Gå til innhold
Egrab

Telting i regnvær..... What to do.

Anbefalte innlegg

Helt fersk i teltinga, og ingen planer/ønsker om å telte når jeg vet at det skal bli regn. Men før eller siden skjer det vel.

Når man selv er ganske/noe våt (selv med korrekte klær)... er vel ikke noen store muligheter for å tørke ting. 

Og noen enkle kjøreregler for telting i møkkavær?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du ikke med tørt skift er det bare å ta av alt det våte og krype ned i posen. Pass på å hente vann, bardunere teltet skikkelig samt "lette på trykket" først, slik at du slipper å måtte ut av posen/teltet igjen.

Våte klær legges bare i ytterteltet, klar til bruk neste dag - de kommer til å tørke før eller siden. :) 

Endret av ketilring

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, det kommer litt an på hvilken type tur du er på. Vi pleier å ha en tarp oppe som tak over fellesområdet (normalt 4-5 stk. som reiser på tur sammen) og da fyrer vi bål slik at vi kan sitte tørt under tarpen og få varme fra bålet, og da kan man også tørke klær. Vi bygger ofte et "tak" over bålet med større våte ting som bruker en evighet på å tørke og ta fyr, så fyrer vi med mindre ved under.

Nå turer ikke vi slik som Monsen gjør som står opp, pakker og flytter på seg nærmest uansett vær, er det ille blir vi liggende til det gir seg og holder oss i ro. Det blir jo litt annerledes om man er på en A til B tur der man er avhengig av å tilbakelegge X antall kilometer hver dag.

Så bruker vi poncho som vi hiver av oss under tarpen, for selv med gode klær blir man kald om man sitter i ro. Vi hadde en hel dag med sammenhengende regn nå i forrige uke i Telemark pluss en del dager med delvis regn og det eneste jeg hengte til tørk når jeg kom hjem var tarpen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange bra tips her. Som nevnt et sett med tørt skift (sokker, ull overdel og underdel) må alltid regnes inn. Dette oppbevares i en vanntett pakkpose i sekken. Da legger du vått tøy i ytterteltet og kan kose deg nedi soveposen i skifte tøyet , tørr og varm!

skal du ut av teltet og fiske eller gjøre andre aktiviteter så må du enten ta av skiftetøy og bruke vått tøy eller du kan f.eks ha med en regnbukse og jakke. Da kan du ha regntøyet utenpå det tørre skifte tøyet og være litt ute uten å benytte vått tøy. Dette fordrer at regntøyet ikke er vått på innsiden da 😊 

Siden skoa da også er garantert våte så er det lurt å ha med brødposer/handleposer som du kan trekke på beina slik at du ikke må gå rundt med våte sokker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte meg det. Logisk alt sammen.

Glemte jo i startråden at jeg selvsagt har tørre klær i sekken. Har alltid med noe skift. Selv på DnT-hytteturer. Var vel heller det når sekk (selv med trekk) støvler og hele skiten er ganske fuktig...å så ordne å styre med alt inne i teltet i regnet....

Venter nok litt til jeg er litt mer dreven. 

DnT-hytte-tur i møkkavær er jo null stress.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 minutter siden, Egrab skrev:

Var vel heller det når sekk (selv med trekk) støvler og hele skiten er ganske fuktig...å så ordne å styre med alt inne i teltet i regnet....

Bare sørg for å holde soveposen tørr. Klarer du det vil resten som regel ordne seg... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg prøver å "pakke smart" slik at jeg slipper å åpne alle pakkposer for å finne ditt og datt som jeg trenger iløpet av tiden jeg er i leir. Dvs at jeg ikke trenger mer enn 3-4 pakkposer for å dekke sovepose, underlag, pute & ekstra skift, mat og kjøkken, småstæsj som lykt og øreplugger etc.

Da kan disse rykkes ut fra sekken og hives inn teltet, når man har ankommet leir og satt opp teltet, og så kan sekken eventuelt ligge på utsiden eller settes i forteltet.

Ikke alltid like lett om man er på tur med barn, men går greit når man pakker for kun seg selv. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minute ago, Walle said:

Jeg prøver å "pakke smart" slik at jeg slipper å åpne alle pakkposer for å finne ditt og datt som jeg trenger iløpet av tiden jeg er i leir. Dvs at jeg ikke trenger mer enn 3-4 pakkposer for å dekke sovepose, underlag, pute & ekstra skift, mat og kjøkken, småstæsj som lykt og øreplugger etc.

Da kan disse rykkes ut fra sekken og hives inn teltet, når man har ankommet leir og satt opp teltet, og så kan sekken eventuelt ligge på utsiden eller settes i forteltet.

Ikke alltid like lett om man er på tur med barn, men går greit når man pakker for kun seg selv. 

Ja dette er ganske lurt. Prøv å finne et praktisk pakkesystem og forsøk å bruke dette konsekvent. Da er det enklere både og pakke sekken og finne frem ting. Hvordan det gjøres er nødvendigvis ikke viktig og så fremt man finner et godt system tilpasset deg og ditt utstyr.

Å komme frem til et godt system krever ofte litt erfaring og flere turer før alt blir «perfekt»

Belønningen med et godt pakkesystem er gjerne at man blir langt mer effektiv både på og bryte leir og slå leir. Er man uerfaren og stort sett bare har noen få turer i strålende sommervær så er alt dette nødvendigvis ikke så kritisk men den dagen man virkelig er på langtur og opplever skikkelig grisevær over flere dager så er slike gode systemer og rutiner virkelig verdifullt. Å bryte eller slå leir i grisevær er aldri spesielt hyggelig, å det vil da merkes godt om man bruker 10min eller 45min på dette :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har eit enkelt system: alt eg vil ha tørt, pakkes i vanntette pakkposer. Alt som er vått/blir vått, oppbevares ute i fortelt. Innerteltet er "tørr" sone. 

Tarp er GENIALT og gir mykje kos på drittværdager; den gir ekstra beskyttelse over teltet og er den stor nok, så har du plutselig litt ekstra uteareal under tak. Perfekt å sitte under tarpen med ein kaffikopp og sjå/høre på regnet 😊 God tur!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt lite fortelt hos meg.

DIGGER å gå i skauen i regnvær, men ditto digg å komme i mål på et tørt sted å bytte til tørre klær

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider