Vinnerliste
Populært innhold
Viser innholdet med mest poeng fra 22. jan. 2018 i Innlegg
-
8 poeng
-
5 poeng
-
4 poeng
-
4 poeng
-
Kaffekjele fra Biltema! Den gamle Trangiakjelen er herved erklært avdød. Jeg er smått imponert over Biltemakjelen. 129.- kroner for en lett, solid og velkonstruert kjele i anodisert aluminium. Svær åpning er en fordel. Stålhåndtak som ikke faller ned fra stående stilling. Knappen for å løfte av lokket kan også stå oppreist slik at den ikke blir så grotesk varm når man skal ta av lokket. Nå gjenstår det bare å sjekke om kaffen blir god!3 poeng
-
Vanligvis er jeg sovende celle og flue på veggen her omkring, men jeg må nesten bare spørre... Er det her tull?3 poeng
-
2 poeng
-
Man må øve minst et halvt år med telys før man får innvilget søknad på #instalys2 poeng
-
Jeg var på en liten tur i helga - til fots, faktisk. Den er nå kommet i bloggen. Det ble så pass tungt etter hvert, at jeg måtte måle vekta på sekken da jeg kom hjem. 8,5 kilo. Det var slett ikke nødvendig på en par timers tur... Nuvel, jeg kom meg ut, og selv om jeg snudde lenge før toppen så ble det jo bra effektivt med litt unødig vekt. (Som om jeg stopper og knøvler speilreflekskameraet opp av sekken i ti-femten minusgrader. Fjottkjerring.) Nuvel, turen kan ses HER i bloggen. (Om noen stusser på rotet i bildet, så er det bare jeg som har prøvd meg på en såkalt innramming...)2 poeng
-
Samt at man kan fort få "flytende" gass i brennern og få en skikkelig fakkel2 poeng
-
Fridtjof Nansen viste ikke at ethanol og propanol (sprit), ikke bruges til at smelte sne med, så han gjorde det bare, da han i 1888 krydse Indlandsisen.2 poeng
-
Har man glassfiberpulk (eller karbon), så er det som regel meiene som får riper, og de er utskiftbare. Mine er forferdelig ripete nå, og da kan jeg dra over med en kniv e.l.2 poeng
-
Kan det vere aktuelt å gå Aurlandsdalen frå Finse? Transport tilbake til Flåm, og ta Flåmsbanen opp til Bergensbana att? Alternativt sykle Rallarvegen?2 poeng
-
Har ikke finlest forskningsrapporten fra NINA, trenger ikke bruke mer en 2minutter på å se videoen til "Makken the tourist" der han sykler Geiranger for å se at det kan være ganske mye slitasje fra en sykkel. Det skal gåes ganske mange opp/ned turer til fots for å slite tilsvarende. Nå er riktignok dette fra den ekstreme enden av skalaen, men en sykkel er en sykkel (elsykkel), og syklister finnes i alle kategorier fra bestemor med kurv til de mest ekstreme. Åpnes det for noe med "helsebringende argumenter", vil reglene uansett gode intensjoner gjelde for alle, men det er ikke de som trenger en helsebringende dytt det er flest av.2 poeng
-
2 poeng
-
Ingen premie for å tippe hvor jeg tok en kaffekopp i dag: Jepp, Viggohytten var første stopp (med kaffe og vaffel med blåbærsyltetøy ) på dagens knappe 7 km rolige søndagstur: Stort sett fine oppgåtte stier, så det var lett å gå. Gikk fra Viggohytten over Gravdalsfjellet til Olsokfjellet - der var det faktisk et stykke jeg måtte vasse i dyp løssnø, så jeg fikk god puls og ble svett og varm før jeg nådde toppen. Det skyet over på tur opp dit, og jeg håpet at det ikke betydde at mandagsværet (overskyet og regn) hadde bestemt seg for å ankomme tidligere enn meldt. Da jeg hadde passert Damsgårdsfjellet og var kommet meg over på Holefjellet var kunne jeg med godt humør konstatere at det atter var strålende solskinn, og jeg bestemte meg for en aldri så liten lunsj . Fikk smeltet snø i foldekjelen, først til kaffe og restvannet ble brukt til å dampe varme tre pølser som slett ikke smakte så verst. Fin tur Har latt dørstokken "vinne" litt for ofte i det siste, må skjerpe meg og komme meg ut ...2 poeng
-
Her er det vrient for meg å gi noen upartiske råd gitt da jeg har valgt "plattform" for mange år siden og har valgt å holde meg til den. Men jeg oppfatter det slik: Nikon og Canon har vært ledende (på salg i hvertfall, men også på bildekvalitet) såpass lenge at disse vil gi best utvalg i objektiver. Både nye og brukt. Canon gir best utvalg av objektiver, mens Nikon gjerne ligger billigere på objektiver som er tilsvarende Canon sine slik at det gjerne gir "mer opptikk pr krone". Sony har virkelig kommet på banen de siste årene med kvalitet på bildebrikke, dynamikk og høy iso-behandling, men er yngre slik at bruktmarkedet og utvalg er mindre. Jeg opplever det slik at dette hadde vært hovedvalgene mine i dag. Så kommer de personlige preferansene inn i tillegg. Når jeg har holdt fotokurs så sier jeg til "nybegynnerne" at hvilken av de 3-4-5 toppaktørene de velger ikke er så vesentlig. Det er små forskjeller og alt i alt så kommer kameraer på samme prisnivå ganske likt ut på ferdig bilde. Så kommer små forskjeller inn. En er bittelitt bedre på filming, en er bittelitt bedre på høy iso, en har bittelitt lengre batterikapasitet, en har bittelitt dyrere ekstrautstyr/batterier/osv osv. Med bakgrunn i dette kan de nesten velge det kameraet de synes sitter best i hånden. De første 5 årene vil DU ødelegge vesentlig flere bilder og bildemuligheter enn kameraet. Så uavhengig av hvilket kamera du velger så er det innsatsen du gjør på han som skal holde i kameraet som det bør legges mye vekt på...2 poeng
-
Prøver å være litt nyttig i år, så når en leser spurte hva jeg gjør for å holde sko tørre og varme mens jeg er i teltet på vinterturer måtte jeg skrive ned noen triks. Mine ikke så veldig avanserte tips ligger på bloggen.2 poeng
-
Var på telttur/isfiske i kalde og nydelige vinterforhold utenfor Tromsø i helga. Helgas valg av brenner var min samboers Primus Omnifuel, som hun fikk i julegave for to år siden. I går kveld, etter bytte av bensinflaske, oppstod et akutt problem som vi ikke fant ut av. De første 10-15 pumpene gikk som normalt, men plutselig var det null motstand i pumpa. Med ett lå selve pumpearmen helt løs og "slarka". Ved å vende pumpa opp eller ned, gled pumpearmen helt "viljeløst" frem og tilbake uten motstand. Forsøkte å demontere alt som kunne demonteres på pumpa, men fant ingenting annet som kunne tyde på noe gærnt, enn små avleiringer av noe som kunne minne om grafitt inni røret. Erfaringer, tips mottas med takk!1 poeng
-
Du spurte om rødsprit om vinteren, ikke sant? Sørg for at du har en flaske på et par dl i lomma. Kroppsvarmen gjør at det er lettere å tenne rødspriten.1 poeng
-
Skal du bruke mye zloty på fotoutstyr, er det lurt og legge pengene i "glass" og ikke hus. Og som Ørud nevner er den beste investeringen: fotokunnskap Lykke til, karbonfilt!1 poeng
-
Sant det, jeg har prøvd både med Primusgassen (primus winter) og den Coleman gassen (begge skal holde ned til -27) og brenneren bruker nesten en halvtime på å smelte snø og koke det opp. Det blir aldri fart på flammen1 poeng
-
1 poeng
-
1 poeng
-
Det hjelper ikke å snu boksen opp ned om det ikke er forvarmingsrør på brenneren. Da vil du ikke få noe effekt forskjell. Den øverste har forvarmingsrør, den andre har det ikke...1 poeng
-
Har du gassbrenner må du være ekstra nøye på gassen når det blir kaldt. "Billiggass" er vanligvis tilnærmet ren butan. Gass med lavest mulig andel av butan, og med høy andel isobutan og propan er mye bedre når det blir kaldt. Med såkalt vintergass er det i tillegg lagt inn "veker" inni boksen for å få en større overflate som gir bedre overgang fra væske til gass. Og veke-trikset funker også på rødsprit. Trangia lager en liten forvarme-dings med vekemateriale i bunn (http://trangia.se/tillbehor/brannare-och-brannartillbehor/) som fuktes med sprit og tennes for å varme opp spritbrenneren (med sprit i) som står oppå forvarmeren før den tennes på vanlig vis. Mange har også lagt en veke av karbonfilt inn i åpningen på Trangiabrenneren - det skal også gjøre den enklere å tenne i kulden. Og har du først skaffet deg karbonfilt, kan du lage jo deg en "Fancee Feest" spritbrenner vha en kattematboks og en tomatpureboks :1 poeng
-
1 poeng
-
Tror @Sovjetunionen testa vintergassen for litt siden og følte at den mista mye effekt allerede ved -12 i bruk på Easyfuel. Men garantert bedre enn rødsprit1 poeng
-
Etter en helg på ski og morro med sønnen min Adrian, så satt vi å kikket på bilder fra tidligere turer over en kopp kakao vel hjemme i heimen. Da begynte vi å snakke om sommerens turer og hvor vi skal dra hen i år, og han hadde veldig lyst til å kjøre tog istedenfor bil. Det er ikke meg imot det, men er ikke helt kjent med hvor det er best å dra hen med dette toget. Tenkte på Bergensbanen med en gang og gå av på Finse eller kanskje Haugastøl, og ta pakning på derifra. Har aldri vært på tur i grenseland mellom Hardangervidda og Skarvheimen, så kunne vært greit med noen turtips. Da enten en rundtur eller fra A til B med togmuligheter i enden av ruta. Adrian blir 9 år til sommeren og går gjerne 5-7 km med full sekk før det blir snakk om å gjøre leir, kommer an på terrenget og hvor artig ruta er. Maks lengde for dagsetappe er mila. Så hvilket tog og hvor gå av toget, hvor er det fint på tur med barn ut fra togstasjon og inn i fjellet? Kan være Bergensbanen eller Dovrebanen eller gjerne et hemmelig magisk tog som i Harry Potter hvis man vet om et?1 poeng
-
1 poeng
-
Tusen takk for gode tips! Samboern googlet pumpelær, og jeg kunne bekrefte at det var en bestanddel som vi ikke hadde sett snurten av. Det var altså ikke noe pumpelær å spore inne i pumpa på Primusen min. Så da bestiller vi rep.sett med både ny filt og pumpelær, og satser på at primusen går en "ny vår" i møte.1 poeng
-
1 poeng
-
I mitt nærområde så sykles det en del i naturen og dette, i likhet med hesteridning, sliter veldig på stier og tråkk. Fotgjengerne vil ha syklene bort fra stiene og da henvises de til egne stier, akkurat som hestene, og etter en tid så ser disse stiene ut som et gjørmehull. Et sted laget syklistene en egen løype utenom de vanlige stiene, og da dette ble oppdaget så ble det rabalder. Dette var ikke lov. Hva løsningen på dette har blitt vet jeg ikke, men i nære turområder er det et stort konfliktpotensiale mellom syklister og fotturister. Et frislipp av elsykler vil nok øke denne belastningen betraktelig. Litt annerledes blir det nok på fjellet. Der er det større områder og belastningen vil nok bli fordelt over et større område, men det er ikke tvil om at det i dag, selv uten et stort innslag av sykler så utsettes noen områder for ganske stor slitasje. Med introduksjon av elsykler så tror jeg ikke at vi trenger å forvente å se så mange elsykler av den typen med lett bakoverlent sittestilling og korg på styret, men en del av den terrenggående typen vil det nok bli. Belastningen blir nok størst i nærområdene hvor det er gode lademuligheter. Men med dagens batteriteknologi så skal du ikke se bort fra at det vil være mulig å ta noen dager på f.eks. Hardangervidda med elsykkel. Nå har jeg ikke studert det nye regelverket, men hvis de åpner for elsykkel så kan vi vel regne med at det kommer andre elektriske kjøretøy også. Dette vil nok kunne være bra for de med bevegelseshemninger som da lettere vil kunne komme seg ut i naturen, men dette åpner også for en omgåelse av f.eks. snøscooter forbudet. Noen eksempler: Elektriske terrenggående firehjulinger: Kjøretøyer for bevegelseshemmede: Men også noe for de som bare liker å leke i snøen: Og transportkjøretøy: Mulighetene er mange hvis bare lovverket blir romslig nok. Vi har jo sett hva som har skjedd med vannscooterne.1 poeng
-
Hvis det er anorakk du skal ha så virker Fjellreven Iceland som et av de bedre alternativene. Den lange glidelåsen fra halsen og ned gir gode luftemuligheter og lommen på magen vil sannsynligvis havne under hoftebeltet på sekken. Den minner litt om min gamle Bergans anorakk og denne ble jeg så glad i at jeg ikke har klart å kaste den selv om den er utslitt for lenge siden.1 poeng
-
Ferdig med Real? Neida så ille er det ikke. Jeg har alltid syntes Real har smak greit og bruker det en god del, selv om posene er blitt mindre enn de var. Blander inn tørket kjøttdeig, smør og kanskje potetmospulver så blir det en bra turmiddag synes jeg. Så jeg ble litt overrasket da sønnen min ikke ville ha Real på tur. At han spiser lite av realposene har vært et problem på en lang fjelltur. Valgt blant de mange ting som matcher farens kokkekunnskaper, så ville han ha toroposer som alternativ til Real. Selv brukte jeg endel toroposer på tur før, men har sluttet med det fordi det gir høyere brennselforbruk/vekt (pga småkokingen) og mer oppvask. Så jeg laget noe jeg har tenkt på lenge, en “matkoker” for supper og grøt. Den har fungert fint til toroposer, og ikke minst når det gjelder morgengrøten om vinteren er den veldig grei synes jeg. Matkokeren er bare et oppskåret liggeunderlag som er limt sammen. Den rommer 1 liter og veier 27 gram. En oppbevaringspose for mat fra Rema på 2 liter passer fint oppi. Under transport passer en halvliters brenselflaske inni, sammen med lokket. Bildet over viser størrelsen på en pose Real turmat, sammenlignet med (fra venstre): 1/2 pose (90g) Toro pasta bolognese, 1/2 pose (140g) Toro meksikansk gryte familipakning, 1 pose Toro kjøttsuppe inkl. 1 pose nudler. Alt ferdig til bruk ved tilsetning av vann i posen + feks. tørket kjøttdeig mm. Da jeg gikk på Hardangervidda i sommer bidro nok det lavere pakkvolumet til at jeg greide å pakke meg ned i en mindre og lettere sekk enn vanlig. En litt lengre skje er en fordel, den på bildet til høyre har ganske skarpe hjørner som passer godt nede i matkokeren. Jeg blander inn 60g tørket kjøttdeig eller karbonadedeig i toroposene. I den mexikanske gryten er det også godt å bruke biter av sterk spekepølse. “Koke”tider? Det tar lengre tid enn med Real. Koketidene varierer mellom posene. Meksikansk gryte tar lengst tid på å trekke, rundt 30 minutter. Pasta bolognese 20 minutter og kjøttsuppe med nudler kortere, kanskje under 15 minutter. Etter 10 minutter har den tørkede kjøttdeigen fått en konsistens omtrent som stekt kjøttdeig, etter 20 minutter er den myk. Felles for alle toroposene er at ris, pasta, grønnsaker osv. fremdeles har en viss tyggemotstand etter overnevnte tidsforløp. Dette synes jeg gjør posene bedre enn ellers, feks har grønnsakene i kjøttsuppen mer smak enn jeg ellers har merket. Når det gjelder havregrynsgrøten så er havregrynene av lettkokt type og blir til normal grøt, tar antagelig mindre enn 10 minutter. Tørkingen av kjøttdeig-/karbonadedeig gir redusert vekt og lang holdbarhet. Vekteksempel: 400g rå karbonadedeig ->260g stekt->120g tørket. Etter endt måltid er det bare å kaste posen. For meg som ikke bedriver mer avansert kokekunst på tur så er variasjon i posematen kjærkomment, og det gjør heller ingenting at toroposene koster mindre enn Real turmat.1 poeng
-
Ja hvorfor dele godene? Hvorfor tilrettelegge for at fler barn/ungdom/eldre eller andre kan få kommet seg ut og oppleve naturen? Unnskyld men syntes sånne uttaleser er utrolig egoistiske og mangler helt forståelse for at man ikke lever i et vakuum.1 poeng
-
Meget flott hjemmeside/blogg Blir spennende å følge dere videre.1 poeng
-
De som uttaler seg slik gjør det nok bare fordi Mora 2000 er den eneste kniven de har råd til. Misunnelse gjør mye rart med folk. Nåvel, det var svar på tiltale. Når det er sagt, Mora 2000 er en fin kniv, som jeg vel har sagt noen ganger her inne. Det tynne bladet gjør den til et utmerket kniv å kutte og skjære med. For den som vil ha noe sterkere kan Mora Garberg være et alternativ, full tang, rustfritt stål (kommer snart også i karbon stål) skjønt et tykkere blad gjør den ikke like hendig til kjøkkenstellet som Mora 2000 - og den koster jo borti tusenlappen. Litt rimeligere, men forsatt dyrere enn Mora 2000, er Mora Kansbol - som etter det jeg kan se har samme bladet som Mora 2000. For den som heller vil holde seg til hundrelappen, men likevel ha en kniv som tåler det meste, er Hultafors sin Grovkniv (GK) et alternativ. Har man en slik + en Mora 2000 kommer man langt både i prosessering av bålved og mat.1 poeng
-
Mora outdoor 2000! God nok til det meste, billig nok til å rote bort eller misbruke! Jeg kløver ved med den, skjærer laus tang i saltvann, smører nugatti på skiva, kutter det som trengs å kuttes, sløyfer fisk, slenger den i tursekken, i bilen, i sjøen, i fjæra, ute å være redd for hverken slire eller kniv:) dyrere kniver er bare jåleri på hytteveggen, og brukes kun med nyvasket hender med nyklipte negler i godvær med akkurat passelig luftfuktighet, burde dog ikke være for mye sol da håndtaket i tre kan bli tørt, og man må kjøpe olje fra ett sjeldent sibirsk tre for å smøre den opp.... Mora outdoor 2000 i mitt hjerte:)1 poeng
-
Kva som er god og dårleg moral kan vel variere med kven ein spør. At folk forklarar grunnlaget for at dei har gjort slik og sånn valg er ikkje det samme som å komme med unnskyldningar, slik eg ser det. Det er forøvrig ikkje forklaringsplikt for personlege val her inne. Tenkjer dette er greide føresetnader å ta med seg inn i ein kvar diskusjon/tråd.1 poeng
-
1 poeng
-
Jeg er dypt uenig i det du skriver med at EL-sykkel oppfordrer til latskap, og at det ikke burde selges til funksjonsfriske. Har du forsøkt å sykle på EL-sykkel over tid? Dersom sykkelen er ment som trenings og mosjonsmiddel så kan jeg være tilbøyelig å være enig at det ikke har veldig mye for seg å få EL-assistanse, men sykkel er for mange et transportmiddel. Jeg er selv eier av flere sykler, blant annet en EL-sykkel. Dersom alternativet til å sykle til jobb er å kjøre så bruker man vesentlig mindre tid på å kjøre enn å sykle de aller fleste steder. Dersom man har en jobb hvor man ofte begynner på jobb kl 6, så frister det lite å stå opp en halvtime tidligere for å sykle til jobb. Spesielt hvis det innebærer at en må legge inn tid for å dusje, og gjerne spise litt (til) når en kommer frem. Motivasjonen min for å kjøpe EL-sykkel var at terskelen for å gidde å sykle til jobb ville synke dersom jeg visste at jeg kunne holde en høyere snittfart uten å bli veldig svett slik at jeg måtte dusje når jeg kom frem. Terskelen sank vesentlig. Det var jo en dyr sykkel, og da må den pokker meg brukes og! Dusje trenger jeg egentlig ikke heller dersom jeg dusjer i rimelig tid før jeg sykler. Men jeg klarer ikke å holde meg til de tilmålte 25km/t, og hele ruten til jobb er i oppoverbakke. Så jeg tipper jeg får en trimeffekt også, uten at jeg bryr meg noe særlig om den. Det jeg dog har oppdaget, som er gyldig enten sykkelen er EL-assistert eller ikke, er at helseeffekten sannsynligvis nulles ut av alt svevestøvet man puster inn (på min rute). De dagene det ikke regner er spyttet mitt gråsvart når jeg kommer frem. Ruten er langs en meget trafikkert vei (4 felt). Hvor det ikke eksisterer omkjøring utenfor (bil)veinettet. Løsningen er selvsagt å sykle med støvmaske. Det å være andpusten i støvmasken er dog meget ubehagelig. Men husk at det er ingen som tvinger deg til å kjøpe EL-sykkel, da. Det finnes langt bedre måter å trene på enn å plage fotgjengere og bilister. Du er jo tross alt på Fjellforum1 poeng
-
Synes å hugse (utan å påberope meg full oversikt over marknaden) at ein avogtil kan finne dei varme modellane frå Mountain Hardwear til omkring den prisen? Eg har også den med 2 overlappende glidelås, den er topp! Og forstå meg rett: Jan Mayen er ein superpose. Men ut frå det eg greier sjå vil han i ein 70 l sekk dominere.1 poeng
-
I påvente av tur har jeg blogget en kul greie jeg noen ganger finner på tur. Sånt synes jeg krydrer turene litt, og det var veldig spennende de første gangene jeg fant den, og lurte på hva i alle dager dette kunne være for noe. Navnet dødmannshånd slo godt an. HER i bloggen.1 poeng
-
I går hadde jeg en flott tur. Skulle bare en rask tur for å se om jeg fant sola. Ho dukka såvidt opp, det samme gjorde alkekongen. Rulla fikk jeg også. (Begredelige greier, men kom nå opp til slutt. Bare en småherpa skulder i forsøket...) Flere bilder og filmsnutt i bloggen HER.1 poeng
-
1 poeng
-
1 poeng
-
1 poeng
-
1 poeng
-
Da har jeg laget en ripe, samme materiale. Prøvde å veie den, men den veier like mye om den ligger i vann eller ikke. Det jeg gjorde var å veie den. Så fylte jeg et kar med vann, nullstilte vekta, la skjea oppi og den veide like mye. Skjønner ikke helt hvordan den kan veie forskjellig om den er i vannet heller ikke.... Er det noe jeg ikke har fått med meg?1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+02:00