Gå til innhold
tshansen

Alternativ til Lightroom

Anbefalte innlegg

Har CS6 og Lightroom 4.1 på cd. Kjøpt og betalt kun én gang i 2012. Det var tider det!! Håper at de kan fungere i mange år fremover.

Programmene kan dog ikke håndtere visse moderne filer som f.eks. CR2-filer. Disse filene må kjøres igjennom et DNG-converter program for å  kunne brukes i programmene (dng-filer fungerer).

Prisutviklingen på skytjenester er bekymringsfull.

Det er stadig krav fra eierne i børsnoterte selskaper som presser på. Et eksempel er LogMeIn .com som 2010 var gratis, men har steget jevnt og trutt til ca. 1000 Euro i året for å fjernstyre 5 pc'er. Jeg sa opp abonnementet og gikk over til Chrome remote desktop - det er gratis.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 20.7.2019 den 14.59, Fotogubbe skrev:

Er på utkikk etter nytt program selv. Nikon Capture One har jeg ikke hørt mye positivt om.

Regner med du mener Nikon Capture NX-D. Som RAW-konverter er den faktisk ikke så verst. Ikke noe LR-erstatning men den gjør en bra jobb med å konvertere nef-filene. Nå har det også kommet en mulighet, om enn noe begrenset, for lokale justeringer gjennom kontrollpunkter. Det jeg savner mest i programmet er en justerings "brush", håper det kommer med tiden. Lager man seg presets og lærer seg tastatursnarveier er programmet faktisk ganske raskt å bruke. Jeg bruker LR6 som hovedprogram enn så lenge men også Capture NX-D fra tid til annen da jeg liker bildekvaliteten det gir. Og så er det jo gratis.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjult lenke - logg inn for å se den er et gratisalternativ til Lightroom. Virker greit nok, men foretrekker Lightroom. Og det har hendt at Darktable har overrasket med å åpne bilder konvertert til DNG opp ned.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker Lightroom til redigering av RAW-filer og det er en ting jeg har stusset på. Mulig det er noe innlysende, men vet noen hvorfor Lightroom CC lager større jpg-filer (fra raw) enn Classic (typ <5 mb vs 10-30 mb)?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
40 minutter siden, Julie_G skrev:

Jeg bruker Lightroom til redigering av RAW-filer og det er en ting jeg har stusset på. Mulig det er noe innlysende, men vet noen hvorfor Lightroom CC lager større jpg-filer (fra raw) enn Classic (typ <5 mb vs 10-30 mb)?

I Lightroom Classic CC bestemmer du jo dette selv ved eksport. Mulig Lightroom CC har tilsvarende innstillinger for dette, men at det er gjemt under Preferences eller noe...

Skjermbilde.PNG.ee3efb59b3d952198f9832cfcfde70e2.PNG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 22.8.2019 den 11.52, Marius Engelsen skrev:

Jeg bruker Luminar.

Dette så jo helt strålende ut... nydelig å se AI bli brukt fornuftig å tar vekk mye av den langsomme prosessen det kan være å redigere bilder. Ser det er mange som skriver at det er tregt? Er du fornøyd med programmet selv? Har du brukt Lightroom før? Ser Luminar 4 kommer 18 november?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Fotogubbe skrev:

Dette er grunn nr 1 til at jeg ikke abonnerer på Adobe CC Skjult lenke - logg inn for å se den

Har du landet på noe løsning enda? Prøvde litt Capture One... hang seg og kræsjet hele tiden (etter en stund) helt håpløst å bruke. Men etter å ha kikket på Luminar 4, må jeg si at det frister veldig. Er ikke så mye redigering jeg gjør uansett. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
29 minutter siden, tshansen skrev:

Har du landet på noe løsning enda? Prøvde litt Capture One... hang seg og kræsjet hele tiden (etter en stund) helt håpløst å bruke. Men etter å ha kikket på Luminar 4, må jeg si at det frister veldig. Er ikke så mye redigering jeg gjør uansett. 

Foreløpig bruker jeg Nikons ViewNX-i, fungerer greit til basic bildebehandling. Behovet for noe mer melder seg nok når jeg kommer ordentlig igang med fotograferingen.

Jeg redigerer heller ikke så mye. Vil bruke vinteren på å sette meg godt inn i kameraet, ta en del bilder som redigeres i ViewNX-i. Tenker behovet for noe annet melder seg da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
19 minutter siden, Fotogubbe skrev:

Foreløpig bruker jeg Nikons ViewNX-i, fungerer greit til basic bildebehandling. Behovet for noe mer melder seg nok når jeg kommer ordentlig igang med fotograferingen.

Jeg redigerer heller ikke så mye. Vil bruke vinteren på å sette meg godt inn i kameraet, ta en del bilder som redigeres i ViewNX-i. Tenker behovet for noe annet melder seg da.

Dersom du har et eller som kombinerer god organisering av bildene i tillegg til RAW-konvertering/redigering så er du godt på vei. 

Der har Lightrooms organisering vært gull for min del. Til tross for at jeg har ca 70.000 bilder på pcn her så bruker jeg sjelden mer enn et par minutter på å finne igjen ett på forespørsel. DET er minst like viktig som RAW-redigeringen i seg selv. (For meg i hvert fall)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Espen Ørud skrev:

Dersom du har et eller som kombinerer god organisering av bildene i tillegg til RAW-konvertering/redigering så er du godt på vei. 

Der har Lightrooms organisering vært gull for min del. Til tross for at jeg har ca 70.000 bilder på pcn her så bruker jeg sjelden mer enn et par minutter på å finne igjen ett på forespørsel. DET er minst like viktig som RAW-redigeringen i seg selv. (For meg i hvert fall)

Jeg hadde Lightroom 6.xx (butikkjøpt), som jeg definitivt vil savne. Jeg brukte også Lightrooms organisering til mitt beskjedene antall bilder (blir flere nå). Det finnes bildeorganisering i ViewNX-I også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukt ViewNX for mange år siden, ViewNX-i er bedre. Jeg tror det vil holde for mitt behov en stund fremover. Det er enkelt og intuitivt, samt greit med funksjoner. Til å være et gratisprogram er det overraskende bra. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
31 minutter siden, Fotogubbe skrev:

Jeg har brukt ViewNX for mange år siden, ViewNX-i er bedre. Jeg tror det vil holde for mitt behov en stund fremover. Det er enkelt og intuitivt, samt greit med funksjoner. Til å være et gratisprogram er det overraskende bra. 

Regner med at du skyter med Nikon, siden du bruker ViewNX-i ?
Da kan du se på Capture NX-D, hakket mere funksjoner enn ViewNX-i.
Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
19 minutter siden, sofasliter skrev:

Regner med at du skyter med Nikon, siden du bruker ViewNX-i ?
Da kan du se på Capture NX-D, hakket mere funksjoner enn ViewNX-i.
Skjult lenke - logg inn for å se den

Ja, har Z6. Kommer nok til å vurdere det etterhvert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider