fjellkaren Skrevet 13. oktober 2019 Skrevet 13. oktober 2019 I dag ble det postene som ligger i Kjekstadmarka i forbindelse med Asker Turlag sine "Topp er Toppers". Strålende vær hele dagen og flott tur 6
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 13. oktober 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 13. oktober 2019 Det var et øsende regnvær ved oppstart av dagens tur. Ungene ville absolutt innover på dette fjellet (Hilstadfjellet 401 moh ved Hommelstø), som de hadde vært på for 2 uker siden uten å få registrert seg elektronisk. Hendig nok er det nylig oppført en hvilebu oppå her og vi stoppet og tok maten her. Dette er den eneste toppen vi har som har hytte nesten på toppen. Snøballkrig på vei nedover - med Lomsdal/Visten nasjonalpark i bakgrunnen. Vinteren i anmarsj - flott tur og fantastisk fin årstid å komme seg ut i. Vi hadde forventet regn hele dagen, men det ble knallvær. 11
Populært innlegg Pinealforest Skrevet 13. oktober 2019 Populært innlegg Skrevet 13. oktober 2019 Vært en tur i Trillemarka. Utfordrende å gå i marka når det er snø/frost og samtidig søkkvåte myrer og stier. Selv om beina var iskalde var det godt humør ! Var "Hunters Moon" den natta, en vakker fullmåne. Like overrasket hver gang over hvor sykt mye en fullmåne lyser opp landskapet. Det er som å stå under et gatelys. Skyggen min var klar og tydelig i månelyset. Digger sånne mosegrodde gamle trær 😀 Denne ser ut som en hest. 11
Populært innlegg Gittiamo Skrevet 13. oktober 2019 Populært innlegg Skrevet 13. oktober 2019 Jeg var mange turer til Hankø rundt årtusenskiftet. Den gangen da man ringte til værtelefonen for å forsikre seg om at det ikke skulle regne så man kunne sove over der uten telt, for det hadde man ikke 😂 var der ofte med folk med telt også heldigvis. Jeg hadde tau og sikringsutstyr. De hadde telt. Nå hadde jeg alt selv, så det ble en litt vel impulsiv tur når jeg hørte folk skulle dit. Gøye var at jeg kjente meg godt igjen og kjente igjen navn og klatreruter. Ble veldig lite klatring på meg denne gangen, men Hankø er og blir et klatre- og campingparadis som må besøkes igjen senere. Nydelig vær og siste rest av T-skjortetemperaturer 12
a_aa Skrevet 13. oktober 2019 Skrevet 13. oktober 2019 Fikk skvist inn nærturen min mellom en lang og dyvåt ettermiddagsbyge og solnedgangen Stiene var stedvis veeeldig våte: ... men jeg kom meg nå greit over Damsgårdfjellet og til Olsokfjellet, der solen brøt gjennom en halvtime før den skulle forsvinne under horisonten - og på det tidspunktet var jeg kommet til Holefjellet for å ta "standardbildet" mot Askøy. På vegetasjonen har de spenstige høstfargene ennå overtaket på vinterens gråbrune spekter som sakte sniker seg innpå - en fin tur 9
Populært innlegg +Espen Ørud Skrevet 13. oktober 2019 Populært innlegg Skrevet 13. oktober 2019 (endret) Fikk en flott trimtur i formiddag med start helt i fjæra. Bilen ble parkert på 2 moh og var vel oppe på ca 475 på det høyeste (treningsappen er ikke helt kalibrert på høyder gitt). Det ble etter hvert en gjemsel med sky ryper der håpet var å komme uforvarende på noen i en eller annen snekledd steinur. Det var også det som gjorde rypedelen av turen vellykket helt på tampen av dagen. Flott tur der det var høst i lavlandet og vinter på toppene. Nå er det hakket før ispose på begge knær da glatt steinur tydeligvis ikke er idealforhold for elektrikerknær. PS. Hvis noen vet hvor man får tak i avbildet suppepose i stedet for den nye "naturelle" til Knorr (som smaker papp i forhold) så rop ut! Jeg bestiller 50.... Og som sånn halvveis GPS- og datanerd så må jeg jo stadig teste ut noen nye apper som kan visualisere spor og oppleverlser på en ny måte. Her ovenstående oppsummer av Relive: https://www.relive.cc/view/vYvrDAQD5L6 Endret 14. oktober 2019 av Espen Ørud 11
Populært innlegg Heriks Skrevet 14. oktober 2019 Populært innlegg Skrevet 14. oktober 2019 Finfin turhelg i Sjodalen/Leirungsdalen med @Tessatroll og @Sig Man stort sett brukt til slaraffenliv og kosefyring i telt og bortskjemming av et par firbente (som ikke har noe i mot oppmerksomheten) 13
Emanuel Desperados Skrevet 18. oktober 2019 Skrevet 18. oktober 2019 (endret) Vært på loffen med teltet og bikkja i Langsua nasjonalpark et par dager. 360 stemningsvideo utenfor Nonstjønnbua i dag formiddag under kaffepausa Endret 18. oktober 2019 av Emanuel Desperados 6
+Luesveis Skrevet 20. oktober 2019 Skrevet 20. oktober 2019 Fire uker siden siste utenatt, har virkelig savnet å sove ute i naturen, men i går kom åpningen jeg hadde ventet på. Hadde en løs plan om hvor jeg ville overnatte. Tok fem-bussen til Maridalen, gikk av på Vaggestein, og gikk i retning Gaupekollen. Vått på stien etter regn tidligere i uka og tidligere på dagen: Utsikt over Maridalsvannet, Oslofjorden i det fjerne: Tok av fra stien ikke lenge etter forrige bilde, gikk bratt oppover til rundt 450 moh, fant en grei teltplass. Retur i regnvær, som etterhvert ga seg: Litt under en time gåing i går, litt lengre i dag. Det er vel omtrent så kort det går an å gå og fortsatt kunne kalle det tur. Uansett fornøyd med turen, på tross av vått og kaldt vær. 6
+Robinson Skrevet 20. oktober 2019 Skrevet 20. oktober 2019 (endret) Jeg var en tur på Høgejæren , indrefileten av den . For å se på en tragedie. Jeg har kommet hjem fra dette området ved tidligere anledninger og i mye bedre humør , med mye triverligere bilder å legge i minneboken. Det er ikke mye som endrer seg til det bedre for tiden , synes jeg. Det ble bedre bilder herfra tildigere... Endret 20. oktober 2019 av Robinson ett bilde for mye 5 5
Fotogubbe Skrevet 20. oktober 2019 Skrevet 20. oktober 2019 @RobinsonHvilket telt er det i bakgrunnen?
a_aa Skrevet 20. oktober 2019 Skrevet 20. oktober 2019 Liten finværstur i nærområdet denne søndagen Tok bussen fra Kringsjå til Solheimsviken og gikk over toppene tilbake: Masse folk på stiene og på toppen av Løvstakken: Etter å ha gått ned til Melkeplassen og så opp til Olsokfjellet, var det deilig å slappe av i solen med en appelsin, og se tilbake på Løvstakken: Og så ble det jammen "standardbildet" mot slutten: Flott tur, knappe 9 km og nesten 700 hm, i perfekt vær både for å gå eller bare stresse helt ned i solskinnet 7
+Robinson Skrevet 20. oktober 2019 Skrevet 20. oktober 2019 (endret) @Fotogubbe Det er ett gammelt Helsport Stetind telt. Som ble avløst av Ringstind teltet. Heldigvis har Helsport tatt til vettet og satt en bøyle til i en forbedret utgave av Ringstind som vel dermed egentlig bare ett blitt det som Stetind var. Bare med 2 innganger. Endret 20. oktober 2019 av Robinson 1
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 26. oktober 2019 Populært innlegg Skrevet 26. oktober 2019 Vinteren er på gang i Femundsmarka ❄️ 12
AK74 Skrevet 26. oktober 2019 Skrevet 26. oktober 2019 Første trugetur for sesongen, Vanna i Troms. 8 ukers opphold med fjell pga av en kneskade. Da er lykkefølelsen stor når dagen ble sånn. Og toppen ble nådd😊 8
meisal Skrevet 27. oktober 2019 Skrevet 27. oktober 2019 I dag var jeg på Fjellstulfjellet i Notodden kommune. Turen startet ved en rasteplass ved E134. Kjempefint vær, og siden jeg startet tidlig, fikk jeg fjellet for meg selv. Fin utsikt mot høyere fjell. 7
a_aa Skrevet 28. oktober 2019 Skrevet 28. oktober 2019 Da er klokken justert for vintertid (eller er det "normaltid"?) - og da må man til med avspasering på slutten av arbeidsdagen om man skal ta føttene fatt over en fjelltopp eller to på hjemveien og være ned igjen før solnedgang. So be it Det ble to pitstops på dagens hjemtur, en på vei oppover Gravdalsfjellet ved Viggohytten (eple og kaffe) og en på vei nedover fra Holefjellet (kaffe og appelsin): Småkjølig flott vær med masse lav sol, litt småskummelt føre i solskyggene der nattens frost ennå lå som rim på halvråtne klopper og som tynne is-hinner hist og pist - da er det bare å sette ned tempoet og seife rolig hjemover 7
Populært innlegg +Boggabogg Skrevet 2. november 2019 Populært innlegg Skrevet 2. november 2019 @TerjeH og jeg fant ut at vi bare skulle ta novemberovernattinga med en gang. Halvannen kilometer fra heimen, i selveste Hekseskogen (i følge barnehagene i området), fant vi ei gran å sette opp tarp under. Rundt minus 1 grad og masse nedbør gjorde at vi fikk øve oss på å holde kramsnøen unna utstyret. Trolsk stemning i skogen. De mest populære stiene er opptråkket, men jeg burde hatt med truger til når vi skulle ut i terrenget. Jeg måtte grynne til over kneet. Det er i allefall på tide å bytte ut vandrestaver med skistaver. 15 cm nysnø i løpet av natta. Takhøyden var betraktelig lavere når vi skulle opp enn når vi la oss. Men ellers godt og varmt inni hiet. Det enkleste er ofte det beste: Vi går heim og spiser frokost. Best å pakke sammen før formiddagens vær med vind og enda meir snø kommer. 12
Populært innlegg Gittiamo Skrevet 2. november 2019 Populært innlegg Skrevet 2. november 2019 Så herlig med snø @Boggabogg 😍 Vi fikk noen helt ferske snøfnugg i Maridalsalpene i dag også. Ble en kosetur for å steke lapper. Omnom namnam. 12
HegeJohnsen Skrevet 3. november 2019 Skrevet 3. november 2019 Skisesongen fikk sin spede start på Røros i går. Ikke akkurat supre forhold enda, men skitur er skitur 6
Populært innlegg Pinealforest Skrevet 3. november 2019 Populært innlegg Skrevet 3. november 2019 Tok en overnatting på Knabben i går, er så flott der. Begynte å gå oppover etter sola hadde gått ned, alltid spennende å tusle rundt i skogen alene i mørket Jeg var så heldig å se et stjerneskudd også ! Deilig å dingle i hengekøya og se på stjernene mellom greinene helt til man faller i søvn. Helt perfekt ! Bortsett fra at det var litt vind og jeg ble svinkald på nesa, våkna opp med tett og snørrete nese. 11
a_aa Skrevet 5. november 2019 Skrevet 5. november 2019 (endret) En vandring hjem fra jobb i dag også, og som mange ganger før; fra Loddefjord over Lyderhorn til Kvarven og videre til Kringsjå En del mer skyet enn meldt, men det betydde også at temperaturen ikke stupte rundt solnedgang. Lite is opp fra sør, litt mer nedover mot nord - men broddene fikk ligge i sekken, isen var ikke mer utbredt enn at den gikk helt greit å unngå. På toppen ble det en kort termoskaffepause, og jeg måtte jo knipse et bilde i retning Tysnessåta, som jeg var på toppen av i forgårs. En annen kommunetopp som ble foreviget var Liatårnet, som lå rett under en lav sol. Turen nedover til Kvarven gikk kjapt og greit, og jeg satt meg ned ved en benk på toppen for å nyte resten av kaffen, et Gullbrød og de aller siste restene av sollys En flott liten tur, nok en gang - dette er en av de hverdagsturene jeg liker best Etterskrift: Den røde pila på førstebildet er en pinlig pil Eller rettere sagt pilteksten. Jeg er nå temmelig sikker på at pila peker på Mehammarsåta på Stord, ikke Tysnessåta på Tysnesøya. Tysnessåta er en hump som ligger lenger til venstre i bildet, nært Hovlandsnuten. Endret 24. november 2019 av a_aa La til etterskrift om pinlig pil... 5
AK74 Skrevet 5. november 2019 Skrevet 5. november 2019 Tur til Ånderdalen på Senja i helga. En fantastisk slitetur i djupsnøen, som etter 7 timers trakking av spor til hunden endte i ei teltovernatting. Hytta nådde vi dagen etter😊 Fantastisk med vinter, selv om føret var heftig for to og firebeint😊 9
Tom B Skrevet 5. november 2019 Skrevet 5. november 2019 På 14.10.2019 den 17.38, Heriks skrev: Finfin turhelg i Sjodalen/Leirungsdalen med @Tessatroll og @Sig Man stort sett brukt til slaraffenliv og kosefyring i telt og bortskjemming av et par firbente (som ikke har noe i mot oppmerksomheten) Flotte bilder!
AK74 Skrevet 9. november 2019 Skrevet 9. november 2019 Flott trugeføre, Vannøya i Troms. E så vakkert♥️ 4
Anbefalte innlegg