Gå til innhold
  • Bli medlem

Turmat i omnia. Tips?


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Jeg låner for tiden min mor sin Omnia. Fin til å lage mat i, den veier ikke mye mer enn en stekepanne i kajakken.

Jeg tenker å teste denne ut litt, så jeg trenger tips til enkel turmat, som ikke er for krevende med hensyn til oppvask og kjøkkenutstyr. Jeg har tenk på følgende:

- Halvstekte rundstykker (har prøvd, de blir like god som i stekeoven hjemme.

- Frosne kanelboller.

- Frosne ferdigretter som Gorbys, Holdit,  Paier (må deles i to for å passe nedi)

- Fløtegratinerte poteter med smeltet ost (kjøper ferdig pose som man heller oppi silikonformen, og strør med ost).

- Toro brownies?

Men der stoppet altså fantasien litt. Noen andre gode og enkle idèer på lager?

 

(Kan også legge til at med 111-bråkebrenner og 111T-stillebrenner blir det null parafinlukt/-smak fra rundstykkene jeg har stekt.)

 

 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Omnia er genial. Vi bruker den i "fjellbobilen" (også kalt bybobil :-) )vår, så den funker nok utmerket også på kajakktur. Alt som kan lages i stekeovn kan lages i Omnia. Det er vel råvarene som begrenser mulighetene, mindre plass i en kajakk enn i en fjellbobil.

Innbakt pizza og omeletter er enkle retter som passer fint i Omnia. 

Oppskrifter & tips - Omnia (omniasweden.com)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SteinarL skrev (3 timer siden):

Omnia er genial. Vi bruker den i "fjellbobilen" (også kalt bybobil :-) )vår, så den funker nok utmerket også på kajakktur. Alt som kan lages i stekeovn kan lages i Omnia. Det er vel råvarene som begrenser mulighetene, mindre plass i en kajakk enn i en fjellbobil.

Innbakt pizza og omeletter er enkle retter som passer fint i Omnia. 

Oppskrifter & tips - Omnia (omniasweden.com)

 

 

sneakyowl skrev (2 timer siden):

Burde gå an å få til noen greie mini-pizzaer i muligens? Det går også i vanlig panne/kjele, men det fordrer god kontroll på varmen og en del smør eller olje i bunn.

Ellers lasagne, om man prepper alt som skal oppi på forhånd 😁

Takk for tips :)

sofasliter skrev (2 timer siden):

Interesant sak. Bruker du flytende brennstoff fordi mange retter kan kreve ganske lang steketid?

Steking på bål er kanskje ikke helt ideelt men kvistbrenner kan kanske fungere, med fare for røyksmak på maten?

Heh, kvistbrenner eller bål gjør nok mate uspiselig, om man ikke har lyst å spise sot… Selve ovnen blir jo full av sot og gris, den blir nærmest ødelagt av slikt.

Alternativet til flytende drivstoff er jo gass. Fint å slippe halvfulle gassbokser, og flytende drivstoff fungerer bedre i kulde, billigere i drift, enklere å etterfylle på langtur (tennvæske fås overalt). Samtidig fyller man bare opp brenneren før (lang)helgetur, så er man sikret full tank og slipper å ta med ekstra gassboks. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.