Gå til innhold
  • Bli medlem

Økende misnøye for syklister?


tshansen

Anbefalte innlegg

Jeg har siste tiden fått fullstendig oppheng på stisykling. Dagens moderne E-MTB’er er helt utrolig (for de som ikke har prøvd dette enda) Det er nesten ikke grenser for hvor godt disse tar seg fram i variert terreng. 

Jeg har også siste ukene blitt veldig overrasket hvor ufordragelig voksene mennesker kan være. Hva skjedde med gjensidig respekt? Hvem har sagt de som bruker bena har mer «rett» til å være her eller der enn jeg har. 

Ja, nå har jeg noen ganger forvillet meg ut på den smale sti med Motorsykkel. Da fortjener jeg tilsnakk og korrigering! Den kan jeg kjøpe. Men måten jeg har blitt møtt av diverse mosjonist fantom som okkuperer stier, breier seg, nekter å flytte seg og slenger bemerkninger har jeg aldri vært borti før. Nesten så jeg må le mer enn jeg tar det alvorlig. 
Hvor kommer dette hatet fra? 

Hvem er det som har pisset i corn flakes’ene til Ola og Kari dunk? Og hva tror man at man oppnår med å være så grenseløst utidig? 

Er det oppbygget irritasjon over landeveis syklerne som okkuperer veibanen uten å ta videre hensyn? Er dette noe som har bygget seg opp over tid? 

Jeg må hvertfall si at jeg er ekstremt overrasket over hvor steile fronter det er blandt noen (det er ikke alle som er slik) 

Jeg lærte som ganske ung at man får tilbake det man gir. Og spyr man eder og galle….. ja da får man ikke blomster for å si det slik 😇

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sykler ikke stier selv, men møter endel som gjør det. Jo, det er en og annen som kommer i litt større fart enn de greier å kontrollere, og jo, noen steder sykler det såpass mange at det blir ganske oppkjørt og gjørmete. Men jeg har fortsatt tilgode å treffe på ubehøvlede syklister (i skogen, vel å merke). Endel ser litt overrasket ut når jeg går til side og slipper dem fram - men de spanderer gjerne et "takk" også. Null problem.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være for at de mener det er juks og alt for lettvint ? Misunnelse?

Jeg er på mine senere år blitt mer syklist enn fotgjenger og sykler også noen enkle stier som forbinder forskjellige grusveier i skauen. På mine kanter møter jeg ikke veldig mange når jeg er på tur, men noen ganger. Et ofte stilt spørsmål de senere år er; er det el-sykkel det der? 

Når jeg sier at jeg ikke har el-sykkel og må trå selv er som regel antydningene at: Ja det er jo så mange som har el-sykkel i disse dager og før møtte vi aldri noen på sykkel her inne.

Og som regel ønsker vi hverandre god tur videre.

Det hører forøvrig med til historien at på mine kanter av landet møter du folk så sjelden at det ikke er naturlig å bare feie forbi. Det er nærmest obligatorisk å stoppe og veksle noen ord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter ikke at man skal slenge dritt eller andre kommentarer. 
Men, jeg er ikke tilhenger av elektriske sykler i naturen. Du sier det litt selv; «Det er nesten ikke grenser for hvor godt disse tar seg frem..». 
Jeg synes det bør være grenser. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjartanE skrev (3 minutter siden):

Jeg støtter ikke at man skal slenge dritt eller andre kommentarer. 
Men, jeg er ikke tilhenger av elektriske sykler i naturen. Du sier det litt selv; «Det er nesten ikke grenser for hvor godt disse tar seg frem..». 
Jeg synes det bør være grenser. 

Interessant, hva er det som gjør at du ikke er tilhenger av elektriske sykler i naturen? Eller sykler generelt? 
Hvilke grenser mener du det bør være? Å hvorfor skal grensene være annerledes for Turgåere kontra de som sykler. Det er jo åpenbart at man tar seg bedre fram på mange steder til fots. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utelukkende i egen interesse. 
Når jeg går i fjellet/naturen ønsker jeg å være i fred. Fred fra folk og mas. 
Økt tilgjengelighet fører til økt ferdsel og slitasje. Og for min del er det ikke ønskelig. 
 

At jeg helt personlig mener elektrifiseringen av fremkomstmidler (man tidligere brukte muskelkraft på) er slutten på menneskeheten spiller også inn. 

  • Liker 2
  • Takk 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjartanE skrev (8 minutter siden):

Utelukkende i egen interesse. 
Når jeg går i fjellet/naturen ønsker jeg å være i fred. Fred fra folk og mas. 
Økt tilgjengelighet fører til økt ferdsel og slitasje. Og for min del er det ikke ønskelig. 
 

At jeg helt personlig mener elektrifiseringen av fremkomstmidler (man tidligere brukte muskelkraft på) er slutten på menneskeheten spiller også inn. 

Jeg er dypt uenig i dine meninger, men jeg respekterer de og syntes det er flott at du er ærlig om det 👏🏻 
Jeg kan bare skyte inn at elektrifisering av trøsykkel er fortsatt slitsomt og mye trim. Det er bare lettere å ta det verste bakkene. 

Når det er sagt, så er det helt greit å være uenig, men skal man få respekt, må man gi respekt. Men den oppførselen jeg ser tendenser til skaper bare polarisering og misnøye for et miljø som vi burde rekruttere enda flere til framover. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv fått øynene for sykling på sti etter jeg kjøpte den saken på bildet under. (Eller kanskje litt før, var jo derfor jeg kjøpte den 😏)

Jeg har hittils bare brukt den på stier i Østmarka og kun møtt smilende fjes og anerkjennende nikk så langt (bank i bordet), dog har jeg valgt tilnærming med at jeg stopper og lar de spaserende turgåerne passere før jeg fortsetter, så det kan ha noe med det å gjøre.

Har selv nesten blitt påkjørt av syklist som kom i hundre og hælv... over en bakketopp på ei smal sti der jeg måtte hoppe ut av stia. Så jeg prøver å ha den episoden i minne og dermed huske at "kua har vært kalv".

Er helt rått hvor man kan ta seg frem. Har syklet på flere plasser der jeg aldri hadde trodd det hadde gått an å sykle (spesielt steinete terreng) Awesome stuff!

Og det er jo ikke som Suzuki RM 250'en jeg hadde i yngre dager, som hoppet opp bakkene av seg selv, man må jo faktisk trå selv for at det skal gå fremover 😅

IMG_1514.thumb.jpeg.e7e263509cd4596abaae187cd729d587.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Noe kan jo være skrekk og redsel for en sykkel som kommer brått og lydløst på en på en smal sti og kanskje nesten snejer en?!

Jeg har syklet i massevis, men er vokst opp med en dansk sykkelkultur i Kjøbenhavn - og skogene omkring. Det finnes faktisk en del MTB spor der!! (Før Rune Høiberg var en danske flere år VM-mester i MTB!)

Der vet fotgjengere at det kan komme sykler og breier sig derfor ikke helt over skogsbilveier og stier. Dessuten er det både lov og bra å gi et klemt med den lovpliktige! sykkelbjelle! Når jeg går med hundene på, sti ville jeg verdsette et sådan bjelleklemt som varsel, så jeg kan trå til side og berge hunde utenfor stien - så skal jeg gjerne slippe frem uten kommentarer. I stedet for noen bare maser forbi uten jeg har hørt de.

Enig i at el-sykkel bare er en hjelp og letter bakkene. Men det er en problematikk omkring mye spor i gjørme/myr og fatbike i trikkespor/skjøteløype er ikke OK, for det gir dype langsgående spor som fanger ski. Fotgjenger i trikkespor-løyper er heller ikke OK - særlig hvis det ofte er en gangsti rett ved siden av.

Vel, det er også illeset å bruke bilhornet her til lands - i Italia er det et viktigt fremkomstmiddel i trafikken!!

Kjøremønster sykkel-bil - veitrafikklov vil jeg slett ikke ta opp her. Prøv å sykle i Kjøbenhavn på neste heisa-tur! 

Elgen 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (4 timer siden):

Hei

Noe kan jo være skrekk og redsel for en sykkel som kommer brått og lydløst på en på en smal sti og kanskje nesten snejer en?!

Jeg har syklet i massevis, men er vokst opp med en dansk sykkelkultur i Kjøbenhavn - og skogene omkring. Det finnes faktisk en del MTB spor der!! (Før Rune Høiberg var en danske flere år VM-mester i MTB!)

Der vet fotgjengere at det kan komme sykler og breier sig derfor ikke helt over skogsbilveier og stier. Dessuten er det både lov og bra å gi et klemt med den lovpliktige! sykkelbjelle! Når jeg går med hundene på, sti ville jeg verdsette et sådan bjelleklemt som varsel, så jeg kan trå til side og berge hunde utenfor stien - så skal jeg gjerne slippe frem uten kommentarer. I stedet for noen bare maser forbi uten jeg har hørt de.

Enig i at el-sykkel bare er en hjelp og letter bakkene. Men det er en problematikk omkring mye spor i gjørme/myr og fatbike i trikkespor/skjøteløype er ikke OK, for det gir dype langsgående spor som fanger ski. Fotgjenger i trikkespor-løyper er heller ikke OK - særlig hvis det ofte er en gangsti rett ved siden av.

Vel, det er også illeset å bruke bilhornet her til lands - i Italia er det et viktigt fremkomstmiddel i trafikken!!

Kjøremønster sykkel-bil - veitrafikklov vil jeg slett ikke ta opp her. Prøv å sykle i Kjøbenhavn på neste heisa-tur! 

Elgen 

 

Jeg ser den… man kan trekke inn mange eventualiteter. Selv stopper jeg i god tid før både fotgjengere og folk med hunder, jeg forstår at om man kommer susende i 30-40km/t at det kan virke skremmende og lite kontrollert. Men ikke alle gjør dette. Jeg som stopper i god avstand, gjør meg til kjenne (mange går jo med AirPods eller annen musikk) Har de all rett, er ikke de pliktig til å observere og gjøre seg til kjenne når de er på sti på samme måte som jeg er? 

De er ofte langt mer lydløs enn de på sykkel. Man kan trekke absolutter i alle retninger uten å komme i mål. Problemet mitt er at selv om jeg gjør alt riktig, blir jeg stemplet som en idiot for at jeg har med meg noe i terrenget som andre ikke liker. De har ikke noe mer rett til å være der enn jeg har. Så hvorfor da dette hatet mot folk som driver annen aktivitet enn nettopp de? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du alt har fått svaret ditt: fordi folk helst vil ha en rolig og uforstyrret tur i skog og mark, og så kommer du med noe de opplever som et fremmedelement, som beveger seg raskere enn gangfart. 
 

Jeg tror deg når du sier at du tar hensyn. Min policy etter 30 år på sti er å ta enda litt mer hensyn enn du tror er rimelig, og hilse vennlig. Dersom de fortsatt fremstår som sure, sier jeg eller spør om noe som fordrer et svar («glatt i dag» «sett noe til solen») og så blir det ofte en liten prat og da må de liksom være hyggelige. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri slengt kommentarer etter syklister og skjønner meg ikke på andre som gjør det med mindre syklingen oppleves som farlig. Har imidlertid flere ganger opplevd at syklistene kommer på løpende bånd i full fart og jeg bare må hive meg over i grøfta/krattet og bare stå der til de er borte. Aldri en eneste gang fått et lite "takk" tilbake, noe som jeg synes hadde vært på sin plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (6 timer siden):

Jeg tror du alt har fått svaret ditt: fordi folk helst vil ha en rolig og uforstyrret tur i skog og mark, og så kommer du med noe de opplever som et fremmedelement, som beveger seg raskere enn gangfart. 
 

Jeg tror deg når du sier at du tar hensyn. Min policy etter 30 år på sti er å ta enda litt mer hensyn enn du tror er rimelig, og hilse vennlig. Dersom de fortsatt fremstår som sure, sier jeg eller spør om noe som fordrer et svar («glatt i dag» «sett noe til solen») og så blir det ofte en liten prat og da må de liksom være hyggelige. 

Det du antyder med denne holdningen er jo at turgåere er oversensitiv og må dulles og dalles med for at det skal oppstå søt musikk. 😂

Noe jeg på ingen måte er interessert i. Jeg har mange veldig gode samtaler rundt om i fjellet med veldig mye folk. Et smil, gjensidig respekt leder som regel til dette. Men har du negativt fortegn til hva jeg gjør. Om det er stisykling, motorsykkelkjøring, kiting, luftig av hund, går på tur med småen i skisporene til de proffe osv (listen er lang) så er det strengt talt ikke jeg som har problemer. 

Men jeg forstår det du sier at det er lettere å oppnå en hyggelig tone om man er overhyggelig i andre enden. 

Men om man ønsker en rolig, uforstyrret tur i skog og mark, ja da bør man kanskje trekke til områder som er nettopp uforstyrret. Ikke midt i byfjellene eller de mest trafikkerte tur områdene. 😩

Krankman skrev (4 timer siden):

Det TS opplever er en av grunnene til etableringen av NOTS.

Her skal jeg melde meg inn, takk for link! 

Elisepåtur skrev (2 timer siden):

Jeg har aldri slengt kommentarer etter syklister og skjønner meg ikke på andre som gjør det med mindre syklingen oppleves som farlig. Har imidlertid flere ganger opplevd at syklistene kommer på løpende bånd i full fart og jeg bare må hive meg over i grøfta/krattet og bare stå der til de er borte. Aldri en eneste gang fått et lite "takk" tilbake, noe som jeg synes hadde vært på sin plass.

Jeg har selv opplevd lignende, men jeg legger jo ikke en hel gruppe med mennesker for hat pga at noen få oppfører seg som klovner? 🤔 Men om jeg skulle miste kontroll i løypa å noen går ut av veien for meg, så er det min fordømte plikt og normal folkeskikk å stoppe, høre om det gikk bra og takke før man fortsetter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (1 time siden):

Det du antyder med denne holdningen er jo at turgåere er oversensitiv og må dulles og dalles med for at det skal oppstå søt musikk. 😂

Noe jeg på ingen måte er interessert i. […]så er det strengt talt ikke jeg som har problemer. 

Vel, det kan hende du ikke er årsaken, men det er du som plages så mye av situasjonen at du starter en tråd om det. 
 

Jeg tror du har et valg: enten blåse i hvordan andre møter deg på stiene, eller gjøre et poeng av å «vinne dem over» ved å være hyggelig og vise mer hensyn enn du egentlig synes er ok. Det er enten du eller «alle andre» som kan endre på situasjonen.  Så mitt velmente råd er å fortsette å ta hensyn og være hyggelig. 

Endret av ArveS
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (30 minutter siden):

Vel, det kan hende du ikke er årsaken, men det er du som plages så mye av situasjonen at du starter en tråd om det. 
 

Jeg tror du har et valg: enten blåse i hvordan andre møter deg på stiene, eller gjøre et poeng av å «vinne dem over» ved å være hyggelig og vise mer hensyn enn du egentlig synes er ok. Det er enten du eller «alle andre» som kan endre på situasjonen.  Så mitt velmente råd er å fortsette å ta hensyn og være hyggelig. 

Ja, jeg plages veldig av hva jeg oppfatter som ren egoisme av enkeltpersoner som mener at deres rett er større enn min. Å bare for jeg velger å bruke et annet verktøy for å ta meg rundt i fjellet, den dagen. I morgen kan du møte meg som fotgjenger, motorsyklist eller grunneier som gir deg tillatelse til å fiske på eiendommen, eller kanskje campe, eller du har behov for hjelp å møter meg som redningsmann.  
Siden dette er et fjellforum med ganske mye folk som går på bena som primær sport, er det greit å få innblikk i hvorfor det er nettopp slik. Hva kommer denne oppførselen fra. Skal man klare å endre en kultur, man man først forstå hvorfor. 
En person har jo vært ærlig nok til å innrømme at naturen ikke er for alle, den er et fristed for noen med tilsynelatende større behov enn andre som søker ut i naturen for å få «fred og ro» 
Basert på dette, som jeg mistenker at mange andre også føler, men er redd for å si det høyt. Blir det liten eller ingen hjelp i å være overhyggelig, samt prøve å vinne de over. 

Men jeg kan jo ta feil, det er ikke første gang i så fall 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i bygda er det noen som tidvis holder på med nedover-sykling, og det er jo mildt sagt spennende å møte på stien en søndags formiddag. Her er det vestlands-bratt, smalt og vått. Personlig mener jeg denslags burde hatt sine egne tilrettelagte nedover-løyper merket for sykkel. Hører ikke hjemme på smale stier der man kan møte på en hel barnehage på tur. Har egentlig ikke stort til overs for noen form for farkoster i nasjonalparker heller med mindre det er for de som trenger det så klart. Volumet blir automatisk en god del høyere i grupper der man trør, padler eller flyr innover viddene enn om man trasker. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (På 17.11.2023 den 18.46):

Hvem har sagt de som bruker bena har mer «rett» til å være her eller der enn jeg har.

 

tshansen skrev (På 17.11.2023 den 18.46):

Men måten jeg har blitt møtt av diverse mosjonist fantom som okkuperer stier, breier seg, nekter å flytte seg

Mulig du er litt spissformulert, eller at jeg leser deg feil, men jeg synes jo en viss ironi skinner litt gjennom her. Du skriver at disse mosjonistene nekter å flytte seg, er det da slik at de aktivt forsøker å sperre veien for deg, eller leser jeg deg slik at du mener at de skal flytte seg ut av stien når du kommer på sykkel? Om det er førstnevnte er det åpenbart ugreit. Om det er det siste, så synes jeg du møter deg selv litt i døra, da du som syklist ikke har mer «rett» til fri ferdsel enn gående på stien. De plikter jo derfor ikke å flytte seg på lik linje med at du heller ikke gjør det. Da kommer man heller inn på høflighet/folkelighet, og at begge parter må vise hensyn til hverandre. Som gående har jeg null problemer med å tre til side om det kommer noen på sykkel gitt at vedkommende avpasser farten og viser tegn til at jeg er sett, eller gir seg til kjenne om man skal passere bakfra. Og et hei/nikk/takk er en hyggelig bonus begge veier. Jeg synes ikke man kan forvente spesialbehandling fordi man kommer på sykkel, men man bør heller ikke aktivt «straffes» for det ved at gående gjør et poeng ut av å ikke slippe deg frem. Men har man aktivt valgt å oppsøke turterreng der det ferdes mest gående, der stiene er oppgåtte til fots, så må man være forberedt på å ta litt ekstra hensyn til den brukergruppa som «var der først», tenker jeg. Alternativt kan man alltids opparbeide egne løyper for stisykling, der ikke turgåerne allerede har etablerte traséer.

tshansen skrev (På 18.11.2023 den 10.15):

Har de all rett, er ikke de pliktig til å observere og gjøre seg til kjenne når de er på sti på samme måte som jeg er? 

Det avhenger vel i grunn. Hvis du kommer bakfra og skal forbi, så er det jo du som må se til at passeringen kan skje på en trygg måte? Jeg har ikke for vane å titte meg over skuldra jevnlig når jeg går på en skogssti (som er opparbeidet av gående over mange år), men jeg gjør definitivt det de gangene jeg har forvilla meg inn i det som åpenbart er sykkelløyper opparbeidet nettopp for terrengsykling. Men klart, om man går med hodetelefoner som gjør at man mister omgivelseslyden har man tatt et aktivt valg som kanskje gjør at det er lurt å kikke seg bak en gang i ny og ne (som sykkelpendler er dette et konstant problem med folk som ikke hører signalklokka, og som svirrer i hele bredden av gang- og sykkelveien uten å se seg for, fordi nesa er nedi telefonen).

Synes dette har enkelte paralleller med gående midt i skiløyper. De har rett til å være der, men det fremstår som unødvendig ettersom skiløypa åpenbart er tilrettelagt for skigåing, og moderne langrenn er avhengig av preparerte løyper. Om en sti er brukt til turgåing på beina 95 % av tiden, så er det jo kanskje ikke unaturlig at det for enkelte kan føles som litt påtrengende når det kommer en syklist? Og følelser knyttet til «tradisjoner» tar tid å endre. Og så er nok vi mennesker flinke til å skjære alle over én kam i slike settinger, der vi har dårlige erfaringer med noen ytterst få fra en gruppe, og dermed får et skjevt inntrykk av hele gruppa. De gjør kanskje sterkere inntrykk enn de som er hyggelige og hensynsfulle? Jamfør dette:

tshansen skrev (På 17.11.2023 den 18.46):

Er det oppbygget irritasjon over landeveis syklerne som okkuperer veibanen uten å ta videre hensyn?

Det gjelder jo ikke alle landeveissyklister det heller. Og for ordens skyld; jeg både går, sykler og kjører, og irriterer meg jevnt over av både gående, syklister og kjørende selv... men da i hovedsak de som ikke tar hensyn til andre enn seg selv.

Ellers er jo dette et greit startpunkt for mange, tror jeg, der en del av trådens tema tas opp: Her er reglene for sykling i naturen – Norsk Frilufstliv. Der kommer blant annet tidligere nevnte NOTS sine stivettregler frem, særlig punkt 1–4 er relevante for denne tråden:

Sitat

Stivettreglene

Norsk organisasjon for terrengsykling (NOTS) har utarbeidet en liste med nyttige stivettregler, for de som vil sykle i utmark:

  1. Vær omtenksom og hyggelig i møte med turgåere.
  2. Du har alltid vikeplikt for fotgjengere.
  3. Begrens farten slik at du ikke er til fare eller ulempe for andre, særlig langs veier og stier som innbyr til høy hastighet, eller i uoversiktlige partier.
  4. Brems ned til gangfart i god tid før du passerer andre på en smal sti.
  5. Ikke lag nye spor, dersom du ikke har ferdigheter til å forsere en hindring, gå av sykkelen.
  6. Unngå å sykle på spesielt sårbare stier like etter perioder med mye nedbør.
  7. Ikke lag stien bredere ved å sykle utenom vanndammer eller hindringer.
  8. Bær sykkelen gjennom myrområder slik at det ikke dannes dype spor.
  9. Ikke lås bakhjulet i bratte nedoverbakker.
  10. Dersom to syklister møtes i en bakke, har den som sykler oppover forkjørsrett.

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som enkelte rapporter fra skisporene i Nordmarka. Superstressa folk som bommer på persen med to sekunder har gjerne kort lunte og behov for syndebukker.

Sykler stort sett på vei selv, men det er minst to ting som gir god flyt på smale veier/stier. Ringeklokke... som merkelig nok ikke er vanlig lenger... og lavere fart i uoversiktlige partier.
På stier mener jeg det burde være en selvfølge at man går av sykkelen der det er vått. Liten betydning hvor lett sykkelen og rytteren er; når hjulene treffer blautmyra blir det grøfter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I drammen lager de egen løype for syklister i snøen, spennende for de som har dette i nærområdet. Pluss artikkel, men kan lese med abo på bla Fri Flyt

Jeg sykler selv både i terrenget og på vei, opplever at enkelte mener syklister er til bry uansett hvor jeg. Viker selvsagt for andre på tur og takker for de som gir plass. 
Men opplever at de aller fleste er hyggelige og smilende på tur.

https://www.terrengsykkel.no/stisykling/sykling-drammen/halv-million-kroner-til-labbeloype-i-drammen

 1700225712-loype-2023-komplett.png?q=70&

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som irriterer meg med stisykling er at noen stier, spesielt myrdrag, blir helt herpa. Jeg har selv sett forfallet på en sti jeg har brukt i mange år og man kan liksom se ødeleggelsene øker for hvert år. Det skal dog sies at overdreven fottrafikk også er et problem på noen stier. 

Så jeg skulle gjerne ønske at syklistene kunne ta litt mer hensyn sånn sett og prøve å sykle på stier som er litt fastere og tåler belastningen bedre.

Så har jeg også opplevd syklister som ikke kan eller vil respektere reglene for sykling i naturvernområder. Det er også litt synd for da blir det fort at man skjærer alle over en kam. 

 

Men det er jo bra for folkehelsa at folk er ute i skogen, om det så er med sykkel eller på beina. Det viktigste er at folk kommer seg ut. Og det å bli sure på hverandre hjelper ihvertfall ikke.

Så blir det jo sånn med alt at et eller annet sted så blir det for mye av noe og så mye at det ikke er bærekraftig. 

Slik som det for eksempel ble med disse e-sparkesyklene noen steder. Noen sparkesykler er ikke et problem, men når det blir tusenvis henslengt overalt så går det jo ikke. 

Sånn kan det jo fort bli med sykler også, at det blir for mye av det. Og det er kanskje derfor misnøyen øker også, at folk er redde for at det skal komme ut av kontroll slik at de mister gleden ved å gå ute i naturen. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
KjartanE skrev (På 17.11.2023 den 21.31):

Utelukkende i egen interesse. 
Når jeg går i fjellet/naturen ønsker jeg å være i fred. Fred fra folk og mas. 
Økt tilgjengelighet fører til økt ferdsel og slitasje. Og for min del er det ikke ønskelig. 
 

At jeg helt personlig mener elektrifiseringen av fremkomstmidler (man tidligere brukte muskelkraft på) er slutten på menneskeheten spiller også inn. 

Hoho, prøvekjør en elsykkel. Jeg har høyere puls nedover på elsykkel enn jeg har både oppover og nedover med manuell sykkel. Farten er ikke høyere nedover, men det er færre pauser og bedre flyt, som fører til bedre treningseffekt.

Noe dommedag med elmotor blir det ikke. Akkurat der utgjør fremveksten av AI, uavbrutte tv-serier, sosiale medier, og dataspill en langt større trussel.

Unge menn i dag abbonnerer på Onlyfans og får kvinnelig kontakt gjennom slike profiler, mens de spiller dataspill og får maten levert hjem på døra. Med gjemmekontor slipper man å forlate leiligheten i det hele tatt. 

Det ble forsket på kulturendringen den gang randonee / toppturski kom på markedet, og de gamle fjellski entusiastene var opprørt over det nymotens herket. Artikkelen har vært delt på fjellforum.no i årevis. Generasjonsskifte vil forekomme også i fremtiden. Nå er det unge jyplinger på terrengsykkel. Neste generasjon vil igjen komme med noe som irriterer dagens unge voksne, og sånn går nå dagan. Alt var bedre før 🙌

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/19/2023 at 7:06 PM, sofasliter said:

I drammen lager de egen løype for syklister i snøen, spennende for de som har dette i nærområdet. Pluss artikkel, men kan lese med abo på bla Fri Flyt

Verdt å nevne i denne diskusjonen at disse ildsjelene brenner for sykling OG anbefaler gående å benytte løypa når de skal gå til fots i stedet for å gå der de har preppa skiløyper.

image.png.1dbcaa24379b506151c619f2cf938c29.pngimage.png.b9757cf30c1152443bd058a33fde5729.png

Endret av Terka
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (4 timer siden):

Verdt å nevne i denne diskusjonen at disse ildsjelene brenner for sykling OG anbefaler gående å benytte løypa når de skal gå til fots i stedet for å gå der de har preppa skiløyper.

Mener man at man må kjøre med atv/scooter/tråkkemaskin for å ta en vandretur i skogen?

Er ikke det overkill? 
Har mer sansen for å benytte elektroniske remedier der man online registrerer at man har vært på tur et sted. Da kan man sitte hjemme og sjekke hvor det har gått folk. Vi bruker dette hele tiden lokalt i fjelltrimmen. Det er bare å sjekke etter snøfall om noen har vært på toppene og planlegg turene deretter. Det blir tråkket spor hele vintrene og det er sporløs ferdsel i beste henseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kjell Iver said:

Mener man at man må kjøre med atv/scooter/tråkkemaskin for å ta en vandretur i skogen?

Er ikke det overkill? 

For egen del så er jeg helt enig. Jeg sykler sti, uten elmotor, i barmarkssesongen. Og benytter ski (eller truger) på vinteren, helst utenfor preppa løyper.  Men at jeg ikke gjør det betyr heller ikke at jeg da mener alle andre skal gjøre som meg..  Noen elsker å sykle sti, og vil gjerne sykle i marka hele året, så de prepper en løype i snøen slik at den bærer sykkel. Og de inviterer alle til å benytte løypa. Det får være opp til dem, ikke meg siden jeg ikke benytter meg av dette tilbudet og det forkludrer heller ikke min opplevelse av de samme områdene.

Kommentaren gikk mer på at det går an å sameksistere som syklister og fotgjengere. Uten å ha noe som helst belegg for dette, så antar jeg at de som går der til fots hverken sykler eller har langrennsski, men at de setter pris på å gå en fottur i marka (bynært) i barmarkssessongen og da også nå kan gjøre det samme i vintersesongen uten å få kjeft fra folk på langrennsski.

EDIT:

Herer forresten tråkkemaskina du refererer til. De bruker enten den eller går til fots og trekker dekk for å brøyte unna nysnøen over preppa løype image.png.a9025db3a3fa190b8241ff617e5b1ee6.png

 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.