Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped Ultra 7r (downmat) mangler MASSE dun!?..


Anbefalte innlegg

Helt ny Exped Ultra 7r (altså dunfyllt downmat).

Blåst opp med pumpesekken (uten å blåse nedi), fordelt og ristet dunet etter alle kunstens regler med fullt underlag og halvfullt underlag, flere ganger i løpet av 5 timer slik at dunen skal få tid til å lofte seg helt.

Det ser veldig ille ut i videoen, men det er enda værre i virkeligheten når man får studert selv med lommelykten. I videoen blir kun feltene rett bak lommelykten lyse.

Jeg har også prøvd å fordele dunet så jevnt som mulig ved å ligge matten flatt halvfull, også mellom to stoler med lommelykt under, men resultatet er det samme. Nesten 1/4 del av underlaget blir helt tomt for dun.

Dunet er helt tørt og svever lett nedover kanalene når man snur underlaget, og ingen klumper.

Om dette er standarden er det neimen ikke rart mange synes downmat er kaldere enn lovet!

En vanlig Dura/Downmat går vel ikke an å gjennomlyse. Det er vel kun Ulta/UL som kan gjennomlyses. Hva er deres erfaringer?

 

IMG_4129.jpeg

IMG_4125.jpeg

IMG_4126.jpeg

Endret av Marius Engelsen
  • Trist 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kristoffer Sandnes skrev (2 minutter siden):

Ser jo ikke bra ut! Personlig har jeg aldri hatt trua på downmat. Kjøre synmat å bærere/trekker den ekstra vekta med glede.

Jeg har ikke hatt trua jeg heller, men de består jo testene med godt resultat, så da har de vel noen vellfyllte underlag de sender til testing, mens de sender dette søppelet til butikkene…

Jeg fikk så jysla lyst å prøve den nye Ultra, av flere grunner (som det nye ytterstoffet, utlån til kona etc).

Men jeg tenker at denne på ingen måte kan erstatte mine Sea To Summit underlag… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte nylig Exped Ultra 7r og sendte den tilbake etter å ha blåst den opp en gang. Opplevde det samme, uten at jeg lyste igjennom. Da den var tom for luft eller bare hadde litt luft trykket jeg sammen for å kjenne på det og kjente at noen steder så var det kun to lag med nylon mellom fingrene, mens andre steder var det mye dun.

Jeg hadde håpet å kunne erstatte xthermen, siden jeg ikke synes det er veldig komfortabelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (1 time siden):

Tilnærmet samme problem som på Exped Winterlite jeg la inn en post på i forumet i 2017: 

Gode "gamle" Exped Downmat 9 har jeg bare gode erfaringer med. Bruker det, og Thermarest Xtherm når vekt og volum er viktig.

Hadde en gang i tiden ett Synmat Winterlite. MW. Der og var kanalene i endene tomme. Jeg ble ISKALD på armene om natten.

Det skulle visst være sånn, men brukerne skulle visst ikke få vite om det. Etter masse om og men og diskutering med Brukås sport tok de det inn igjen til slutt.

Hadde Xtherm Max SV Large en periode. Dessverre likte ikke ryggen og ørene underlaget.

Hittil er det STS Comfort plus Self Inflating RW, som er favoritten for meg (helt lydløst, og mykt). Foreløbig har det kun vert brukt på kajakkturer, men jeg skal prøve det på snø-tur om ett par uker.

@Terka, går det an å gjennomlyse Downmat (ikke UL?)

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (2 timer siden):

Gode "gamle" Exped Downmat 9 har jeg bare gode erfaringer med.

Samme her, dvs. trur jeg har 7'ern, men da jeg fikk tak i det for... oi - må vel være sånn 20 år siden det også nå, så var det en komfort-revolusjon. Spesielt på vintertur. 
Har brukt det helt fram til nå, men det begynner å miste gnisten. Lekker litt luft og pakker ganske stort ifht. nyere underlag. Synd hvis de nye modellene ikke holder samme kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 30.1.2024 den 20.20):

 

En vanlig Dura/Downmat går vel ikke an å gjennomlyse. Det er vel kun Ulta/UL som kan gjennomlyses. Hva er deres erfaringer?

IMG_4129.jpeg

IMG_4125.jpeg

IMG_4126.jpeg

Blir jo litt fristet til å teste mitt eldre downmat 9 med røntgen og så se siden en ikke får lyst igjennom med lommelykt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.