Gå til innhold
  • Bli medlem

Skalljakke til dame


Dalvi

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ønsker å kjøpe en svart skalljakke til dame. Hvilke modeller anbefaler dere? Har ikke tenkt så mye på budsjett, er først og fremst interessert i kvalitet. Med det sagt drar jeg ikke på ekspedisjoner, men jeg ønsker en jakke som kan brukes i friluft hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg veit i alle falla at Arcteryx Alpha SV kjem i svart. God jakke. Middels lengde. Den nyaste modellen har eg dog ikkje testa, den skal visstnok vere litt endra.

Elles har Klattermusen svarte jakker av god kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke dame, men er godt fornøyd med min Klättermusen Allgrön skalljakke, som finnes som damemodell og i sort.

Den er mellomtung, og synes den funker okei som allround-jakke hele året. Suveren passform på hetta, god passform ellers. Hele stoffet er litt stretchy og føles mykere og bråker mindre enn en del andre skallplagg. To magelommer og ei innerlomme. 

Skulle ønske den hadde brystlomme, savner det til kompass. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hva som er en god jakke er helt individuelt. "Noen liker mora og noen liker dattera". Det viktigste er at jakken passer deg og har de lommene og luftemulighetene som du mener at du tenger. De fleste jakkene er av bra kvalitet hvis vi bare snakker om dagsturer eller kortere overnattingsturer i godt vær. 

Det du bør være obs på er at, uansett hva ekspeditøren i butikken sier, skalljakker kondenserer på innsiden i kaldt vær. Dette skjer på grunn av fysiske lover som man ikke kommer utenom, og derfor er det viktig med gode luftemuligheter.

Mange friluftsklær lages med sterke farger, noe som kan være greit hvis du kommer ut for et uhell eller en ulykke og må ha hjelp i fjellet. Jeg hadde med en lite fjellvant kammerat på fjelltur, og i mangel av fjellklær så brukte han en gul sykkeljakke som ytterbekledning. På veien hjem møtte vi noen som kom mot oss, og de hadde sett oss, dvs. han i sykkeljakke i nesten en time før vi møtte dem, men meg, som gikk med grå jakke grønn bukse og svart sekk så de først da de nesten kunne høre oss. 

Noen ganger ønsker man kanskje å være litt anonym, men det kan være greit å ha muligheten til bli synlig hvis uhellet skulle være ute.

5700ef4e3e7db_Klrliten.JPG.a557c7c5d36580fe106d2bf363ecb8fc.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har vært fornøyd med Bergens og de har noen modeller i svart - men ser mange jakker for tiden er mørkeblå (årets farge?) og det vil gjerne øke utvalget? Jeg trenger str xl og sliter jo med at da blir ermene for lange..  ellers er det mange skalljakker som har ‘hjelmhette’ altså blir hettene veldig store - kan jo strammes men da ligger hetten i folder nedover - ikke fan av det når jakke skal brukes på tur og dermed aldri med hjelm.. tenker en må prøve jakker - gjerne i flere butikker for å finne den som passer. Jeg tør i alle fall ikke kjøpe det på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.