Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS på Hardangervidda og liknende


Anbefalte innlegg

Hei, har vært en del på hytte til hytte med ski og ønsker å prøve med telt nestegang. Spørsmålet mitt faller på GPS for en tur på 3 - 5 dager. Jeg har allerede en Garmin Inreach Mini, men føler behov for noe mer sikkert i tilfelle whiteout. Har sett litt på Garmin 66i vs Garmin inReach explorer +. Er det noen her som har erfaring eller anbefaler én av disse? Noen andre bedre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Telefonen din fungerer veldig bra som GPS. Sjekk ut Norgeskart eller Topokart-appene for gode kart f.eks.

En egen dedikert GPS-enhet er helt unødvendig for bruken du nevner, synes jeg i hvert fall. En telefon er vel så presis og pålitelig.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norgeskart er en fin app, det er vel den jeg bruker mest men den har ikke mulighet for offline-kart uten at du betaler for det..

 

Men du har også Varsom, Ut og Hvor.

 

Varsom er NVE sin tjeneste, det er et kart som viser skredområder og liknende. Men som også har gratis offline-kart. Dette er den appen som viser bratte området best, det er den eneste appen som kan vise forskjell mellom en bratt skråning og stup, farlige rasområder og liknende. Og er derfor gull for å navigere i vanskelig terreng 1 km i luftlinje kanskje er 3 km i praksis.

 

Ut er DNT sin app, denne er best på å vise stier og vanlige ruter, samt DNT sin hytter osv. Denne har også gratis offline kart.

 

Hvor er kartverket sin app, gratis offline kart, veldig nøyaktig kart og mulighet for avstandsmålinger.

 

Jeg bruker alle 4 om hverandre, i tillegg til google Maps, alle har sine egne fordeler. Men spesielt Varsom er en app som tilbyr meg viktig informasjon når jeg går i ukjent terreng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, CHLOFK said:

Hei, har vært en del på hytte til hytte med ski og ønsker å prøve med telt nestegang. Spørsmålet mitt faller på GPS for en tur på 3 - 5 dager. Jeg har allerede en Garmin Inreach Mini, men føler behov for noe mer sikkert i tilfelle whiteout. Har sett litt på Garmin 66i vs Garmin inReach explorer +. Er det noen her som har erfaring eller anbefaler én av disse? Noen andre bedre forslag?

Istedet for Garmin GPSMap 66i bør du heller se på Garmin GPSMap 67 eller  Garmin GPSMap 67i, den siste har Inreach, men det trenger du ikke siden du allerede har en Inreach Mini som kan kobles sammen med GPSMap 67. Å ha 2 separate enheter gir større sikkerhet. GPSMap 67-modellene har utrolig mye bedre batterikapasitet enn GPSMap 66-modellene og også mye bedre enn alle mobiltelefoner. Apper på mobilen kan være et fint supplement til en håndholdt GPS, men er ikke en fullgod navigasjonsløsning.

GPSMap 67i har tidvis vært billigere enn GPSMap 67, trolig pga større konkurranse på denne modellen.

Man kan laste ned gratis kart til Garmin her:
http://www.frikart.no/garmin/index.html 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (På 10.2.2024 den 1.15):

Telefonen din fungerer veldig bra som GPS. Sjekk ut Norgeskart eller Topokart-appene for gode kart f.eks.

En egen dedikert GPS-enhet er helt unødvendig for bruken du nevner, synes jeg i hvert fall. En telefon er vel så presis og pålitelig.

Telefonen er touch basert som er ekstremt smertefullt i minusgrader når man tar av votten. Den dør også etter 1 ut5 minutter i seriøse minusgrader. Inreach mini koblet til telefonen gir GPS funksjon så det har jeg alltid uansett

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CHLOFK skrev (11 timer siden):

Telefonen er touch basert som er ekstremt smertefullt i minusgrader når man tar av votten. Den dør også etter 1 ut5 minutter i seriøse minusgrader. Inreach mini koblet til telefonen gir GPS funksjon så det har jeg alltid uansett

Kuldeperspektivet for fingrene er greit, men det virker ikke som om trådstarter skal til nordpolen heller. Det er ganske elementært at du ikke må ha telefonen vekk fra kroppsvarme. Da holder den ikke lenge i minusgrader, nei. Så lenge den er på en lomme med litt kroppsvarme (lår, bryst etc.) er dette et ikke-eksisterende problem.
Ellers så hadde det vært interessant å høre mer om hvorfor telefonen ikke er en "fullgod navigasjonsløsning" som nevnt lenger opp her. Vil dere ikke si at når man kun med telefon har navigert seg igjennom hele Norge på Langs (f.eks. Sindre K.) eller Island på tvers (meg), at den er fullgod til å navigere?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye tåler telefonen i kulde?
Anbefaler å teste dette med egen telefon, mitt inntrykk er at nyere modeller tåler bedre kulde enn gamle.

Gjorde en test med iPhone 13 Max Pro, ladet til 80 prosent. Satte på flymodus og la den i fryseren over natten. Morgen etter var batteriet sunket med 4%. Flymodus brukte jeg for at telefonen ikke skulle skru opp effekten da fryseren er en metallkasse og antar derfor dårlig dekning der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (4 timer siden):

Kuldeperspektivet for fingrene er greit, men det virker ikke som om trådstarter skal til nordpolen heller. Det er ganske elementært at du ikke må ha telefonen vekk fra kroppsvarme. Da holder den ikke lenge i minusgrader, nei. Så lenge den er på en lomme med litt kroppsvarme (lår, bryst etc.) er dette et ikke-eksisterende problem.

Enig, dette med kulde er en problemstilling med all batteridreven elektronikk, være seg mobiltelefon, GPS, hodelykt osv. Man kan såklart minke temperaturpåvirkningen noe med valg av batterikjemi etc., men på generelt grunnlag er det en fordel å ha slikt på et sted med litt kroppsvarme.

sneakyowl skrev (4 timer siden):

Ellers så hadde det vært interessant å høre mer om hvorfor telefonen ikke er en "fullgod navigasjonsløsning" som nevnt lenger opp her. Vil dere ikke si at når man kun med telefon har navigert seg igjennom hele Norge på Langs (f.eks. Sindre K.) eller Island på tvers (meg), at den er fullgod til å navigere?

Enig, det er en litt rarholdning at en mobiltelefon ikke er en fullgod navigasjonsløsning, synes jeg. Smarttelefoner har innebygget GPS-antenne og kompass og skjerm, og har derfor alle forutsetninger for å være et veldig godt elektronisk navigasjonsmiddel. Det eneste «minuset» er om man bruker én enhet til alt, sånn i det rent sikkerhetsmessige aspektet (om den mistes/ødelegges osv.). Men nå er jo til og med et analogt kompass i kombinasjon med et papirkart en fullgod navigasjonsløsning, men det setter nok noe høyere krav til navigatørens egne evner. En fordel med mobilbasert navigasjon er jo også at ny programvare utvikles fortløpende, og man har dermed større muligheter med for eksempel nettkart og andre software-funksjoner som ikke finner veien til rene GPS-enheter på samme måte, og i alle fall ikke like ofte. Om jeg ikke liker brukergrensesnittet på en ren GPS-enhet er det lite å gjøre med det – med en mobiltelefon kan man enkelt og greit bare bytte til en annen app som passer ens behov bedre. Noen liker det enkelt, mens andre liker å ha all mulig informasjon tilgjengelig, noe som kan føles voldsomt for andre.

Men såklart, alle løsninger har sine styrker og svakheter.

Endret av Måssåbjønn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. kulde og mobiltelefon, så gjentar jeg ett triks som fungerer bra:

Marius Engelsen skrev (På 10.2.2024 den 21.56):

Om du velger å bruke mobiltelefon, vurder en touch-skjerm-peker, så slipper du å ta av hanskene :) 

Men det hjelper lite mot VÅT skjerm. (En av grunnene til at knappe-gps er det eneste som virker i kajakk).

 

Når det er sagt, så er ikke kompassfunksjonen i en mobiltelefon særlig bra. Batteritiden er dårlig, mobiltelefonen henger ikke like fint på utsiden som en GPS, GPS tåler mye mer. Men en mobiltelefon har MYE bedre skjerm og prosessorhastighet.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at en dedikert GPS-enhet er å foretrekke fremfor en telefon om man skal bruke den aktivt. Om den bare skal brukes i tilfelle whiteout på en 3-5 dagers tur så tenker jeg at det ikke er spesielt hensiktsmessig å blåse 3-4000 kr på en GPS. Da kan telefonen funke like fint så får man heller bare være litt mer påpasselig med at man alltid har batteri(bank) tilgjengelig.

Jeg ville gått for å ta med inreach mini og et kart. Inreach mini har vel mulighet for å legge inn turen på forhånd hvis man har planlagt en rute?

Endret av ryback
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger en Garmin GPSmap 60csx ute på finn.no til 500 kroner. De er finfine, jeg kan anbefale den, selv om de nyere modellene med treveis vippekompensasjon i kompasset er hakket lettere å gå på kurs med. Kjøp til en minnebrikke hvis det ikke følger med, men kjøp maks 2GB størrelse da de eldre gpsene ikke liker noe større. Last ned kart gratis på frikart.no eller kjøp noe greier hos Garmin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

graham skrev (19 minutter siden):

Det ligger en Garmin GPSmap 60csx ute på finn.no til 500 kroner. De er finfine, jeg kan anbefale den, selv om de nyere modellene med treveis vippekompensasjon i kompasset er hakket lettere å gå på kurs med. Kjøp til en minnebrikke hvis det ikke følger med, men kjøp maks 2GB størrelse da de eldre gpsene ikke liker noe større. Last ned kart gratis på frikart.no eller kjøp noe greier hos Garmin

Med oppdatert firmware ( https://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=1245 ) skal det støttast kart over 2GB, då reknar eg med at minnebrikke større enn 2GB må støttast også, utan at eg har prøvd det.

Dette er ein modell som, i alle fall eg, fint greier å bruke med votter på, og det er minstekravet mitt når det gjeld noko som skal brukast i dårleg vêr vintertid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (8 minutter siden):

Med oppdatert firmware ( https://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=1245 ) skal det støttast kart over 2GB, då reknar eg med at minnebrikke større enn 2GB må støttast også, utan at eg har prøvd det.

Aha, det er i så fall kjekt!

Men hvis man vil kjøre safe og holde seg under 2GB så mener jeg at kartpakken jeg har installert i min (hele Norge /Garmin Topo noe gammelt) tar rundt 1GB, da har plass til utrolige mengder spor og veipunkter i tillegg

Edit:

Bare litt tankespinn fra meg, men 60csx er ikke noen ræser på å scrolle kart heller, så kanskje det er like greit med de gamle kartene i mindre størrelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos 66-serien som du nevner så kjøpte jeg 66s før jul og prøver å bli kompis med den. Jeg gikk for 66s da det er den siste med utskiftbare batterier. Jeg orker ikke plundre med ladekabel i ymse upraktisk vær. Det er lettere å bare vippe ut to AA og sette inn to nye. Ut over det så er den ålreit å bruke og den er vel relativt lik 67serien som har bedre batterilevetid på det innebygde batteriet, kontra 66i.

66'ern min daua forresten på tur i helga i rundt -30C, det har ikke skjedd på 64'ern som jeg har brukt de siste årene. Det virket som at det var skjermen som streika, ikke batteriene. Måtte en tur i topplokket og finne frem noe så gammeldags som et kompass :(

Uansett som du kanskje skjønner er det seksti-serien til Garmin jeg foretrekker og derfra er det bare å handle ut i fra budsjett og kost/nytte.

Angående Inreach, så har jeg en egen enhet til det som ligger fulladet og avskrudd i topplokket. Jeg bruker GPS såppass aktivt på tur og har ikke tenkt å havne i en nødsituasjon med en kombinert enhet med lavt batterinivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

graham skrev (9 minutter siden):

Jeg orker ikke plundre med ladekabel i ymse upraktisk vær. Det er lettere å bare vippe ut to AA og sette inn to nye.

Det er enklere å lade 67, enn å bytte batterier i 66 ;)  Batteriet varer i dagesvis, eller ukesvis i expedisjonsmodus, så du skal planlegge veldig dårlig om du må lade den i dårlig vær. Om det allikevel skjer, kan du lade den mens den er i bruk.

Du skal bytte batterier mange ganger på 66 før du trenger å lade 67. Men om du skal på veldig lange turer, uten lademuligheter, og uten at en vanlig powerbank er nok, er det nok bedre med AA batterier ja.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 minutt siden):

Det er enklere å lade 67, enn å bytte batterier i 66 ;)  Batteriet varer i dagesvis, eller ukesvis i expedisjonsmodus, så du skal planlegge veldig dårlig om du må lade den i dårlig vær. Om det allikevel skjer, kan du lade den mens den er i bruk.

Du skal bytte batterier mange ganger på 66 før du trenger å lade 67. Men om du skal på veldig lange turer, uten lademuligheter, og uten at en vanlig powerbank er nok, er det nok bedre med AA batterier ja.

 

Hehe jau, jeg er klar over at det er andre meninger om dette. Her blir vi nok ikke enige :D

  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

graham skrev (3 timer siden):

66'ern min daua forresten på tur i helga i rundt -30C, det har ikke skjedd på 64'ern som jeg har brukt de siste årene. Det virket som at det var skjermen som streika, ikke batteriene. Måtte en tur i topplokket og finne frem noe så gammeldags som et kompass :(

Angående Inreach, så har jeg en egen enhet til det som ligger fulladet og avskrudd i topplokket. Jeg bruker GPS såppass aktivt på tur og har ikke tenkt å havne i en nødsituasjon med en kombinert enhet med lavt batterinivå.

Sikker på at det ikke var batteriene? (Se Kjell Iver sin tråd)
Om temperaturen på 66'ern var lik omgivelsestemperaturen så var det kanskje ikke så rart 'den' streiket.

Om du lar Inreach'en ligge i topplokket og bli like kald som omgivelsestemperaturen i -30 grader, så tror jeg du kan komme til å få deg en uheldig overraskelse om du plutselig måtte trenge å slå den på for å bruke den.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (7 timer siden):

Sikker på at det ikke var batteriene? (Se Kjell Iver sin tråd)
Om temperaturen på 66'ern var lik omgivelsestemperaturen så var det kanskje ikke så rart 'den' streiket.

Det er noe med elektronikk og kulde, akkurat hva det er kan jeg ikke helt sette fingeren på (har noen syltynne hypoteser som ikke er helt klare for fagfellevurdering :)  ).

Har opplevd noe lignende som Graham to ganger. Første gang var med min første GPS, en Garmin GPS III plus som døde på en iskald scootertur på Svalbard. Den var festet i "dashbordet" så jeg kunne følge med på den mens vi kjørte, så det er vanskelig å utelukke vibrasjoner som dødsårsak, men den hadde lang erfraing fra andre scooterturer i mildere vær, så kulden er og blir hovedmistenkt.
image.png.18276635c0aaddaf9072b0ab737ae3cc.png

Lånt ett bilde på interwebben for nostalgi og visuell drahjelp for yngre GPS-brukere.

Andre gangen var en multifunksjonsklokke som døde på vintertur i Børgefjell. Jeg brukte den som termometer, så den hang på utsiden av sekken for å måle mest mulig korrekt omgivelsestemperatur. Den natten den døde var sekken plassert i fortelteltet. Siste gang jeg så den i live, før jeg la meg å sove, viste den -28.

Ifht. tema, så vil jeg si at TS er godt dekket allerede hvis han har en OK solid (dvs. vanntett) smarttelefon i tillegg til inReach, papirkart og kompass. Forutsatt at telefonen tåler kulde sånn høvelig greit. Både inReach og kompass kan være litt klønete å bruke i fall telefonen skulle lade ut eller få kuldeslag, men med trippel redundans på navigasjon er det iaf. veldig høy terskel for at jeg selv skal gidde å ta med enda en navigasjonsenhet. 
Det er allikavel ett poeng med fysiske knapper og enklere tilgang / mulighet til å feste på sekk e.l. hvis du regner med å bruke den mye. Valget blir mye opp til personlig prefereanse, men sikkerhetsmessig så vil jeg si det er godt innafor med den redundansen du allerede har.

Endret av aico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (7 timer siden):

Sikker på at det ikke var batteriene? (Se Kjell Iver sin tråd)
Om temperaturen på 66'ern var lik omgivelsestemperaturen så var det kanskje ikke så rart 'den' streiket.

Om du lar Inreach'en ligge i topplokket og bli like kald som omgivelsestemperaturen i -30 grader, så tror jeg du kan komme til å få deg en uheldig overraskelse om du plutselig måtte trenge å slå den på for å bruke den.

 

Nei.. sikker er jeg ikke, kun synsing, derav formuleringen. Men, den slo seg ikke rett av, skjermen hang en stund først.. Noen overraskelse over at elektronikk sliter i kulda vil jeg ikke få. Jeg forvillet meg ikke tilfeldig ut i kulda for første gang, men jeg skjønner hva du vil poengtere. Det er derfor kart og kompass skal ligge i sekken. Men... nå er vi farlig nære en avsporing...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

graham skrev (15 minutter siden):

Nei.. sikker er jeg ikke, kun synsing, derav formuleringen. Men, den slo seg ikke rett av, skjermen hang en stund først.. Noen overraskelse over at elektronikk sliter i kulda vil jeg ikke få. Jeg forvillet meg ikke tilfeldig ut i kulda for første gang, men jeg skjønner hva du vil poengtere. Det er derfor kart og kompass skal ligge i sekken. Men... nå er vi farlig nære en avsporing...

Hehe nei jeg insinuerte ikke at du hadde forvillet deg ut i kulda tilfeldig, mere et lite hint om at det ikke er så trygt å stole på elektronikk med batteri som har oppnådd omgivelses temperatur i såpass streng kulde. Det hjelper jo lite om den har fullt batteri, men har blitt så kald at batteriene konker og den ikke vil slå seg på.

Dog, om den elektroniske duppeditten får 15-15 min innenfor jakken eller i skrevet på innsiden av buksa, så løftes temperaturen fort og greit slik at man får slått den på og brukt den.

I så måte tenker jeg det ikke er så stor avsporing siden bla TS nevner sin Inreach, og tråden er om en elektronisk duppeditt hovedsakelig tenkt for vinterbruk (der det som regel er kaldt og minusgrader). Det er jo tross alt ikke bare du som leser innlegget :)

Men for å holde litt bedre til tema:

 

CHLOFK skrev (På 9.2.2024 den 20.57):

Hei, har vært en del på hytte til hytte med ski og ønsker å prøve med telt nestegang. Spørsmålet mitt faller på GPS for en tur på 3 - 5 dager. Jeg har allerede en Garmin Inreach Mini, men føler behov for noe mer sikkert i tilfelle whiteout. Har sett litt på Garmin 66i vs Garmin inReach explorer +. Er det noen her som har erfaring eller anbefaler én av disse? Noen andre bedre forslag?

Siden du allerede har en Inreach Mini, så synes jeg det beste forslaget så langt kom her:

graham skrev (18 timer siden):

Det ligger en Garmin GPSmap 60csx ute på finn.no til 500 kroner.

Flott GPS sak som har riktig 'utstyr' for vinterbruk (kaldt og/eller vått), nemlig knapper istedenfor touchskjerm.

Etter flere tilfeller der skjermen på mine mobiler (iPhone 12 pro Max og Samsung S20+ & S23) har blitt ikke-responsive, der fellesnevneren er at skjermen har blitt fra litt, til veldig fuktig, og derpå 'ikke virket', så har jeg nå lagt jeg ifra meg bruken av disse som dedikert navigasjonsmiddel og kamera på turer av litt lengre karakter.

Hadde også en Garmin Oregon 600 (rein touchskjerm GPS) som fort ble byttet ut etter at jeg opplevde noenlunde det samme med den, pluss at man må ta av hansker eller votter for å betjene den på ett fornuftig vis. (Stylus tipset fra @Marius Engelsen er flott å teste ut for de som har slike touch-enheter og går med tanker på å bytte til knappe-GPS)

En dagstur i marka eller enkel overnattingstur der man ikke er helt av henging av duppeditten går helt fint, men det er ikke noe moro når man står midt innpå fjellet eller vidda (og for så vidt i marka også) i striregn eller bitende kulde og må prøve å tørke av skjermen med våte klær eller våt mikrofiberklut eller lignende for å prøve å få duppeditten til å virke.

I tillegg er tipset en billig inngang. Jeg vet ikke erfaringsnivået ditt, men ved å kjøpe en velprøvd og bra GPS billig, gir deg muligheten til å kanskje prøve GPS og mobil om hverandre på tur, og så kan du gjøre deg egne erfaringer med hva som funker best for deg.
Den Garmin'en får du med stor sannsynlighet solgt igjen til samme pris om du skulle finne at du foretrekker å bruke mobilen.

 

Selv har jeg landet på følgende selv, en Garmin 66i (kombinert GPS og Inreach) som backup, og Garmin Fenix 7X, papirkart og kompass som primære navigasjonsmidler. Og så gikk jeg for bildekvalitet over vanntetthet når jeg fikk kjøpt ett Sony RX100 VII til en forholdsvis rimelig penge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, graham said:

66'ern min daua forresten på tur i helga i rundt -30C, det har ikke skjedd på 64'ern som jeg har brukt de siste årene.

De nyeste Garmin GPS'ene skrur seg av når det blir for kaldt. Det kommer opp et varsel på skjermen før de skrur seg av. Skjedde med meg i ca. -28C. Da var det bare å ta den i brystlomma, så fungerte den igjen.

Jeg har både 66ST og 67 og NEI, det er ikke kult å skifte batterier ute i drittvær på 66-serien. 67 holder en uke med kontinuerlig bruk, det er en helt annen verden enn 66! Siden jeg ikke går kontinuerlig i en uke holder 67 mer enn 2 uker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører litt av begge.

Min gamle telefon kunne jeg til slutt ikke bruke ute om høsten en gang fordi den ikke tålte "kaldt vær". Teltet nylig på Finse, værmeldingen sa -26, det var nok så kaldt og vel så det.. Min Pixel 8 klarte seg fint i jakkelomma, men syntes touchen ble litt lite responsiv. Jeg har også opplevd at gps signalet I telefonen har vært kanske så mye som 50m off i tykk tåke og steinur. Det var ikke så lett å oppdage der og da..men kunne vært kritisk om det hadde vært i brattere terreng. Jeg tipper tåken og ura gjorde at det ble refleksjoner av gps signalet. Bruker Norgeskart Friluftsliv som app i betalversjon (bratthet og offline kart). Sporer med den også, avslutter sporet hver dag.

Derfor har jeg en dedikert gps: 66sr, den har 2 bånd pr satelitt (dual band mottaker), så nøyaktigheten er bedre enn en standard mottaker. Den har innebygget batteri, det skal holde i 38t til "vanlig", altså ikke ekspedisjonmodus. Den holder nok det, og den hadde heller ikke problemer med kulda på samme turen som nevnt (lå i den andre lomma). Kom over en standard 66 på ett tidspunkt (AA batterier) som var så billig at jeg ikke kunne la den gå. Den er enten backup eller i bruk til padling, da er ikke tapet så stort om den skulle bli våt. Har Kartmannen kart med bratthet på begge, det kartet har 5m ekvidistanse. Avslutter ikke sporet hver dag på flerdagersturer, fortsetter på det samme. Da er der enkelt å kunne backtracke hele turen, eller det er en runde der f.eks slutten er sammenfallende med starten.

Fenix 6x bruker mer strøm når den har karvisning på skjermen, har samme kart på den som de øvrige. Blir litt lite display, men fungerer egentlig. Til backtracking er det egentlig suverent å ha det på klokka.

Og ja, papirkart og 2 stk kompass.

Til slutt måten jeg bruker det på: Mobilen til å ha "the big picture", altså holde oversikt over området, så det er mulig å gjøre rutevalg mens jeg er i bevegelse. Da er det fint å ha stor skjerm. GPS til å finnavigere slik at kartet da stort sett er zoomet godt inn (til dette er 66 skjermen stor nok). Altså om det er mørkt, er dårlig sikt, eller utenfor sti i skogen. Sånn generelt går jeg mye mer utenfor stier og løyper enn på.

 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.