Gå til innhold
  • Bli medlem

Gå på butikken-sekk?


ost

Anbefalte innlegg

Jeg er et sekkemenneske. Kona er veske- og handlenettmenneske. Hun er snodig om du spør meg, jeg er rar om du spør henne.

Nok om det. Jeg hadde en gang en Norrøna Besshø 45 l sekk. Kraftig stoff, tålte alt, ikke verdens beste bæresystem, men OK. Kunne gå på butikken og handle flere liter melk, brød m.m uten å bruke handlenett. Denne ble erstattet med en Osprey Talon 30 liter. Et makkverk av en handlepåbutikken sekk. Takler max to store melkekartonger samt en makaronipakke i bunn før sømmene skriker av smerte. Bomkjøp.

Nå er jeg på jakt etter en sekk til butikkturer. Den må være liten og anonym nok til at det ikke ser ut som om skogstrollet har forvillet seg inn i byen, samtidig stor nok til litt mer enn to melk. 

Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg litt fristet til å foreslå Exped Work and Rescue sekk, men den er på 50 liter og i litt kraftigere farger enn en anonym sekk skulle tilsi. Men som en gå til butikk sekk, så har den vært meget hendig.
Stor åpning, kraftig stoff og med volum nok til å dekke de fleste handlebehov. Men sikkert overkill til kun to liter melk med litt attåt.

Men kanskje lillebroren Exped Torrent kan være et bedre alternativ? Den bør ha alle de gode egenskapene til Work and Rescue i en litt mindre forpakning; https://www.hektapatur.no/utstyr/annet-turutstyr/pakksekker-1/exped-torrent 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekk er det eneste fornuftige 😁

Jeg har en gammel Mammut Xeron Shake 30 (som er helt ulik Mammut Xeron 30) - ganske firkanta i fasongen og med glidelåsåpning som går langt ned på sidene. Fin til "vanlig" handletur, litt for liten til en storhandel - da bruker jeg heller en storsekk, så får jeg heller se ut som skogstroll på bytur... Men det ser ikke ut til at Shake er i salg lenger.

Kanskje se på en "håndbagasjesekk" à la (tilfeldig valgt) Thule Subterra Travel 34L? Har ingen erfaring med dem selv, men sånne sekker pleier å være firkanta i fasongen og ha stor og god åpning.

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4104761

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av dem juger, men begge påstås å være 18l.

Bortsett fra tiltenkt bruk, brukes begge til butikken i det daglige. 

Til venstre, Asaklitt 18l innkjøpt for mange år siden til kano og kajakktur. Brukes når jeg trenger mer enn makaroni. Til høyre, Fjørå 18l innkjøpt til sykkel og skitur. Brukes når jeg bare trenger makaroni. 

3FB03BF7-C13A-4002-B622-DE84AE0F05B0_1_201_a.thumb.jpeg.12ac867288ac3eb9fc4a529dc40cc516.jpeg

Asaklitt er vanntett og har et stort rom med rullelukking + et lite på framsiden med glidelåslukking. Ganske bra skulderstropper og puter mot ryggen. Rommer overraskende mye og er førstevalget som butikksekk.     Norrøna har alt av utvidelser, tilpasninger, lommer etc og er en drøm på ryggen, men egner seg best for tiltenkt bruk.

Når, vist (brukes faktisk hver dag) Asaklitt´en må fornyes, blir det ny "altmuligsekk" fra Clas Ohlson. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konen tar åpenbart feil, men hun er i godt selskap med koner flest i denne sammenheng.

Jeg har ikke noen egen butikksekk, men går alltid med sekk når jeg skal på butikken. Favoritten er en F-stop gear Loka. Dette er en crossover foto-/tursekk, men den har ett enkelt design og solide materialer. Selve sekkeposen har mer kube-form enn mange av de andre sekkene mine, så plassen kan utnyttes godt når den fylles med kubiske produkter fra butikken. Topp åpningen er kvadratisk og generøs, i tillegg kan hele ryggen åpnes med glidelås - for de riktig store varene. Ikke uvanlig at denne kommer til nytte når mann er innom Post i butikk. 
Den har også lastereimer med hurtigkobling, og gode festepunkter på utsiden av sekken. Dette har reddet meg mer enn ett par ganger når jeg har fått større pakker enn forventet.

Vanlig Loka lages ikke lenger, men UL varianten finnes fortsatt:
https://fstopgear.com/loka-37l-ultra-light-travel-camera-backpack/

Mens Ajna har tatt plassen til gamle Loka. Ser ikke ut som de er veldig forskjellig:
https://fstopgear.com/ajna-37l-duradiamond-travel-and-adventure-camera-backpack/

Jeg kjøpte i utgangspunktet Loka som en foto og reise-sekk (laget med hånbaggasjemål/carry-on), men da min gamle 50L Norrøna-sekk ga opp livet ble Loka omdisponert til tursekk. Det er i mine øyne en meget allsidig og god sekk. Super til dagsturer med familien og som butikksekk. Og fortsatt en veldig god foto- og reisesekk. Vet ikke om kvaliteten er som før, men gamle Loka kan iaf. anbefales på det sterkeste. 

image.thumb.png.9fdca10bf74cae5fb2dab6f0b3558f23.png

Full åpning i ryggen er praktisk når utstyr skal organiseres og lokaliseres på familieutflukt

image.thumb.png.15784998ae02a3effb5d28f3cd4519e6.png

Gode festemuligheter; mini-topptur med snowboard

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har benyttet Osprey Escapist 32 (svart modell) i ganske mange år nå - både som jobbsekk, til dagsturer, sykkelsekk og til handling av mat. Overdriver nok ikke om jeg sier at den har vært på ryggen i over 300 dager per år i snart syv år. Tror ikke stoffet er spesielt tykt eller at sekken er beregnet for røff bruk, men både stoff og glidelåser har holdt forbausende godt - null slitasje.

Jeg kjenner ikke til de nye Escapist-sekkene, der blant annet 32-literen er byttet ut med en 30 liter, samt fått oppgradert utseende/funksjonalitet.

Her er en link til den gamle god-sekken:

https://www.outnorth.no/osprey/escapist-32

Endret av Rino Holt Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt en Hagløfs thight pro large i ça 20 år til slikt formål.

Denne har nå begynt å gå i oppløsning, så jeg vurderer å bytte snart.

Dagens versjon av denne sekken ser slik ut:

https://www.haglofs.com/nb/dame/tight-pro-large-6071122C5?variantId=7318841720456&country=NO&gad_source=1&gclid=CjwKCAiA_OetBhAtEiwAPTeQZ3z1rGu0lh7GOdc2u8d1s2acNTGXbC7zrD0oU8KiYgKLqhq9H82cthoCz7sQAvD_BwE

Følger med på denne tråden for gode innspill

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt interessant at dette emnet dukker opp på samme tid som:


Jeg har en "pendler-sekk" som brukes nesten hver dag til og fra jobb eller hvor jeg ellers måtta ha behov for å dra. Den er vel i 24...28 liters-sjiktet og har god plass til matpakke, vannflaske, PC, regntøy, andre "just-in-case" ting og i tillegg er det plass til overs hvis jeg må ha noe småtteri på butikken.
Men så hender det at jeg trenger mer enn det som er praktisk å stappe i denne sekken - ganske ofte faktisk. Og jeg har da også en bærepose liggende i sekken for slike tilfeller, men spesielt nå i vinter som det har vært lange kuldeperioder har jeg savnet en handsfree-metode for å bære varene hjem fra butikken.

Ovenfor nevnte F-stop Loka er fin for dedikerte turer til butikken, men jeg er ikke helt der at jeg vil gå med en 37 liters sekk hver dag bare fordi jeg må handle litt ekstra nå og da.
De komprimerbare sekkene som diskuteres i den andre tråden vil ikke fungere bra sammen med en annen ryggsekk. Men noe lett og komprimerbart som kan brukes sammen med den sekken jeg allerede har ville vært perfekt. Det jeg har vurdert så langt er enten en type superlett og pakkbar "tote bag", helst med litt lengde på håndtakene så den kan bæres på kryss samtidig som jeg bærer sekk eller en nye versjoner (2023 og nyere) av sea to summit vanntette pakkposer som har festepunkter for bærereim.

image.thumb.png.d9c6e49503ff769905afa39ee9d5d37b.png image.thumb.png.91dd6ab29f993fda418fc9daa6971584.png

Dette innlegget havner litt midt i mellom tema i denne tråden og den om pakkbare ryggsekker, men det blir for snevert for en egen tråd (det er egentlig for snevert til å være på ett forum for fjell- og friluftsliv), men tenker også at slike bager/poser og pakksekker som kan bæres over skuldra kan være ett alternativ både for de som ser etter "gå på butikken sekk" og for de som ser etter en pakkbar sekk, så nevner det her som ett alternativ.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (14 timer siden):

Nå er jeg på jakt etter en sekk til butikkturer. Den må være liten og anonym nok til at det ikke ser ut som om skogstrollet har forvillet seg inn i byen, samtidig stor nok til litt mer enn to melk. 

Hva med en slik en?: https://www.speidersport.no/ortlieb/111748/pakksekk-35-liter-ortlieb-x-plorer-35-black

bilde.png

35 liter og vanntett.  Ikke erfaring med denne selv. Finnes også i større størrelse:
https://www.speidersport.no/utstyr/transport/pakkposer?Filter=ProdusentID¤1:ProdusentID¤1_134
(trenger du enda større får du Ally sekken til Bergans på 225 liter ;-))

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er tydelig mye kompetanse her, det liker jeg! 

Mange gode forslag som jeg må se nærmere på. Jeg er nok størrelsesmessig nærmere 40 enn 30 liter i hodet mitt. Har en pendlesekk til Pc m.m, men den er på 25 liter og for liten i denne sammenhengen. 

Vi er 5 i familien, så det blir fort mer enn bare et "par liter melk" når jeg er på butikken. Har både Gregory på 80 liter og Lundhags på 60 liter fra før, nå jakter jeg den som mangler rundt 30-40 for hverdagslivet.

(Har lenge siklet på exped lightning 45 eller Lundhags Padje light 45, men de er mer i lettvektssegmentet og ikke helt det jeg tenker på her. Kanskje jeg nå fanges av n+1 - fenomenet på hva det perfekte antall sekker er, men det får så være.)

Endret av ost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min valgte sekk er Savotta Jääkäri S, men den er bare 20-25 liter. Nærbutikken er bare 5 min unna, og den er optimal å handle med for min del. Har et handlenett i den jeg hekter på sekken med karabiner om jeg trenger mer plass.

Skal du ha større plass ville jeg vurdert Savotta Keikka 50L, med bærestropper. God bærekomfort, kan fylles som en duffel. Tåler ALT.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjallreven Kanken. Ingen bedre allround arbeids, reise, gå til byen, gå til butikken sekk. Slitesterk, tåler tunge løft, ikke noe unødig, dvs bare et stort hovedrom + utvendig lomme + rom i ryggen til sittepute/laptop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyalf skrev (4 timer siden):

Fjallreven Kanken. Ingen bedre allround arbeids, reise, gå til byen, gå til butikken sekk. Slitesterk, tåler tunge løft, ikke noe unødig, dvs bare et stort hovedrom + utvendig lomme + rom i ryggen til sittepute/laptop.

Ikke en god sekk hvis du skal handle litt mer enn bare melk og brød. God sekk til det meste hvor man ikke skal ha med alt for mye. Sekken er vel på 16 liter, da begrenser den seg på hvor mye man kan ha med. Også er det en pen sekk.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Osprey Skarab 22 som har vært sykle-til-jobben-sekk, handlesekk osv i 3-4 år (250-300 bruksdager i året). Den fins også i 30 og 34 liter. Den er like god som ny. Tidligere sekker jeg har hatt til dette bruket har etter hvert gitt seg i sømmer/innfestinger til skulderstropper, og at "strammerne" blir dårligere. Utrolig god kvalitet. Den har også netting og "eggeskallmønster" i ryggen som gir god lufting. 

Har også en litt større Helsport Snota som av og til blir med på butikken. På den går glidelåsene helt rundt på siden, men jeg finner egentlig ikke det så praktisk, for jeg må uansett ha sekken stående når jeg pakker for å få alt det tyngste nederst (og det er gjerne begrenset plass ved kassa..).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon :( Min gode Norrøna Svalbard 38 sekk er det snart ikke mer å lappe på, så jeg må ha noe nytt. I tillegg til det du har som krav har jeg lagt på to spenner/stropper til topplokket så et liggeunderlag kan stroppes stødig under topplokket.

Det mest lovende jeg har funnet er Bergans Rondane V6 40:  https://www.bergans.com/no/p/4572-rondane-v6-40?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAlJKuBhAdEiwAnZb7lfp3gO2JIha3zhPIJn12U_ZbcqQCqFYlmuzzF1o2yagdDOTlByKrKRoCEGwQAvD_BwE Nå venter jeg bare på at prisen skal gå ned på en trivligere farge enn sort..

Endret av Barskekarsten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det en Exped Lightning 45 l som jeg fant på Finn rett etter at denne tråden ble opprettet...

Etter sigende skal den tåle 24 kg, så det bør fungere å kjøpe litt mer enn to melk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.