Populært innlegg fumigatus Skrevet 22. april 2016 Populært innlegg Skrevet 22. april 2016 Fortsatt på leit.... En fordel med å jobbe turnus er fridager innimellom. Jeg benyttet sjansen i går med et døgn til skogs. Nå er det ikke behov for truger lenger. Fortsatt litt snø, men såpass lite at det er best å gå til fots. Vi (jeg og bikkja) kom over litt fugl, men vi har ikke funnet noen storfuglleik enda. I går kveld var det også påfallende lite liv. Det blåste kraftig, og jeg tror ganske enkelt fuglene tok seg en pause. Alternativt druknet spillet i vindsuset. Men det er fint i skauen uansett, jeg elsker slikt terreng: Og det er alltid spennende å sjekke viltkameraet. Da jeg satt det opp var det mye storfuglspor i terrenget. Dessverre gikk batteriet ut etter ca en uke. Jeg har som prinsipp å ikke skifte før det er tomt, det er tross alt 12 stk AA batterier som skal til. Så kanskje fuggelen har trasket forbi tiden kameraet har vært tomt strøm. Eller kanskje forklaringen allerede fantes på filmen? 11
Populært innlegg Gittiamo Skrevet 23. april 2016 Populært innlegg Skrevet 23. april 2016 Hva er vel bedre etter en slitsom pokerkveld, enn nesten to mil på tur? Fantastisk lunsj ved Holmetjern ble det også. I dag var det lite folk på tur også. Vi møtte bare to sjeler i skogen. Og været var helt april. Mye sol og litt snø. 10
a_aa Skrevet 23. april 2016 Skrevet 23. april 2016 @Gittiamo: Å bære på en kaffekvern i 20 km fortjener respekt
Gittiamo Skrevet 23. april 2016 Skrevet 23. april 2016 2 minutter siden, a_aa skrev: @Gittiamo: Å bære på en kaffekvern i 20 km fortjener respekt Jeg bar ikke den, men jeg er veldig glad for at den ble med hele veien. Var kaffen sin det Bar allikevel nok - ingen av oss er redde for litt vekt i sekken 1
Populært innlegg Heriks Skrevet 23. april 2016 Populært innlegg Skrevet 23. april 2016 Årets orrhaneleik med de unge håpefulle (friluftsklubben) i jeger- og fiskerforeningen er gjennomført. Kald natt, og tidlig opp. Men bra med liv på leiken, dessverre fikk vi besøk av en rev mens det fortsatt var for mørkt til å fotografere og etter det ville de ikke ned på bakken igjen. Så det ble bare bilder av fugler i lufta/trærne langt vekk .. men men sånn er det. 13
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 23. april 2016 Populært innlegg Skrevet 23. april 2016 Vinteren har gjort comeback på hytta! Forrige helg hadde jeg skikkelig vårfølelse og trodde skisesongen var på hell. Dagens skitur viste et solid påfyll av snø siste uke, så skisesongen erklæres herved forlenget. Stort sett grått på tur i dag, men sola dukket frem akkurat idet det var tid for pause. Flatt lys sørget for at vi ramla utfor et par skrenter. Heldigvis ikke store skrenter så det gikk bra 10
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 23. april 2016 Forfatter Populært innlegg Skrevet 23. april 2016 4 dager inne i Børgefjell med @graham , og @Henrik 19
Populært innlegg Markus Ingebretsen Skrevet 24. april 2016 Populært innlegg Skrevet 24. april 2016 Her på Røros begynner snøen å smelte. Lite snø i lavlandet, men på fjellet er det fortsatt fint. Reiser til vårt nye småbruk i Gausdal neste uke for å kjøre i Gausdal Vestfjell, hvor det fortsatt skal være perfekte forhold. Mange flotte bilder her inne, fint å se på. Bildene under er fra de to siste turene mine på fjellet her, ut av vår kennel på Narjordet. Begynner å bli bart, og svært spennende å kjøre ut fra kennelen på barmark og mye Stein. 16
Populært innlegg Rolf_E Skrevet 24. april 2016 Populært innlegg Skrevet 24. april 2016 Kommet hjem etter 2 flotte dager i Finnemarka med en kompis. Herlig vær, men noe snø i terrenget enda så litt krevende ferdsel i skyggeområder. 16
Populært innlegg qwer993 Skrevet 24. april 2016 Populært innlegg Skrevet 24. april 2016 Rundtur sørover fra Finse. Kaldt og tørt, ingen vår der ennå. 15
whistler Skrevet 24. april 2016 Skrevet 24. april 2016 12 minutter siden, qwer993 skrev: Rundtur sørover fra Finse. Kaldt og tørt, ingen vår der ennå. Lovende. Skal en firedagers fra Dyranut om 10 dager. Satser på fortsatt fint føre. 3
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 24. april 2016 Populært innlegg Skrevet 24. april 2016 Fantastisk dag i den midtnorske fjellheimen. Nysnø og sol - langt ut i april 14
Populært innlegg +Espen Ørud Skrevet 24. april 2016 Populært innlegg Skrevet 24. april 2016 (endret) Helt sinnsykt vær i Finnmark i helgen. For en gangs skyld spiller været skikkelig på lag når man endelig har en frihelg man kan bruke til tur igjen! Så da ble det en runde ca hit: http://kart.gulesider.no/m/yVEEX Slenger som kjappest med et par turbilder også. Endret 25. april 2016 av Kjell Iver 24
Populært innlegg REs Skrevet 25. april 2016 Populært innlegg Skrevet 25. april 2016 Min eldste sønn skal sykle Nordsjørittet den 11. juni og jeg har mine tvil om han har kondisjon og styrke nok til dette. Jeg har rådet ham til å ta noen lengre treningsturer for å forberede kroppen på det som skal komme, men det er visst kjekkere med PC og Playstation. Nordsjørittet er 91 km. Like før helgen foreslo han at vi, han og meg, skulle sykle gjennom løypa slik at han visste hva han gikk til. Jeg har syklet Nordsjørittet før, for to år siden, og etter å ha sjekket løpa på nettet, lastet vi syklene på bilen og kjørte til Egersund. Vi hadde planlagt å sykle til Varhaug i et passe turtempo, og så kunne vi dele resten av løypa i to og ta de to gjenstående delene neste søndag og søndagen etter den. Dette hørtes greit ut og vel fremme i Eigersund bega vi oss nordover på den gamle jernbaneveien. Veien er en kupert og svingete grusvei og siden været var bra så var det også mange folk ute og gikk. Konemor skulle stå på Varhaug å ta i mot oss, og vi beregnet å bruke ca. to timer. Det gikk ikke lenge før jeg måtte innrømme at jeg var glad for at jeg ikke skulle være med på Nordsjørittet i år, og i de siste bratte bakkene måtte jeg bare kaste inn håndkle og innrømme at jeg nok har vert i bedre form før. Mens min sønn syklet bakken opp, så måtte jeg pent finne meg i å gå og leie sykkelen opp. Været var veldig bra, men etter hvert så fikk vi litt mer vind enn vi hadde beregnet, og det passet meg utmerket. På Ogna camping hadde vi brukt 2.5 timer og jeg var totalt utslitt. Jeg foreslo da å avbryte turen der og ringe konemor som nå stod på Varhaug og ventet på oss. Vind fra nordvest er ikke det kjekkeste som finnes når man skal sykle nordover langs Jæren. Da vi ble plukket opp utenfor samvirkelaget på Brusand oppdaget jeg at min sønn nesten ikke hadde drukket av de medbrakte vannflaskene mens jeg hadde tømt nesten en og en halv 7 dl. Imsdalflaske. Hvorfor? "Nei det var ikke behov for mer å drikke." Det var da det gikk opp for meg at min sønn nok er i langt bedre form enn jeg hadde trodd, og hva meg selv angår, så ble det en liten vekker. Jeg var helt på felgen etter å ha syklet ca. en fjæredel av løypa. Her må det skjerpings til. Det har nok blitt litt for mye sofa og pils i det siste. Men vi hadde et sjeldent fint vær og syklet i et fint terreng så noe kan jeg i hvert fall si meg fornøyd med. 10
Kimmern Skrevet 25. april 2016 Skrevet 25. april 2016 (endret) Den 24. april 2016 at 14.28, Rolf_E skrev: Kommet hjem etter 2 flotte dager i Finnemarka med en kompis. Herlig vær, men noe snø i terrenget enda så litt krevende ferdsel i skyggeområder. Hva heter tarpen til høyre? Endret 25. april 2016 av Kimmern skrivefeil
Rolf_E Skrevet 25. april 2016 Skrevet 25. april 2016 Er 3 tarper på bildet. Den helt til venstre er en Dovrefjell 3x4m. Den i midten er en Warbonnet Superfly og den gule er en DD Superlight Tarp som de kaller den. 1
HegeJohnsen Skrevet 25. april 2016 Skrevet 25. april 2016 Fra en svært så vinterlig fjellheim til en mer vårlig kyststi. Men fortsatt kaldt da! Hvor bliver varmen av? 5
Populært innlegg a_aa Skrevet 26. april 2016 Populært innlegg Skrevet 26. april 2016 Den 10.4.2016 at 18.41, a_aa skrev: Three down, nine to go! Og dagens tall er "four" & "eight" Fortsatt bare fine turer "over vidden" så langt i år - litt kjølig nordøst og noen snøfnugg på vindjakken setter jo bare en spiss på tilværelsen 10
Populært innlegg Þróndeimr Skrevet 28. april 2016 Populært innlegg Skrevet 28. april 2016 Fikk noen utrolig fine toppturer på Skagsnebb og Bakarste Skagsnebb i Jotunheimen i helga. Der var det gode og stabile snøforhold med unntaket av bratte lesider og 20cm pudder fra toppen ned til veien. Får nedkjøringer man husker på av sånt føre! På tur opp fra Leirdalen mot Hurrbrean Matpause på Hurrbrean På tur opp mot Bakarste Skagsnebb (2093m) Smørstabbtinder Kort men bratt passasje for å komme seg opp til Bakarste Skagsnebb Videre over eggen mot Skagsnebb (2003m) Galdhøpiggen bakerst 18
a_aa Skrevet 29. april 2016 Skrevet 29. april 2016 En oppdatering fra "gåsungefronten" etter gårsdagens kveldstur i rødlig kveldssol (fine farger får overdøve bomfokusen ): 4
REs Skrevet 29. april 2016 Skrevet 29. april 2016 (endret) I dag ble det en tur til Bjørndalsfjellet. Fikk faktisk med meg naboen også. Testet ut en type turkaffe som jeg fikk av min kone for ganske lenge siden. Husker ikke helt når, men nå hadde den stått og fristet meg lenge nok. Den funka helt greit, men litt mye ameras for to kopper kaffe. Et par "strips" med nescafé gold gir bortimot samme resultat på halve tida og med mye mindre søppel. Endret 29. april 2016 av REs 6
HegeJohnsen Skrevet 30. april 2016 Skrevet 30. april 2016 Langhelg på hytta var planen, men i ettermiddag returnerte jeg til byen og treningssenteret. Regn, vind og råtten snø er ikke min greie. Håper fortsatt på noen vårskiturer, men tror vi må litt høyere opp og muligens til mindre myrlendt terreng. Bildet er tatt i løpet av den halve timen det var solgløtt på fredag. 5
+Bjarne H.S. Skrevet 1. mai 2016 Skrevet 1. mai 2016 Fin 1.maitur i dag, nesten musører på bjørka og fin middagsørret med hjem. Ingenting er bedre da! 6
REs Skrevet 1. mai 2016 Skrevet 1. mai 2016 (endret) I dag ble det sykkeltur igjen. Trening til sønnens Nordsjøritt. Vi startet på Tu, litt nord for Bryne. (Ca. midt mellom Bryne og Kåsen.) Planen var å følge siste etappe på løypa til Nordsjørittet inn til mål. Vi syklet inn Lalandsveien og tok av nordover på postveien mot den beryktede "Tubakken" eller "Tnghagbakken". De lærde strides litt om hva den skal hete, men den blir ikke lettere for det. Her har de fleste vert på sykkelen i to til tre timer og hadde sikkert helst sett at det var mer nedoverbakke, men nei. Her skal den siste sisuen suges ut av lunger og muskler og det er ikke rart at mange gir opp og leier sykkelen til toppen. Selv måtte jeg ha et lite "pitstopp" midt i bakken for å få igjen pusten, mens min sønn satt på setet og trillet opp så lett som en lek. (Men så hadde han mye nyere sykkel enn meg.) På toppen av bakken ligger Tinghaug. En gammel tingplass fra folkevandringstiden / tidlig middelalder. Like ved Tinghaug ligger Krosshaug. Her var det et høvdingesete fra omtrent samme tid og her ble også en av de rikeste "dronninggravene" i Norge fra denne tiden funnet. http://www.fornminner.no/AmS/01-04-klepp/krosshaug-klepp.htm Hvor lenge velstanden på Tinghaug og Krosshaug varte er ikke så godt å si, for historikerne vil ha det til at når vikingene gjorde sitt inntog i historien og begynte å seile sine langskip til utlandet for å hente rikdom så skal det ha gått nedover med velstanden i dette området. Det sies at de siste som bodde her livnærte seg delvis av jordbruk, men også av å plyndre vikingenes handelsskip som kom sørfra langs Jærkysten på vei til vikingenes boplasser i Ryfylke og nordover til Avaldsnes. En del av løypa går på private gårdsveier og er ikke åpen for ferdsel utenom rittet, så vi setter kursen mot Klepp stasjon og videre til turstien langs Frøylandsvatnet. Frøyland har nok vert et fruktbart område allerede i folkevandringstida siden området er oppkalt etter den norrøne fruktbarhetsguden Frøy. Fremdeles er dette området preget av både landbruk og industri. Her ligger blant annet den verdenskjente Kvernelands plogfabrikk (Kvernaland ASA) en av verdens ledende produsenter av landbruksmaskiner og -redskaper. En av deres store suksesser var vendeplogen som var en lett og funksjonell plog for steinrik jord som gjorde det mulig for bonden å pløye begge veier. http://dokumentarkiv.jaermuseet.no/libs/dokumenter/327.pdf Vendeplogen skal visst ha blitt produsert med så mange som 12 skjær. Fra Kvernaland trillet vi videre forbi Orstad og Foss Eikeland. Da jeg var liten pleide vi å sykle til Fossen på Foss Eikeland for å bade. Denne fossen har laget en renne i berget som den renner over og vi var ganske tøffe når vi våget å hoppe ut øverst i fossen og rutsje ned denne renna. Ofte til fortvilelse for laksefiskere som håpet at elva skulle være full av laks, ikke badende unger. Så gikk det rundt sørsiden av Stokkelandsvannet, hvor jeg som barn fisket mine første ørret, så videre forbi Tronsholen, inn Kyrkjevegen til Austrått og ned den bratte Høgevollsveien eller Krampadalen / Krampen som den blir kaldt på grunn av de krappe svingene hvor både syklister og bilister har fått seg en snartur ut i geografien. Så er det bare flate veien inn til mål ved Sandnes kulturhus. Konemor var på besøk hos noen slektninger på Lura, fremdeles med sykkelstativ på bilen, så da slapp vi heldig vis de siste 20 kilometrene hjem til Tasta. Vi har ikke hatt gjennomkjøring av den midtre delen siden den stort sett går i flatt terreng nordover lang kysten av Jæren. Dette er vanligvis en flott opplevelse når det er fint vær, noe det visst bare har vert tre eller fire ganger i løpet av de 17 gangene rittet har vert arrangert. 91 km med regn og motvind er mer vanlig så nå får vi bare krysse fingrene å håpe på like bra vær som i 2014, for da var det helt fantastisk. https://no.wikipedia.org/wiki/Nordsj%C3%B8rittet Endret 1. mai 2016 av REs 5
Anbefalte innlegg