Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen gode tips til vedlikehold av bunnduk?


GladiNatur

Anbefalte innlegg

Jeg har et eldre telt med en bunnduk som ser ut til å trenge en god dose vedlikehold. Bunnduken slipper fra seg en masse små plastpartikler (microplast) og jeg lurer på om noen vet hva som kan gjøres for å stoppe smuldringen. Jeg lurer også på om noen vet hva som kan ha forsårsaket bunnduken til å bli slik. Kan det være noen form for vaskemidler, eller ekstrem varme/tørke? Jeg har sett på løsningen om å bland White Sprit med silicon for å lage en sterk impregnering, men frykter den bare vil flasse av sammen med resten av duken. Setter pris på alle tips og triks ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tipper at bunnduken din har et pulyuretan (PU)-belegg for å gjøre det vanntett. Dessverre har PU begrenset levetid, særlig om det ikke tørkes før lagring*. Tror dessverre @Gabs88 har rett i at bunnduken ikke står til å redde. Silikon og PU liker ikke hverandre, og derfor vil det nok ikke fungere å impregnere med silikon.

*https://www.slingfin.com/blogs/the-beta/fabric-coatings-101-pu-vs-pe-vs-silicone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da syavdelingen til Helsport fortsatt lå i Trøndelag og ikke hadde skiftet navn til Barents Outdoor skiftet de bunnduk for meg på et gammelt Helsporttelt. Pen jobb, ikke veldig dyr, og teltet som nå er over 30 år gammelt er fortsatt i bruk. 

Jeg ville sendt en forespørsel til Barents Outdoor eller dagens Helsport og spurt om de kan bytte bunnduk for deg. Da har du mulighet til å la teltet leve lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/20/2024 at 2:02 PM, Gabs88 said:

Varme eller sollys kan få dette til å skje. Men for meg så høres det ut som at denne bunnduken sannsynligvis ikke står til å redde.

Takk for tilbakemelding! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, ost said:

Da syavdelingen til Helsport fortsatt lå i Trøndelag og ikke hadde skiftet navn til Barents Outdoor skiftet de bunnduk for meg på et gammelt Helsporttelt. Pen jobb, ikke veldig dyr, og teltet som nå er over 30 år gammelt er fortsatt i bruk. 

Jeg ville sendt en forespørsel til Barents Outdoor eller dagens Helsport og spurt om de kan bytte bunnduk for deg. Da har du mulighet til å la teltet leve lenge!

Takk :) Jeg skal sjekke det ut! Det beste er alltid å reparere det man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/20/2024 at 3:19 PM, jaknudsen said:

Høres ut som det samme som skjedde med ytterduken på mitt Black Diamond-telt. En footprint er kanskje beste løsning? Hva slags telt er det?

Takk for tilbakemelding, jeg har vurdert footprint og kommer nok til å bruke den løsningen frem til jeg eventuelt får byttet ut bunnduken :) Teltet er et eldre High Peak 5-mannstelt, så jeg trenger en 7kvm duk bare for "soveavdelingen". Dette ordner seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/20/2024 at 3:01 PM, ole_brum said:

Jeg tipper at bunnduken din har et pulyuretan (PU)-belegg for å gjøre det vanntett. Dessverre har PU begrenset levetid, særlig om det ikke tørkes før lagring*. Tror dessverre @Gabs88 har rett i at bunnduken ikke står til å redde. Silikon og PU liker ikke hverandre, og derfor vil det nok ikke fungere å impregnere med silikon.

*https://www.slingfin.com/blogs/the-beta/fabric-coatings-101-pu-vs-pe-vs-silicone

Takk for tilbakemeldingen. Jeg er ikke første-eier av teltet og dine kommentarer er i tråd med det jeg tenker selv. Jeg bytter ut duken. Takk for linken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukertips:

Dersom du skal sitere mange innlegg så kan du bruke + under hvert innlegg ned gjennom tården etterhvert som du tenker du skal sitere dem ->

image.thumb.png.c3955ecddf14d87b871f05ab96e8cbba.png

 

 

 

Når du så har kommet nederst og har funnet alle du skal sitere så trykker du knappen nede til høyre som legger inn alle de siterte innleggene for deg i 1 post. Så slipper man mange nye poster i en tråd. Hovedsaklig forid dette kan være irriterende for folk som f.eks abonnerer på et svar på et emne osv som får masse varslinger om nye innlegg ->

image.thumb.png.84f84ace4f28ef5cb9cb953936301ba7.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.