Gå til innhold
  • Bli medlem

Flere sko alternativ til Xplore?


Kastensland

Anbefalte innlegg

Hei alle.


Noen som vet om det kommer flere alternativer f.eks Crispi, Fischer til xplore systemet?

Kjøpte et par Alfa free sko sist vinter. Veldig fornøyd med støtte og stivhet i skoene til nedover turen. Tipp topp.
Men som bortover-skisko. Litt mer skeptisk, iallefall for mine føtter.

K.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Jeg har gått for Alpina Alaska, prøvde å få fatt i Pioneer, men de var ikke mulig å få levert. Pioneer er en stivere og litt høyere modell enn Alaska. Begge støvlene skal være bygget fra grunnen av, og skal ha et litt mer tilbaketrukket "knekkpunkt" i forfoten.

Blir å vippe av BC bindingene på et par Ingstad. To av skruehullene sammenfaller, så da har jeg styring til de to siste. Har ikke sjekket om hullene til hælen kan gjenbrukes.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (8 timer siden):

Jeg har gått for Alpina Alaska, prøvde å få fatt i Pioneer, men de var ikke mulig å få levert. Pioneer er en stivere og litt høyere modell enn Alaska. Begge støvlene skal være bygget fra grunnen av, og skal ha et litt mer tilbaketrukket "knekkpunkt" i forfoten.

Blir å vippe av BC bindingene på et par Ingstad. To av skruehullene sammenfaller, så da har jeg styring til de to siste. Har ikke sjekket om hullene til hælen kan gjenbrukes.

 

I hvilken sammenheng bruker dere bindingssystemet? Dagsturer som man kjører mer aktivt på ski? Topptur aktige turer?

Personlig ser jeg på systemet som en design-flopp med å sette de fjær belastet pinnene utilgjengelig for reperasjon i skoen? å ikke på bindingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faun skrev (40 minutter siden):

I hvilken sammenheng bruker dere bindingssystemet? Dagsturer som man kjører mer aktivt på ski? Topptur aktige turer?

Personlig ser jeg på systemet som en design-flopp med å sette de fjær belastet pinnene utilgjengelig for reperasjon i skoen? å ikke på bindingen. 

Jeg skal prøve Xplore nå til vinteren, så erfaringene kommer senere.

Jeg har BC, 75mm og rando, så har mulighet til å veksle på alt etter som hva som passer der og da i forhold til vær og snøforhold.

Jeg bruker nesten ikke BC, det kommer av at jeg da er befengt med gnagsår. Har 2 par BC støvler, og jeg har sågar samme skomodell (Svartisen) i BC og 75mm. 75mm modellen funker gull, BC not so much. 

Så for min del blir det å prøve Xplore på de mer langbeinte turene som erstatning for BC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Vil dele litt av den erfaringen eg har så langt med xplore.
Starta med å bytta ut BC med xplore bindinger på et par Nansen ski. Gikk ganske greit med tilpassning og bruk av eksiterende hull.
Kjøpe et par Alfa free sko og første inntrykket av disse veldig bra. Dette er stive sko (om du strammer opp) som gir god støtte nedover.
I starten så knota eg ein del med inntråkket i xplore bindingen men dette går seg til.
Fekk så smått testa den harde fleksen til xplore, (dette kan ikkje sammelignes med den røde fleksen som ein får til BC.). Dette er hard plast.? Litt spent på holdbarheten her, kanskje ein grunn til at prisen er 99,- for et sett. Men uansett suverent å ha med i sekken til nedover turen., Fjellski-telemark svingene blir letter :) 
Skal du gå lengre bortover turer så hold på standard fleks! 
Hæl-løfteren,enkelt og greit! Har savna dette på bc systemet. Fikk laga ein hæl løfter i pom( plast-klosse) som eg tredde inn bak på bc bindingen. Funka bra det og.
Flatt fleks har eg ikkje testa men sikkert bra til sitt formål den og.
Eg kjem nok til og bruke litt meir tid på Alfa free skoene. Ja ,eg fekk solide gnagsår på begge hælane på bortover turane og tenkte aldri meir dette.
Har brukt Svartisen bc i mange sesonger uten problemer. Men om dette ikkje endre seg så kjem eg til bruke meir tid på og finne et par som kan passe meg bedre.
Kom over et par Rabb68 med xplore seint sist sesong og ser fram til og få teste disse!
Kanskje fleire her som skal teste dette denne vinteren? Kanskje rando skiene blir stående i hylla?

Lykke til med skisesongen folkens, detta blir bra!

K.A
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Kastensland skrev (På 4.11.2022 den 10.28):

Hei igjen.

Vil dele litt av den erfaringen eg har så langt med xplore.
Starta med å bytta ut BC med xplore bindinger på et par Nansen ski. Gikk ganske greit med tilpassning og bruk av eksiterende hull.
Kjøpe et par Alfa free sko og første inntrykket av disse veldig bra. Dette er stive sko (om du strammer opp) som gir god støtte nedover.
I starten så knota eg ein del med inntråkket i xplore bindingen men dette går seg til.
Fekk så smått testa den harde fleksen til xplore, (dette kan ikkje sammelignes med den røde fleksen som ein får til BC.). Dette er hard plast.? Litt spent på holdbarheten her, kanskje ein grunn til at prisen er 99,- for et sett. Men uansett suverent å ha med i sekken til nedover turen., Fjellski-telemark svingene blir letter :) 
Skal du gå lengre bortover turer så hold på standard fleks! 
Hæl-løfteren,enkelt og greit! Har savna dette på bc systemet. Fikk laga ein hæl løfter i pom( plast-klosse) som eg tredde inn bak på bc bindingen. Funka bra det og.
Flatt fleks har eg ikkje testa men sikkert bra til sitt formål den og.
Eg kjem nok til og bruke litt meir tid på Alfa free skoene. Ja ,eg fekk solide gnagsår på begge hælane på bortover turane og tenkte aldri meir dette.
Har brukt Svartisen bc i mange sesonger uten problemer. Men om dette ikkje endre seg så kjem eg til bruke meir tid på og finne et par som kan passe meg bedre.
Kom over et par Rabb68 med xplore seint sist sesong og ser fram til og få teste disse!
Kanskje fleire her som skal teste dette denne vinteren? Kanskje rando skiene blir stående i hylla?

Lykke til med skisesongen folkens, detta blir bra!

K.A
 

Har du brukt Free skoene noe særlig på lengre bortoverturer enda?

Jeg har et par Alfa Vista som er veldig gode bortover og på generell komfort, men innser at de kanskje er bittelitt for romslige. Manøvrering av skien er ofte vanskelig fordi det føles som om skoen ikke følger bevegelsen i foten (bare svømmer inne i skoen) og jeg må stramme lissene _skikkelig_ godt til for å få en noe bedre følelse. Dette har blitt mer merkbart etter at jeg har progressert mer fra å være fullstendig nybegynner på ski til å begynne å lære meg flere typer ski (slalom og langrenn).

Blir Alfa Free for stivt og kanskje kaldt for lange turer i fjellet? Er Alfa Skaget en god mellomting mellom Vista og Free?

Kanskje jeg bare må gå med enda tjukkere sokker... :)

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har brukt free skoene  på et par lettare toppturar så langt. 
Ingen tvil om at dette fortsatt er ein meir kjøre rettet sko ut fra mine personlige preferanser
Er ein ute etter kjøre-sko så er det denne ein bør ha.

Kjøpte meg et par Alfa Skaget på "svart-fredag" i høst. Dette er og bra sko. Stiv såle(som dei andre) men mykje meir gå vennlig for mine føtter.
Eg er enig i at ein må stramme lissene eksta godt og litt til, for kanskje for tilnerma samme stivhet free skoene.
Skaget skoene er ikkje så varme som eg hadde håpa men til allround bruk så funker dei bra.
Dei perfekte skoene er vel ennå ikkje laga?
Alfa Vista skoene er sikkert eit enda bedre valg på dei ekstra kalde dagene.

Xplore bindingen
Har den på et Nansen og et par Rabb.
Syns muligheteen for fleks-byte er heilt genialt. Der er verdt å kjøpe seg et sett med flat og stive fleksputer.
Det tør eg påstå gir turen ein bedre opplevelse uansett kva slags xplore-sko ein brukar.

Noke her som har testa dei nye colltex(mix) kort og lang fellene som Åsnes har lansert?
 

God ski-vinter videre til alle.
K.A

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Jeg mistenker nok at "Free" er litt for mye på kjøresiden for mitt bruk, men skal vurdere å prøve Skaget i en butikk for å se hvordan de sitter i forhold til Vista.

God idé med flexene. Jeg har kun gått med standard Xplore flex hittil på mine Nansen ski, men de koster jo så lite at jeg like greit kan kjøpe et sett for å prøve meg frem med det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Utemagasinet.no har testet alle tre modellene og kommenterer at Alfa Free er kaldere enn andre skisko, hvilket ikke er så overraskende. De skriver også at Skaget er hakket varmere enn Vista, hvilket er overraskende da Alfa beskriver spesielt Vista som varm og at den har mer isolasjon 4/5, selv om Alfa også beskriver Skaget som varm med isolasjon på 3/5. Et par romslige Vista med en ekstra sokk vil i hvert fall være en varm sko for de kalde dagene eller overnattinger ute.

Jeg har Skaget selv og er veldig fornøyde med de så langt, spesielt i forhold til prisen. De var stive og ikke så lette å stramme da de var nye, men er litt bedre nå, så kanskje du klarer å snøre Vista'ene dine tettere etter hvert. Jeg syns uansett snøringen på Skaget fungerer veldig bra med de to låsehempene på hver side, så man kan snøre over vristen, ankelleddet og skaftet forskjellig. Alfa Skaget har ganske kraftig polstring og føltes ikke veldig komfortable da jeg først satte føttene nedi, men når de snøres og jeg går med de så føles de veldig bra og temmelig stødige til å være såpass lave uten andre forsterkninger enn skinn. Hvis Vista'ene dine blir for store så kan en Skaget i mindre størrelse være en allsidig sko i tillegg eller i stedet for Vista, men de har ikke Gore Tex membran (om det har noe å si).

Alfa Free virker som er veldig spennende sko, men jeg hadde foretrukket om den hadde gummikant rundt det hele og ikke hadde et stivt parti over vristen som knekker ned på tærne. Jeg tror også jeg ville hatt den litt høyere, samt kanskje strammingen kunne gått bak leggen også. Når den koster såpass mye så vil jeg være sikker på at jeg blir fornøyd med de før jeg kjøper, så jeg avventer med både de og lette toppturski. Uavhengig og rask justering av forfot og ankel med BOA virker veldig praktisk dog. Kanskje Alfa kunne laget en lavere og enda lettere sko med BOA for raske turer på fjellski? Jeg er spent på utviklingen av Xplore framover, men syns det ser lovende ut.

Den harde fleksen jeg har er veldig hard og gir betydelig bedre kjøreegenskaper, men fleksene er såpass omstendelig å skifte at det kun blir gjort ved lengre nedkjøringer. Jeg syns heller ikke at den harde fungerer å gå med bortover eller oppover. Den flate fleksen virker på meg kun aktuell for topptur med feller, men jeg har også sett også at noen (en) går med det på vanlige skiturer. Kanskje det kommer en binding med raskt og enkelt bytte mellom fri rotasjon og blokkering av rotasjonen etter hvert? Det hadde jeg hatt lyst på til et par toppturski; gjerne med integrerte skistoppere, som et lettere alternativ til NTN/Meidjo eller randonne for slakere turer.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Alpina kommer med enda en sko til Xplore til neste sesong, Pioneer Tech XP:

spacer.png

Flere bilder og en omtale her:  https://www.telemarktalk.com/viewtopic.php?f=19&t=5668
Johnny er veldig entusiastisk, så ta det han skriver med et par spiseskjeer salt. Pioneer Tech XP virker dog som en lett og rask sko med ganske bra støtte, litt som en Alfa Free light.

Jeg er mer interessert om det kommer noe som er enda litt høyere, varmere og enda litt mer støtte enn Alfa Free, eller om Free i det minste blir endret så den ikke knekker rett ned på tærne.
Er det noen som har mer info om/hva Crispi kommer med til Xplore?

Endret av rokkitan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Litt sent, men det ser ut som Crispi uansett ikke kommer med Xplore-sko før 2023/24-sesongen:
spacer.png

spacer.png

(fra https://www.telemarktalk.com/viewtopic.php?f=1&t=5866) Første ser ut som Svartisen med borrelåsstramming i stedet for spenne øverst. Den nederste ser ut som en solid og fin tradisjonell fjellskisko.

Endret av rokkitan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Veldig positivt at Crispi kommer med et par modeller - spent på pris! Enig i det som er sagt om Free her allerede. Har også brukt denne på et par lette kortere turer der den fungerer fint til lek og morro. Kjente nok tendensen allerede da til litt gnag/irritasjon men med tung sekk og tredagers tur i fjellet så blei det gnagsår allerede etter 4-5 km selv med preventive forbredelser. Blei noen lange mil der etterpå... Har null problem med gnagsår med Crispi jaktstøvler så håper at de her Xplore modellene leverer i samme retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Crispi-modellene er nå i butikk, i hvert fall hos Axel Bruun i Trondheim: https://bruun.no/clerksearch/xplore og Platou i Bergen: https://www.platousport.com/produkt/crispi-futura-xp-brown-orange/

Ellers så har Piteraq i Oslo fått laget en serie av Alfa Polar BC og Outback BC med Xplore-såle: https://www.piteraq.no/search?q=xplore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.