Jump to content
IGNORED

Beste langtidsoppbevaring av Exped Downmat?

arcticboots
 Share

Recommended Posts

Hei.

Skal ikke garantere for at dette er beste oppbevaringsmetode men;

her hjemme pleier jeg etter endt tur å ta downmat'en ut av trekk, åpne ventiler (jeg har den gamle typen hvor du blåser opp Downmat'en med transporttrekk) og legge det over et tørkestativ i ca. et døgn.

Så tar jeg å ruller det svært løst sammen (fremdeles med ventiler åpne) og fører den ene enden inn i et gammelt, romslig soveposetransporttrekk av bommul for å få en oppbevaringsvennlig form.

Er nøye på å oppbevare turutstyret her hjemme i et tørt og ikke for varmt rom (i mitt tilfelle soverommet).

Er heldigvis utstyrt med en samboer med stor forståelse/iver for friluftsliv, hvilket tilsier at rommet vårt ser ut som en blanding av soverom og utstyrsbod, vi sover godt der vi :wink:

Har en køyeseng, dobbeltseng pluss overkøie på gjesterommet. Min 9dlx og konas 9 ligger flatt og med alle ventiler oppe i overkøia.

Generelt oppblåsbare underlag, oppbevares med ventiler oppe. Også viktig ift dun. Leste i bruksanvisningen at hvis man sliter med at dunen klumper seg sammen, 50% luft i liggeunderlaget - og riste det godt.

Skulle gjerne hatt et stort hus med STOR bod til alt ustyret. Foreløpig er 3-romsn med sine 2 boder utnyttet max :wink:

Har ikke downmaten, men kan trekke noen paralleller til oppbevaring av dunposer. Poenget er å la dunen være max utvidet under oppbevaringen. Vil derfor anta at dunen er mest fornøyd hvis du har matta pumpet opp slik at volumet i underlaget er størst mulig, og dunen mest mulig utvidet.

• 10 years later...
Marco Verkooijen skrev (6 timer siden):

Hei,

Kanskje litt forseint svar men jeg har funnet denne info:

STORAGE

Store your mat unrolled and with open valves in a dry, cool and dark place such as under your bed or the attic.

Keep away from pets!

På side av exped.

Hidden Content

Seint svar, neida, 10 år fra eller til spiller da ingen rolle😂😂😂

• 2 months later...
Omnilite skrev (På 12.8.2020 den 13.18):

Ja, funker som bare det. Ved sammenhengende bruk i en uke, merket jeg ikke forskjell på første og siste natt🙂

Jeg er i samme båten som deg og har heldigvis har samme erfaring, men det blir endring fra og med i dag  #utstyrssøndag

• 1 year later...