Jump to content

Exped delaminering - Igjen 😤

Recommended Posts

Noen som vet hva som er forventet levealder/garantitid på slike underlag?

Har et 2 1/2 år gammelt downmat som delaminerte her om dagen. Heldigvis da jeg reiste meg opp på morgenen, og ikke skulle bruke det på en stund.

Har ikke hatt samme problem med Synmat UL lite som har en annen kammerkonstruksjon. Men er bare 5 cm og kun for sommerbruk. Ukjent antall netter på det underlaget, og bare punktering så langt. Hadde tidligere to Synmat UL7 som delaminerte. Ene etter 4 dager, og andre etter første natta...

Annonse
Akkurat nå, Jan Erik Hansen skrev:

Noen som vet hva som er forventet levealder/garantitid på slike underlag?

Har et 2 1/2 år gammelt downmat som delaminerte her om dagen. Heldigvis da jeg reiste meg opp på morgenen, og ikke skulle bruke det på en stund.

Har ikke hatt samme problem med Synmat UL lite som har en annen kammerkonstruksjon. Men er bare 5 cm og kun for sommerbruk. Ukjent antall netter på det underlaget, og bare punktering så langt. Hadde tidligere to Synmat UL7 som delaminerte. Ene etter 4 dager, og andre etter første natta...

Har fått reklamere på mine to første som var 2 og tre år, så virker som det praktiseres fem år. «Ment å vare vesentlig lenger enn to år, derfor fem års reklamasjonsrett». 

Blir spennende når jeg nå skal reklamere på dette. En annen forhandler og underlaget ble kjøpt Februar 2016. 

• Like 1

1 minutt siden, whistler skrev:

Har fått reklamere på mine to første som var 2 og tre år, så virker som det praktiseres fem år. «Ment å vare vesentlig lenger enn to år, derfor fem års reklamasjonsrett». 

Blir spennende når jeg nå skal reklamere på dette. En annen forhandler og underlaget ble kjøpt Februar 2016. 

Takker for svar. Hadde egentlig avskrevet underlaget, men da får jeg sende en henvendelse til butikken. 

• Like 1

5 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

NeoAir xtherm er et bra alternativ.

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/liggeunderlag/therm-a-rest-neoair-xtherm-large.html

ser ut til å være nedsatt pris også om man skal stole på førprisen til fjellsport.

Stol på førprisen, for det underlaget var «konstant» prisovervåka av meg i flere mnd da StS vinterunderlaget ikke sto til forventningene😄

Etter to delamineringer ga jeg opp Exped. Nå har jeg prøvd Therm-a-Rest Xlite flere overnattinger enn noen av Exped-underlagene varte (da snakker jeg om 3-sesongsunderlag), men det ble nå byttet ut i et Sea to Summit etter lekkasje.

Edited by Thomas E
  • Like 1

11 timer siden, whistler skrev:

Exped Synmat Hyperlite delaminerte og det var bare å avskrive god søvn resten av natta

Utrolig kjedelig, hadde du med tape, kan du  ta ut lufta.  Brett det så sammen der hvor delamineringen har skjedd, og tape det slik at det blir en kanal smalere. Er du heldig kan du da sove på det. 

8 timer siden, Miamaria skrev:

Får kanskje holde meg til den solide som virker å tåle det meste. Eldgammel downmat.

Jeg har hatt samme Downmath 9 i 10 år og det har mange netter i bruk hele året. Det siste downmath jeg kjøpte har også holdt fint. 

9 timer siden, whistler skrev:

nødundelag i form av Mammut Alpinemat UL

Vi brukte bare Jysk grønt 128 grams underlaget på flere turer, blant annet når vi gikk Jotunheimen på tvers. Funker greit nok, men du må legge sekken, regntøyet, klær, pakkposer etc - dvs alt du har som er mykt under liggeunderlaget. Litt uvant teknikk for mange. 

D86960A1-50C8-43E4-800F-5B9174501BBF.thumb.jpeg.59381cafd4e7c0e86e7b1868447863de.jpeg

Men hender jeg forsatt sover på bare et bamseunderlag og det går helt greit for min del, men blir vel værre når jeg blir eldre tipper jeg. 

Vil anbefale trangowold light plus som er full størrelse og veier 215 gram i stedet for bamse som ekstraunderlag. De funker knall men er ikke like slitesterke som bamse. F286B2B5-1B53-4C66-9E71-FDF0B9F55FD0.thumb.jpeg.237101770bf9ea2ddee3c61f185677a2.jpeg

1 time siden, Memento mori skrev:

Men hender jeg forsatt sover på bare et bamseunderlag og det går helt greit for min del, men blir vel værre når jeg blir eldre tipper jeg. 

Når jeg kjøpte meg et exped for noen år siden opplevde jeg for første gang å sove omtrent natta gjennom. Vanligvis, på bamse, våkna jeg en 3-5 ganger ila natta for å gå på do,uttørker i munnen og med sår hals. Dette grunnet snorking når jeg sover på ryggen. 

3 timer siden, Memento mori skrev:

Utrolig kjedelig, hadde du med tape, kan du  ta ut lufta.  Brett det så sammen der hvor delamineringen har skjedd, og tape det slik at det blir en kanal smalere. Er du heldig kan du da sove på det

Problemet var at det var tredje kammer og hyperlite smalner såpass mye som det gjør, så jeg så ingen god løsning. 

Hadde jeg vært på langtur og dette hadde skjedd langt unna hadde jeg funnet mer eller mindre gode løsninger, men med kort vei til bilen ble det å avbryte denne gangen. 

Edited by whistler

12 timer siden, whistler skrev:

Da er det nok dessverre bare tidsspørsmål før det skjer 🤪 Mine har heller ikke delaminert før etter cirka to års bruk, med kanskje 25-30 netter per år. 

Hehe. Mener du at du ikke ordnet nytt til stakkaren?

Tja, i følge din beregning burde det skjedd for et drøyt år siden da, siden matta har 80 netter på samvittigheten 😂. Jeg tror heller denne saken dør av hull eller slitasje rundt ventilen, ser at den begynner å dra på årene, men så langt funker den fint. Ultra light matte. Er nok mer en svakhet i noen av mattene enn noe som skjer med alle. 

Med såpass mye bruk som min har vært igjennom hadde jeg heller ikke vært sur om noe skjedde nå, den har gjort nytta si, synes det er en fin levetid for en ultra light matte. Dessuten har jeg kjøpt den på Brukås sport, så dersom jeg vil reklamere kommer de vel bare til å ignorere meg og alle mailene mine helt til jeg gir opp 😂

Edited by Sovjetunionen
  • Like 2

3 timer siden, Memento mori skrev:

Vi brukte bare Jysk grønt 128 grams underlaget på flere turer, blant annet når vi gikk Jotunheimen på tvers. Funker greit nok, men du må legge sekken, regntøyet, klær, pakkposer etc - dvs alt du har som er mykt under liggeunderlaget. Litt uvant teknikk for mange. 

Slik har me løyst det også ved nokre høver, noko som også funkar på vintertur. Har to venniner som kver sin gang har fått trøbbel med oppblåsbar, hhv på hardangervidda på vekestur og på Svalbard i start på 14 dagerstur, då funka det heilt fint å bygge opp under eit skumplast på denne måten, tek berre litt lenger tid. 

Det er stort sett kurant å finne løysingar på det meste som skulle oppstå på tur, av dette er eg sparsom med å ha med "ekstraditt og ekstradatt".

• Like 3

24 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Tja, i følge din beregning burde det skjedd for et drøyt år siden da, siden matta har 80 netter på samvittigheten 😂. Jeg tror heller denne saken dør av hull eller slitasje rundt ventilen, ser at den begynner å dra på årene, men så langt funker den fint. Ultra light matte. Er nok mer en svakhet i noen av mattene enn noe som skjer med alle. 

Med såpass mye bruk som min har vært igjennom hadde jeg heller ikke vært sur om noe skjedde nå, den har gjort nytta si, synes det er en fin levetid for en ultra light matte. Dessuten har jeg kjøpt den på Brukås sport, så dersom jeg vil reklamere kommer de vel bare til å ignorere meg og alle mailene mine helt til jeg gir opp 😂

Du har nok rett i at det er noen dårlige batcher. Ser jo at flere har hatt underlag i årevis uten delaminering. 

Jasså? Det var interessant. Min nå delaminerte Hyperlite er nemlig kjøpt hos Brukås 🙄

Min gamle downmat 9 DLX har nå sikkert 200 netter, og holder heldigvis godt. I vår besto den testen med glans da hengekøya spjæra, og jeg falt med mine 90 kg på stein, med bare matta mellom..

Den neste blir nok allikevel en Mammut pump mat. Kvinnen kjøpte en sånn, og den gir et veldig godt inntrykk. Har tålt juling den også, og den pakker mye mer kompakt enn min.

• Like 1

1 time siden, Espen Ørud skrev:

Tror vi kan konkludere med at noen underlag delaminerer og andre tåler lang bruk nå? 

Jeg synes vi skal være litt mer kreative enn som så, og heller anklage @whistler for å sove for hardt på underlagene sine :D Vi lever tross alt i en tid der den offentlige debatten har en viss spiss, så at vi er så greie og velreflekterte er helt ute av sync. 

Neida 🐵🐵

• Thanks 1
  • Haha 8

1 time siden, Sovjetunionen skrev:

Jeg synes vi skal være litt mer kreative enn som så, og heller anklage @whistler for å sove for hardt på underlagene sine :D Vi lever tross alt i en tid der den offentlige debatten har en viss spiss, så at vi er så greie og velreflekterte er helt ute av sync. 

Neida 🐵🐵

Du står fritt til å tolke innlegget mitt som "Brukerfeil!" om du ønsker...

😉

Akkurat vært en tur i femundsmarka. Der delaminerte mitt Synmat Ul7 lw seg. To pølser som slo seg sammen. 2. og 3. på ene siden. Ble lktt skjevt ja. Men har alltid med en EVA comfort i tilleg til bruk ute og som backup. Fungerte ok å slippe ut litt luft av synmat å legge EVA oppå for å jevne ut. Er vel 3 år gammelt nå. Min første synmat ul i størrelse M kjøpte en kompis og det er helt enda. Det er vel fra 2012. Har i tillegg en Downmat 9 DLX som er 10 år eller så som er helt. Var noe kluss 2015. Første jeg kjøpte da lakk men fikk bytter. Se om det er noe å hente på noe reklamasjon nå.

• Sad 1

Har brukt Therm-A-Rest sitt Xlite siden våren 2013. Senest på Hardangervidda denne uka! Fantastisk bra underlag! I STOR størrelse under 500g!!

:)

PS. Jeg har ikke betalt for dette underlaget. Så er det sagt. Hekta på Tur er sponsor på bloggen jeg skriver.

Edited by Bjarne H.S.
Oppgav for høy vekt
  • Like 1

43 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Har brukt Therm-A-Rest sitt Xlite siden våren 2013. Senest på Hardangervidda denne uka! Fantastisk bra underlag! I STOR størrelse under 600g!!

Jeg har aldri skjønt helt hvorfor Exped er så populært her inne kontra Therm-a-rest. Kan absolutt anbefales. Veldig lett og mye sterkere stoff enn Exped i samme vektklasse.

• Like 3

6 timer siden, Thomas E skrev:

Jeg har aldri skjønt helt hvorfor Exped er så populært her inne kontra Therm-a-rest. Kan absolutt anbefales. Veldig lett og mye sterkere stoff enn Exped i samme vektklasse.

Langsgående kanaler gir veldig god liggekomfort og støtte. Det er grunn til at jeg foretrekker Exped. Men det hjelper jo lite..

7 timer siden, Bjarne H.S. skrev:

Fantastisk bra underlag! I STOR størrelse under 600g!!

Til å være sponset overdriver du ikke, Stor str veier vel 480 gram inkl repsett! 

Jeg har regular størrelse, og small av neoair. Usikker på antall netter med tipper ca 30. På AT i USA er dette mye brukt. Ikke hatt lekkasjer, og har ikke noe problem med de. Men de blir kaldt syns jeg når det blir kuldegrader. Bruker et Trangowold light pluss skumunderlag 215 gram oppå når det blir rundt null. Er det varmt legger jeg skumunderlaget underst. 

Small 230 gram/115 cm langt brukes i kombo med noen ledd zlite kopi, men det er litt for sære viderekomne. 

Et tips er og bruke pose til å blåse de opp, det blir mye mugg inni de ellers. 

84663973-C283-40C3-9527-7E0BD7E944B7.jpeg

• Like 1

På 31.7.2018 den 14.14, Sovjetunionen skrev:

Neida 🐵🐵

Synes at diskusjonen ikke er fullkommen før man har laget en stråmann.

Man ruller ikke av underlaget fordi det har tverrgående kanaler. Det er det dummeste jeg har hørt! Da ligger du gal vei! Snu teltet eller gå hjem! Lik og del.

• Like 2
  • Haha 5