Gå til innhold
hgmann

Trenger man bunnduk til superlightserien til Helsport?

Anbefalte innlegg

Bunnduk eller ikke bunnduk. Lite skiller friluftsfolket i så sterkt adskilte grupperinger med en tilhørende polarisert diskusjon som dette temaet...  😄

Men er ikke bunnduken egentlig lett å lappe og relativt lett å få byttet om uhellet skulle være ute? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 minutter siden, RoyN skrev:

Men er ikke bunnduken egentlig lett å lappe og relativt lett å få byttet om uhellet skulle være ute? 

Tar vel knapt 1 minutt å bytte den ekstra bunnduken på ett Unna :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Blaser skrev:

For de som har med seg skumunderlag og oppblåsbart trenger man nødvendigvis ikke bunnduk..

Jeg legger skumunderlaget under teltet.

Nei, men vil ikke ett skumunderlag veie mer enn en bunnduk?
Jeg har footprint til Unna og det veier iflg. Hilleberg 280 gram.
Har også Exped Evazote 4mm liggeunderlag (2x1m) og det er mindre enn footprint og veier 290 gram.
Jeg bruker selvfølgelig begge deler men hadde nok valgt bunnduk for beskyttelse og ikke Exped foam undelaget :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 minutter siden, tubbs skrev:

Nei, men vil ikke ett skumunderlag veie mer enn en bunnduk?
Jeg har footprint til Unna og det veier iflg. Hilleberg 280 gram.
Har også Exped Evazote 4mm liggeunderlag (2x1m) og det er mindre enn footprint og veier 290 gram.
Jeg bruker selvfølgelig begge deler men hadde nok valgt bunnduk for beskyttelse og ikke Exped foam undelaget :)

mitt mamut alpine mat underlag veier 310 gram.   Dette har jeg med fordi det brukes under exped chair kit uansett . Det gir god nok beskyttelse for 0.1 tonn :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Orket ikke lese hele tråden, men: 

Er det noen som har sjekket med Helsport hva de tar for å sy inn helt ny bunnduk? Tipper det ikke er mer enn at jeg kommer til å fortsette å ikke bry meg stort om underlaget når jeg setter opp teltet annet enn at det vil gi sovekomfort....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 30.5.2018 den 14.33, Thomas E skrev:

Jeg vil nok muligens oppfattes litt ekstrem, men på mitt solotelt om sommeren bruker jeg slik Skjult lenke - logg inn for å se den under bunnen. Veier rundt 50 gram og koster "ingenting", så jeg tenker ikke så mye over det, men det holder til gjengjeld bunnduken ren og pen. Telt kan ikke vaskes, så syns det er greit å holde den ren. Har holdt stand uten hull (i footprintet) i ca 30 overnattinger nå uten noen hull. Kommer ikke til å bytte det ut ved små hull heller.

Jeg har lyst til å skaffe en bunnduk til teltet mitt, slik at jeg kan sette det på våte underlag uten å måtte deale med fukt. Etter litt research virker det billigste og letteste alternativet å være "polycryo", som visstnok er det samme som vindusfilm. Hvordan gjorde du det for å lage en bunnduk av produktet du linket? 

Det virker som folien er selvklebende. Var det noe problem? 

Målene er 1,7 x 1,5 m. Festet du sammen flere stykker for å få en stor nok duk? Evt. kjenner du til andre steder hvor man kan kjøpe samme materiale i andre størrelser? 

Plasten krymper med varme. Varmebehandlet du den før du lagde duk av den?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjult lenke - logg inn for å se den

Jeg kjøpte større størrelser. Er ikke selvklebende på den måten at er noe lim hvertfall. Jeg har flere ulike, men Skjult lenke - logg inn for å se den er hvertfall i 4x1.5 meter. Det holdt til mitt telt.

Nei, ingen varmekrymping. Det er et forbruksprodukt, så litt prøving og feiling er innafor:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser mange har svart på denne, men deler uansett min erfaring fra noen dager siden. Jeg har akkurat kjøpt Reinsfjell med footprint. Det hadde regnet en uke i bergen, men var opphold når vi skulle på tur. Det var veldig vått på bakken og gjørmerte. Jeg valgte derfor å bruke footprint. Det var helt fantastisk. Veier lite, tar liten plass, tør og fint, utnytter lagringsplassen og ga en behagelig følelse i hele teltet. Anbefaler på det sterkeste, men tar det selv bare med når jeg vet det er my fukt i bakken. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva veier et helsport footprint til Reinsfjell SL 2?

Det er klart fordeler med footprint. Trenger ikke være vått eller for det damper av bakken uansett.

Men jeg har liksom ikke kjøpt SL for å øke vektregnskapet så jeg prøver uten. 

Foreløpig bare 3 netter i det men er veldig positivt overrasket, og det gikk fort over å være så redd for bunnduken. 

Om det er noe så syns jeg bunnduken var veldig glatt og håpløst å ligge i litt helling. Det er kansje ekstremt når silikonen er ny?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bunduk på min Ringstind 1-2 men det er pga jeg bruker den og som regn punsho hvis det skulle komme en skur og man sitter og spiser. Perfekt til 1 voksen og barn :) og de ville jeg hatt med uansett (jerven duken ligger igjen )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider