Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinterpose med dun og hvordan hindre fukt


LitekH

Anbefalte innlegg

I fjor vinter var jeg på telttur med ny Helsport Svalbard dunpose. Den er hele 12 cm tykk og varm. Hadde tre overnattinger i teltet. Luftet den om morgenen i for å hindre fukt. Passet på for å unngå fukt fra klær og teltduk. Hadde romslig tremanns telt alene. Dessverre ble soveposen overraskende fuktig. Vått ytterstoff og litt dunkollaps. Dermed ble den merkbart mindre konfortabel å sove i.

Nå nærmer vinteren seg på nytt og jeg drømmer om nye turer. Har noen noen smarte tips for å unngå fuktig sovepose? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mtp. at vi i snitt svetter en halvliter hver natt vil det over tid være nesten uungåelig at dunposen vil bli litt fuktig. Foruten tiltakene du allerede har prøvd kan du forsøke å riste posen lett, med jevne mellomrom, mens den ligger til "tørk". Bruker du pulk ville jeg investert i arctic bedding. På den måten vil posen ligge løst på toppen av pulken og vil lettere kunne lufte seg gjennom dagen. En tynn syntetpose utenpå vil også føre til at en del av fuktigheten legger seg der, istedenfor i duna. Rab blant annet selger også dunposer med hydrofobisk dun. De er altså litt mer motstandsdyktige mot dunkollaps ved fuktighet.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (12 timer siden):

Gjør som Børge Ousland, han bruker en plastsekk i soveposen for å hindre fukt fra kroppen i å havne i soveposen.

Dampsperre i soveposen, eller i skistøvlene, funker nok det. Men....for de av oss som ikke skal ga over Nordpolen i minus 40 (de fleste her vil jeg tro) og som kjøper dun ikke bare på grunn av vekta, men også fordi dun er godt å ligge i;  er plastsekk da egentlig et alternativ? 😕

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (4 timer siden):

Dampsperre i soveposen, eller i skistøvlene, funker nok det. Men....for de av oss som ikke skal ga over Nordpolen i minus 40 (de fleste her vil jeg tro) og som kjøper dun ikke bare på grunn av vekta, men også fordi dun er godt å ligge i;  er plastsekk da egentlig et alternativ? 😕

Så lenge det fungerer så er det jo det. Det finnes sikkert andre alternativer også. Men plastsekk er 100% tett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt dampsperre noen ganger på ukesturer for å unngå at posen mister isolasjonsevne etter de første dagenes bruk. Ligger da i ullundertøy som blir veldig fuktig i løpet av natten, så jeg føler meg ganske gjennomvåt om morgenen. Gjennomtrekk i teltet flytter vanndampen ut om morgenen mens jeg fyrer og tørker. Både dampsperre og ikke-dampsperre gir komforttap vil jeg si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke like ivrig vintertelter som jeg en gang var, så det finnes vel de som er mer verdt å lytte til for gode råd.

Kan nå uansett nevne at jeg opplevde det samme ved overgang til dunpose for mange år siden. Problemet virket i hovedsak å skyldes fuktighet fra utsiden, dvs. rim fra innertelt som smelter og trekker inn in dunposen.

Siden jeg var lei av å bruke penger på store, tykke, dyre vinterposer som tilbragte det meste av året i utstyrsboden var min første dunpose en 3-sesongspose som jeg brukte i kombinasjon med en tynn syntetisk sommerpose på innsiden den første vinteren. I mangel på fantasi kjøpte jeg en ekstra romslig, tynn syntetpose som jeg siden har brukt utenpå dunposen for å løse fuktproblemet. Dette har fungert greit for meg som sjelden ligger ute mer enn 3-4 netter på rad om vinteren.
Skulle jeg endret på noe så vil det være å bytte ut syntetposen med en syntetisk quilt, og det vil nok skje før eller siden, men ikke høyt prioritert med det antall vinterovernattinger jeg har nå for tiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører selv en enkel Bergans superlight sommerpose utenpå min dunpose for å å flytte kondens laget lenger ut. Denne er nok bittelit for liten til å gi dunen all loften den trenger, men det funker.

For kommende sesong har jeg planer om å kjøpe Halite Overbag, som faktisk er ment å ha utenpå store poser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
sneakyowl skrev (På 22.9.2023 den 22.53):

Kjører selv en enkel Bergans superlight sommerpose utenpå min dunpose for å å flytte kondens laget lenger ut. Denne er nok bittelit for liten til å gi dunen all loften den trenger, men det funker.

For kommende sesong har jeg planer om å kjøpe Halite Overbag, som faktisk er ment å ha utenpå store poser.

Har du kjøpt en Halite Overbag? Jeg kjøpte Overbag pro og lurer litt på hvor stor pose det er plass til i den. Innerposen til Helsport Spitsbergen (Rago Down x-trem?) fikk god plass i overbag, men jeg er litt sugen på kjøpe en varmere innerpose. Jeg testet innerposen alene ute i 0 grader og ble ikke overbevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ryback skrev (20 minutter siden):

Har du kjøpt en Halite Overbag? Jeg kjøpte Overbag pro og lurer litt på hvor stor pose det er plass til i den. Innerposen til Helsport Spitsbergen (Rago Down x-trem?) fikk god plass i overbag, men jeg er litt sugen på kjøpe en varmere innerpose. Jeg testet innerposen alene ute i 0 grader og ble ikke overbevist.

Akkurat bestilt Halite Overbag Light faktisk 😁 Den er selvsagt ikke ment til å brukes alene. Melder nok tilbake her eller annet sted når jeg har fått testet den! Jeg bruker for øvrig allerede min Rago X-Trem ned til ca -20c for øvrig.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurder en "portable clip-on fan" eller tilsvarende. Finnes med flere varianter av fester for tilpasning i telt. Kan brukes for økt gjennomstrømning, direkte på posen eller bak en varmekilde for flytting av varmluft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (13 minutter siden):

Vurder en "portable clip-on fan" eller tilsvarende. Finnes med flere varianter av fester for tilpasning i telt. Kan brukes for økt gjennomstrømning, direkte på posen eller bak en varmekilde for flytting av varmluft.

Vil ikke denne sannsynligvis konke ut på veldig kort tid? Om vi snakker vinterstid og den står eksponert i flere minusgrader altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sove i en plastsekk kunne jeg aldri gjort. Jeg har både synt og dunposer, men dunposen bruker jeg aldri om vinteren. Den er for den varme årstiden og foretrekkes pga vekten. I minusgrader blir det en syntpose. Nå har jeg aldri sovet ute i ekstrem kulde,  12 minus det kaldeste. Da hadde jeg med ett enkelt ullteppe som jeg bredde over meg og posen. Rimet som ellers ville vært utenpå posen om morgenen, var da utenpå ullteppet som jeg kunne riste av om morgenen. For det blir jo akkurat like mye fukt inne i en syntpose som en dunpose. Men synt takler fukt litt bedre synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ryback skrev (20 timer siden):

Har du kjøpt en Halite Overbag? Jeg kjøpte Overbag pro og lurer litt på hvor stor pose det er plass til i den. Innerposen til Helsport Spitsbergen (Rago Down x-trem?) fikk god plass i overbag, men jeg er litt sugen på kjøpe en varmere innerpose. Jeg testet innerposen alene ute i 0 grader og ble ikke overbevist.

Den største posen Hailite selger "Recce down 4 sierra" i 200cm er en rebrandet Western Mountaieering Kodiak på 200cm. Det er en vid pose med mye loft. Den burde passe i overbagen når de selger den. Selv bruker jeg en WM Antelope GWS på 180cm i overbag pro, det er mer enn god nok plass til den.

Har noen netter i WM HotSac VBL (uten overbag), overaskende nok fikk jeg ingen "søppelsekk" følelse i den.

Bruker utelukkende telt med rette endevegger, det kurerer problemet med å komme i kontakt med ytterteltet i endeveggen.

GWS stoffet til WM (Gore Windstopper) tar forøvrig ikke til seg fukt fra utsiden. Rim kan børstes rett av, vanndråper "perler seg" og kan også børstes/ristes av. For å greie å pakke posen i en pakksekk må den vrenges, ellers er den umulig å pakke på grunn av tettheten i yttestoffet.

Skal prøve Exped sin bedding til vinteren. Den jeg har fra Rab må være markedets dårligste.

Endret av Omnilite
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tampen av forrige vinter sydde jeg en syntetisk quilt for nettopp det formålet flere beskriver her - å flytte duggpunktet (kondenseringspunktet) for svette ut av dunlaget og inn i syntetlaget. Det er kanskje ikke et prosjekt for alle, men det er samtidig ganske enkelt og billig.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (12 timer siden):

Vil ikke denne sannsynligvis konke ut på veldig kort tid? Om vi snakker vinterstid og den står eksponert i flere minusgrader altså.

Vi tro det er flere her som har med seg powerbanks på turer over noen dager. Min vifte har ikke internt batteri, så kjører den fra powerbank, og synes det går greit å holde liv i den og andre batterier, f.eks fotoutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (10 timer siden):

Vi tro det er flere her som har med seg powerbanks på turer over noen dager. Min vifte har ikke internt batteri, så kjører den fra powerbank, og synes det går greit å holde liv i den og andre batterier, f.eks fotoutstyr.

Det hjelper :) Samtidig er powerbanken min i hvert fall aldri i bruk når den er iskald, men ligger i soveposen hele natten så jeg kan lade telefonen på morgenen mest effektivt. Ligger den kaldt når viften kjører tipper jeg det tapper unødvendig raskt. Men har man nok kapasitet, så for all del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (33 minutter siden):

Det hjelper :) Samtidig er powerbanken min i hvert fall aldri i bruk når den er iskald, men ligger i soveposen hele natten så jeg kan lade telefonen på morgenen mest effektivt. Ligger den kaldt når viften kjører tipper jeg det tapper unødvendig raskt. Men har man nok kapasitet, så for all del.

Nå tenker du kun utfordringer/lager problemer 😅. Det sier seg selv at man må finne løsninger for problemstillingen batteri vs kulde. En vott med en type håndvarmer inni holder batterier helt greit i drift på dagen slik at man kan bruke vifte til å tørke/skape bevegelse i luften mens man jakter røya på isen😁. En vifte kan også driftes og lades med en solpanel under bra forhold (Lang ledning). Min lille vifte går i ca 6-8t x 2 dager. Testet kun ned til -18.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Omnilite said:

Den største posen Hailite selger "Recce down 4 sierra" i 200cm er en rebrandet Western Mountaieering Kodiak på 200cm. Det er en vid pose med mye loft. Den burde passe i overbagen når de selger den. Selv bruker jeg en WM Antelope GWS på 180cm i overbag pro, det er mer enn god nok plass til den.

WM Kodiak og Halite overbag er en finfin combo som jeg har brukt på flere turer, så soveposer i den størrelsen/volum bør fungere fint.  Mens forrige versjon av Halite Overbag synes jeg ble litt snau ift WM Puma GWS (soveposen komprimeres litt og får ikke utnyttet sin fulle spenst) mens Halite Pro overbagen sies å være mer romslig (ikke testet selv). Mer om det her: 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Alle soveposer vil akkumulere fukt i vintertelt hvis man ikke sover i noe som er helt vanntett, som en dampsperrepose  -eller søppelsekk for den saks skyld. Alle som har prøvd vet at det er svært lite behagelig, man våkner dyvåt på morgenen, men med tørr sovepose. En dunpose er svært sårbar for akkumulering av fukt, og har vesentlig mindre isolasjonsevne etter noen dager på tur om man ikke får tørket den skikkelig underveis. En syntetpose mister ikke like mye isolasjonsevne om den blir litt fuktig. 

Min løsning er å bruke en svært tynn og lett syntetisk sommerpose utenpå dunposen. I praksis legger all fukten seg i den ytterste posen, og denne er lett å tørke i telt-taket med litt lunk fra primus om morgenen. Spesifikt bruker jeg RAB Mythic 600 (dun) innerst, og RAB Solar ECO 0 (syntet) ytterst. Til sammen veier disse 1400g. Jeg har sovet ute i minus 30 i denne komboen, skal ikke påstå det var knallvarmt - men helt ok. Under NPL i vinter hadde jeg ca 40 netter med dette systemet, som fungerte utmerket, også med mange påfølgende netter i telt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.