Gå til innhold
  • Bli medlem

bernt

Blogger
  • Innholdsteller

    629
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    6

bernt vant dagen sist 21. februar

bernt hadde mest likt innhold!

Om bernt

Profile Information

  • Gender
    Not Telling

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Sorry for at jeg var litt uklar. Det var ikke meningen å benekte at man har redusert antall soner brukt sivilt i Norge. Poenget mitt var egentlig å få fram at 32V har vært "utvidet" 3° vestover siden 50-tallet og at akkurat det ikke var noe som ble vedtatt i 2009.
  2. Nåja. I 2009 ble EUREF89 UTM det offisielle koordinatsystemet i alle norske kommuner. Men, UTM-sonene har vært slik i alle fall siden jeg var i stand til å lese et kart. Slik jeg tolker dette dokumentet: [Hidden Content] så skjedde definisjonen av 32V med 3° ekstra vestover i 1951-1952.
  3. Ikke så veldig lang tur (ut på terrassen), og tatt med mobil (Huawei Mate 20 Pro), men fint var det i den trønderske maikvelden.
  4. bernt

    QGIS/snapping

    Da har jeg testet ruteplanlegging i QGIS med ORSTools. Og jeg regner med at kartet du har i QGIS er irrelevant for ruteplanleggingen som foregår mot Openroutservice sitt API. Forøvrig fant jeg det mer tungvint enn å bruke Openrouteservice-tjenesten (den gamle tjenesten på [Hidden Content], den nye "resposive" synes jeg bare er irriterende).
  5. bernt

    QGIS/snapping

    1) Jeg har brukt QGIS i mange år, men aldri til ruteplanlegging. Var ikke klar over at det var mulig.... 2) "Topografisk norgeskart 4" er vel et rasterkart, så det kan vel ikke brukes til ruteplanlegging svjv. 3) Selv bruker jeg QGIS til å lage kart med spor på til bloggen min, andre oppgaver der jeg trenger å lage kart til diverse formål 4) Ruteplanlegging gjør jeg som regel på Openrouteservice
  6. Strengt tatt, så mener jeg følgende: 1) Stiene som du har brukt og som mangler, bør inn i Openstreetmap (F.eks. mangler den stien du har gått rundt Langøya: [Hidden Content]-- ) 2) Det bør lages ruter i Openstreetmap slik at de blir synlige på Waymarked Trails ([Hidden Content]). -- Ser det er lagt inn noen fra Kristiansand allerede. Da blir de også synes hvis du bruker OSM Outdoors i f.eks. Locus Map. Fra Waymarked Trails kan man laste ned GPX-filer fra ruter som er lagt inn i openstreetmap. Slik integrering av data er mer tiltalende en diverse
  7. Jeg har en del erfaring, Både med GIS, kart og data (40 år som systemprogrammerer). Skal se om jeg får tid til å se hva jeg kan gjøre med filen din.
  8. Jeg prøvde å lage et spor vhja. gpsbabel, men da ble det litt krøll pga øyene
  9. Filen din inneholder forferdelig mange ruter, noen ned på noen få meter. det er ikke så veldig hensiktsmessig i en del applikasjoner. Jeg bruker Locus Map og dwMap/Garmin Fenix 6X. Jeg kunne tenkt meg (hvis jeg skulle bruke dette, sjelden jeg er i kristiansand). En rute for fastlandet, og en pr. øy. Det tror jeg ville vært mer hensiktsmessig.
  10. Liten nerdedetalj: Sonen heter vel strengt tatt 32V (den som er mest relevant i Sør-Norge). Egentlig ikke så irrelevant som mange tror i og med at 32V går 3° lenger vest enn de andre 32-sonene (Og den første topo-utgaven til Nordeca hadde gjort dette feil og kartene ble ubrukelige for redningstjenestene). (Og øst kommer før nord i UTM-koordinater, men det har jo allerede noen nevnt).
  11. Akkurat nå er det grønne erter (indre boks), fiskeboller i kraft (ytre boks) og ananasbiter i lake (stativ til kaffekjel). Tror ikke jeg ville ha laget en middag av de tre boksene........
  12. Da har jeg fått myrdet en ananasboks, men det ser litt høyt ut. Kanskje tunfisk fungerer bedre?
  13. Ligger nedenfor Schivevollen som brukes av Solbakken og Bratsberg skoler som naturskole: [Hidden Content]
  14. Ved Hestsjøen (mellom Jonsvannet og Selbusjøen). 63.31960°N 10.61985°Ø EDIT: Korrekte koordinater
  15. Elementer som jeg synes bør høre med: 1) Finne ut hvor du er (krysspeiling, lese kart og terreng) 2) Finne koordinatene til et gitt punkt på kartet (MGRS 100m oppløsning, det er det som er beskrevet på kartene og enklest å bruke) 3) Finne fram til et sted basert på MGRS koordinater. 4) Gå på kompasskurs, gjerne med oppfangingslinje. Og all ære til deg som gjør dette. Det er alt for få som behersker kart og kompass nå for tiden.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.