Gå til innhold
Kjell Iver

Hvor har du vært på tur i dag - 2019!

Anbefalte innlegg

Det bare måtte bli en kveldstur på ski siden det kom påfyll av snø over Nordmarka. Det har jo vært #superentusiastføre en stund, og på gårsdagens #entusiastføre møtte jeg opptil flere andre fornøyde skigåere.

Bildet er tatt innenfor Frognersetra. Inne i mørkskogen var det nok lys til å gå uten lykt i åpne partier.

66A135E4-A3F7-49B5-AFB7-EB1606944DDE.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant ut tidligere i uka at jeg måtte ha meg to netter i telt nå i helgen.  Det var meldt et par plussgrader og regn på fredag, ikke veldig fristende, men turbehovet vant.   Så jeg tok tre-bussen innover i Maridalen på fredag, gikk av på Skar, gikk grusveien opp til Øyungen.   Tok en liten sti jeg har gått noen få ganger tidligere, som er kortere og har jevnere stigning enn alternativet (langs Øyungen, forbi Kalven, opp forbi Liggeren), mista stien i halvmørket og kom for langt opp i terrenget, men fant den igjen etter en stund.  Siste drøye halvtimen gikk utenom sti og med hodelykt.  

Var framme ved Bikkjemyr vest for Kalvsjøen rundt halv sju, der var det kanskje 20 cm snø, litt mer enn jeg hadde regnet med, for det hadde vært regn og plussgrader noen dager nå.  Men det var bare å tråkke til en flate å sette teltet på, og sparke vekk snø for å få satt barmarkspluggene i myra.  Prøvde en ny variant for å få tørket vått undertøy med kroppsvarmen: tørt innerst, så et lag vått. synes det fungerte greit, men det var klamt noen timer før alt var noenlunde tørt.  Med middag og varm te innabords ble det etterhvert veldig behagelig.

Lørdag var sløv dag i teltet, men tok en tur ut for å hente vann og ta noen bilder.

20191123_133532.thumb.jpg.2d612942ef315ddf75d51869ea6c1051.jpg

spor.thumb.png.7d93794e4b6a98745cab1bad512b4a66.png

20191123_132224.thumb.jpg.7a283645cce5732b6cf9a0f35e4b6a91.jpg

20191123_132919.thumb.jpg.430f27329eb973cc544020eb2f6acfc4.jpg

I dag var det retur til sivilisasjonen, i tåke, oppholdsvær og et par plussgrader.   Ved Liggeren (ca. 330 moh) var det nesten ikke snø, til forskjell fra de kanskje 20 centimetrene med snø der jeg hadde hatt leir på 400 moh.

Holdt god fart fra Øyungen ned til Skar, og rakk bussen med flere minutters margin.  Var hjemme rundt halvt tre til sen lunsj, og til vasking og tørking av vått utstyr.

Endret av Luesveis

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viktig å benytte seg av de siste dagene uten snø i Oslomarka. Da ble det tur til Barlindåsen lørdag. Utrolig flott vær. Tåka lå tykk over Maridalsvannet og innover Maridalen.

Her ser vi fra Barlindåsen mot Oslo.

WchmTCa.jpg

Fra Barlindåsen mot det jeg tror er Øyungskollen.

Wpwioo1.jpg

Maridalsvannet bader i tåke.

sB8Kgrz.jpg

Endret av aleks

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider