Gå til innhold
  • Bli medlem

DryTech/Real Turmat i krise. Varsler permitteringer


Gabs88

Anbefalte innlegg

Annonse
Fjellfilmeren skrev (43 minutter siden):

Hvem tar over kontrakten med forsvaret? 

Det er vel ikke avklart, men det selskapet som produserer Gilde turmat (Rondane turmat/Nortura) har vel signalisert interesse i følge Bondebladet og GD. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gilde turmat har jeg prøvd en gang og aldri mer. Er det noen som syns den er god? Lars Monsen turmat prøvde jeg også en gang. Den var ikke spisende så ble bare kastet. Real turmat er kanskje ikke luksusmat, men beste alternativet jeg har funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daniel_hoy skrev (12 minutter siden):

Gilde turmat har jeg prøvd en gang og aldri mer. Er det noen som syns den er god? Lars Monsen turmat prøvde jeg også en gang. Den var ikke spisende så ble bare kastet. Real turmat er kanskje ikke luksusmat, men beste alternativet jeg har funnet.

Lars Monsen sine er helt sykt dårlige.

Jeg spiser det meste, inkludert akkar, blodpudding, kaviar, MacDonalds og Kylling kebab i Bulgaria. Men Lars Monsen sin turmat er faktisk så dårlig at det er fare for å sulte i hjel om man har med seg dette på tur…

  • Liker 3
  • Takk 1
  • Hehe 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Daniel_hoy said:

Gilde turmat har jeg prøvd en gang og aldri mer. Er det noen som syns den er god? Lars Monsen turmat prøvde jeg også en gang. Den var ikke spisende så ble bare kastet. Real turmat er kanskje ikke luksusmat, men beste alternativet jeg har funnet.

Ganske sikker på at Lars Monsen sin egentlig er hundemat og at det ikke er meningen at mennesker skal spise den.

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (51 minutter siden):

Ganske sikker på at Lars Monsen sin egentlig er hundemat og at det ikke er meningen at mennesker skal spise den.

Nå vet jeg hvorfor sledehunder legger igjen brunflekker i sporet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frysetørket turmat er veldig enkelt, men jeg syns det er for dyrt. 80-100 kr for ett måltid som kun består av ca 500 kcal. Potetstappe til 12 kr og litt spekepølse for 10 kr gir deg raskt 500 kcal. Bare for å sette det litt på spissen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LitekH skrev (13 minutter siden):

Frysetørket turmat er veldig enkelt, men jeg syns det er for dyrt. 80-100 kr for ett måltid som kun består av ca 500 kcal. Potetstappe til 12 kr og litt spekepølse for 10 kr gir deg raskt 500 kcal. Bare for å sette det litt på spissen.

Dette henger nok ganske tett sammen med hvorfor vi ser artikkelen som trådstarter linker til. De har priset seg ut av markedet med "dårlig" mat som funker i få sammenhenger. Joda, det er folk som "elsker" dette, men det er fortsatt dyrt, smaker mye det samme og man risikerer å slite med magen etterpå. 

Det er en tid for alt, å når man alltid skal øke på omsetning, produksjon osv. Ja da vil man til slutt møte veggen. Jeg frykter nok at REAL turmat er på vei ut, og for mitt vedkommende er det helt greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de frysetørrede jeg har prøvd er Real i en sæklasse bedre enn andre både smak, pakkabilitet og funksjonalitet. Også er det norske arbeidsplasser. Jeg synes heller ikke de er dyre sammenlignet med å kjøpe råvarer og lage et måltid selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutes ago, tshansen said:

Dette henger nok ganske tett sammen med hvorfor vi ser artikkelen som trådstarter linker til. De har priset seg ut av markedet med "dårlig" mat som funker i få sammenhenger. Joda, det er folk som "elsker" dette, men det er fortsatt dyrt, smaker mye det samme og man risikerer å slite med magen etterpå. 

Det er en tid for alt, å når man alltid skal øke på omsetning, produksjon osv. Ja da vil man til slutt møte veggen. Jeg frykter nok at REAL turmat er på vei ut, og for mitt vedkommende er det helt greit. 

 Og hva er bedre?

Det finnes selvfølgelig bedre alternativer til MC eller van turer, tar ikke med meg real på mc tur jeg heller.

 

Men det er lite som holder tilsvarende vekt og kvalitet på fotturer til fjells.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i Real. Prisen er grei, bra utvalg og det smaker bra (spesielt etter noen dager ute). Men frykter prisen skal opp, om de mister kontrakten til Gilde. Forsvaret må i det minste velge norsk produsent og håper Real får fortsette. 
 

Btw, Monsen sin havregrøt er faktisk ganske god. Kidsa er veldig glad i den. Litt søt, men god på smak. Litt ekstra havregryn oppi, så er den topp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rk skrev (1 time siden):

Btw, Monsen sin havregrøt er faktisk ganske god. Kidsa er veldig glad i den. Litt søt, men god på smak. Litt ekstra havregryn oppi, så er den topp.

Men nå har jeg begynt å sette sammen ferdig havregrøt med havre, tørrmelk og tørket frukt / nøtter.

Også potetmosen er helt grei, praktisk pakket i porsjoner også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
sofasliter skrev (1 time siden):

Men nå har jeg begynt å sette sammen ferdig havregrøt med havre, tørrmelk og tørket frukt / nøtter.

Også potetmosen er helt grei, praktisk pakket i porsjoner også.

Havregrøt får man pakket i prosjonsposer på dagligvarebutikken også. Hell oppi en skål, og tilsett vann.

Potetmosposene fra dagligvaren pleier jeg å bruke halvparten til hvert måltid. Lager på samme måten som grøten over.

Jeg pleier også å pakke om turmaten til brødposer, så har jeg uansett med en skål/kopp med lokk som jeg lager maten i. Sparer mye volum og søppel på turen.

Derfor har jeg aldri sett poenget med å kjøpe havregrøt og potetmos i Drytech innpakning, egentlig. Men på dagsturer ser jeg jo  det kan være greit å nappe med seg en pose fra skapet, og ferdig med den.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville vært ironisk om Drytech mister kontrakten med Forsvaret i samme vaset som Vedum babler om en plan for å sikre norsk matvareproduksjon og beredskap. Ja, vi har jo Gilde, men jeg er ikke sikker på om jeg vil forsvares av soldater som må spise Gilde sine stridsrasjoner..

Nå er det jo forsåvidt bra at slike kontrakter må fornyes med jevne mellomrom, det skaper konkurranse og gjør at aktørene må skjerpe seg. Men da er det enda viktigere at de som konkurrerer om kontrakten blir målt på de riktige tingene f.eks. smak, næringsinnhold, kvalitet, andel norske råvarer - og ikke bare pris.

  • Liker 3
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 1.3.2024 den 9.56):

Havregrøt får man pakket i prosjonsposer på dagligvarebutikken også. Hell oppi en skål, og tilsett vann.

Potetmosposene fra dagligvaren pleier jeg å bruke halvparten til hvert måltid. Lager på samme måten som grøten over.

Jeg pleier også å pakke om turmaten til brødposer, så har jeg uansett med en skål/kopp med lokk som jeg lager maten i. Sparer mye volum og søppel på turen.

Derfor har jeg aldri sett poenget med å kjøpe havregrøt og potetmos i Drytech innpakning, egentlig. Men på dagsturer ser jeg jo  det kan være greit å nappe med seg en pose fra skapet, og ferdig med den.

Gjenbruk av brødposene da?

Real, og andre sin innpakning, kan fint vaskes og gjenbrukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (4 timer siden):

Ja, vi har jo Gilde, men jeg er ikke sikker på om jeg vil forsvares av soldater som må spise Gilde sine stridsrasjoner..

 

Hææ? Du er så blodfan av Drytech og hatar Gilde så mykje at du meiner det er verdt å underlegge oss Russland, dersom norske soldatar må ete mat frå Gilde. Det er noko i den holdninga di eg virkeleg ikkje forstår.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (1 time siden):

Hææ? Du er så blodfan av Drytech og hatar Gilde så mykje at du meiner det er verdt å underlegge oss Russland, dersom norske soldatar må ete mat frå Gilde. Det er noko i den holdninga di eg virkeleg ikkje forstår.

For min del handler det hverken om å være "blodfan" eller dårlige holdninger.

Real har samarbeidet med, spesialisert og tilpasset sitt produkt til det norske forsvaret over mange år. Det betyr for eksempel at Real har en produksjon og fasiliteter som er dimensjonert for å dekke Forsvarets behov. Det er de skoene Gilde skal fylle. Pr i dag har Gilde skostørrelse 37, mens Real kan vise til skostørrelse 45. Stridsmat er viktig for et moderne operativt forsvar. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Nikke said:

For min del handler det hverken om å være "blodfan" eller dårlige holdninger.

Real har samarbeidet med, spesialisert og tilpasset sitt produkt til det norske forsvaret over mange år. Det betyr for eksempel at Real har en produksjon og fasiliteter som er dimensjonert for å dekke Forsvarets behov. Det er de skoene Gilde skal fylle. Pr i dag har Gilde skostørrelse 37, mens Real kan vise til skostørrelse 45. Stridsmat er viktig for et moderne operativt forsvar. 

For min del kan jeg godt forstå det hvis Gilde Turmat fører til at soldatene våre deserterer til Russland.. 

Men det sagt så har Gilde også en mulighet til å bli bedre over tid med større volum som kan rettferdiggjøre større investeringer.

Og når stridsmaten vår er såpass essensiell som du sier, noe jeg til en viss grad er enig i at den er, så er det kanskje en dårlig ide at alt produseres såpass langt nord og veldig nære den russiske grensen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (6 minutter siden):

så er det kanskje en dårlig ide at alt produseres såpass langt nord og veldig nære den russiske grensen..

NATO tilstedeværelsen er nok høyst i nord, og også der vår/felles militære styrke og kompetanse er mest sentrert. Er ikke fan av engang vage konspirasjonsteorier, og dermed null tro på at det russiske militæret har lagt inn Real i sine militære planer ved et eventuelt angrep i nord. Det er dog noen meget bra gatekjøkken med reinburger som ligger mye dårligere an.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.