Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har sovet ute første natt til å teste utstyr. Har sovepose med t come. -7. Først så var det varmt inne hele soveposen. Men så nærmeste morgenen føltes det at den delen av kroppen som hadde ikke kontakt med liggeunderlaget ble kald. Hade på meg ull. Det vil si hvis jeg har ligger på ryggen så magen og bein foran ble kalde. Er det normalt? Det var +4 på natta. Og lufta i teltet var veldig ok. Liggeunderlag isolerte bra. Sovepose merke Nemo. 

Annonse
Skrevet (endret)

Temperaturanvisningene på soveposer kan være litt fantasifulle. Særlig fra amerikanske og kinesiske merker. Jeg pleier alltid å tenke at T-comf er den temperaturen som funker fint når jeg sover i ullundertøy.

Ellers har det jo noe å si om du ligger i lite eller stort telt, hengekøye, friluft etc med tanke på hvor mye lufta rundt deg er i bevegelse.

Endret av Bryggekar
Skrevet
Anna Hansen skrev (21 timer siden):

Hei. Har sovet ute første natt til å teste utstyr. Har sovepose med t come. -7. Først så var det varmt inne hele soveposen. Men så nærmeste morgenen føltes det at den delen av kroppen som hadde ikke kontakt med liggeunderlaget ble kald. Hade på meg ull. Det vil si hvis jeg har ligger på ryggen så magen og bein foran ble kalde. Er det normalt? Det var +4 på natta. Og lufta i teltet var veldig ok. Liggeunderlag isolerte bra. Sovepose merke Nemo. 

Det som er like viktig, som en riktig sovepose, er riktige liggeunderlag. Varmetapet kan være så mye som 70% ned i liggeunderlaget. Jeg bruker 2 stk Bamse Ajungiluak liggeunderlag året rundt. Enkelt og greit, og varmt.

• Liker 1
Skrevet
Anna Hansen skrev (21 timer siden):

Eneste jeg kan komme på er at isolasjonsmaterialet i soveposen må ha vært dårlig fordelt på den delen som var over deg. Det er riktignok slik at vi mennesker er forskjellige- noen fryser lett der andre svetter. Det kan være at du er av den kalde typen, alternativt at soveposene komfortrating ikke er helt i vater. 

Hvilken Nemo-pose er det du har? Jeg tok et kjapt søk på nett og på XXL sine sider ble det vist til en Nemo Tempo -7 reg pose. Den blir oppgitt med komf.temp på både -5 og -1 avhengig av farge og damemodell osv. Er litt lite tillitvekkende når samme utgangsmodell kommer med avvikende tall. 

Skrevet

T-comf -7, er det for mann eller dame? T-comf settes gjerne høyere for damer enn menn på en sovepose.

La du deg god og mett? Kroppen trenger næring for å holde varmen ved forbrenning.

• Liker 1
Skrevet (endret)
sofasliter skrev (3 timer siden):

T-comf -7, er det for mann eller dame? T-comf settes gjerne høyere for damer enn menn på en sovepose.

La du deg god og mett? Kroppen trenger næring for å holde varmen ved forbrenning.

Comf er dame, limit er mann med ullundertøy i fosterstilling.

Jeg forholder meg til at en helt ny sovepose holder meg varm nok til comf med ullundertøy, første natten (siden den er helt tørr).

Er posen brukt, skitten eller fuktig blir den dårligere. En dunpose blir nesten som ny når den vaskes.

Så om man kjøper en pose med t-comf ned til det man tror man trenger, så er den jo egentlig ikke det på natt nummer 2 på turen (på grunn av fukt/svette/smuss), eller etter den har fått noen bruksdøgn (på grunn av slitasje/komprimering av fyllmaterialet).

Legger man på eks. 5 grader ekstra når man kjøper pose, og det er dun, har man også en pose som er god nok etter mssevis av bruksdøgn og en vask i ny og ne :) 

Om en dunpose har ligget i kompresjonstrekk over lang tid blir denne restaurert av en vask. Syntetisk blir ikke like bra restaurert, og har tapt litt loft.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.