Gå til innhold
  • Bli medlem

Rødt eller grønt telt


tttime

Anbefalte innlegg

Hei.

Vurderer et nytt Hilleberg telt, men er usikker når det gjelder fargevalg. Står mellom rødt eller grønt. Synes de røde ser veldig bra ut, men liker ikke helt synligheten. På en annen side, vil det være dumt å bruke grønt telt om man skal befinne seg steder hvor det jaktes?

Vurderer et Soulo som skal brukes både nå til vintern og om sommeren.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her vil du sikkert få veldig mange ulike svar. Jeg foretrekker grønt eller sandfarget, da jeg synes rødt blir for "skrikende", særlig i sommerhalvåret. Men dette er jo smak og behag... Jeg ser poenget, men jeg tror faren for å bli skutt i teltet i jaktsesongen er relativt liten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir smak og behag stort sett. Noen liker rødt i fjellet for det er lettere å se teltet. Noen liker grønt i marka for å ikke være så synlige bl.a
Den røde duken slipper vel gjennom litt mer lys enn den grønne vil jeg tro. Du kan jo ha med noe orange eller rødt å feste på det grønne teltet i jaktsesongen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, tttime skrev:

Vurderer et Soulo som skal brukes både nå til vintern og om sommeren.

Alle fargene til Hilleberg er bra, men det er bare en riktig farge på et telt som skal brukes hele året. 😄

20191002_113111.thumb.jpg.434fd432ca2d18a14d4a087515bea19d.jpg

Endret av Terka
  • Liker 4
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smak og behag, veldig stor forskjell på hvor enkelt det er å se røde og grønne telt i terrenget i alle fall. Tror ikke jeg hadde brukt mye tid på å bekymre meg for det jaktaspektet man skal jo tross alt ha sikker bakgrunn når man skyter og innafor det holdet bør man også se et grønt telt. Jeg liker jo å ta bilder så synes rødt er genial farge på telt, fra utsiden i alle fall, fra innsiden er rødt en mer utfordrende farge. Er forøvrig både rødt og grønt telt på bildet under om det ikke kommer tydelig frem ... 

_MG_4677.jpg

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av sikkerhetsgrunner så skal det neste teltet mitt bli rødt. Dette for at letemannskap og luftambulanse skal lettere se teltet.
 

Er ikke slik at jeg planlegger å hentes ut av fjellheimen, men har vært med på redningsoppdrag og vet hvor mye dette kan hjelpe for å lokalisere noen. 😊

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Heriks skrev:

Smak og behag, veldig stor forskjell på hvor enkelt det er å se røde og grønne telt i terrenget i alle fall. Tror ikke jeg hadde brukt mye tid på å bekymre meg for det jaktaspektet man skal jo tross alt ha sikker bakgrunn når man skyter og innafor det holdet bør man også se et grønt telt. Jeg liker jo å ta bilder så synes rødt er genial farge på telt, fra utsiden i alle fall, fra innsiden er rødt en mer utfordrende farge. Er forøvrig både rødt og grønt telt på bildet under om det ikke kommer tydelig frem ... 

_MG_4677.jpg

Stilig bilde 👍👍

Fint når en ser hvor liten en er!

Endret av esphojo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegere skal ha full kontroll på bakgrunnen de skyter mot, så jeg ville ikke ha tenkt på farge i forhold til synlighet under jakta (og du kan jo henge opp noe rødt om du føler det er nødvendig). Men det kan jo være andre grunner til å evt velge et synlig telt, som feks sikkerhet.

Selv ville jeg ikke vært i tvil: Grønt telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker rødfargen, fotovennlig og pen å se på og ikke minst sikkerhet. Etter noen flotte innebilder av Unna i rød her på forumet, er jeg ikke i tvil lenger. Et rødt innemiljø vil gi meg søvnløse netter og mye uro :)

Sand eller grønt er verre å skille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tre nyeste teltene mine er røde, rett og slett fordi jeg liker fargen.  Jeg har sluttet å tenke på rødt Allak som en halv tomat i naturen.  Det er ikke nødvendigvis en ulempe med rødt telt nær sivilisasjonen: tenk på det som et signal som på lang avstand sier "her er det opptatt, finn en annen teltplass" :-)

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du planlegger teltet som vesentlig del av majoriteten av dagslysmotivene på tur: Rødt!

Ellers så spiller det ingen rolle. På nattbildene spiller det veldig liten rolle etter mitt syn: 

Grått telt: 

 

N70 12.874 E24 05.792

Grønt telt: 
 

The tent & Aurora

 

Personlig spiller det liten rolle hvilken farge forskjellig duk gir inne i teltet, men jeg har bekjente som ikke fikser det røde lyset over tid som de røde teltene gir...

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt nest telt blir rødt. Jeg har alltid hatt grønne telt. Tenkt litt på at det skal gli inn i naturen og ikke synes på lang avstand for folk&fe. Men nå tenker jeg litt : hvorfor ikke ? Jeg er enig med de lenger her oppe som mener at røde telt er mer fotogene. Og så har jeg to ganger lett etter teltet mitt på Hardangervidda i skumringen. Jeg velger rødt...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Espen Ørud skrev:

men jeg har bekjente som ikke fikser det røde lyset over tid som de røde teltene gir...

Du får spørre dem om de har dårlige minner fra Amsterdam når nevrosene dukker frem 😁

Endret av Terka
  • Liker 1
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oransje telt 👍🏻 Eventuelt rødt. 

Om man sliter med nerver når man sover så kan jeg anbefale sovemaske (eller buff som jeg har brukt om det er for mye lys) Da har man et pent telt og får sove godt. Problem løst 👍🏻 😁 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Gittiamo skrev:

Oransje telt 👍🏻 Eventuelt rødt. 

Om man sliter med nerver når man sover så kan jeg anbefale sovemaske (eller buff som jeg har brukt om det er for mye lys) Da har man et pent telt og får sove godt. Problem løst 👍🏻 😁 

Noen på toget bruker slike sovemasker konsekvent 😁 Liker problemløsing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valg grønt telt for å være mest usynlig i terrenget.

Dettte for å redusere risikoen med at noen kan finne teltet og ta med seg dyrt utstyr mens jeg er ute.

Finner jo alltid teltet da GPS er med.  Lagrer jo alltid dette som  basecamp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sikkert har nevnt flere ganger tidligere; jeg liker blåfargen som Helsport bruker i sine Superlight-telt ganske godt. De gir et fint og behagelig lys innvendig - ganske naturlig "hvitbalanse", hvis man kan si det. :) Pent er det også. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.