Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellskioppsett til lange og "raske" turer i fjellet


Anbefalte innlegg

Hei! 

Lengter sånn etter å bare gå og gå på fjellet (der det ikke nødvendigvis er kjørt langrennsspor), og tenker dermed å gå til innkjøp av mine første fjellski. 

Ønsker å bruke skiene til klassisk hytte til hytte-tur, men drømmer i hovedsak om LANGE dagsturer i fjellet (typ 40-60km) i slake områder/dalfører (tar forøvrig imot turtips, bor nærme Rondane). Sånn sett tenker jeg at jeg ikke burde gå for en for bred modell, men samtidig må en jo være forberedt på å tråkke spor selv, samtidig tenker jeg at dette er type turer som ikke gås når det har kommet mye nysnø, da går jeg heller på randotur:) Spørsmålet da blir jo hvor smalt jeg kan gå uten at det er for smalt?

Jeg har randoski, så fjellskia trenger ikke å være det stødigste nedover. Tenker stålkant er greit uansett. Litt usikker på smøring vs feller? Feller er jo enklest? (er helt krise dårlig på smøring av langrennsski, så lenge man må smøre med noe annet enn grønt/blått). Til slik bruk som skisseres, er kanskje NIS/NNN-bindinger mest passende? Eller er BC et mer allsidig/tryggere valg? Er såkalte markaski et bedre valg for meg? (men da vil de jo ikke være så egna til hytte til hytte..)

Noen erfarne fjellski-travere som har noen nyttige innspill, eller som kan anbefale meg noen butikker med god kompetanse på dette?

 

Endret av sarawm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sarawm endret tittelen til Fjellskioppsett til lange og "raske" turer i fjellet
Annonse

Jeg ville valgt feks åsnes amundsen med bc, relativt smal fjellski med godt spenn. Kortfelle er fint det for feste, men når det er godt føre så ville jeg brukt smurning. Pakk litt grønn, blå og lilla smurning samt kortfeller, da har du feste og glid på de fleste fører

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sig Man skrev (22 minutter siden):

Jeg ville valgt feks åsnes amundsen med bc, relativt smal fjellski med godt spenn. Kortfelle er fint det for feste, men når det er godt føre så ville jeg brukt smurning. Pakk litt grønn, blå og lilla smurning samt kortfeller, da har du feste og glid på de fleste fører

Skiing



Jeg har nevnte løsning og har brukt denne masse på fjell/vidde/"spor" i Finnmark siden ca 2009. Veldig fornøyd. En fordel på "viddene" er at det gjerne er ganske fast underlag, det er noe annet når man roter seg ned mellom trærne. På viddene blåser snøen såpass mye rundt at min opplevelse er at så lenge man styrer unna de par første dagene etter større snøfall så er det ganske fremkommelig med den løsningen. 

Jeg har ikke noe innspill ifht bindingsvalg, men jeg har vært fornøyd med mine BC. 

Når det gjelder feller vs smurning så er jeg glad for å ha begge muligheter. Jeg har gått mer og mer tilbake til smurning når det er kaldt da jeg ofte går forholdsvis "flatt" og det har vært greit å smekke på kortfellene de strekkene man evt skal gå brattere. Så slipper man frustrasjonen av å måtte "gå" alle slake nedoverbakker osv. Det har i hvert fall vært min hovedmotivasjon for å gå mer på smurning igjen. 

Om det er rypejakt mellom trærne eller turer kort etter massive snøfall så velger jeg heller noen vesentlig bredere og hårfint kortere, men det er ikke helt den bruken som skisseres...

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at Amundsen høres ut som et bra valg. Selv har jeg noen eldre Atomic bc som også har det samme spennet med lang smørelomme. Disse tror jeg kanskje ikke selges lenger. 
Når det gjelder sko/bindinger så passer jo bc godt til skiene, men hvis dette er for mye fart på flatene så kan kanskje en vanlig nnn med en kombistøvel være vel så bra. Litt mindre stabil i nedkjøring, men en god del friere å gå med. Kombistøvlene gir mye sidestøtte, slik at man får brukt stålkantene når det trengs på hardt føre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at Amundsen er raske ski, i løssnø derimot, er de ikke de som er raskest, da liker de seg best bak den som brøyter.

Jeg heller kanskje litt mot BC, støvlene er varmere og tåler mer. Har enda tilgode å finne langrennsstøvler som ikke blir våte etter en stund. En 5mils tur blir tross alt på noen timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (9 timer siden):

 

Jeg heller kanskje litt mot BC, støvlene er varmere og tåler mer. Har enda tilgode å finne langrennsstøvler som ikke blir våte etter en stund. En 5mils tur blir tross alt på noen timer.

Et poeng det, men til langrennsko får man gode overtrekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Takk for gode svar!! Skal se på de skiene dere har nevnt, så må jeg gå litt i tenkeboksen på sko. Kombisko er lettere å få tak i til en billig penge brukt, har ikke lånt et eneste fjellski-sko par uten å få gnagsår (men så blir det jo kanskje bedre om man går de inn selv...). Hadde noen langrennsturer i vinter når det var ned mot -20, har konkurransesko som er ganske tynne, gikk greit med en raggsokk utapå skoene.. men som noen her sa blir det mye fukt, og må jo tenke mer sikkerhet på slike lange dagsturer hvor man pluselig kan være langt fra folk/varme. Samt er jo fjellski-binding mer solid, kjedelig å være langt til fjells med ødelagt binding, selv om det kanskje ikke skjer så ofte.. Så mulig jeg likevel går for fjellskisko. Får se litt hva som finnes på bruktbutikken og den lokale sportsbutikken.

Endret av sarawm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, familien har Åsnes Mountain Race 48 som brukes med NNN kombi- og skøytesko, både i og utenfor oppkjørte spor, samt i løssnø og det ser ut til å fungere bra. Den finnes også med integrert fell som det kan brukes kortfell utenpå for enda bedre feste: https://www.asnes.com/produkt/mountain-race-48-skin/

Madshus har også et alternativ: https://madshus.com/en-no/p/fjelltech-m50-skin-skis-2024

Slike ski er mer for raskere turer på fast underlag og spor, men ser også ut til å fungere greit i løs snø. Så kan man eventuelt kjøpe en bredere ski som Sverdrup, Ingstad eller Nato (eller tilsvarende fra andre produsenter) for å dekke turer i løsere snø og med mer svinger.

Sko som passer og ikke gnager er viktig, og da virker NNN-BC og Xplore som bedre alternativer enn 75mm, spesielt på litt smalere fjellski. Jeg vil hevde at Xplore et bedre system, men spesielt bindingen, men også sko koster en god del mer. På MR48 og M50 så hadde jeg valgt NNN med kombisko, så lenge jeg også hadde løypeski i tillegg og ikke bare skulle brukt dem med andre fjellski.

Endret av rokkitan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.