Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips til vandretur


Anbefalte innlegg

Hei! 
 

vet ikke om jeg spør på rette plassen, men prøver her.

jeg er 32 år gammel jente , og skal reise alene med min hund. Men vet ikke hvor enda. Tenker en tre dagers vandring, men ikke topptur i midt mai. Gjerne på sørsiden av Norge ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Midt i Mai så er det normalt sett fremdeles snødekt over 800 meters høyde og snøflekker omtrent opp til ca 600 meters høyde. Så jeg ville ha vurdert turer i feks Oslomarka eller lavtliggende deler av Skrim og Sauheradfjella. Der vil snøen være borte, isen ha smeltet og våren være godt i gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar !

 

jeg tenker gjerne skog, ikke høy stigning. Litt er ok, men ønsker ikke krevende terreng , pga hunden, heller lengre strekning på noen dager. Fiskemuligheter hadde vært helt topp ☺️Jeg kjører bil tenker jeg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Hege32 said:

Takk for svar !

 

jeg tenker gjerne skog, ikke høy stigning. Litt er ok, men ønsker ikke krevende terreng , pga hunden, heller lengre strekning på noen dager. Fiskemuligheter hadde vært helt topp ☺️Jeg kjører bil tenker jeg 

:) Rundt midten av Mai kan du forvente at vann under ca 600 meter er isfrie og området snøfritt. Men det kan fremdeles være kaldt i vannet og dårlig bitt hvis isen akkurat har gått. Så jeg ville holdt meg i lavlandet.

Så hvis fiske er av interesse er nok Østmarka det beste valget. Du vil egentlig ha et område som ligger så lavt mulig og helst kystnært slik at det er litt varme i vannene.

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege32 skrev (25 minutter siden):

Takk for svar !

 

jeg tenker gjerne skog, ikke høy stigning. Litt er ok, men ønsker ikke krevende terreng , pga hunden, heller lengre strekning på noen dager. Fiskemuligheter hadde vært helt topp ☺️Jeg kjører bil tenker jeg 

Da ville jeg ha tatt turen ned til Fjella i Østfold https://www.visitoestfold.com/no/indre-ostfold/produkt/?tlp=5725313&name=Fjella-turomrade&show=main-info Her finner du lite folk, gode fiskemuligheter og spennende skogsterreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, Hege32 said:

Ok! ☺️ tusen takk for tips,  skal undersøke det dere har foreslått. Vet det er litt dårlig bitt akkurat da 🙈 men koselig uansett. 

Bittet er ofte dårlig de to første ukene etter isløsning. Men etter det kan det være helt fantastisk. Så igjen, Oslomarka, for der pleier isen å gå i slutten av April. :)

Legger med et utsnitt av ssamme område på 3 forskjellige datoer i 2023.

22 April, fremdeles is på alle vann.

image.png.1a567cb6e4a03c6da889fe166544dc4c.png

5. Mai, nesten full isløsning.

image.png.5f6278b207b78bc163560225f4da97d6.png

20. Mai, all is har vert borte i et par uker. :)

image.thumb.png.64198fd9cfb8c2a107940d847806d24a.png

Så hadde du vert der 15-20 Mai 2023 så hadde fiskemulighetene vert helt topp. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (46 minutter siden):

Bittet er ofte dårlig de to første ukene etter isløsning. Men etter det kan det være helt fantastisk. Så igjen, Oslomarka, for der pleier isen å gå i slutten av April. :)

Legger med et utsnitt av ssamme område på 3 forskjellige datoer i 2023.

22 April, fremdeles is på alle vann.

image.png.1a567cb6e4a03c6da889fe166544dc4c.png

5. Mai, nesten full isløsning.

image.png.5f6278b207b78bc163560225f4da97d6.png

20. Mai, all is har vert borte i et par uker. :)

image.thumb.png.64198fd9cfb8c2a107940d847806d24a.png

Så hadde du vert der 15-20 Mai 2023 så hadde fiskemulighetene vert helt topp. :)

Tusen takk! ☺️ jeg skal reise i kristihimmelfarts helgen tenkte jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen 😀 har sett litt, og Oslomarka kan vel være fin på denne tiden ser det ut som. Tusen takk for tips. Er det Ikke for mye snø, og langs en merket sti? Jeg er litt klumsete og trenger litt veivisning, så fint om det feks er langs ett vann eller lignende🙈kan kompass og kart , men er første gang jeg gjør slik alene. Tenker en runde på tre dager. Er det noen som har en løype, med soveplass, til to netter i løpet av runden? Aldri gått i Oslomarka , er fra Arendal . Jeg tenker fra 9-12 mai. ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  

1 hour ago, Hege32 said:

Hei igjen 😀 har sett litt, og Oslomarka kan vel være fin på denne tiden ser det ut som. Tusen takk for tips. Er det Ikke for mye snø, og langs en merket sti? Jeg er litt klumsete og trenger litt veivisning, så fint om det feks er langs ett vann eller lignende🙈kan kompass og kart , men er første gang jeg gjør slik alene. Tenker en runde på tre dager. Er det noen som har en løype, med soveplass, til to netter i løpet av runden? Aldri gått i Oslomarka , er fra Arendal . Jeg tenker fra 9-12 mai. ☺️

9-12 mai vil det sannsynligvis være mer pollen enn snø i Oslomarka. Det kan være litt is på enkelte vann fremdeles men det vil nok være veldig lite snø igjen, kanskje du ser noen snøflekker om du er heldig.

Når det kommer til veivisning anbefaler jeg appene:

* Ut, DNT sin app, viser hytter og stier på en veldig god måte. Gratis offline-kart.

* Hvor? Kartverket sin app, gode gratis offline-kart med avstandsmåling.

* Varsom, kanskje ikke så relevant for Oslomarka men veldig fin app som også har gratis offline-kart og er fin for å navigere utenom stier.

* Norgeskart, raskt og enkelt kart med god sti-visning. :) Men ikke helt gratis.

Hvis du har appene så vil de alltid vise posisjonen din, selv utenfor mobildekning. Og med offline-kart, GPS posisjon og visning av stier så er det en smal sak å navigere seg gjennom et såpass populært turområde.

 

Når det kommer til konkrete anbefalinger kan jeg desverre ikke hjelpe deg, de to gangene jeg har vert der så var det andre som var veivisere og jeg var bare med på turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.