Gå til innhold
  • Bli medlem

Brennesystem til 36 timers turer.


Gabs88

Anbefalte innlegg

Kort fortalt så har det blitt veldig mange 36 timers turer på meg de par siste årene, turer hvor jeg reiser hjemmefra kl. 9 om morgenen og er tilbake kl. 9 om kvelden dagen etter. Det er ofte det som passer inn mellom en arbeidsperiode og andre forpliktelser.

 

Og jeg har ikke noe godt brennersystem til den typen turer. Derfor blir turene stort sett gjennomført med matpakke bestående av kaldmat. Men det er jo ingen tvil om at det er deilig å kunne få i seg en kopp med varm drikke eller å koke opp litt vann til en Real Turmat. Spesielt om man møter på ruskevær på turen. 

Esbit virker kanskje som det mest intressante alternativet. En Esbit titanium veier 11 gram, og et par tabletter veier fra 5-14g hver så trenger man bare en panne? Men hvilke størrelse burde man da velge på tablettene? Hvilken panne?

 

Ser også at de har Esbit Solid Fuel System i 585ml. Da er det 223 gram for en alt i ett versjon med brenner, panne og vindskjerming. Litt tyngre men virker som om det vil være veldig enkelt å bruke det.


Noen som har erfaringer med Esbit? Argumenter for, eller mot?

 

Eventuelt andre anbefalinger til hva som funker best til den typen turer? Lett vekt, lavt pakkevolum. Rødspritbrenner?

Eller microbrennere som MSR Pocket Rocket eller Jetboil Stash?

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
22 minutes ago, rune1974 said:

Hvad med en trangia mini(rødsprit) så kan du både koge vand og lave et lille måltid hvis du foretrækker rigtig mat, fremfor real ?

Mit sæt i brug til en eggekake, på en ruske tur.

IMG_2057.jpeg

Og hvor mye vil det veie? Inkl rødsprit til 3 måltid 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sættet vejer 330 gram. Du kan skifte trangia brenner ud med en titanium hvis du føler trangia er for tung. Rødsprit forbrug er individuelt. For hvad er et måltid, er det ink at lave et pandebrød eller skal du bare lave et røre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, rune1974 said:

Sættet vejer 330 gram. Du kan skifte trangia brenner ud med en titanium hvis du føler trangia er for tung. Rødsprit forbrug er individuelt. For hvad er et måltid, er det ink at lave et pandebrød eller skal du bare lave et røre.

Så litt på det, og jeg ser ikke bort i fra at noe slikt blir prøvd en gang men som ferdig kit stilte det litt svakt. 

 

Det blir også anbefalt 0.5 dl rødsprit per 1L vann som skal kokes og behovet blir enda større hvis det skal stekes eller kokkeleres. Da er man fort oppe i vekt og volum på et nivå hvor jeg like gjerne tar gassbrenner.

 

Men kanskje et litt lettere rødsprit sett blir aktuelt en gang. Det finnes vel.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På så korte turer er jo ikke vekten noe problem uansett vel?

Så du kan bruke hva som helst. Eks. en Svea 123. Den kan du fylle på etter hver tur, så har du nok drivstoff til neste tur. Den har regulering på brenneren, så den kan brukes til alt.

Optimus 111, en hvilke som helst slangebrenner etc. kan brukes på en helgetur om du vil kan med større kjøkken.

Eller en hvilke som helst gassbrenner. Eneste kjipe er at du må ha med to gassbokser på tur når du merker den første begynner å gå tom. Men igjen, vekten er jo ikke vesentlig på så korte turer at de få grammene bør ha noe som helst å si.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Esbit er enkelt, superlett og veldig kompakt. Sot og lukt kan være turn-off. Dersom vekt / volum teller synes jeg det er bedre med en enkel grassbrenner og titankjele der brenner og gassboks passer inni (f,eks, Toaks aller AMG). En minboks m. 100 gr gass er vel nok. Denne kan du etterfylle med et adapter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Flyalf said:

Esbit er enkelt, superlett og veldig kompakt. Sot og lukt kan være turn-off. Dersom vekt / volum teller synes jeg det er bedre med en enkel grassbrenner og titankjele der brenner og gassboks passer inni (f,eks, Toaks aller AMG). En minboks m. 100 gr gass er vel nok. Denne kan du etterfylle med et adapter.

Har hørt lukten er ille, men vi får se.

Bestilte 585 ml solid fuel versjonen nå og innbiller meg at jeg vil få plass til brenner, lighter, sammenleggbar skje og minst 4 14 grams tabletter inne i potten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Marius Engelsen said:

På så korte turer er jo ikke vekten noe problem uansett vel?

Vekten er ikke nødvendigvis lavere på korte turer. 

 

Er en del fjellvann i området hvor man har lov til å fiske med garn osv og da blir det ofte til at man bærer mange kilo med fiskeutsyr opp samt gjerne noen kilo fisk på veien tilbake. 😁

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (14 timer siden):

Eventuelt andre anbefalinger til hva som funker best til den typen turer? Lett vekt, lavt pakkevolum. Rødspritbrenner?

Jepp, til det siste 

Flottflott oppsett som funker fint til oppvarming av vann til frysetørket mat og det som måtte være foretrukket varm drikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (14 timer siden):

Esbit virker kanskje som det mest intressante alternativet. En Esbit titanium veier 11 gram, og et par tabletter veier fra 5-14g hver så trenger man bare en panne? Men hvilke størrelse burde man da velge på tablettene? Hvilken panne?

Jeg har testet og har Esbit system - både kjøpe og hjemmelaget.

image.thumb.jpeg.f40c1b1d894059fe0c59a894da4af97e.jpeg


Du kan lese mer på bloggen min, ligger noen innlegg der.

image.jpeg.71ee1f1c8d1d5b36a814b8d72bceb238.jpeg

Settet jeg laget selv for å teste. 

Tipper at og steike noe på Esbit, så er nok ikke en tur på 36 timer nok🫣, muligens en sardin..😂

Vil nok råde deg til å kjøpe Esbit tabletter og teste litt. Da får du kjent på lukta og hvor lite effekt det faktisk gir. Pluss på med litt trekk (vind) og det koker aldri…. 

  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt oppsett for tilsvarende korte, men også lange turer hvor det ikke behøves noe avansert kokkelering utover å koke vann:

- Primus Firestick Ti - 104 gr, futteral inkludert). Kan pakkes hvor som helst i sekken. Tåler en trøkk når den er sammenlagt.

- Evernew Ti Pasta Pot S 750ml + Futteral - 100 gr

Kjelen rommer ganske så perfekt en standard coleman C300-gassboks, så det tar ikke noe mer plass i sekken å ha med gassen. Én 230gr (innhold) boks varer deg mange 36-timers turer.

Brukte tidligere/bruker fremdeles en mer solid TBS Billy Can Cup (237 gr) til samme bruk som kjele. Veier noe mer, men tåler juling 

IMG_1110.thumb.jpeg.97efda873479a64168d20d7939c16388.jpeg

Det var vel en tråd i fjor (?) med mye inspirasjon til lette og kompakte brennersystemer. Ellers er jo kvistbrenner alltids et alternativ, selv om det krever mer tid og arbeid. Gass kan man i hvert fall fint ta med i telt/fortelt om forholdene ute er kjipe.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, sneakyowl said:

Det var vel en tråd i fjor (?) med mye inspirasjon til lette og kompakte brennersystemer. Ellers er jo kvistbrenner alltids et alternativ, selv om det krever mer tid og arbeid.

Vil mer eller mindre kun bli brukt over 1200m høyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (8 timer siden):

Mener sistnevnte er på aliexpress til en 50-lapp. Den har dukket opp der mange ganger tidligere.

Ja det er samme, min er fra Aliexpress. 

Helt lik den jeg så til salgs i Monsens butikker

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På slike "dagsturer" blir det "nistemat" og varm kaffe fra Thermos om det vurderes som et behov - den klare fint å holde vannet varmt i 24+ timer.

Om 0,5L varm drikke ikke er nok (...), eller jeg må smelte snø til drikke unnerveis, har jeg med MSR Reactor 1,7L. Den veier vesentlig mindre en min 1L thermos (uten vann). Trur det er ca. 750g inkl. gassboks som holder lenge til en langhelg, og så er den effektiv nået som er viktig for meg på slike kjappe turer, hvor effektivitet og flyt gjennom turen gjerne er viktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (På 15.7.2023 den 14.55):

Har hørt lukten er ille, men vi får se.

Bestilte 585 ml solid fuel versjonen nå og innbiller meg at jeg vil få plass til brenner, lighter, sammenleggbar skje og minst 4 14 grams tabletter inne i potten.

:-) La oss høre erfaringer når den tid kommer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Flyalf said:

:-) La oss høre erfaringer når den tid kommer :-)

 

Blir nok ikke noe av, jeg avbestilte. Jeg tåler kraftig lukt men etter å ha lest litt mer påpekes det at luften setter seg i annet utstyr. Og jeg tør ikke å risikere at annet utstyr blir ødelagt på grunn av et slikt eksperiment.

 

Blir nok rødsprit i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På korte turer bruker jeg gjerne MSR PocketRocket 2 med en liten/middels titankjele (ca. 750 mL) og en liten 100 g gassboks. Får alt pakka ned i kjelen, inkludert vindskjerm, og jeg synes det er kjekt at man slipper å "forplikte" seg til en viss mengde fyring slik man "må" med f.eks. rødsprit (rødspritbrennere kan slukkes, såklart, men litt mer styr å måtte helle tilbake rødsprit på flaska enn å skru av gassbrenneren liksom). Pluss at jeg slipper å etterfylle drivstoff før neste tur så lenge gassboksen ikke nærmer seg tom, og en gassboks varer flere turer. Pluss at det er noe vanskeligere å søle med gass enn rødsprit, og at man får mer effekt ut av en gassbrenner. Og det enkle faktum at jeg ikke har en ren rødspritbrenner, fordi jeg aldri har sett behovet når jeg har flere gassbrennere 😅 Jeg har også et par BCB Fire Dragon som jeg aldri har brukt, som ble anskaffet mest som en reserveløsning. Tablettene består vel i hovedsak at denaturert sprit (etanol), så en slags alkoholbrenner, og skal visstnok kunne brukes til desinfeksjon også. I tillegg skal disse i motsetning til Esbit-tablettene kunne fyres med inne i telt, da de ikke frigjør farlige stoffer i forbrenninga slik Esbit-tablettene gjør såvidt jeg har skjønt, uten at jeg har erfaring med verken Fire Dragon eller Esbit. Hver tablett er oppgitt til 27 g og brenner i 8–10 minutter, så ikke store greiene. Er nok ikke en brenner jeg ville hatt som primær løsning på slike korte utflukter, men det funker nok i alle fall i nøden. En sånn "kjekt å ha"-sak for min egen del. Vi hadde vel en lignende sak fra Esbit i førstegangstjenesten (Pocket Stove), men brukte den aldri der heller. Fordelen er jo at de pakker relativt kompakt. Bør nok som alt annet kombineres med en vindskjerm for best effekt.

Enkelhet og praktisk system trumfer noen gram spart for min del når det gjelder kokesystem på slike turer. Dette vil jo stille seg litt annerledes på vinteren da, såklart, i og med at gass ikke er det beste i lave temperaturer, men da er vekt ofte mindre viktig.

Endret av Måssåbjønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (9 timer siden):

 

Blir nok ikke noe av, jeg avbestilte. Jeg tåler kraftig lukt men etter å ha lest litt mer påpekes det at luften setter seg i annet utstyr. Og jeg tør ikke å risikere at annet utstyr blir ødelagt på grunn av et slikt eksperiment.

 

Blir nok rødsprit i stedet.

Det ligger noen gode oppskrifter på Youtube og her for å lage brenner ganske enkelt fra colaboks e.l., søk på "diy alcohol stove"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (På 15.7.2023 den 2.21):

Kort fortalt så har det blitt veldig mange 36 timers turer på meg de par siste årene, turer hvor jeg reiser hjemmefra kl. 9 om morgenen og er tilbake kl. 9 om kvelden dagen etter. Det er ofte det som passer inn mellom en arbeidsperiode og andre forpliktelser.

 

Og jeg har ikke noe godt brennersystem til den typen turer. Derfor blir turene stort sett gjennomført med matpakke bestående av kaldmat. Men det er jo ingen tvil om at det er deilig å kunne få i seg en kopp med varm drikke eller å koke opp litt vann til en Real Turmat. Spesielt om man møter på ruskevær på turen.

 

Gabs88 skrev (På 15.7.2023 den 15.31):

Vekten er ikke nødvendigvis lavere på korte turer. 

 

Er en del fjellvann i området hvor man har lov til å fiske med garn osv og da blir det ofte til at man bærer mange kilo med fiskeutsyr opp samt gjerne noen kilo fisk på veien tilbake. 😁

Du er redd for vekta pga av du har 'noen kilo fisk' i sekken, men treng kokeapparat for å varme vatn til Real Turmat? Forstå det den som kan.

Til denne typen turar, fungerer absolutt alle kokeapparat. Sjølv ville eg valgt ein gassbrennar som er justerbar og som har breid nok flamme til å vera godt eigna for steiking. For å halde vekta nede, kan denne gassbrennaren gjerne vera toppmontert.

Det er uansett liten vekt, og denne vekta sparar du ved å ha med deg ein pose Real Turmat mindre til fjells, og ein fisk mindre heimatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.