Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternativ til lettpakking


opas

Anbefalte innlegg

Mange tenker sikkert; "Neeei.....ikke nok en lettpakker tråd"

Men det er ikke meningen å starte en hvordan-pakke-lett-tråd, eller en "Hvorfor gi fa.... i lettpakkingg"-tråd.

Med bakgrunn i å ha lest lettpakke trådene og de tilhørende trådene, så filosoferer jeg litt over alternativene for å nyte naturen i telt.

For min del som er særdeles opptatt av dyrevern, opptatt av hvordan tingene jeg bruker blir fremstilt, samt at jeg ønsker å få en grad av sikker komfort, så stiller faktisk ofte lettpakking noen store utfordringer. I alle fall for meg.

Likevel ser jeg fordelene med lettpakking siden jeg blir eldre. Rygg og knær er ikke like samarbeidsvillig. Kroppen er ikke like sterk som den var for 20 år siden.

For å ta litt om mitt utstyr, så er det ofte bo og sove, samt fotointeressen som gir vekt utslagene. Skal forsøke å belyse "problemene" mine :-)

1. Jeg liker plassen og de to store åpningene i mitt Fjellreven Akka Dome 2 telt, men det veier dessverre rett over 3 kg.

Jeg kjøpte et Hilleberg Unna for ett år siden, fordi jeg ville spare 1,5 kg på dette. Men jeg trivdes ikke med bare en åpning og mangel på fortelt. Dessuten ble det litt klaustrofobisk sammenlignet med Fjellreven Akka Dome. Likevel var Hilleberg teltet veldig flott og jeg likte rødfargen :-) Det endte med salg av Unna teltet på bakgrunn av sammenligningen med mitt Fjellreven Akka Dome.

2. Jeg liker å kunne sove uten mye klær på, i en sovepose som holder en 47 år gammel kropp varm gjennom hele natten på snaufjellet. Min gamle Ajungilaq Tyin var moden for utskifting i fjor, og den veide vel nærmere 2,7 kg :-)

Jeg tenkte i første omgang å kjøpe en dun pose under 1 kg og fant mange flotte poser. Men da jeg leste meg opp på dunsanking og oppdrett av fuglene ble jeg betenkt. Fjellreven sine poser kom best ut av dette sett med en dyreverners øyne, men likevel forekommer juks og posene til Fjellreven veide mellom 1,2- 1,6 kg for å sikre min ønskede temperatursone.

Jeg har en lett syntetpose fra Fjellreven men denne synes jeg er litt kald på snaufjellet i starten og slutten av sesongen. Måtte derfor ha en ny syntetpose, for dun var jo ikke aktuelt. Valget falt da på en Mountain Hardware Lamina 0 som er en veldig varm pose, nærmest en vinterpose. Men den veier greie 1,65 kg. Altså på (Fjellreven) dun nivå.

Underlaget mitt er et Expeed Synmat UL7, som her en vekt jeg er fornøyd med på 0,46 kg.

Da blir altså min "Bo og Sove" vekt på rett over 5 kg, altså langt fra en lettpakker vekt.

3. Så er det sekken da. Jeg har en Lowe Alpine Terre 75L+ som jeg liker på ryggen og har god plass også til min "Bo og Sove" kombinasjon. Men denne sekken veier voksne 3,1 kg

Da jeg leste lettpakkertrådene, kjøpte Unna teltet og planla en liten dunpose så kjøpte jeg en ny sekk. En Osprey Exos 46L som "kun" veier 1,1 kg og er "grei" for ryggen. Men når Unna teltet er solgt og det ble en litt volumiøs syntetpose i stedet for dunposen, så sliter jeg litt med plassen for teltturene. Som hytte til hytte sekk er den super.

4. Til slutt er det denne hersens fotointeressen da :-) 

Jeg har i mange å slitt med meg speilrefleks utstyr på flere kilo......siste fra den kanten var Canon 5D MkIII med L-objektiver og tilhørende voksent stativ :-) Men etter en "ufrivillig" aha opplevelse så fikk jeg forsøkt et system i MFT familien. Bildekvaliteten var tilnærmet lik Canon fullformaten, og jeg må vel innrømme at pixel mysing med hodet i tungeavstand fra skjermen må til for å se forskjellen. Jeg solgte hele Canon pakken og kjøpte nytt OMD EM-5 MkII og endel Pro-optikk til dette, samt et mye lettere stativ. Dette er kanskje min eneste store positive erfaringen av min "lettpakking"

Likevel blir det mellom 1,7 - 2,7 kg med fotoutstyr avhengig av hvilke objektiv og stativløsning som blir med.

Så da er jeg allerede i en vekt på ca 9.8 - 11 kg kun med "Bo og sove", sekk og kamerautstyr :-(

Da kommer som kjent klær, hygieneartikler, kjøkken og mat.

Klærne er også viktig da det her også er viktig for meg at det er miljøvennlig og helst ikke kommer fra animalsk opprinnelse. Har en del av dette og har ikke noen store formeinger at dette skal være mye tyngre enn mye annet. I alle fall ikke det jeg har sammenlignet med. Her tror jeg at vekten ligger godt an og har ikke med meg for mye her.

Hygieneartikler ser bra ut, her ligger jeg greit an når jeg sammenligner med andre pakkelister som er lagt ut. Også lettpakker lister, dog ikke UL-pakkelister :-)

Kjøkken......her kan jeg nok kanskje spare litt, men er usikker på hvor mye og om jeg vil. Jeg er veldig fornøyd med min Primus Omnifule brenner og gass. Kan nok spare noen gram på kjele og stekepanne. Vekt på kjøkken og hygiene ligger på mellom 3,5- 4,0kg. Noe som ikke er spesielt lett ihht lettpakker tråder.

Så......summen av min sekk uten proviant blir da lett 18-19 kg og med mat blir det relativt tungt.

Da kommer konklusjonen......hva gjør sånne som meg :-)

Jeg tenker at turene må bli kortere pr dag. Mer foto og mer kos i leiren kan fortjenesten bli. Kanskje må turene planlegges slik at store stigninger unngås når telt skal brukes som overnattingssted. 

Er det andre som har eller har hatt de samme tankene som meg? Og hva tenker dere om dette, hva gjør dere? Er det andre som synes det vanskelig å komme ned på "lettpakker" nivå med slike sære behov, selv om man egentlig ønsker?

Vil gjerne høre hva andre gjør :-)

Endret av opas
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje det hjeper å bytte ut stengene i teltet? Pluggene?
Sekken er også noe du kan få lettere.

Ellers så må du vel bare bli sterkere da? :P
Gå sammen med noen og fordele vekt?

Hvis jeg går alene velger jeg gjerne bort litt komfort for å få ned vekten. Bittelite klaustrofobisk enmannstelt med stort nok "fortelt" til å legge sekken under ytterduken. Teltet kan også åpnes ganske greit på langsiden, så det går å ligge i posen og koke kaffi. Stort sett sover jeg bare i teltet og har med en pressenning/tarp å være under hvis været ikke er så bra. Er det en tur jeg vet blir tung og bratt, velger jeg å kun ta med kamera med ett objektiv. Dropper stativet og andre objektiver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å pakke lett og beholde allt det gode fra ikke så lett pakking er ikke lett og til tider umulig. Komfortnivå må etterhvert ned når en skal pakke lettere. Så for meg så tenker jeg på hva jeg vil ha ut av turen. Er det tur med mye oppoverbakke og store avstander så må jeg da gå på kompromi av utstyr,enten fiskeutstyr,telt,packraft,eller feks fotoutstyr. I min verden er det ihvertfall ikke mulig å ha alle godene og samtidig ha lav vekt. Skal jeg ha alle godene så må dagsetappene bli kortere og da går jeg med en 120 liters recon Pack og vekta er på ca 35 kg inklusiv mat. Pakker jeg lett er jeg under halve vekta inklusiv mat. Så det blir til slutt et valg spør du meg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noen småting du kan gjøre for å spare litt. Men det må jo spare litt her og der skal det monne noe.
jeg er også slik at det fort blir 20 kilo sekk men da har jeg mye ferskmat og gjerne en liter rødbin og en skvett brunvatn etc.
Har dog ofte med en del fiskeutstyr.

Men du har jo noen ting du kan spare litt på.
F.,eks teltet. Det finnes en del del under 2 kilo som er 2 manns og ganske romslige. Da har du fort spart over en kilo.
Av soveposer finnes det mange lette men de er i dun og koster. Selv kjører jeg en MH Phantom 32 som har komf på -2. Den veier 700gr. Men koster så klart og jeg vet ikke hvordan dunet i den ble "høstet". Kjøpte den før det ble mye fokus på slikt.
Du har jo med deg en del fotoutstyr men det er vel en av prioriteringene på tur så vidt jeg forstår.
I klær er det en del å spare på lett skalltøy kontra tungt skalltøy, erstatte tjukk ullgenser med tynn dunjakke er mulig.
En lett gassbrenner kan gjøre susen men du sparer ikke voldsomt. Omni er jo veldig driftsikker, også et poeng på tur.
ca 3 kilo sekk synes jeg ikke er ille. En god og robust sekk veier en del. Havner du eom regel på 15-20 kilo ville ikke spart på sekken hverfall.
Men det koster jo å skifte ut mye utstyr, der du lettest sparer 1 kilo eller mer er vel å f.eks kjøpe et lettere telt.

Jeg har endret litt på turer etterhvert selv. Lager en plan for turen og pakker deretter. Skal jeg primært fiske blir det med en del fiskeutstyr, da tar jeg f.eks bare med et kompaktkamera. Er utsikt og opplevelser mer av turen så nøyer jeg meg med mindre fiskeutstyr og tar med SLR kamera. Ser at det blir veldig tungt hvis jeg skal ha med alt på alle turer.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Hilleberg Anjan 2 GT som har enormt fortelt, og det veier 2kg på min vekt. Den vanlige varianten uten GT-fortelt har et greit fortelt om du ikke skal lage mat i teltet. Det veier et par hundre gram mindre. Dette er jo et tomannstelt, men jeg bruker det alene på tur og opplever det som utrolig romslig. Min sekk er også litt tung siden jeg bærer med meg en jerven extreme fjellduk. Den veier 2kg, men jeg bruker den som sovepose, bivvy bag, vindsekk i pauser, osv. Om været er greit, eller du liker å sove uten telt er en slik fjellduk et godt valg, enten med eller uten fôr. Eventuelt kan du ha med sovepose som du også har inni. Dersom du går med gåstaver er det veldig lett å lage seg en gapahuk med tarp eller presenning. Dette duger ikke i sterk vind da.

Når det gjelder sovepose så valgte jeg å gå for en "quilt" i stedet for en tradisjonell pose. Min er ratet for -6, men jeg synes det ble litt i kaldeste laget med bare denne på denne temperaturen. Quilten min veier 500g og har dunfyll. Dessverre vet jeg ikke om de har "snill" dun, men jeg mener jeg leste det et sted som jeg selvfølgelig ikke finner igjen. Det kan jo være et alternativ om du leter etter lettere pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig vet du nok svaret selv ;-) Det må nok, som du er inne på spares litt her og der for å få ned vekten. 

Når det gjelder telt finnes det i dag gode, tomannstelt med to innganger under 2 kilo. Dersom du har litt budsjett til å bruke på utstyr tror jeg at jeg ville startet med telt og sekk. Det ser også ut til at du kan spare mye på kjøkken, uten å gå på bekostning av funksjon. En lettere gassbrenner og f.eks. en Primus Litech kaffekjele til vannkoking vil spare deg mye vekt. Så kan du helle ta med panna de turene det skal stekes kjøtt eller fisk. 

Ta en kikk på Helsport Reinsfjell SL eller f.eks. MSR Hubba Hubba. Gode selvstående, tomannstelt med to innganger. 

Har selv kjøpt en Osprey Exos 48L og prøvepakket den for helgetur vår / sommer. Vekten lander på rundt 10 kilo og jeg anser meg ikke som noen lettpakker.. Da har jeg all komfort jeg "trenger" og litt til, men det skal sies at det er investert i en del lettere utstyr de siste årene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgte mitt akka dome 2 etter ett år, og kjøpte tarptent scarp 2. Ikke angret et sekund. Tarptent har litt mindre fortelt, men er fortsatt store nok til matlaging osv. Men det har større innertelt, med bedre takhøyde. To høye personer kan uten problem sitte oppreist der inne uten at man sitter oppå hverandre. Veier mellom 1.6 til 2 kg mindre enn akka dome avhengig av oppsett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kun den ene soveposen? Sikkert bra som et allround alternativ. Selv varierer jeg typen sovepose etter hva slags temperaturer jeg forventer. Dermed kan jeg sjonglere med det andre utstyret. 

Et telt for enhver anledning blir fort dyrt, men er en mulighet.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er mye inne på poenget med lettpakking (som forunderlig nok ikke er å pakke lettest mulig), nemlig å kunne komme seg ut på tur tross en kranglete kropp og eventuelle hobbier.

Akka Dome 2 ryker ut. 3 kg!?

Jeg har ikke greie på særlig mange telt, men du har alt fått noen tips. Kanskje er et Duplex fra Zpacks en mulighet:

http://www.zpacks.com/shelter/duplex.shtml

Resten av bo og sovebiten er bra, det er teltet som er problemet.

 

Har selv fomlet med å få en syntetisk sovepose oppi et hovedrom på 36 liter og føler med deg.

Tung, men inntil du snubler over noe bedre, hva med å bruke Lowe sekken? Skal ikke kimse av en sekk som passer godt. Hvis den var tung og flådde skuldrene dine, så ville det vært lettere å si “ny sekk”.

Kamera kan du antagelig lære oss om og det høres ut som om du har spart både vekt og volum her allerede. Men dette er interessen din og der er det fritt frem – du pakker lett for å a) kunne gå på tur og B) ta bilder, så det er helt greit at det uaktuelt for deg å skifte til smarttelefon :)

Men det er noe her jeg ikke får til å stemme. Om jeg forstår deg riktig er regnskapet som så:

ca 10 kg er bo og sove, sekk og kamera
ca 8 kg er klær, hygieneartikler og kjøkken
så kommer mat i tillegg

Hvis det stemmer, så trengs en nærmere definisjon av «klær, hygieneartikler og kjøkken». Et skritt på veien ville være en pakkliste. Primus Omnifuel er ikke så tung, så er stekepanna en fullstørrelse wokpanne i jern? Er det to-tre store, fluffy bomullshåndkleder med i sekken? Her ligger noen fete muffinser...

Bortsett fra dun, så er det ikke de store vektforskjellene mellom «animalske» og syntetiske stoffer. Minner om at mesteparten av de synteiske stoffene fremstilles helt eller delvis av olje...søl :)

Tankene du gjør deg er fullstendig relevante for lettpakking, men jeg får en følelse av du må ta det litt mer alvorlig. For utgangspunket selv med Lowe sekken og Akka Dome er ikke så galt. Hvilke nisser sniker seg med i sekken? De får du og vi oversikt over med en fullstendig pakkliste.

For min del er det to ting som har hjulpet. Først en mindre sekk (som ikke er som nyttig for din del), så en grundig pakkliste.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror veldig mange fotoamatører overdriver hvor mye utstyr de trenger. Faren min var i sin tid en av Norges beste pressefotografer og jeg har vært på jobb i konfliktsoner med noen av verdens beste krigsfotografer. Ingen av dem brukte så mye eller tungt utstyr som en del fotointeresserte folk her på forumet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Larsdx skrev:

Jeg tror veldig mange fotoamatører overdriver hvor mye utstyr de trenger. Faren min var i sin tid en av Norges beste pressefotografer og jeg har vært på jobb i konfliktsoner med noen av verdens beste krigsfotografer. Ingen av dem brukte så mye eller tungt utstyr som en del fotointeresserte folk her på forumet. 

Det er vel dessverre med fotoutstyr som med turting ellers .. bra og lett koster penger, masse penger, så da er det greit med en sponsor eller arbeidsgiver som betaler. Men hvor bra utstyr de fleste av oss amatører trenger er jo en annen diskusjon :P Havesyken er utbredt blant (amatør)fotografer også.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere gode tips her og som @Grimner nevner bør du se litt på hva alle kiloene faktisk er, mye smårask som kastes opp i sekken veier til slutt endel kilo så veldig greit å lage en pakkeliste slik at du kan visualisere hva som det kan kuttes på. Når du får en god oversikt så er det å starte vurderinger av alle tingene, hva MÅ du ha og hva kan du droppe. Har du vurdert f.eks hva du har hatt i sekken som du ikke brukte på en tur? Ofte kan man ha med mye unødvendig skrot som man aldri bruker.

Til slutt havner det vel litt ned på om du er villig til å kutte ned på noe comfort, man får ikke en 10-15kg sekk sånn helt uten videre og noe må ofres på alteret. Skal man på en helgetur hvor man skal gå lite og i hovedsak basere seg på en hovedleir så kan man jo bare ta den største sekken og hive alt mulig oppi. Skal man derimot gå 10-15km etapper hver dag så må man prioritere langt hardere for og få en fin tur. Rundt 15kg vil jeg si bør være et mål, da føles føtter, ben, nakke, rygg langt bedre etter endel mil :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Larsdx skrev:

Jeg tror veldig mange fotoamatører overdriver hvor mye utstyr de trenger. Faren min var i sin tid en av Norges beste pressefotografer og jeg har vært på jobb i konfliktsoner med noen av verdens beste krigsfotografer. Ingen av dem brukte så mye eller tungt utstyr som en del fotointeresserte folk her på forumet. 

Mye mulig sant, men det er tusenvis av mennesker som klarer å trikse med snowboard i helt vanlige sko og bindinger.. Jeg vil nok tro Terje Håkonsen har utviklet sin linje til sitt formål, og at det fungerer til hans bruk...
Man trenger ikke, men gir det en viss kvalitet for en selv i forhold til hobbyen man liker er det vell verdt det tenker jeg...

Jeg havnet litt i lettvekter tabba selv, men det var først etter jeg overhode ikke hørte på en kjeft inne på forumet her, kjøpte meg ett telt som veide 4,7 kg. Og hadde tenkt meg på en gigantisk tur.
Kort sagt; Turen ble kortere enn forventet, Jeg kjøpte meg Amok Draumr m/ tarp og stortrives med en av delene eller begge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tänk på att en ryggsäck och skall fungera som stöd till det du skall bära. En säck som ger bra stöd till packningen och ryggen kan ge en mycket lättare tur än en dålig säck som väger hälften.
Dom flesta ryggsäckar på 75 liter och mer är förhållandevis tunga. Du kan i och för sig köpa en säck från Kortel som är på ca 80-liter och väger under kilot, men den är avsedd för paragliders och inte för att bära tungt. Max 15-16 kg. Sedan har (eller i alla fall hade) Crux en säck på 75 liter avsedd för klättrare (dvs klarar att lasta tungt) som vägde under 2kg. Crux verkar vara lite av ett hobby-företag eller så har dom ekonomiska problem. Men produkterna verkar väldigt fina. Skulle jag köpa en större säck själv idag skulle jag försöka få tag i en sådan (har själv en urgammal Hagföfs Climber 80. Väger ca 2 kg).
 

Kök: Gas är bra och jag använder det ibland själv på sommaren. I norskt kilmat är det dock opålitligt och det har hänt mer än en gång att det inte fungerar eftersom det hastigt blivit mycket kallare än det var tänkt. Jag föredrar därför flytande bränslen som alkohol eller bensin. Bensin är favorit men kräver att man antingen förvärmer eller pumpar som en galning (Soto Muka, väldigt fin brännare!). Sprit är enklare men innehåller mindre energi/vikt = tyngre på långtur.

Vill man få ned vikten och ändå ha möjlighet till en kopp kaffe eller stekt fisk i 10 minusgrader så finns Fire Maple F5. 364 gram inkl bränsleflaska. Testad av mig ned till -12 i stark vind. Ger massor av effekt. Finns också i en multifuel-variant med lite större flaska under varumärket Edelrid. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk, dette var overveldende :-)

Mange gode innlegg og jeg ser poenget med at jeg kanskje skulle lagt ut min pakkeliste. Men jeg har den som excel fil på min mac-maskin.

Er det noen som vet hvordan jeg kan få lagt den inn i tråden slik at det var lettere å se hvor skoen trykker :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, opas skrev:

Takk, takk, dette var overveldende :-)

Mange gode innlegg og jeg ser poenget med at jeg kanskje skulle lagt ut min pakkeliste. Men jeg har den som excel fil på min mac-maskin.

Er det noen som vet hvordan jeg kan få lagt den inn i tråden slik at det var lettere å se hvor skoen trykker :-)

 

Du kan evnt. vurdere å legge det inn på lighterpack.com . Veldig fin tjeneste som gjør det lett å teste seg frem og lage lister for ulike turer. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, opas said:

Takk, takk, dette var overveldende :-)

Mange gode innlegg og jeg ser poenget med at jeg kanskje skulle lagt ut min pakkeliste. Men jeg har den som excel fil på min mac-maskin.

Er det noen som vet hvordan jeg kan få lagt den inn i tråden slik at det var lettere å se hvor skoen trykker :-)

 

Korteste vei til mål er å importere den i google sheets og dele link til den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter nok med mye av det samme som deg. bortsett fra foto entusiasmen da. 

KJEMPE TOMMEL OPP for å poengtere dyrevern. Jeg er også ganske opptatt av dyrevern. men mener at det er flere produsenter av dun artikler som kun bruker dun som er av dyr innen matproduksjon. Og produksjon av dyr for mat er jo nødvendig. (ikke alle kan leve av jakt)  Bergans var ute med en video og dokumentasjon på dyrevelferden til dyra de henter materialet sitt fra såvidt jeg husker. Men dette er noen år siden. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen dere. Utrolig respons.

Og takk til Per for forståelsen av dyre- og miljøhensynet. Fjellreven har også en slik video og mange sertifiseringer på dette.

Jeg ser at jeg kanskje må bli vant til litt klaustrofobisk boforhold for å slanke listen på en enkel måte. 

Hvis ikke må jeg rett og slett gå kortere dagsetapper. Nederst (se link) har jeg kjapt forsøkt å lage en liste basert på excel listen for Lux turen. 

Jeg har som sagt Osprey Exos sekken på 46 liter, men da må teltet slankes (kanskje noe annet også :-) )og kameraustyret henges på hoften. Kamerautstyret har jeg muligheter for å henge i hofta. Har eget hoftebelte med oppheng og småvesker til dette. Men vekten blir ikke mindre da :-) Osprey sekken veier 1176 g.

Har også vurdert å droppe regnbukse og regnjakke, og erstatte dette med en lett poncho??

 

https://lighterpack.com/r/eltq7h

Endret av opas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, opas skrev:

Takk igjen dere. Utrolig respons.

Jeg ser at jeg kanskje må bli vant til litt klaustrofobisk boforhold for å slanke listen på en enkel måte. 

Hvis ikke må jeg rett og slett gå kortere dagsetapper. Her har jeg kjapt forsøkt å lage en liste basert på excel listen for Lux turen. 

Jeg har som sagt Osprey Exos sekken på 46 liter, men da må teltet slankes (kanskje noe annet også :-) )og kameraustyret henges på hoften. Kamerautstyret har jeg muligheter for å henge i hofta. Har eget hoftebelte med oppheng og småvesker til dette. Men vekten blir ikke mindre da :-) Osprey sekken veier 1176 g.

https://lighterpack.com/r/eltq7h

Noen korte kommentarer. Pakklista er absolutt ikke dum, i mine øyne, men noen unødvendigheter er det nok. F.eks:

Håndkle og såpe - Trengs vel ikke?
Drikkeflaske - Alle monner drar, bruk en "Imsdal" flaske eller lignende.
Stativ kamera - Vet dette er litt ømt tema, men her kan du fort spare en kilo på et lettere stativ ;-)

Ellers trenger det ikke bli klaustrofobisk telt, selv om vekta er lav.. Sjekk ut f.eks. MSR Freelite 2, Hubba Hubba eller f.eks. Helsport Reinsfjell 2 SL.

Legg inn "påkledning" som "worn", så går det ikke inn totalen på sekken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, whistler skrev:

Noen korte kommentarer. Pakklista er absolutt ikke dum, i mine øyne, men noen unødvendigheter er det nok. F.eks:

Håndkle og såpe - Trengs vel ikke?
Drikkeflaske - Alle monner drar, bruk en "Imsdal" flaske eller lignende.
Stativ kamera - Vet dette er litt ømt tema, men her kan du fort spare en kilo på et lettere stativ ;-)

Ellers trenger det ikke bli klaustrofobisk telt, selv om vekta er lav.. Sjekk ut f.eks. MSR Freelite 2, Hubba Hubba eller f.eks. Helsport Reinsfjell 2 SL.

Legg inn "påkledning" som "worn", så går det ikke inn totalen på sekken.

Gode tips takk :-)

Håndkle og såpe er kanskje ikke livsnødvendig, men er ikke det nødvendig komfort? Eller dropper folk det på en ukestur?

Drikkeflasken kan kanskje krympes med 30 gram :-)

Stativet kan kanskje erstattes med en gorillapod som jeg har, det veier 193 gram. Men er veldig lavt da.....

Teltene var interessante. Men Helsport teltet veier vel 2.95 kg, nesten som Akka teltet mitt. Eller ser jeg på feil telt?

MSR Freelite 2 og Hubba Hubba var overraskende lette med sine ca 1.3 kg.

Hubba Hubba teltet var veldig likt som Freelite ser det ut som. Rimelig herfra, men kommer norsk moms i tillegg her kanskje?

http://www.backpacking-united.com/no/msr-hubba-nx-tent-green?gclid=Cj0KEQiA6vS2BRDH8dq06YDHz_IBEiQAzNdBmZtnpvquf8gcbQ4AXt5JRPOnkVGVLQsn2lY6v5BU9G4aArOj8P8HAQ

Men disse to MSR teltene virker som de kun har netting innertelt? Og hvordan er det på snaufjellet når det blåser eller når kondensen er som verst? Noen som kjenner til teltene i så måte? 

Endret av opas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet jo hvor mesteparten av vekta kommer fra, og jeg antar du har tenkt over disse... så jeg ser heller på småtingene. :)

Leirsko: crocs gir deg ca 100 reduksjon... Trenger du noe tettere enn crocs så ta på fjellstøvlene?
http://www.fjellforum.no/forums/topic/20655-superlette-leirsko/

Trenger du både hodelykt og teltlys? Jeg vet ikke, men jeg hadde tenkt over det for meg selv ...

Alt etter hvor turen går hadde jeg utelatt drikkeflasken til fordel for en tilgjengelig snyltekopp. Det fordrer selvsagt at det er drikkbart vann i terrenget der du skal gå.

Videre har du med en del ting som kanskje bare er nødvendig på langtuer? Tenker da f.eks på powerbanken og solkrem. 

Jeg hadde også vurdert - dersom foto er så viktig at det er verdt å dra med stativ - å se etter en stav som kan fungere også som stativ. Nei - ingen 100% løsning på noen måte, men kan kanskje være et kompromiss?
http://www.imaging-resource.com/news/2012/03/29/the-camera-bag-brazos-walking-stick-doubles-as-photography-monopod

PS - jeg setter også veldig pris på tankene rundt miljø og dyrevelferd.

Endret av smgj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, opas skrev:

Gode tips takk :-)

Håndkle og såpe er kanskje ikke livsnødvendig, men er ikke det nødvendig komfort? Eller dropper folk det på en ukestur?

Drikkeflasken kan kanskje krympes med 30 gram :-)

Stativet kan kanskje erstattes med en gorillapod som jeg har, det veier 193 gram. Men er veldig lavt da.....

Teltene var interessante. Men Helsport teltet veier vel 2.95 kg, nesten som Akka teltet mitt. Eller ser jeg på feil telt?

MSR Freelite 2 og Hubba Hubba var overraskende lette med sine ca 1.3 kg.

Hubba Hubba teltet var veldig likt som Freelite ser det ut som. Rimelig herfra, men kommer norsk moms i tillegg her kanskje?

http://www.backpacking-united.com/no/msr-hubba-nx-tent-green?gclid=Cj0KEQiA6vS2BRDH8dq06YDHz_IBEiQAzNdBmZtnpvquf8gcbQ4AXt5JRPOnkVGVLQsn2lY6v5BU9G4aArOj8P8HAQ

Men disse to MSR teltene virker som de kun har netting innertelt? Og hvordan er det på snaufjellet når det blåser eller når kondensen er som verst? Noen som kjenner til teltene i så måte? 

Jeg dropper ihvertfall det.. Ingen som lukter på meg i fjellheimen uansett ;-)

Da ser du på den vanlige Reinsfjell. Sjekk ut Superlight utgaven. Ligger under PRO på helsport.no. Veier 2 kilo. 

Jeg har ikke førstehåndsinfo på Hubba Hubba, men har tatt sjansen på å skaffe meg et Freelite 2. Det er mye mesh og det har fordeler og ulemper. Mindre kondens, men såklart litt mer luftig. Ser imidlertid ikke på det som noe stort problem til tresesongers bruk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.