Gå til innhold
  • Bli medlem

Parafinprimus og drivstoff. Hva er best?


dsk

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt mye tennvæske og white spirit, men det beste er kanskje F34, eller kanskje ikke???
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2024/03/05/195986973/drivstoff-som-brukes-i-forsvaret-kan-fremkalle-kreft

Vi puster jo inn både damper og avgasser, i hvertfall hvis vi bruker det i teltet. 

Hvordan er risikoen hvis vi sammenligner med bensinprimusser på alkylatbensin, eller butan/propanbrennere?  

Lett å bli skremt av nyheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det stod ikke noe om hva som eventuelt er kreftfremkallende med det, slik jeg forstår det består F34 av 90% Parafin, resten diesel og smøremiddel. Smøremidler pleier vel ikke å være spesielt bra å puste inn eller å få på huden. Men det er vel strengt talt ikke sunt å puste inn noe av det.

Tror uansett at du skal måtte bruke dem veldig mye før du trenger å bekymre deg over hvor kreftfremkallende de er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har forstått er eks. fritidsparafin og tennvæske beregnet for «åpen fritidsbruk», der man utsetter seg selv for både lukt og avgasser. Derfor holdes aromatinnholdet så lavt som mulig, armoater er veldig helseskadelig. Det samme gjelder alkylatbensin, som er beregnet til bruk på eks. håndholdt motorsag hvor man puster inn avgasser.

F34 og F35 er vel først og fremst motordrivstoff…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Marius Engelsen skrev (10 minutter siden):

F34 og F35 er vel først og fremst motordrivstoff…

Først og fremst, men Forsvaret benytter vel F34 både i primuser og teltovner (M94 Volcano) såvidt jeg vet. De gjorde i alle fall det tidligere. Forenkler logistikken noe, vil jeg tro. Pluss at enkelte tok en slurk for å slippe øvelser – et allsidig flerbruksprodukt med andre ord 😉

Endret av Måssåbjønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.