Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppbevaring av smør og andre smeltbare ting


Oddbjørn

Anbefalte innlegg

Noen som har funnet noen gode tette bokser til å ha ting som smør i? Har noen bokser fra Nalgene, men de er vel tunge (ca 100 gram). Boksene fra clas ohlson og slike plasser har ofte litt for dårlige lokk og en kan risikere at lokket faller av.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte 5 bokser på Jula for 35,- Til enkelte formål er de kanskje litt store (det går brødskiver/knekkebrød oppi, men de er ikke så høye), de veier lite.

Bakdelen med bokser er at de tar plass også etter at de er tomme, med mindre du setter flere sammen om du har flere like eller putter noe annet oppi.

Tar du en strikk rundt lokket reduseres også sjansen for at det faller av.

 

Har du en vacuumpakker kan du sikket skjære det i posjonsstørrelse (ikke så høye biter), deretter kjøler du ned smøret slik at det blir hardt, så vacuumpakker du det med noen biter i bredden og passe avstand. Deretter snur du pakkene 90 grader rundt og varmere opp pakken mellom bitene for å få de til å være pakket hver for seg.

Har ikke prøvd, men det burde fungere:-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, er kanskje det de kalles? Gjennomsiktige, tåler frysing og oppvaskmaskin. gjerne 2-4 dl. Blir de for store/tunge for deg?

 

Hvis det er samme som jeg har sett så har jeg vurdert lokkene til å sitte litt for dårlig. Kan sprette opp om det kommer press fra ene siden. Men har ikke prøvd de i praksis. Kombinert med en strikk og en ziplock pose som ekstralag så hadde de kanskje fungert tilfredsstillende. Brukte forøvrig bare originalboks i sommer. På første turen gikk det helt greit, på andre turen lå boksen feil vei når smøret hadde smeltet og endel rant ut over annen mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er samme som jeg har sett så har jeg vurdert lokkene til å sitte litt for dårlig. Kan sprette opp om det kommer press fra ene siden. Men har ikke prøvd de i praksis. Kombinert med en strikk og en ziplock pose som ekstralag så hadde de kanskje fungert tilfredsstillende. Brukte forøvrig bare originalboks i sommer. På første turen gikk det helt greit, på andre turen lå boksen feil vei når smøret hadde smeltet og endel rant ut over annen mat.

 

De jeg har, kan minne litt om disse: http://www.clasohlson.com/no/Coline-oppbevaringsbokser/Pr348550006, men kraftigere. Jeg tror de kom fra Rema eller Meny, ikke C-O. Men ikke sikker. Tåler mye herjing før lokket spretter av iallfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker tombokser som Peppes Pizzasaus kommer i. Brukes til smør, peanøttsmør, syltetøy etc. setter flere oppå hverandre og sikrer med ziplock eller vanlige fryseposer med strikk. Har i flere år gått veldig bra. Er det så varmt at jeg regner med at ting blir for flytende tyr jeg til honningflasker med tut som har "tilbakeslagsventil". Alternativt tilsvarende syltetøyflasker. Finnes i forskjellige størrelser også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ofte ha med flytende smør, jeg bruker det bare til matlaging og ikke på brødskiver. Har og testet slike kuvertpakninger. De blir jo bløte men man bruker jo opp en og en så det blir ikke søl av det.

Har og noen små bokser med veldig tight lokk. Men jeg husker ike hvor jeg kjøpte de. Kan ha vært Meny, evt Europris eller noe. Slikt jeg plukker med i farten når jeg ser det. Men husker sjelden hvor det kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med flytende margarin/smør? Alltid med på tur og god holdbarhet.

Melange er oftest med, mens Bremykt sjeldnere.

 

Er ikke noen stor fan av margarin. De inneholder masse omega-6 noe som øker inflammasjonen i kroppen og ødelegger omega-3 balansen. Dessuten smaker ekte meierismør mye bedre på havregrøten enn margarin :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn deg en liten og lett termos. Holder en del lengre, og du kan slenge den i en bekk eller grave den ned. Kan brukes til både vanlig og flytende smør.

 

Jeg bruker også noen bokser fra Biltema på tur. De er med låsbart lokk som tåler det aller meste. Hatt mine i flere år og hatt  de i oppvaskmaskin, fryser osv. De er like fine og tette ennå. http://biltema.no/no/Hjem/Kjokken/Oppbevaring/Oppbevaringsboks-47328/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikea.

 

euro pris har solide bokset med klemme lås somer er luft tette, finnes is flere størrelser og tåler mye,

finner ikke bilde på nett men kan ta bilde av min`?

 

Har endel slike, men de er like tunge som Nalgene boksen på 100 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes 1l vanntette pakkposer også som jeg regner med ikke vil slippe ut smeltet smør siden de ikke skal slippe inn vann.

 

Har selv en børstet stål-kopp med hengslet lokk med spenne og gummilist (a'lal norgesglass) som jeg bruker når jeg starter turen med et halvkilo smør. Men den veier nok for mye i sekken for en lettpakker, men veier til gjengjeld veldig lite på samvittigheten min - føler meg veldig trygg på at smøret holder seg på plass :-) ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte kuvert pakninger. 12g i hver, nå i sommer. Så putta jeg all mat, dvs;potetmos, melkepulver, rugbrød, krydderier, spekepølse, osv, osv ned i en 14liters avlang plastboks jeg kjøpte på obs. De 14 litrene inneholdt nærmere 7000kcal.. Hadde 5000 til i real..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte kuvert pakninger. 12g i hver, nå i sommer. Så putta jeg all mat, dvs;potetmos, melkepulver, rugbrød, krydderier, spekepølse, osv, osv ned i en 14liters avlang plastboks jeg kjøpte på obs. De 14 liten innehold nermere 7000kcal.. Hadde 5000 til i real..

De små pakken med smør kan "eksplodere" ved høy varme, altså de åpner seg, har skjedd flare ganger på sommeren når de har ligget i teltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk i rundt 30 varmegrader i sol helling, men smøret var ikke flytende. Syntes egentlig sekken var overraskende lite varm inni. :-) Men telt i morgen sol er nok kanskje ikke det beste, hverken for folk eller smør..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.