Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppbevaring av sovepose?


Reken

Anbefalte innlegg

Jeg har sett at en del soveposer som selges i dag leveres i store netting poser, også får du med kompresjons trekk ved siden av. Jeg har alltid oppbevart mine soveposer i kompresjons trekket. Ødelegger man soveposen hvis den oppbevares i vanlig trekk? Hvis jeg skal oppbevare soveposene i netting poser har jeg ikke plass til å oppbevare den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fyllet i soveposen mister nok litt av spensten ved å ligge i kompresjonstrekket, da du trykker materialet sammen, og det vil føre til redusert isolasjonsevne. Fyllmateriale skal «fange» stillestående luft som isolerer, mens sammentrykt fyllmateriale mister noe av denne egenskapen. Så det kommer vel an på hva du legger i å «ødelegge» soveposen – soveposen vil jo forsatt fungere, bare med redusert isolasjonsevne.

Om du må ha den i kompresjonstrekket ville jeg i alle fall ikke stramma til kompresjonsreimene på posen, men latt kompresjonstrekket være så løst som mulig.

Endret av Måssåbjønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (26 minutter siden):

Produsentene anbefaler nok oppbevaring i løs form ellers hadde de neppe levert 2 trekk med...

Det Espen sier.  Dumt å kjøpe dyr pose og forringe den ved ugunstig oppbevaring. Men er det snakk om billig syntet sommerpose er det jo ikke like nøye, synes jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppbevarer mine i nettingpose eller brettet løst i boks øverst i klesskapet. Å henge over stang har jeg litt dårlige erfaringer med, dunet i området som henger over stangen kan bli forskjøvet. Men det er ofte løkker i topp og bunn som de kan henges etter om man vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soveposer kan oppbevares i kasser, søppelsekker, oppbevaringsposer, eller ligges/henges løst.

Man kan fint pakke de litt sammen, det tåler de helt fint, man trenger ikke å være hysterisk. Men de må ikke trykkes i en trang pose, og ihvertfall ikke komprimeres, over lang tid.

Dog, mange oppbevarer soveposer i pakkposen (den trange man har med på tur). Posene fungerer jo bra allikevel, men de taper nok noen grader av isolasjonsevnen. Det vil man jo helst unngå, om man har plass.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reken skrev (31 minutter siden):

Problemet er som sagt at jeg ikke har plass til å oppbevare de i den største posen. 

Har du plass til å stabla flyttekassar frå Clas Ohlson i høgda? Eg har mine, og resten av familien sine, soveposar i kvar sin flyttekasse som eg stablar i høgda i eit lite kott. Stor kasse til vinterposen og små kassar til tresesongsposane. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (35 minutter siden):

Faktisk omvendt, har jeg lært. Dun vil få mer av spensten tilbake.

Faktasjekket meg selv litt, og du har nok rett der ja. Jeg tenkte syntetfiber-fordelene over dun var overførbart til når de er komprimert også (feil). Typ. som at de tåler fuktighet langt bedre, og generelt ikke krever like mye pusing og puffing for å levere det de skal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Reken said:

Jeg har sett at en del soveposer som selges i dag leveres i store netting poser, også får du med kompresjons trekk ved siden av. Jeg har alltid oppbevart mine soveposer i kompresjons trekket. Ødelegger man soveposen hvis den oppbevares i vanlig trekk? Hvis jeg skal oppbevare soveposene i netting poser har jeg ikke plass til å oppbevare den. 

 

Alt av dun bør oppbevares uten komprimering når det ikke brukes. Kompresjonssekk bør kun brukes under turer for å spare plass.

 

Nettingposen er den du skal bruke hvis du feks skal lagre posen utenfor sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Måtte bare kaste meg rundt og dra på Biltema. Posene deres syns jeg virker bra og hyggelig pris. 128 liter for 50 kr. Har brukt Dimpa fra Ikea. De er bare 92 liter og blir kanskje litt trangt for store dunposer.

17077668354681244582763435743555.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sydd oppbevaringsposer av de gamle dynetrekkene til barnesengene.

Søppelsekker fungerer også fint. Plastkasser er praktisk å stable, og kan også brukes.

Silica-gel poser skal visstnok hindre at ting blir fuktig, om de oppbevares i tette poser/kasser.
 

Dun som har vert hardt komprimert i 20 år oppnår sin opprinnelige loft etter en vask og tørk (fuktighet er vesentlig her), i følge episoden om dun i podcasten fra fjellsport. Så man trenger absolutt ikke å være hysterisk. Bare bruk en passe stor pose/sekk/kasse, så går det nok alldeles utmerket selv om de ligger litt dyttet sammen ;) 

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville valgt poser i tekstil fremfor plast. -Og om jeg hadde gått for plast ville jeg i alle fall laget mange hull i dem for at evt restfukt kan slippe ut. Det er ikke tilfeldig at oppbevaringsnettene som leveres med de fleste dunposer er netting.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.