Skogens Stønn Skrevet 10. mars 2023 Skrevet 10. mars 2023 DenGladeVandrer skrev (15 timer siden): Har du glemt hva du heter? 😉 Skaubjønn på truger skrev (14 timer siden): Selv skogsbjønn på truger liker yrende maurtuer og liv. Alt til sin tid Truger kan brukes om sommeren også. Noen steder er de også nødvendige, for eksempel på store områder med bløte myrer og i sump som disse videoene demonstrerer: https://youtu.be/Twk1RmJouCk https://youtu.be/Z3PzgYB8cLQ 1
Populært innlegg +sneakyowl Skrevet 11. mars 2023 Populært innlegg Skrevet 11. mars 2023 (endret) Planen var Blefjell hele helgen, men på grunn av en tilbakevendende feber snudde jeg bilen ved Drammen og dro hjem for å hutre på sofaen. Med ski og pulk allerede pakket i bilen "måtte" jeg jo ut på tur, spesielt siden jeg var gira på å prøve ut nye Transporter pulken før neste sjanse som ikke blir før i påsken over flere dager. I dag (lørdag) vurderte jeg formen god nok til en kort tur i Nordmarka. Tunnelteltet ble byttet ut med kuppel. God helg 😎😷 Endret 11. mars 2023 av sneakyowl 12
Skaubjønn på truger Skrevet 13. mars 2023 Skrevet 13. mars 2023 Skogens Stønn skrev (På 10.3.2023 den 23.40): Truger kan brukes om sommeren også. Noen steder er de også nødvendige, for eksempel på store områder med bløte myrer og i sump som disse videoene demonstrerer: https://youtu.be/Twk1RmJouCk https://youtu.be/Z3PzgYB8cLQ Siste videoen… - quite a mud hole! Pleier som regel å navigere rundt sånne myrer, og det med god grunn vil jeg hevde. Må jeg krysse så vandrer jeg alltid der det er betydelig vegetasjon, men etter å ha sett sommertrugene i aksjon kan det være jeg henger de utenpå sekken min på enkelte turer denne sommeren. Kjente nakkehårene reiste seg godt når jeg så den siste videoen du linket til. Ekle greier… 1
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 14. mars 2023 Populært innlegg Skrevet 14. mars 2023 Torghatten igjen i dag - tur nummer ni hit i år. kjemisk fritt for turister og andre vandrere. Dette fjellet er ikke det rette for ski - men noe må man gjøre for å holde formen. 11
jaknudsen Skrevet 24. mars 2023 Skrevet 24. mars 2023 Hardangervidda forrige helg med seksåringen. Fagerheim - Krækkja - telt ved Svartatjørna - Dyranut. 9
BjørnM Skrevet 25. mars 2023 Skrevet 25. mars 2023 Fra dagens skitur til Bostoliskaret og Erlingbu i Bodø. Fantastisk påskevær og mye folk i marka. Soløyvannet og Saltfjorden sett fra Bostoliskaret: Jukseelger i tre: 5
+torese Skrevet 25. mars 2023 Skrevet 25. mars 2023 (endret) En kort tur i bakgården hos meg. Nytråkkede spor på vei opp og ned fra fjellet. Glad hund gjør turen enda bedre. Men å sjekke telefonen i fart med hund rundt bena anbefales ikke. Har ikke gått på trynet på denne måten på mange år. Ingen brudd, kun såret stolthet og det må jeg tåle. Tore Endret 25. mars 2023 av torese 7
BjørnM Skrevet 26. mars 2023 Skrevet 26. mars 2023 I dag så har jeg vært på skitur til Ørnvassbu på Hopsfjellet i Bodø. Været var helt upåklagelig. Fra Ørnvassbu med Saltfjorden og Børvasstindene i bakgrunnen: 6
Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 26. mars 2023 Populært innlegg Skrevet 26. mars 2023 (endret) Søndagstur til Fagerhei etter et dryss med nysnø, og middagspause ved et vann Turen ble på totalt 18km / 5t 15 min. Fagerhei: Utsikt fra Fagehei mot kysten: Fin plass for pause og middag: Tid for middag: Ruta, har gått med klokka: Endret 27. mars 2023 av Kristian V. 10
Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 3. april 2023 Populært innlegg Skrevet 3. april 2023 (endret) Ny helg, ny tur. Denne gang rolig tempo med kamera igjen. Første delen av turen gikk som vanlig til Fagerhei, men etter det ble det å utforske nye stier, traktorveier og hogstfelt. Ble en tur på 7 timer og 18km. Nytt lag med snø, håper dette er siste nå... Viktig proviant i sekken, Red bull og Kvikklunsj... Ny fin skogsvei å utforske. Her var det mye skogsfugl som plutselig fløy opp fra løvet på bakken.. Vårtegn: Kom oppover et hogstfelt og plutselig kom det en Musevåk flyvende nedover mens den skreik. Ble noen dårlige bilder på lang avstand. Dette er et kraftig beskjært bilde, der man ser den flyvende musevåken nede til venstre. Det var ikke før jeg kom hjem at jeg så at det sitter jaggu en til i treet på høyre side Pause for å speide utover hogstfeltet: Denne spurvehauken kom innom for å ta en kikk: Og så kom jeg til dette da, en forlatt bålplass der det hadde brent seg bort til roten av treet, der det fortsatt ulmet og røyk. Prøvde å kaste på litt snø, det hjalp selvsagt ikke, for det gikk dypere enn som så. Men 5 meter bak trestammen var det "heldigvis" dype spor etter hogstmaskinen, som hadde fyllt seg med vann, og jeg hadde et par bæreposer i sekken som kunne brukes for å hente vann. Ble vel 10-15 turer fram og tilbake før jeg så meg fornøyd. Så heretter skal jeg alltid ha en bærepose eller pakkpose i sekken, plutselig får man bruk for den til noe helt uventet... Brannslukking sponset av Coop Prix... Endret 3. april 2023 av Kristian V. 12
BjørnM Skrevet 3. april 2023 Skrevet 3. april 2023 Dagens tur ble en skitur til Tuvfjellet i Bodø, 299 m.o.h. Været var ikke det helt store, regn, +5 grader og litt vind. Men fin tur ble det likevel. På bildet under ser dere Bodø på den andre siden av fjorden. På denne siden av fjorden vises den notoriske Saltstraumen med brua over. 7
+sneakyowl Skrevet 5. april 2023 Skrevet 5. april 2023 (endret) Flott påsketur på ~61 km fra Finse til Geilo via Geiteryggshytta, Strandavatnet, Raggsteindalen, Byrkjedalen og Havsdalen (rundt Hallingskarvet på nordsiden). Været og føret kunne faktisk ikke vært bedre. Det ble ikke _over_ Hallingskarvet som først tenkt, så den godbiten spares til neste sesong. Dette ble også første seriøse tur med pulk i taudrag (fra å kun ha gått med stag tidligere). Tau vil alltid foretrekkes fremover, selv om jeg ser verdien i staget når jeg var mer nybegynner. Og det var ikke rent få pulker som skulle av på Finse denne lørdagen! De aller fleste vendte nok snuten sørover, der vi gikk nord og rett mot de harde motbakkene. Endret 5. april 2023 av sneakyowl 9
BjørnM Skrevet 5. april 2023 Skrevet 5. april 2023 Skituren jeg hadde i dag var helt annerledes enn den i går. I dag så var det skikkelig bra vær. I går så var det overskyet, regn og vind. Rart hvor det kan skifte på en dag. Gikk tur nord for Mjeldetindene i Bodø. Mistfjorden mot Kjerringøy: Steigtinden: 6
varmtvann Skrevet 7. april 2023 Skrevet 7. april 2023 Tre dager i Langsua. Har litt ettervirkninger av siste runde med korona så det ble lavterskeltur med to netter på Liomseter. Ble misunnelig hver gang jeg traff noen med pulk. Samtidig bestemte jeg meg for å nyte treretters til det fulle. Fantastisk mat der, det skal de ha. To dager med strålende sol, litt snø og overskyet på dag tre. 6
+torese Skrevet 8. april 2023 Skrevet 8. april 2023 Dagens tur forstyrret av scooterspor. Ikke noe løype i nærheten og da er det nok ikke helt lovlig. Tore 4
Populært innlegg +Walle Skrevet 8. april 2023 Populært innlegg Skrevet 8. april 2023 Synd vinteren er så kort... Er på Blefjell med de to yngste arvingene på 6 og 10 for en natt i telt. Fikk opp teltet ett par timer før sola kubba bak Store Ble, og tiden ble brukt til å undersøke nærområdet rundt teltet siden føret ble betraktelig bedre når snøen frøs til litt. Ble både hopp og knall og fall, men humøret er på topp så lenge man holder ungene tørre og varme 😅 10
Populært innlegg Kristoffer Sandnes Skrevet 8. april 2023 Populært innlegg Skrevet 8. april 2023 (endret) Toppturer er ikke noe jeg vanligvis gjør, men har en påsketradisjon som er å besøke en topp som heter for Storskarven 1265moh. Den er ei bra kneik, mesteparten av turen bort til fjellet ligger +- 1000moh så man må opp 265m på relativt kort tid. Storskarven ruver i det fjerne. Den er såpass markant i landskapet at den alltid føles så nerme. Men det er mange daler og søkk som skiller oss enda.kos i snøenskydekket er ikke helt på vår sideRast på toppen, solbærtoddy og en sjokoladeDet ble en flott solnedgang likevel. Ble hodelykt store deler av turen hjem. Startet rundt 18.00 og var nede igjen ca. 22.00. Endret 8. april 2023 av Kristoffer Sandnes 12
+torese Skrevet 16. april 2023 Skrevet 16. april 2023 Appelsin hører med i sola. Skareføre opp og heldigvis litt slush på veien ned. 4
Populært innlegg +ingen87 Skrevet 16. april 2023 Populært innlegg Skrevet 16. april 2023 (endret) Jeg tok med meg familien på en liten helgetur i "vår bakgård". Guttungen har flere ganger i vinter spurt om vi ikke skulle dra å sove i telt, men enten har vi hatt andre planer i helgene, vært sterk vind eller så har det vært for kaldt (mellom -20°C og -24°C flere helger på rad). Litt for ekstremt for en "uvant" seksåring. Denen helga klaffa det bedre. Det var meldt noe vind, men mildt overskyet og fint turvær. Rundt 800 meter hjemmefra fant vi en teltplass i ly av terrenget, og en fin barflekk som vi kunne bruke som leirplass. Teltet ble satt opp i snøen, for å kunne grave kuldegrop og for å få lagt snø på stormmattene i fall der skulle blåse opp i løpet av natta. Ungene gleda seg mildt sagt til teltet kom opp. Om ikke Wiglo er krevende nok å sette opp i vind, blir det ikke enklere med en 4 og en 6 åring som står og maser om når man er ferdig. Mens ungene utforska teltet fikk jeg og madammen "tid" til å steke dagens middag. Og når de fikk servert lørdagsgodteriet i teltet fikk vi jaggu tid til å koke oss bålkaffe. Bikkja fikk også være med. Hun lå/satt mest og lyttet på rypesteggene som rapet høyere oppe i lia. I mårrest var det en ny runde med kaffekok, frokost og nedpakking. Endret 16. april 2023 av ingen87 10
+Kristian V. Skrevet 16. april 2023 Skrevet 16. april 2023 Fototur på jakt etter fossekallen, for så å gå en rundtur i samme området. Ble 10km, 7t og 45min (inkl mye dødtid pga foto). Kom og over et Svartspett-par, så ble sittende å vente der i nesten 3 timer, men de fikk jeg ikke noe bilde av, for disse var svært skye. Men nå som man vet hvor de holder til, så skal man garantert tilbake..! Hadde med fiskestang for å teste i vannet som fossen kommer fra, men desverre helt dødt.. 7
HegeJohnsen Skrevet 22. april 2023 Skrevet 22. april 2023 Sitat Fortsatt mye snø og null gjennomslag i Holtålsfjella. Skisesongen er ikke over enda 🙂 4
+Krankman Skrevet 22. april 2023 Skrevet 22. april 2023 Kortreist overnatting med 10-åringen. Kombinerer teltliv med lydbok og yoyo. 6
+Luesveis Skrevet 22. april 2023 Skrevet 22. april 2023 Dro på tur rett fra jobb i går, innover fra Maridalen, i knallvær og T-skjortetemperatur. Sommerlig i byen, men det er fortsatt en del snø i høyden. Endte opp på en liten myr ved Gørjehøgda, som hadde alt jeg trengte, flat teltplass, ren snø til smelting, og morgensol. 8
Populært innlegg Kristoffer Sandnes Skrevet 24. april 2023 Populært innlegg Skrevet 24. april 2023 Liten helgatur i Rørosfjellan med junior. Hunden ble hjemme denne gangen, han hadde allerede vært ute 4 dager på rappen så han hadde fått nok dose sollys(ikke snøblind, men litt øyeverk). En litt kul samt unødvendig funksjon på spitsbergen, men veldig kurrant når det er fint vær. Bare hive inn bedding og diverse uten å måtte dra det inn døra. Klart for isfiske!Det går mot kveld. Ut å sjekker nattkroker. Synger godnattsanger å drikker solbærtoddy.Kvelden bydde på en vakker himmel, når mørket kom ble det helt stjærneklart. Mine fotokunskaper eller mobil klarte ikke å fange det.Dag 2, avslapping i teltet. Ungen ligger til tørk😅Litt av målet med turen var at jr. skulle få fisk, å det lykkes vi med. En fin ørret på 300-400gram gikk på en av nattkrokene. Ellers var det ikke mye liv å spore.Vel nede igjen til bilen, pulken sikres så den ikke sklir ned på grusveien. Alt i alt en vellykket tur, som ikke var av den lengre sorten. Vi fikk sett ryper og fjær, lekt med steiner på barflekkene, laget karamell-løype(vi benyttet marsmallows), isfisket og generelt kost oss. 12
krinormyr Skrevet 26. april 2023 Skrevet 26. april 2023 Fikk meg en liten tur ut med packraften i Tromsøs kveldssol🌞 4
Anbefalte innlegg