Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner trenger hjelp til rute Hardangervidda


bobben

Anbefalte innlegg

Hei fjellfolk!

 

har lenge tenkt på å vandre alene på Hardangervidda. Har bestemt meg for at sommeren 2024 skal det gjennomføres.

Jeg ønsker å begynne med planlegging nå slik at jeg har noe å glede meg til.

 

Grunnen til at jeg skriver innlegg her er at dette blir første turen på fjellet alene så jeg trenger tips fra dere erfarende og at jeg ønsker hjelp med ruter. Jeg vil si at jeg er ok turvandt men ikke på fjellet.

 

Jeg bor i Telemark så tanken var å ta båten fra Synken, men derfra har jeg ikke peil hvor jeg burde gå, hvilke vann jeg burde stoppe ved osv. er glad i å fiske så fiskevann er viktig. Ønsker heller ikke å gå meg i hjel når jeg ikke er vandt med å gå langt med sekk. Ser for meg å gå en slags "rundtur" det jeg stopper ved flere vann. 

 

Kom gjerne med tips til utstyr også! Har noe av det, Men kommer til å kjøpe ny og lettere luftmadrass og kanskje en dunpose og ny brenner, telt har jeg av typen helsport ringstind 2 pro.

 

Hvordan verktøy bruker dere når dere planlegger turer, noen spesielle programmer? 

 

Ser for meg 5 dager

 

Håper noen kan hjelpe meg her 😊👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, Synken - Mårbu - Rauhelleren - Sandhaug - Lågaros - Mårbu - Synken gir seg selv som ren tur. Da har du merkede stier og DNT-hytter å falle tilbake på hvis ting skjærer seg.

Jeg har ingen greie på fiske på Hardangervidda, men kanskje Mårbu - Lågaros er en god start.

Rote med kart er min greie for planlegging, gjerne ut.no > Kart.
Nyttig å vite som omtrent hvor langt du går pr dag når du planlegger.

 Du vil ha mye igjen for å trene på å gå med sekk på forhånd. Ille å være halvveis inne på fjellet før du finner ut hvor vondt det kan være.

En del av forberedelsene er å lage en pakkliste over hva du skal ha med... med nøyaktig vekt for hver eneste bit. Forskjellen i komfort mellom 25 kg og 15 kg på ryggen er ganske stor. 25 kg er forbausende lett å dra med seg når man pakker etter "kjekt å ha" prinsippet.

 Av utstyr vil jeg anbefale et stykke regntøy som dekker overkroppen og sekken. Det kan være en poncho eller en fjellduk, men poenget er å være så tørr som mulig om været slår seg vrangt. Vel, ok, om du ikke har det allerede: Jerven Fjellduk Orginal. Regntøy, ly for vinden, ekstra under/overvarme for soveposen, nødly den natten teltet blåste bort...

Jeg synes det er lettere å navigere på fjellet enn i skog. Baksiden av medaljen er at været tar mye hardere. Jeg har trærne mistenkt for å ha skylda for begge deler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en bra sommer det! :)

Å kjøpe dunpose støttes. Avhengig av hva du går for og hva du hadde/har fra før - så sparer du lett over kiloen og kanskje til og med 2 på det. 
I samme slengen som kiloene spares så får du også mye mindre pakkvolum og dermed bedre plass i sekken som etter min mening er like mye verdt som spart vekt.
Har nylig kjøpt Mountain Equipment Firelite selv, og er hittil meget fornøyd med den selv om det bare har blitt et par netter i den så langt.

Om du tenker kart og kompass, så ville jeg gått for 1:50 000, eller 25 000 målestokk. Dette er kanskje innlysende for mange, men i viddeterreng så kan kanskje 100 000 virke fristende - men problemet er at stiene blir for grove, og det blir lett feil i etappe-planleggingen. Er meget kjipt om de planlagte 18km viser seg å være 24 km på slutten av en lang dag. 

Er ellers enig med @Grimner om at 15 kg er svært mye mer behagelig enn 25 kg på en slik tur. I tillegg minker sannsyneligheten for belastningsskader og gnagsår osv om man pakker lett.

Ellers må jeg si meg delvis uenig og delvis enig med @Grimner når det gjelder navigering i skog kontra fjellet. 
Er det mye og tett skog, så er jeg helt enig - Er det fjell-lende med mye konturer og markante elementer i terrenget, så er jeg også helt enig.


Men - Viddeterreng synes jeg personlig kan være ganske vrient å navigere i pga 2 ting:

-Det flate, jevne terrenget flere steder på Hardangervidda synes jeg gjør det vanskeligere å vite 100% at du stevner riktig punkt. Eksempelvis småhøyder og lignende, synes jeg det er vanskelig å si sikkert om er den jeg tror det er i kartet. 

-Det andre er avstandsbedømmelsen. Pga lite vegetasjon og annet oppfang, så synes jeg det er vanskeligere å ha en god "feel" på hvor langt det er til forskjellige punkter forskjellige steder i terrenget som gjør at navigeringen i kartet fort kan ta lengre tid. Dette blir jo også med på og komplisere punktet ovenfor.

Sier ikke det er lett å gå seg skikkelig vill der oppe, men at navigeringen kan ta lengre tid hvis terrenget er flatt nok. Ofte er det jo vann, elver/bekker eller det du trenger for å være sikker - men ikke alle steder. 



 

Endret av masjstovel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei!

Jeg gikk litt hytte til hytte på Hardangervidda i sommer med barna mine for første gang. Vi hadde selvfølgelig med kart og kompass, men fikk tips her om en app som heter Hvor? fra Kartverket som jeg brukte mest.

Gratis kart på mobilen med kartappen "Hvor?" | Kartverket.no

Den synes jeg er HELT genial. Gratis, man laster ned kart så man er ikke avhengig av dekning og man kan plotte inn planlagt rute og bruke GPS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skittfiske lagde denne videoen for et par års tid siden, det er en 2 timers samtale mellom et par stykk som jobber for Skittfiske og tredjemann som er Tore Qvenild.

Tore Qvenild har skrevet flere bøker om ørretfiske og har jobbet med fiskeforvaltning på Hardangervidda lengre enn de mange av oss har vert i live. Blant bøkene er Ørret og Ørretfiske og Fiskeguide til Hardangervidda, han tok også arbeidet han hadde gjort gjennom årene og fikk seg doktorgrad i en alder av 76 år, etter å ha forsket på hvordan klimaforhold påvirker krepsdyr og ørretproduksjon på høyfjellet.

Videoen er rett og slett gull både med tanke på fiske og turinfo. De går i gjennom alt av inngangsporter til Vidda og muligheter til å komme seg inn på Vidda i detalj samt hvilke fiske man kan forvente seg i alle områder av Vidda.  Samt hva som gjør noen områder bedre, eller dårligere enn andre områder.

 

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.