Gå til innhold
  • Bli medlem

Snartur

Aktiv medlem
  • Innholdsteller

    54
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Snartur

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Jeg pleier også å ha litt mindre havregryn til frokosten en det du beskriver, men beriker grøten med en god del melkepulver og kokosmelkpulver + sukker og litt tørket frukt. Da får jeg omtrent samme energiinnhold. Til lunsj bruker jeg ofte nøtter og en sjokoladebolle (sånn som i praksis er laget av havregryn, smør og sjokolade). Kanskje jeg også har med en snickers også. Det kan som kjeks og spekemat spises i farta hvis været ikke tillater lange pauser for matlaging. Jeg blir lett kald hvis jeg stopper lenge, så for meg er det viktig å unngå for lange pauser men heller ta flere korte. Me
  2. Jeg har ikke gått akkurat den ruta, men har gått noen turer på Hardangervidda før og sikkert noen av deletappene deres også. Terrenget er relativt lettgått, så 25 km er innafor hvis dere har sånn noenlunde treningsgrunnlag. Jeg vet ikke hvor lenge etapper dere er vant til å gå på helgeturene. Det kan være lurt å gå en testtur på ca 25 km med tilsvarende tung sekk. Kjenn på om dere tror dere ville klart å gå samme turen tre dager til på rad. Er dere usikre så tren mange lange turer med tilsvarende tyngde på sekken i forkant og legg gjerne inn litt styrketrening for beina. Gjør knebøy - gjerne m
  3. Singer er i alle fall et gammelt merke som har overlevd lenge. Tror maskinene deres er bra. Jeg hadde ikke vært redd for å kjøpe det merket selv hvis min maskin skulle byttes ut.
  4. Den singer maskinen kan fungere bra til ditt bruk. Jeg har ikke erfaring med den selv, men den ser enkel ut og skal kunne takle tykkere stoff. Det er ikke alle symaskiner som tåler at man syr med ekstra kraftig tråd, men jeg tror kanskje denne gjør det. Service får du sikkert fikset på ett eller annet vis hvis du trenger det.
  5. Jeg stoler ikke helt på min crux lite. Jeg syns den er vanskelig å regulere og jeg har hatt problemer med å få den til å tenne. Det kan hende jeg har vært uheldig med min. Jeg fikk en ny etter å ha klaget, men tilliten er ikke helt der at jeg vil ta den med på langtur igjen.
  6. Jeg glemte kanskje det viktigste: 2p telt selv om jeg går alene på tur. Ironisk nok er det på de korte turene jeg tar 1p teltet mitt...
  7. På lange turer: e-bokleser og ekstra liggeunderlag På korte turer: som over + helinox ground chair, oppblåsbar pute og fersk mat.
  8. Og de har skjønt hvordan man raskt for opp kaloriinnholdet i en middag. Ved å lage en kopp kakao, som man nyter mens man venter på at middagen skal bli klar, får man inn en god dose rask energi og litt varme. Perfekt når man har gått langt, er sliten og i ferd med å bli kald.
  9. Telttur er nok innafor i år. Det er tvilsomt om de vil lage de samme reglene om å nekte folk å overnatte utenfor egen kommune i år, for i år har man utstyr og erfaring med å håndtere smitte. Hyttekommunene ønsker også besøk i år. Så dersom man holder seg innenfor lokale og nasjonale råd og regler om å treffe så få som mulig, og ikke inviterer noen utenfor husstanden inn i teltet, så er det nok greit. Hele formålet med rådene og regelverket er jo å begrense kontakt mellom mennesker. En litt grundigere risikovurdering for å unngå å belaste helsevesenet er fornuftig, men ikke et lovkrav.
  10. Du trenger en sekk på mellom 45 og 110 liter 🙈, kanskje du kan klare deg med mindre eller at du trenger noe større. Som andre her sier så må du se på hva utstyret du har med deg krever av plass. Men jeg tipper de fleste på din størrelse vi trives med en sekk på ca 70 liter på en sånn tur. Ulempen med å ha for stor sekk er først og fremst at du fyller den opp med ting som er "kjekt å ha" som gjør at den blir unødvendig tung å bære.
  11. Mye bra svar her. Jeg synes sekk på ca 15 kg og dagsetapper på ca 25 km funker fint for meg, men jeg kan fint gå mye lengre eller mye kortere også. Det kan være lurt å se litt på hvor bratt og knotete det blir på de forskjellige etappene også. Det har selvfølgelig også mye med treningsgrunnlaget ditt å gjøre. Jeg trener litt styrke og går mange lange dagsturer før jeg tar en skikkelig langtur. Jeg er nøye på vekten av maten og det går i tørrfôr. Havregrøt med tørrmelk, tørket frukt og sukker til frokost. Til lunsj blir det et eller annet jeg kan spise uten å måtte fyre opp og koke vann.
  12. Med etterforsyning 2 steder er det fullt mulig å klare seg på en såpass lang tur uten å bruke DNT-hytter og volumet på real middagene blir ikke nødvendigvis for stort. Jeg har gått 11 dager i strekk med all maten jeg trengte i sekken og da gikk jeg etapper på 25-37 km (riktignok i lett terreng) med en sekk som var helt grei på vekt (ca 14-23 kg). Men luksusen ved å kunne unne seg en boks med bacalao og litt annet snadder fra DNT skal ikke undervurderes. Det er lett å bli lei av tørrfôr i lengden og det kan bli lite variasjon i måltidene.
  13. Jeg har brukt gaiagps.com en del det siste året. Kartene i gratisutgaven har noen mangler, men jeg har fått til det jeg har hatt behov for.
  14. Frokost er jo verdens enkleste og billigste måltid å lage selv. Jeg betaler ikke 69 kr for en kopp havregryn med en dæsj melkepulver og garnityr (bær/nøtter) etter humør. Tilsvarende kan man variere med chiagrøt, etc. Til lunsj vil jeg som oftest ha noe som ikke innebærer koking.
  15. Det er et par profesjonelle som driver å kjører turister rundt i Husavik, så det er ikke så vanskelig å finne en sjåfør. Men de tar seg jo betalt. Du kan forsøke å hike, men det er særdeles få biler som kjører opp den veien, så det kan ta veldig lang tid. Evt kan du starte turen ved Asbyrgi som er litt lengre sør, men betraktelig mer traffikert og lettere å komme seg til. Det ble en god del asfalttråkking på meg på dag 3 av turen inn mot Asbyrgi og selv om utsikten var fin og det var lite trafikk, så var det litt tungt. Den asfalttråkkinga var forsåvidt også grunnen til at jeg endte turen min
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.