Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om sekk fra nybegynner på friluftsliv


Gjest

Anbefalte innlegg

Nybegynner på friluftsliv, har planer om noen turer til sommeren på alt fra timer til dager. Har to sekker nå, en 35 liters Norrøna Fusion 35 og en 45 liters Bergans Rondane 45. Begge er brukte sekker og ikke av nyeste modell. De duger til dagsturer, da man ikke bærer så tungt.  

Jeg er 175 høy, og har nok lang rygg. For begge sekkene jeg har nå, og har stilt de inn går ikke langt nok ned mot hoftene uten at det blir for mye vekt på skuldrene. Ikke sikkert det er sekkene heller, men brukerfeil. Uansett så er jeg på utkikk etter en større sekk. Noen tips til sekker å se etter som passer en som er lang i ryggen? Og, ettersom jeg er nybegynner kommer jeg ikke til å bruke masse penger, så bruktmarkedet blir en arena jeg kommer til å lete på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hva legger du i større sekk?

55L?

65L?

80L?

100L?

Eventuelt hva er formålet med sekken og hvilke turer vil du gå?

Hva prioriterer du? Bærekomfort? Vekt? At den egner seg til tung bæring?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (9 timer siden):

Og hva legger du i større sekk?

55L?

65L?

80L?

100L?

Eventuelt hva er formålet med sekken og hvilke turer vil du gå?

Hva prioriterer du? Bærekomfort? Vekt? At den egner seg til tung bæring?

 

Usikker på hva jeg ser jeg for meg. En sekk som kan brukes til hytte til hytte tur, eller telttur.  Alt fra tre dager og oppover. Bærekomfort, sliter litt med en vond nakke, så ser etter en som er ålreit å ha på.  Til dere erfarne, hva anbefales å legge vekt på? Komfort, vekt, tung bæring, lagringsplass, lommer osv….? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutes ago, NjuK said:

Usikker på hva jeg ser jeg for meg. En sekk som kan brukes til hytte til hytte tur, eller telttur.  Alt fra tre dager og oppover. Bærekomfort, sliter litt med en vond nakke, så ser etter en som er ålreit å ha på.  Til dere erfarne, hva anbefales å legge vekt på? Komfort, vekt, tung bæring, lagringsplass, lommer osv….? 

 

Det er veldig individuelt, noen prioriterer vekt over hele rekka men personlig veier min 65L sekk 2.5 kg som er relativt tung, men sekken min har fantastisk ventilasjon og stabilitet. Det er også et spørsmål om tilgjengelighet, hvor mange lommer har sekken utenpå, kan den åpnes kun i fra toppen, eller også i fra bunn? Åpning fra bunn gjør at man trenger en ekstra glidlås som gir ekstra vekt, men kan være greit for å få tilgang til utstyret man har med seg. Ellers må man være mye mer strategisk med hvordan man pakker sekken. Det samme gjelder alle sidelommer osv.

Det blir også et spørsmål om hva slags utstyr du har ellers, la med et bilde av mine 3 telt som et eksempel. Det øverste teltet er et 2 personers telt, det er også det i midten, og det nederst er et solotelt som brukes med vandrestaver. Det er veldig forskjell på hvor mye plass de forskjellige teltene tar og derfor også hvor stor sekk du har og hvor mange kilo du har å bære på. For jo tyngre sekken blir, jo viktigere vil det være at den er stabil.

Et annet spørsmål er hva slags utstyr du har med ellers, du sier hytte til hytte eller telttur, da er det greit å huske på at med hytte til hytte turer slipper du å bære telt. Da sparer man plass.

Men det er også et spørsmål om hva du liker å gjøre på tur? Går du langt hver dag? Eller liker du å stoppe for å fiske? Fiskeutstyr tar plass. Er du fornøyd med bare havregrøt og proteinbar? Eller skal du ha med ferdigmat som Real Turmat? Eller kanskje du liker å lage mat selv? Og hva slags kokesystem har du? Igjen stor forskjell på hvor mye plass forskjellige systemer tar.

Går du alene? Eller går du sammen med andre? Hvis du går sammen med andre kan du spare plass på å dele utstyr som feks kokesystem eller telt.

Det er vanskelig for noen andre å vite hva slags plassbehov du har og hvor tung sekk du faktisk kommer til å bære. Men et godt råd som mange får er at man bør skaffe seg alt utstyr først, og kjøpe sekken helt til slutt. For da kan du sikre deg at alt utstyret faktisk passer inn i sekken.

 

Jeg får det sikkert til å høres veldig komplisert ut nå, men det trenger det egentlig ikke å være. Men det jeg vil frem til er at vi andre har veldig lite mulighet til å vite hva som passer deg uten at vi vet hva som skal være med på turen.

image.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (4 timer siden):

 

Det er veldig individuelt, noen prioriterer vekt over hele rekka men personlig veier min 65L sekk 2.5 kg som er relativt tung, men sekken min har fantastisk ventilasjon og stabilitet. Det er også et spørsmål om tilgjengelighet, hvor mange lommer har sekken utenpå, kan den åpnes kun i fra toppen, eller også i fra bunn? Åpning fra bunn gjør at man trenger en ekstra glidlås som gir ekstra vekt, men kan være greit for å få tilgang til utstyret man har med seg. Ellers må man være mye mer strategisk med hvordan man pakker sekken. Det samme gjelder alle sidelommer osv.

Det blir også et spørsmål om hva slags utstyr du har ellers, la med et bilde av mine 3 telt som et eksempel. Det øverste teltet er et 2 personers telt, det er også det i midten, og det nederst er et solotelt som brukes med vandrestaver. Det er veldig forskjell på hvor mye plass de forskjellige teltene tar og derfor også hvor stor sekk du har og hvor mange kilo du har å bære på. For jo tyngre sekken blir, jo viktigere vil det være at den er stabil.

Et annet spørsmål er hva slags utstyr du har med ellers, du sier hytte til hytte eller telttur, da er det greit å huske på at med hytte til hytte turer slipper du å bære telt. Da sparer man plass.

Men det er også et spørsmål om hva du liker å gjøre på tur? Går du langt hver dag? Eller liker du å stoppe for å fiske? Fiskeutstyr tar plass. Er du fornøyd med bare havregrøt og proteinbar? Eller skal du ha med ferdigmat som Real Turmat? Eller kanskje du liker å lage mat selv? Og hva slags kokesystem har du? Igjen stor forskjell på hvor mye plass forskjellige systemer tar.

Går du alene? Eller går du sammen med andre? Hvis du går sammen med andre kan du spare plass på å dele utstyr som feks kokesystem eller telt.

Det er vanskelig for noen andre å vite hva slags plassbehov du har og hvor tung sekk du faktisk kommer til å bære. Men et godt råd som mange får er at man bør skaffe seg alt utstyr først, og kjøpe sekken helt til slutt. For da kan du sikre deg at alt utstyret faktisk passer inn i sekken.

 

Jeg får det sikkert til å høres veldig komplisert ut nå, men det trenger det egentlig ikke å være. Men det jeg vil frem til er at vi andre har veldig lite mulighet til å vite hva som passer deg uten at vi vet hva som skal være med på turen.

image.png

Først og fremst ute etter en sekk som er god å bære, og lett å stille inn. Oppakningen er vanskelig å svare på, da jeg er relativt fersk i å bruke skogen og fjellet til friluftsliv. Brukt det mye som treningsarena. Primus må selvsagt med. Der har jeg mye forskjellig. Hatt en fascinasjon for primuser i mange år. Men blir nok brenner med flaske som blir med på tur. Gamle optimum primuser er kos, men tungvinne å dra med på tur. 
i sekken skal det være mat, primus, fiskeutstyr, førstehjelpsutstyr, kniv, øks, ekstra sett med sokker, sovepose, liggeunderlag, telt, tarp, stekepanne, kaffekjel, liggeunderlag (Stoppet ute på sekken) tau, toalettpapir, fyrstikker, regnklær og litt ekstra klær om man skulle dumpe borti dårlig vær. 
Forstår at det ikke bare kan anbefales en sekk ut av løse lufte , men hva er greit å se etter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte gjøre noen helsemessige sekke- prioriteringer i 2016 og det var å bytte ut 130 literen i noe lettere. Valget falt på en 65 liter og etter noen runder med kjekt å ha, fikk jeg plass til det jeg følte jeg måtte ha med på tur. 
Sekken fungerer helt fint til ukestur på vidda med telt og fiskestang og vi snakker +/- 15 kg og fortsatt komfortabel å bære.

PS! Vist sekken blir for veik i forhold til vekt du vil bære blir den ubehagelig å i lengden. Velg da heller en kraftigere sekk som har gode komprimeringsmuligheter og det vil betale seg i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks Osprey og Gregory har ulike rygglengder på de større sekkene sine.

Flere produsenter har beskrivelser av hvordan man måler rygglengden sin sånn at du har en viss peiling på hva du trenger. Gregory sin er her: https://eu.gregorypacks.com/no-en/fit-and-sizing/fit-and-sizing.html

Så passer ulike sekker til ulike rygger. Jeg er fornøyd med min Osprey Xenith 88, den sitter ok på min rygg.

Jeg liker å ha god plass, så ~90l er en fin allround-sekk for meg. Fint å få alt oppi sekken. Xenith'en har egenvekt på ca 2,7kg (2,2 med bare klaffelokk) men er stabil også med endel vekt. Jeg har en Bergans Helium 55l (egenvekt 1kg) om jeg ikke skal ha med så mye vekt - jeg synes den blir for vinglete med særlig mer enn 10kg totalvekt.

Andre har andre preferanser og meninger, det fins ingen sekk som er den riktige for alle. Vil anbefale å gå i en butikk og prøve noen ulike modeller (med vekt i!) så du får litt peiling på om det er enkelte merker som passer deg bedre enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En litt for stor sekk er kanskje bedre enn en litt for liten sekk? Ikke slik at man kjøper den største sekken man kommer over, men heller velger en som er litt større enn det man kanskje tenker man trenger. F.eks 90 liter, istedenfor 80 liter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NjuK skrev (10 minutter siden):

En litt for stor sekk er kanskje bedre enn en litt for liten sekk? Ikke slik at man kjøper den største sekken man kommer over, men heller velger en som er litt større enn det man kanskje tenker man trenger. F.eks 90 liter, istedenfor 80 liter?

Det er min filosofi, mens andre mener at stor plass gjør at man lettere tar med seg unødig mye stæsj og vekt. Hvor stor sekk du trenger styres mye av størrelsen på telt og sovepose, da. Det nytter ikke med en 45l sekk om du skal ha med et 4p kuppeltelt og fiberpose som holder til 18 blå. Mens 90l fort blir mye dødvekt om du har et ultralett telt og liten dunpose på en kilo tilsammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, NjuK said:

En litt for stor sekk er kanskje bedre enn en litt for liten sekk? Ikke slik at man kjøper den største sekken man kommer over, men heller velger en som er litt større enn det man kanskje tenker man trenger. F.eks 90 liter, istedenfor 80 liter?

Det er selvfølgelig bedre med for stor enn for liten men du må fremdeles velge etter behov. Men typisk sett beskrives 35L sekk som dagstursekk, 45-55 går greit til en enkelt overnatting, 65 holder til 3, 80L til en uke.

Men så er det slik som jeg nevnte tidligere at man må velge etter eget behov. Noen tar 3  dager i fjellet med bare havregryn og real turmat og for dem er feks Jetboil Stash and super løsning. (Kokesett hvor man egentlig kun kan koke vann og gassboksen passer inn i pannen)

Andre vil ha med seg 2 kokekar og stekepanne for å lage skikkelig middag eller steke fisk på tur.

Eller som jeg nevnte tidligere så kan det være massive forskjeller på hvor stort telt, eller hva slags helst annet utstyr er.

 

Så rådet er samme som tidligere, kjøp sekken sist. Når du har fått oversikt over alt annet du skal ha med deg.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 konkrete anbefalinger; 

Klattermusen Tor 100 liter, Klattermusen har også mindre sekker, hvis du synes 100 liter er for mye.

Gregory denali, les om rygglengde på nettsiden, tror du er en medium utifra det du skriver. Fantastisk sekk.

 

Min erfaring er at uansett om du skal på 2 dagers tur eller ukes tur, blir det nesten samme pakkbehov, og derfor tror jeg det er lurt med 100 liter sekk først som sist.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (14 timer siden):

Det er min filosofi, mens andre mener at stor plass gjør at man lettere tar med seg unødig mye stæsj og vekt. 

Jeg har Recon-pack, det krever en viss disiplin. God sekk, men har absolutt havnet i den fella at jeg tar med meg mer enn jeg trenger. Men så er det de turene hvor jeg trenger plassen. Feks på vår årlige ukestur til hytta. Da er recon-packen smekke peise full, og jeg bærer som en gris. Heldigvis er det bare et par kilometer så det går heldigvis fint, men for min del er det viktig å ha denne muligheten. Eneste minuset er at den har litt heftig egenvekt (4,5 kg) om man skal gå lengre fjellturer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du velger en mindre sekk blir du tvunget til å prioritere hardere, og får en lettere sekk. Jeg ville ha startet med en 65 l sekk. For meg er lettvekt gitt en mye større turglede, men dette er jo opp til hver enkelt.

Mine 4 store (sekk + sovepose + underlag + telt) veier 2,1 kg, og det er ikke ultralett. En normal sekk til 3-5 dager uten vadere men med fiskeutstyr + klærne jeg har på veier til sammen ca 16 kg.

Her et eksempel på høyfjell: https://flyalfscreek.wordpress.com/2022/08/02/lightweight-hiking-outfit-lettpakke-fjelltur/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ein alldeles alminneleg allroundsekk som skal kunne brukast til både teltovernattingar men også hytte til hytte tenker eg det er fornuftig med ein sekk på 70-80 liter med gode komprimeringsmoglegheiter.

Mange sekkemodellar i dag kjem med ulike rygglengder, og leverandørane har gjerne god forklaringar og filmsnuttar som fortel korleis du skal måle for å finne rett rygglengd.

Til dømes har både Osprey og Gregory det. Kanskje kan Osprey Xenith vere eit alternativ? Modellen har vore med i gamet lenge, har anstendig egenvekt og justering av rygglengde. Mogleg å komprimere og grei å bere når ein har mindre bagasje med .

Edit; ser at Xenith har gått ut. Bør likevel vere råd å finne i bruktmarknaden.evt er den nye Osprey Aether.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Flyalf said:

Foresten: Her er en forklaring som jeg synes er fornuftig, selv om jeg selv ikke ville ha valgt en så tung sekk :-)

Han nevner jo nøyaktig det samme som jeg har sagt, to ganger til nå i denne tråden, som første punkt. Kjøp ryggsekk sist, kjøp alt annet først, så ryggsekken når du vet akkurat hva som skal være med i den.

 

Og forøvrig er jeg helt enig med det han sier, men det er et viktig punkt han ikke nevner. Og det er at UL sekker fungerer godt sammen med UL utstyr. Hvis jeg tar med meg lettvekts-utstyr kan jeg fint ha telt, sovepose, luftmadrass, pute, toalettsaker, hodelykt, brennersett, gass, vann, 6 pakker real turmat, en halv liter vann, og fremdeles komme under 4 kg. Da trenger man ikke en sekk beregnet på å bære tungt og en UL sekk som veier under en kilo passer utmerket. Og gir en veldig god vandreopplevelse pga lett utrustning.

 

Samtidig så har jeg så absolutt den samme filosofien som han snakker om, at det er bedre med en komfortabel og stabil sekk enn en lett en. Jeg valgte selv den mest komfortable sekken som jeg noensinne har vert borti og normalutrustningen ligger da på 14-16 kg inklusive fiskeutstyr, sekk og mye annet. Og med en sekk som veier såpass så syntes jeg komfort og stabilitet gir mye mer mening enn å spare litt vekt på sekken i seg selv.

 

Det viktigste er å ha en helhetlig tankegang med utrustningen, at man har en lett sekk hvis man har lett utrustning, og en stabil sekk hvis man pakker tyngre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (På 21.1.2024 den 9.12):

 Eneste minuset er at den har litt heftig egenvekt (4,5 kg) om man skal gå lengre fjellturer. 

Litt inspirert av egen post, har jeg begynt å se på andre storsekker i 90-100L segmentet for å spare vekt. Det er litt begrenset med prøvemuligheter her, men har jobbet i sportsbutikk tidligere og har en viss oversikt over hva som passer meg. 

Husker at hos Bergans kunne det være stor forskjell mellom modellene. Er det likens hos Osprey? Vurderer Xenith 100/88 men må sikte meg inn på bruktmarkedet, siden modellen er gått ut. Det gjør det desto vanskeligere å prøve sekken før kjøp. Jeg er veldig fornøyd med Osprey Atmos. Den er helt strøken til ryggen min.

Vil en Xenith-modell passe like godt, eller kan det være store forskjeller mellom Osprey-modeller? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, ingen87 said:

Litt inspirert av egen post, har jeg begynt å se på andre storsekker i 90-100L segmentet for å spare vekt. Det er litt begrenset med prøvemuligheter her, men har jobbet i sportsbutikk tidligere og har en viss oversikt over hva som passer meg. 

Husker at hos Bergans kunne det være stor forskjell mellom modellene. Er det likens hos Osprey? Vurderer Xenith 100/88 men må sikte meg inn på bruktmarkedet, siden modellen er gått ut. Det gjør det desto vanskeligere å prøve sekken før kjøp. Jeg er veldig fornøyd med Osprey Atmos. Den er helt strøken til ryggen min.

Vil en Xenith-modell passe like godt, eller kan det være store forskjeller mellom Osprey-modeller? 😊

Milrab har Xenith 105 inne. Kan være et alternativ å teste den?

 

Eventuelt finnes Aether Plus 100. Nå vet ikke jeg noe om ditt bruk men for min del hadde Aether vert langt mer aktuell enn Xenith rett og slett fordi den har en 2-i-1 løsning med dagstursekk.

image.png.8fa3718ff7b6e0187843bb19ee47cc24.png

 

Normalt er dagstursekken topplokket på Ariel, men du kan ta av dagstursekken og bruke den separat. Det gir deg mulighet til å sette opp basecamp et sted og ta med en liten sekk når du skal bestige en fjelltopp eller gå rundt å fiske.

Eventuelt så kommer også ryggsekker til å bli latterlig mye bedre i løpet av de neste få årene, i tilfelle det er aktuelt å vente. Den teknologien Osprey kom med i UNLTD sekkene sine kommer til å overføres til andre sekker og jeg har knapt ord for hvor gode de sekkene er å ha på sammenlignet med alt annet jeg har prøvd.

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, trodde Xenith og hadde den muligheten. På Recon Packen kan man ta av sidelommene. Den ene er dedikert fiskeveske når jeg er på tur. Skal jeg fiske, hiver jeg av meg 125L, glider av sidelomma, og så er jeg så godt som klar.

 

Tenkte Xenith før Aether pga vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, ingen87 said:

Ja, trodde Xenith og hadde den muligheten. På Recon Packen kan man ta av sidelommene. Den ene er dedikert fiskeveske når jeg er på tur. Skal jeg fiske, hiver jeg av meg 125L, glider av sidelomma, og så er jeg så godt som klar.

 

Tenkte Xenith før Aether pga vekt.

Jeg har ikke prøvd sekken, men jeg så på nettsiden og bildene, la da merke til at muligheten er ikke nevnt. Så jeg tror ikke at den har den muligheten.

 

Det kan også være med på å forklare vektforskjellen, for slik ekstrafunksjonalitet krever mer materiale.

 

Kan forøvrig være verdt å nevne at jeg fant denne mens jeg søkte etter Xenith. https://www.osprey.com/no_nb/osprey-mutant-nimsdai-90-f22#color=Tungsten%20Grey Osprey Mutant 90.

 

Men den er litt annerledes enn det meste annet fra Osprey, veldig dårlig lufting i ryggen, tykke skumpaneler som hjelper når du bærer tungt, spesiallomme for truger, vekt på 2.1 kg. Rett og slett en dedikert sekk for kalde turer i fjell eller om vinteren. Men Mutant sekken har heller ikke muligheten for å ta av topplokket eller sidelommer for å brukes separat.

 

 

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja så den der. Prøvde å lete litt på nett, men lite å finne. Kun nevnt en gang tidligere her på forumet 🤔 Ser i en annen tråd at det er forskjell på europeisk og amerikansk Xenith, hvor den amerikanske har avtakbar topp til dagstursekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er jeg veldig nysgjerrig på Gregory Baltoro 100 Pro.. Men har null erfaring med Gregory sine sekker, og aner ikke om de passer til ryggen min. Usikker på hva med den sekker det er som tiltrekker meg, men det er noe som pirrer nysgjerrigheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ingen87 said:

Ellers er jeg veldig nysgjerrig på Gregory Baltoro 100 Pro.. Men har null erfaring med Gregory sine sekker, og aner ikke om de passer til ryggen min. Usikker på hva med den sekker det er som tiltrekker meg, men det er noe som pirrer nysgjerrigheten. 

Ja da gikk du nettopp glipp av supertilbudet, ser prisen har gått opp fra ca 2600 (-10%) til 4000 hos fjellsport siste par timene.

Ellers så anbefaler jeg å benytte deg av mulighet for fri retur, slik som feks Fjellsport, Milrab eller Skittfiske tilbyr. Nå som det knapt går an å finne et sted å prøve ting lengre så er det absolutt den beste måten å test utstyr på. Jeg pleier å kombinere det med Klarna 30 dagers faktura, for da slettes bare fakturaen hvis jeg returnerer varen og ingen ting blir trukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.