudio, og nettinformasjon på Friflyt, har lært meg at årsaken faktisk kan være overraskende svake hamstring muskler. Disse har jeg forsterket noe sammen med balanse og generell styrke. Tips til topptur spesifikke øvelser hentet inn fra Friflyt. Nå gjenstår å få gått noen lengre barmarksturer for å danne grunnlag for trivelige opp og nedturer på ski. Tro meg; Det kan være stor forskjell på trivselen med en trent vs utrent kropp.

For øvrig har jeg for første gang siden 2014 investert i nye ski. Egentlig samme (ikke super) lette løsning som før, men de nye skiene skal være mer lettkjørte. Jeg har også fått presset inn et par intuition linere i toppturstøvlene for å ta bort den lille slarken jeg tidligere har følt på nedturene.

Nye halvvarme hansker for oppturene er skaffet. Sammen med nye merino boxere (viktig å ta vare på understellet).

Prepping av ski gjenstår. Ser dessverre ikke ut til å haste. La det snø, la det snø, la det snø...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere bretter stengene i to like lange deler når teltet skal i pulkpose. Jeg har også sett flere som da ender opp med teltstenger som er lengre enn pulken, og dette gjør stengene og teltet utsatt for skade.

Jeg har sikkert ikke verdens lengste pulk, men jeg lar stengene være like lang som pulken før jeg bretter tilbake og teiper. Jeg ender da oftest opp med to ledd som er like lang som pulken og ett ledd som er 1-3 stangseksjoner langt. Det er mye tryggere og bedre å pakke teltet når det ikke stikker utenfor pulken.

Pulkposen klippes og sys igjen slik at den er tilpasset lengden på pulken, så blir det hele ett kompakt oppsett som ligger godt beskyttet med lite vindfang og lavt tyngdepunkt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (9 timer siden):

Ser flere bretter stengene i to like lange deler når teltet skal i pulkpose. Jeg har også sett flere som da ender opp med teltstenger som er lengre enn pulken, og dette gjør stengene og teltet utsatt for skade.

Jeg har sikkert ikke verdens lengste pulk, men jeg lar stengene være like lang som pulken før jeg bretter tilbake og teiper. Jeg ender da oftest opp med to ledd som er like lang som pulken og ett ledd som er 1-3 stangseksjoner langt. Det er mye tryggere og bedre å pakke teltet når det ikke stikker utenfor pulken.

Pulkposen klippes og sys igjen slik at den er tilpasset lengden på pulken, så blir det hele ett kompakt oppsett som ligger godt beskyttet med lite vindfang og lavt tyngdepunkt.

Samme her. Med kort pulk på 118cm (men stor nok i massevis for meg) må jeg dele stengene i 3 deler. Da er det kun en liten del som stikker ut foran pulken.

At stengene er i 3 deler vs 2 koster meg kanskje 5 sekunder mer per teltstang 😁🤷‍♂️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir imponert over hvor lange planleggingshorisonter og forarbeid en del legger ned. Jeg er ikke en av disse må jeg innrømme. 
liten avsporing.
For et par år siden måtte jeg sende sms til vennegjengen om at jeg ble litt forsinket til avreisen, fordi jeg måtte skru om primusen fra sommer til vinter. Altså fra gass til bensin. Etter å ordnet meg klar med litt stæsj for å søle litt bensin å rense samtidig, innså jeg at jeg aldri hadde kommet så langt at den hadde blitt en sommer primus. Ble ikke forsinket likevel ;)

Var nede i tur boden i stad. Ser teltet står klar med tapede stenger.. (litt usikker på primusen, om den er innstillt på sommer eller vinter..🤔)

Endret av Hammer
  • Liker 1
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (13 minutter siden):

Samme her. Med kort pulk på 118cm (men stor nok i massevis for meg) må jeg dele stengene i 3 deler. Da er det kun en liten del som stikker ut foran pulken.

At stengene er i 3 deler vs 2 koster meg kanskje 5 sekunder mer per teltstang 😁🤷‍♂️

Jeg vurderte å gjøre det samme, men det var snakk om ca 15cm så jeg lar det stikke ut litt bak. Beddingen er 200cm så den funker egentlig godt som airbag når pulken har sikta seg inn på et tre 😊

Ble ny forvarmingsfilt på brenneren, 5mm tykk karbonfiber filt. Kopierte den originale, men fant like godt ut at jeg lagde en filt som dekket hele bunnen av brenneren.

20221201_223345.thumb.jpg.5e42add549d212f9f74a562df847dc03.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har oppdatert det meste av klær, skaffa meg pulk, truger og ein Gamme 6. 

Dreg ikkje med meg det nye teltet ut før eg har fått ovn, som eg må spare til i eit par veker til.

Burde nok trent litt meir med dekk, men alt dette er stor sett nye ting for meg og ein har ikkje tid og overskudd til alt.

Vert nok ikkje noko langturar, meir å berre gå nokre få kilometer opp i marka og test litt.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens funderinger. Går over Spitsbergenteltet og skal tape opp stenger samt bytte noen skadde barduner. Hvilken type tape bruker folket på stengene? Jeg har brukt gaffa tidligere, men det finnes jo flust av typer... Gaffa har en tendens til å slippe tak og bare bli en løs hylse når det blir skikkelig kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uteturen skrev (Akkurat nå):Hvilken type tape bruker folket på stengene? Jeg har brukt gaffa tidligere, men det finnes jo flust av typer... Gaffa har en tendens til å slippe tak og bare bli en løs hylse når det blir skikkelig kaldt.

For min egen del brukte jeg bare sort elektrikertape ifjor, fungerte utmerket. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.