Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken årstid er best


Tittei

Anbefalte innlegg

Fikk spørsmål fra noen som ikke er friluftsfolk, og tenkte ta med meg spørsmålet inn hit. 
Spm jeg fikk var følgende: 

Hvilken årstid er det best å ferdes i skogen/fjellet? 
Er det noen tid på året der det er lite/ingen mygg, knott eller hjortelusflue og som de ikke trenger ski/truger? 
 

Kjente jeg kom til kort der. Det stoppet opp når vinteren utgikk. 😅 Jeg sa at det tror jeg faktisk ikke. Hva tenker dere? Det er snakk om hele Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tittei skrev (11 timer siden):

Hvilken årstid er det best å ferdes i skogen/fjellet? 
Er det noen tid på året der det er lite/ingen mygg, knott eller hjortelusflue og som de ikke trenger ski/truger? 
 

Juni er en fin måned. Men det betinger at man setter seg inn i lokale forhold. Snøsmelting og store bekker kan være en utfordring, men oftest er dette en insektsfri måned og man kan være veldig heldig med værforholdene. Godt med lys er det også. Hjortelus har jeg ingen erfaring med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogen har eg ikkje greie på.

På fjellet er april den finaste tida dersom ein skal langt. Skal ein bare kose seg, er mai og juni finare. Men dette er med snø og ski.

Utan ski, vert ein veldig begrensa. Avhengig av vêret, kan det vera lange periodar med barfrost om hausten. Då kan ein gå kvar som helst utan insektplage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det klart best på vintern. Møter knapt folk der det kan være folksomt på sommerne. Jeg trives kanon med ski/pulk på tur og det kan vi tidvis holde på med helt til juni...


Foruten det er jeg veldig fan av sept-okt-nov. Her nord er det mer enn kjølig nok til at det ikke er myggplage, fantastisk farge på naturen. heller ikke da spesielt mye folk i omløp. 


Preferansene bærer sikkert noe preg av at jeg er mindre glad i å møte folk enn å møte mygg....

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å være ute hele året, spesielt det å se nyansene og forskjellene mellom årstidene. Men favoritt tida er april - juni perioden. Litt avhengig av vær, snøforhold og om snøsmeltinga er godt i gang. Kan være uframkommelig, men om du får kuldegrader på natt og god skare å gå på beina eller ski med på tidelig på dagen, er dette noe som må oppleves! Speiselt om du liker å gå på ski om vinteren. Fordelen med vår tur, er å se at naturen våkne opp fra vinterdvalen og at det kan være behagelig temperatur på dagen. Jeg mener at ideele temperatur for tur er 15 grader. Mai og april er fin med tanke på at løv på trærene er ikke helt kommet ut, gresset er ikke knehøyt og det er minimalt med innsekter som er plagsome. + At det er veldig lyst, men at du har noen timer på natta som forsatt er mørkt med tanke på søvn. Personlig liker jeg ikke tur i slutten av juni og juli. Da er det for mye sommer og lyst hele natta. etter min smak er det  for mye som irritere i juni og juli som kan drepe tur gleden. Liker meg helst i skyggen og ikke alt for glad i sol. Kan til nøds dra høyt til fjells i juli om temperaturen er lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Hvilken årstid er det best å ferdes i skogen/fjellet? 

Dette er jo nesten som å måtte velge mellom sine egne barn 🫣

Tittei skrev (17 timer siden):


Er det noen tid på året der det er lite/ingen mygg, knott eller hjortelusflue og som de ikke trenger ski/truger? 

Med denne forutsetninga blir det litt enklere. Høsten! Den tida om høsten der det er frost og kaldt om natta, og det varmes godt opp i løpet av dagen. Men hva galt har mygga gjort? 🤷‍♂️

Personlig gir friluftslivet meg mest den tida på sommeren når du ikke vet om det er dag eller natt, og man sover når man er trøtt og spiser når man er sulten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle årstider har sin sjarm ja. 
Jeg har vært på noen HV-øvelser i Juni der knotten holdt på å drive meg totalt fra vettet. Det er faktisk ikke gøy, men peak knott kan nok variere fra plass til plass og fra år til år, så kan ikke utelukke Juni av den grunn.

Ettersom jeg har vokst opp i en familie med ivrige småviltjegere har jeg kanskje en ørliten forkjærlighet for høsten. Før jeg fikk egen familie og alt for mange forpliktelser la jeg ofte sommerferien min til jaktstart i begynnelsen av September, og det har gitt mange gode minner. Fortsatt muligheter for fin temperatur på dagtid, lys utover ettermiddagen, lite plagsomme insekter, fine farger i naturen, behagelig temperatur i teltet og gode muligheter for jakt, fiske og sanking fra naturens matfat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende med svarene. Jeg se der de videre til de som som spurte. Jeg for min del har nærmest utelukket høsten pga hjortelusflua. Den er virkelig ekkel spør du meg. Men ja, senhøst er kanskje aller best. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

For min del er alle årstidene best, bare på forskjellige steder til forskjellig tid på året:

Vår (mars-mai) i lavlandet.

Sommer (juni-august) i fjellet

Høst (september-november) i marka

Vintern passer best alle steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinter så klart!!  Forflytning er enklere på ski, pulk, hundeslede, Myr og vann er frosne, så det er total fremkommelighet. Telting er pent og rensligt uten all mulig boss og gjørme i teltet.

En uke i sommer regn er noe herk - har prøvet i svensk lappland ved Kebnkaise. Man blir meget våt i motsetning til tørr god vintersnø.

Ellers kan juni som nevt da leilighetsvis være bra - og frem for allt høsten - begge deler, når sauene ikke er satt ut ennda eller tatt inn ca. 1. 10. Ja, bruker huskyer til turene.

 

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinter, høst, vår, sommer 

I den rekkefølgen.

Vinteren er bare magisk, herlig og fasinerende. Fantastisk å være på tur. 

Høsten er flott, det er bart eller det kommer ett tynt lag med nysnø. Været kan enten være fantastisk. Eller ikke være det.

Våren tillater litt leftovers fra vinteren og det kan fortsatt være skiføre.

Sommeren nytes best på en strand eller bassenganlegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Alle er best, og er unike. 

Bor i Oslo, så er skånet for de "crazy" minusgradene man får i på Finnmarksvidda og oppi Østerdalen. 

Kan tidvis bli for varmt (når det kryper opp mot 30). 

Men jeg er like glad i vandreturen i fem grader og litt sludd i oktober, som trugetur eller en tur med packraften. 

Siden jeg er avhengig av vandring, padling, sykkel, ski og truger, så er det alltid vær for en eller annen aktivitet. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.