RAS

Aktiv medlem
  • Innholdsteller

    437
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    3

RAS vant dagen sist September 11 2015

RAS hadde mest likt innhold!

Om RAS

Profile Information

  • Gender
    Not Telling
  • Sted
    Jostedalen
  1. Redningsaksjon Fidjadalen

    Velferdssamfunnet dekker ikke redningsaksjoner, når den frivillige redningstjeneste reiser til fjells! Den kostnad dekkes ene og alene av de frivillige. Det er utelukkende de Norske Alpine Rednings Grupper som velferdssamfunnet tar højde for, og som er med i statsbudsjettet - med en vel så beskjeden sum skal siges! Bregruppene (Røde Kors), Skredgrupper, og almindelige hjelpekorps dekker alt selv av egen lomme og innsats. Mange av vi som er aktive i hjelpekorps, NARG, skredgrupper o.l.kommer med kritikk - berigtiget kritikk! Når en for n'te gang går halve natta for å guide folk ned fra fjellet, uten at det reelt er tale om fare for liv og helse begynner en å bli lei! Her skriver jeg "guide", for det er det som er tilfellet. Ikke holder de på å dø, ikke er de skadet, ikke er de i fare. De har rett og slett bare vont i viljen, og har valgt tur langt over evne - og gjerne med for lite utstyr, i total mangel på selvinnsikt og forståelse for hva de driver på med! Da går de seg "skår fast" i fjellet, finner ikke stien da det (overraskende nok) ble mørkt, blir redde da de i 3. taulengde finner ut "at her var det bratt og langt ned" og ikke klare å ta seg hverken "opp eller ned" etter å ha klyve-klatret i flere timer... - Og her snakker jeg ikke om Turister fra Asia på Trolltunga, men turister fra Norge i norske fjell! Du er velkommen til bruke fritiden din og pengene dine på 100 utrykninger for mye. Reise fra familien din og miste 100 fotballkamper til ungen din, eller 100 lørdags kvelder med sosialisering og familie kos! For å traske rundt i fjellet for åt hente folk som "burde vite bedre" - vel og merke! Redningstjeneste slik som den fungerer i Norge i dag, er 100% avhengig av frivillige som bruker tid og penge på innsats og for å spesialiserer seg på å redde liv og helse til folk fra "velferdssamfunnet". Dette gjerne unner mer eller mindre vanskelige forhold og i mer eller mindre risikofyldt terreng. Å få hjelp er en selvfølge, slikt er det og blitt fjellet. Samfunnet forventer er "noen" stiller opp når nået går galt - også i fjellet! DET ER BRA! Alle kan være uheldige, og vi som medmennesker og samfunn må hjelpe de som trenger hjelp. Vi som er med i den frivillige redningstjeneste stiller opp fordi vi mener DU fortjener alt den hjelpen du kan få - når uhellet er ute! MEN(!!!) da må og "samfunnet" kunne forvente, at DU og folk som reiser på tur i Norsk natur, har selvinnsikt, erfaring og evner til å gjennomfører de prosjekter de kaster seg ut i! Du blir ikke overrasket av mørket - ALLE vet det blir mørkt! Du blir ikke overrasket over at en lang og krevende tur er ... lang og krevende! Du holder ikke på å dø om du har vont eller ikke er 100% komfortabel slikt som hjemme i solsengen på villaveien. Legger du ut på tur informerer du de du holder av, og som holder av deg, om hva type tur du skal på. Du har gitt de en forståelse av egenarten av det du driver på med i naturen, og de konsekvenser det har å ferdes i utilregnelig og uforutsigelig natur. NÅR du legger ut på tur PLANLEGGER DU TUREN og FORBEREDER DEG PÅ AT DET OG ER EN MULIGHET AT ALT IKKE GÅR ETTER PLANEN!!! Du informerer de som bør informeres om hva du forventer og hva som kan skje - uten at det behøver å betyde at du trenger hjelp. Men går det til helvete, er uhellet ute, da springer jeg ut av døren med sekken på ryggen og blir borte fra jobben dagen etter på, om aksjonen dra seg ut. Skal den hjelpervilje overleve må samfunnet, og folk som ferdes til fjells endre holdning til naturen, det å ferdes i fjellet og det ANSVAR som følger med. Velferdssamfunnet må endre holdning til de folkene som som betaler med tid og penger, når friske, oppegående, voksne mennesker skal ha hjelp i ufarlige ikke kritiske situasjoner!
  2. Det er jo et annet viktig poeng! Lite vits med knæ uten smerter, om en ligg med overtråkk eller andre skader pga. dårlig balanse. Jeg går mye i fjellet både på jobb og ellers, og med to gamle handball-knæ har jeg med staver konsekvent når turen inneholder bratte nedoverbakker på bart fjell og stein. Med det betyder og eg må trene balanse og styrke i både ankler og knæ på annen vis. Ellers blir summen av tiltaket negativ uansett...
  3. Undersøkelsen er jo som nevnt for "stavgang" eller "nordicwalking" som det hedder. Dette er en trim/motions dille som kom på 90-tallet og har ingen ting å gjøre med andre former for stavbruk - nået forskeren selv påpeker i artiklen. Der er gjort en del studier i alpene på bruk av stav ved fjellvandring o.l., som viset en betydelig reduksjon i belasting - her nyttes ikke staver som gjenstand for trim eller økt fremdrift, men utelukkende som støtte. Fint med litt kildekritikk, eller i det minste å sette seg inn i studien, innen en drar klonklusjoner fra en type bruk over på en annen type bruk.
  4. Starte vinterklatring

    Du kan jo passende starte med en rute i høyfjellet du har klatret med god margin og solid overskudd unner "sommer forhold".
  5. Erfaring for klatring i Jotunheimen

    På alpine turer er klatringen bare en liten del av turen, det er viktig å huske på! 3+ er vanskelig om du er utslitt ved innsteget, og blir ikke enklere når du klatre i støvler, og linjen er nediset eller nedsnødd og du må gjøre klatrehåndverket med store hansker. Ikke dumt å være komfortabel en god grad over det du planlegger å klatre - og da selvsagt klatre dette i fjellstøvler. Jeg ville anbefalt korte turer til å starte med, bli vant med klatring høyfjellet med god margin. Det går ikke å sammenligne svaklatring i lavlandet på Hægefjell og Vardåsen med alpint høyfjell. Alt er vanskeligere i høyfjellet og bare det å finne beste linje kan være vanskelig og tidskrevende. Der er mange vennlige klatretopper med relativ kort inn- og ut marsj som kan gjøres på unner 10 timer og relativt enkle å baile fra om det viser seg å bli for mye. St. Austabotntind, Veslepiggen og Skeia bare for å nevne noen. (tips: ofte finner jeg det enklere å klatre korte taulengder i høyfjellet, og nytter da halvtau på 30-40m. Med korte taulengder blir kommunikasjon enklere og eg opplever at flowet blir bedre.)
  6. Betale for bruk av klatrefelt

    Allemannsretten sin rett til fri ferdsel er overalt i utmark, hvor ikke myndighetene har bestemt nået annet. Nået annet er da de installasjoner som private gjør på sin eiendom - også i utmark. Jeg har aldri hørt om klatrefelt, etablert i utmark, hvor "eieren av boltene" nekter andre å nytte dei. Eieren i den sammen heng er da ofte det lokale klatremiljø/klubb. Det vil også være svært vanskelig å håndheve... Via Ferrata der i mot, vet jeg om plasser hvor utbygger ikke vil la offentligheten nytte installasjonen uten betaling, og har fått tillatelse til å oppføre anlegget på de betingelser. Der er vel ingen som kan nekte deg å klatre på egne sikringer, eller friklatre rett ved anlegget, men du trenger nok tillatelse for å nytte det. Her har ofte utbygger kommersielle interesser, og akkurat som når du nytter en hytte noen har bygd i utmark, krever de betaling. I prinsippet er det vel rett om rimelig, alt den stund at der er store kostnader forbundet med bygging og vedlikehold av slike anlegg, og at det er private interesser som har valgt å skjemme naturen på slikt måte. Andre plasser vet jeg at kommunen har hatt som krav at anlegget skal være offentlig tilgjengelig - som i Loen.
  7. @martin.m Det er jo en fin rapport (som også jeg har lest), men det er jo ikke med denne rapport som bakteppe du starter tråden, og det er ikke med henvisning til denne rapport saueflokken følger etter. Det er som om du ikke vil vedkjenne deg, at i artikkelen du baserer tråden din på, med overskriften "Busstransport Spranget-Rondvassbu. DNTs hegemoni" - ikke viser til at DNT har gjort nået gale, og at det er fagkunnskapen der foreslår busstransport - ikke DNT. Like vel er det DNT der i fokus i tråden og overskrift. Artikkelen omhandler en DNT hytte som pusses opp, og arbeidet med å få inn folk og materiale skjer etter foreskriftene fra forvaltningen (på sykkel), MEN fagkunnskapen v/ seniorforsker Vegard Gundersen i ved Norsk Institutt for Naturforskning - trekker frem busstransport av turister som et mulig avbøtende tiltak for reinen. Selv om dette er et åpent forum, og ikke et fag-forum, trenger vi ikke å drive med sensasjons journalistikk, som i den kulørte presse, å grave ut demoner av kontekstløse kilder. Jeg skjønner du brenner for saken om "menneskets ferdsel/forstyrrelse", og det er beundringsverdig! DNT har rikelig med reelle demoner en kan fremstille og dokumenterer på en saklig måte. Men DNT er ikke hegemon i spillet i denne artikkel, selv om de på det generelle planet er blant partene der etterlater det fysiske resultat - sammen med kraftutbygging, samferdsel/veiutbygging og private vei og hytte prosjekter. DNT som alle andre, må søke å få godkjent for ny infrastruktur/inngrep av forvaltning m.f.. Samme forvaltning kan legge ned eksisterende infrastruktur om dette vurderes som nødvendig - de har til om med hjemmel til å reduserer allemannsrettens sine rettigheter. Hvis det er fokus på menneskets ferdsel/forstyrrelse mellom Spranget-Rondvassbu du ønsker å dra frem, så bruk dog som utgangspunkt dokumentasjon som er relevant - og rett skytset mot rett mål! Hvorfor ikke link til NINA rapporten med en gang? Å holde ute DNT - som hverken i artikkelen eller i rapporten blir holdt ansvarlig. Tror ikke jeg kommer så meget lengre, om ikke du har forstått poenget mht. overskrift/kilde relevans i mitt innlegg nu... Jeg forholder meg som utgangspunkt ikke til hyttenett og sti-merking, men til kilderelevans og hvordan du drar inn DNT basert på den kilden du nytter. (du mener vel heller ikke "ikke vil vedkjenne deg at hyttenettet samt stimerking ikke har noen påvirkning."? For allikevel kjapt å svare på tiltale og et veldig interessante tema - forvaltning i nasjonalparker og verneområder i relasjon til vernebestemmelser - (en debatt/dialog jeg gjerne fortsetter, dersom en annen mer relevant tråd, basert på relevant kildemateriale dukker frem). Uten å ha lest hele rapporten igjennom igjen, vil jeg mene at det er en feil fremstilling av resultatet. Det er slikt for hytter/stier/anlegg med en viss mengde trafikk/forstyrrelser. Her er mengde trafikk/forstyrrelser nøkkel, og det blir feil å konkluderer generelt om stier og hytter på dette grunnlag. Slikt jeg husker, trekker også denne rapport frem at kraftutbygging (regulerte vann) er en stor hinder, som reinen stort sett aldri krysser - der av kan likevel ikke jeg konkluderer alle inngrep etter kraftutbygging har samme store effekt på rein t.d. bekkinntak. En kan merke opp en sti, men det forstyrre lite om ikke folk nytter den. DNT er ikke alene om å sende folk ut i naturen, selv om det er de som får tillatelse til å bygge/holde ved like infrastruktur i nasjonalparker - langt fra. Norsk reiseliv (som rommer mye mer end DNT) pumper ut reklame for å få folk ut i "vill"-natur. Opptellinger fra de store (i tall brukere) innfallsporter til nasjonalparkene som Jotunheimen og Rondane viser en stor andel er typiske dagsturister, som går korte turer av 3-5 timers varighet (her er dessverre bias i relasjon til aksjonsradius, da de fleste undersøkelsene ikke siger nået om hvor stort areal en da har dekket - 4km på 4 timer eller 15km). Av disse dagsturister teller lokalbefolkningen antageligvis noen, og reelle nasjonale og internasjonale turister resten. For dagstur-turistene er hotell, campingplasser og reiselivet ellers i bygda like stor faktor for dra til seg folk, å sende du ut på siter i naturen - de har altså også et ansvar! Etter min mening er og blir det uansett forvaltningen vi må holde ansvarlig for infrastruktur i Nasjonalparker, verneområder og naturen ellers. Reiselivet kan holdes ansvarlig for å markedsfører og uten refleksjon og omtanke skape stor tilstrømning av folk. Dette ville dog være umulig uten den infrastruktur som forvaltningen i utgangspunktet har ansvar for og makten til å kontrollerer/regulerer. DNT må som alle andre mennesker og organisasjoner få drive som de, det kan ikke jeg (der ikke engang er medlem av DNT) gjøre nået med. Det er OK! MEN vi MÅ kunne forvente, at myndighetene og aktuelle naturforvaltende instanser, lager et rammeverk for bruk og forvaltning av naturen, som også tar hensyn til NATUREN, andre bruker grupper og i særdeleshet verneverdige verdier. Nu skal jeg ikke bidra mer i denne tråd, men bli som sagt gjerne med på diskusjon om en tråd med rett tematikk på rett grunnlag dukker opp. (Eller enda bedre, støtter opp, når temaet "forvaltning av natur" tas opp med styresmaktene og forvaltningen "real time offline". Det er viktig at vi ikke bare sitt på SoMe å sutre, men tar kampene når og der det har effekt! Mange sitt nok med mye lokal kvalitativ kunnskap/forsking, som har overføringsverdi til andre plasser. Der er nok av saker, hvor kraftselskap, reiselivet og andre næringsinteresser ønsker utbygging og tiltak som burde bli stoppet, men lokalt sliter en med å finne kvantitative veldokumenterte motargumentene!).
  8. @martin.m Jeg lever heldigvis et fint liv uten poeng i folk sine bøker! Men for at sette ting på rett plass - jeg har ikke omtalt hverken engasjement eller meninger som tull eller trolling. Poenget er at denne artikkel, som faktagrunnlag og avsett, ikke understøtter noen kritikk av DNT - som er det primære tema i tråden ellers. Når du tar et valg om å innlede med en overskrift: "Busstransport Spranget-Rondvassbu. DNTs hegemoni." - høg puls eller ej, da blir det tull og/eller trolling i mine øre. DNT sitt overherredømme og evne til å dominerer, eller "kulturelle lederskap som utøves av DNT som den herskende klasse" som hegemoni blir definert i filosofien, har ingen relevans i relasjon til forslaget om busstransport til Rondvassbu. Altså tull eller troll. Når andre følger etter, for å slippe sine DNT frustrasjoner ut - i samme spor som overskriften (ikke artikkelen) - ja da er det etter min mening enda et bevis på, at vi som mennesker i bunn og grunn bare er som sauen, å liker å følge tråkket til de som ligner på oss - uten nevneverdig refleksjon eller kildekritikk ellers. For alle har vel lest den samme artikkel, hvor DNT ikke har fått dispensasjon å må sykle, og hvor fagekspertisen og vernemyndighetene antyder at busstransport kan være en løsning (av turister ikke DNT), for å skjerme et dyr som noen har bestemt er verneverdig. Kom med gode og relevante artikler eller forskningsresultater som setter lys på naturforvaltningens horrible praksis. Eller DNT sin rolle i nedbryting av fri natur! Da skal jeg bli sau i din flokk med en gang! Eller enda bedre stemme i med ulvekoret.
  9. Jeg har lite til overs for DNT, men kjære venner, dette blir jo bare en tulle/trolle tråd! @martin.m innleder med overskriften: Busstransport Spranget-Rondvassbu. DNTs hegemoni. Og saueflokken følger på og fordømmer DNT - slikt vi liker det... Dette til tross for at dette forslag, med alternativ transport, IKKE er DNT sitt! Men er fremsatt av forsker Vegard Gundersen i NINA. Hvordan det går an å finne bevis for DNT sitt overherredømme - ut fra av den vetle artikkel er uforståelig... La oss gjerne være kritisk over for DNT, men på rettplass og til rett tid - ellers svekker vi legitimiteten våres... Her er det jo faktisk slikt at DNT IKKE driver med motorisert ferdsel når det ikke er lov, men de sykler - nået som er 100% i tråd med allemannsretten. Mener vi at DNT for gjøre for mye inngrep i naturen - (nået jeg mener!) - da er det langtfra alltid DNT en skal sikte på med riflen, men styresmakter og forvaltningsmyndigheter som gir de lov. DNT og medlemsmasse i DNT ønsker å få så mange folk, stier, hytter og "hverdags-luksus" i naturen som mulig. Det kan en også gjerne kritiserer de for, men ikke unner dekke av en artikkel som dette.
  10. 10 tommel opp til den @Terka 🤗 Jeg for vel komme med et motspill til tunnel-teltene jeg da. Jeg har de siste årene brukt to telt: MSR Hubba hubba NX blir brukt på skiturer på våren med stabilt vær og på sommeren. Midtvinters og med utsikt guffent vær har jeg med MSR Fury. Jeg er sjeldent på ture som fordre overnatting unner tregrensen, og når jeg er har jeg sjeldent telt med meg. Jeg er ikke typen som egentlig går så mye opp i vekt - men så gjør man det jo litt allikevel når nyanskaffelser skal i hus. Jeg er altså ikke 100% sikker på tallene, men trur teltene er i unner kant av hhv. 2 og 4 killo. Begge går helt fint, å dra med seg alene. Det er jo et spørsmål om planlegging etter de faktorer som er aktuelle når en reiser på tur. Blir sekken tung, blir jo turen bare planlagt etter det, legger på en ekstra dag, eller finner en tur som passer. Dertil skal det siges, at det sjeldent er teltet som gjør sekken tung når den sniker seg over 15-20kg, men som oftest andre ting.
  11. xgeo.no Her kan du se snøforholdene også opp mot normalen, og ser vi ligger på 90-110% av et normalt år i høyfjellet i sørnorge.
  12. Lurer litt på dette bildet...

    Det er jo et veldig interessant terreng, med mye mikro-terreng en må/kan jobbe med Terreng som dette er definitivt utfordrende, hadde ikke likt å komme inn der med et vedvarende svakt lag høgt i snødekket og dårlig sikt...!!! Men det ser jo ut til en faktisk kan gå denne del av turen skredtrygt, men god terreng forståelse og god sikt... Opp fra Fugledalen har en, denne "store" SØ flanke med et ca. 100m høgt og 150-200 bredt løsne område i toppen innen det veldig bratt (>50grader). Fra Fossavatnet til Øvre Fugladalsvatnet, ser det ut til en kan snike seg opp mellom løsneområder og utløpsområder via små-rygger i mikroterrenget øst for bekkedalen. Men en ting er jo hva kartet siger, nået annet er hvordan terrenget rent faktisk tar seg ut på dagen... .
  13. Bruk guide på ståltaus motorveier! Eller ha erfaring - har du er faring vet du og at å leie sele og slynger ikke er nok - du må og kunne løse et uhell/ulykke selv - akkurat som når du klatre rigtigt. Det er mye tryggere å klarte med tau end slike ståltaus-ruter. Inngrepene i seg selv utgjør en økt fare om en skulle falle i forhold til bart fjell, og i en del situasjoner vil krever det tau og erfaring med tauredning å komme seg videre, eller i verste fall ned på bakken til ambulanse - om du først henger å dingler fra slyngene dine. Stål-vei næringen har klart å kommuniserer til folk at det er en "trygg" måte å klatre på. Det er hverken klatring eller trygg, ulykkes statistikkene fra Alpene viser med alt tydelighet dette.
  14. Lurer litt på dette bildet...

    Interessant tråd, jeg vil ikke forholde meg til om det er trygt for folkene på bildet, men slike meningsutvekslinger om terreng i relasjon til veivalg, skredfare og andre fare er jo interessante og i beste fall opplysende og dannende! Finnes uendelig mange "vanlige turer" og "normal ruter" vinterstid som ikke tåler å bli gått på feil dag. Det vet de lokale for hvem det er "normalt" eller "vanlig", men dessverre blir "vanlig" og "normal" oppfattet av mange utenforstående eller uten rett kompetanse som trygt. Er det trygt? - Kommer an på...! Men om vi ser på terrenget i det vetle bratthetskartet @TR postet, da er det jo ikke en enorm eksponert rute de har tatt. Men det er ikke en enkel tur om en tenker på ATES terreng klassifisering (Enkel, utfordrende og kompleks terreng - Link til artikkel fra ISSW 2006 om ATES). Skavler må en jo alltid tenke på, om de utgjør en risiko, men her må en og igjennom løsne- og utløpsområder minst 2 plasser - opptil vatnet(?) og videre som synes på bildene og. Moro om @TS kunne lagt ut kart over hele turen fra start til slutt, og da kunne me sjå på terrenget og det optimale/hensiktsmessige veivalg? Terrenget er jo grunnstenen hvorfra, en kan beslutte om en tur er innenfor eller ikke på ulike dager og forhold .
  15. Telte ved Tindevegen?

    Er flere plasser en kan kjøre seg ut av veien med vanlig bil langs veien, men ikke akkurat omkring bommen slikt eg husker.