Gå til innhold
  • Bli medlem

Finne igjen teltet i mørket.


Tom42

Anbefalte innlegg

Med referanse til lenken "forbudt å tenne bål om kvelden"

 

En gang gikk jeg meg vill i tåka,  men ikke mere vill at jeg nok ville funnet teltet igjen hvis en liten tent lykt hadde  sagt "her er jeg". 

 

Men selv om overnevnte opplevelser kostet meg adskillige timer på vidvanke har jeg kviet meg for å henge en lykt på teltet selv om lyset er hvitt   For selv om jeg nå har GPS synes jeg det alltid er koselig å gå mot et lys, for ikke å si et bål i det fjerne.  Likevel kvier jeg meg for det, for kanskje noen oppfatter dette som et nødsignal, og at jeg plutselig ser på min vandring mot teltet, et helikopter gå inn for landing.  Gru og redsel.

 

Meninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg tror ikke at et fast,hvitt lys i normal høyde vil oppfattes som et nødsignal.
Og hvis så skulle skje så er det i alle fall ikke din skyld.
[uansett så er vel mantraet fra redningspersonell "heller en gang for mye enn en gang for lite].
 
Jeg har benyttet "kjemisk lysstav" noen ganger på telttur.
Diffust lys for nattlige ærender og teltet vises på noe avstand hvis du henger den på utsiden. 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt sikker på om jeg forstår problemstillingen. Hvor kraftig lys trenger du på teltet siden det er fare for å bli forvekslet med et nødsignal? Har aldri hørt om noen som har varslet om et svakt lys, eller folk med hodelykter som virrer rundt på fjellet. 

 

Refleks på teltet, eller en miniled hengt på en av bardunene burde gjøre jobben. En slik http://www.lightinthebox.com/no/mangefargede-regnbuen-ledede-noekkelring-lommelykter-7-stk_p221965.html festet på en bardun burde ikke starte for mange alarmbjeller. selv rundt tettbygde strøk. (bruker ikke slik lykt selv, så skrivebordsteori).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å henge lykt i eller på teltet. Vi gjør det jo hele tiden når vi er i leiren, uten at det kommer helikoptre eller hundepatruljer av den grunn.. Jeg har refleks på bardunene. Det er veldig effektivt, så tar jeg heller hodelykta med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner gikk til anskaffelse av en hundepeil for å finne tilbake til telt og leirplass, både i dagslys og nattemørke. Tom. når han campet og fisket i en elv. :-D Han kan riktignok prestere å gå seg vill i egen hage, men ideen er ikke helt på viddene. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vanlig refleksbrikke som f.eks. henges på eller like ved teltet slik at det er noenlunde fri sikt i alle retninger burde være bra.

Med en vanlig hodelykt eller lommelykt så ser du denne refleksen som beveger seg mye bedre enn et lite stasjonært lys.

Det er ikke så mange tusen år siden vi var helt avhengige av å skaffe oss mat fra naturen og dette har resultert i at vi har en enorm evne til å oppdage ting som beveger seg.

Du kan stå og se utover en stor åpen plass og ikke se noe som helt som lever, men hvis det bare er en liten mus som beveger seg i kanten av synsfeltet så reagerer su med en gang.

Et stort folkehav eller en stor reinsdyrflokk som beveger seg jevnt i en retning vil kunne se ut som en eneste stor grå masse, men hvis bare et enkelt individ beveger seg i feil retning så ser du det umiddelbart.

En refleks som henger helt i ro er mye vanskeligere å oppdage enn en refleksbrikke som henger og dingler i en snor. Den vil avgi et lys som blinker og du vil lett kunne se den på mellom 50 og 100 meter avhengig av hvor god lykt du har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

En refleks som henger helt i ro er mye vanskeligere å oppdage enn en refleksbrikke som henger og dingler i en snor. Den vil avgi et lys som blinker og du vil lett kunne se den på mellom 50 og 100 meter avhengig av hvor god lykt du har.

 

Sjølv ein roleg refleks vil blinke når ein sveiper hovudlyktlyset forbi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tent finder remote control light - never lose your tent again!:  http://www.amazon.co.uk/Tent-finder-remote-control-light/dp/B006FG4BOY
tilsvarende på ebay:  http://www.ebay.co.uk/itm/Portable-23-LED-Outdoor-UFO-remote-controlled-Light-for-Camping-Tent-/331261629165?pt=UK_SportsLeisure_Camping_LightsLanternsTorches&hash=item4d20bb52ed

Key Finder - nøkkelfinner :  http://www.clasohlson.com/no/Key-Finder---n%C3%B8kkelfinner/36-449
(men rekkevidde bare på 40 meter blir kanskje litt knapp)

 

... ikke prøvd noen av disse.... tror uansett jeg ville gått for reflekterende barduntråder (*)/paracord og/eller refleks. Eventuelt om du har hund med, la hunden være igjen i teltet når du går ut (uff)
 

(*) http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw=reflective+tent+gylines&_from=R40|R40&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xreflective+tent+cord&_nkw=reflective+tent+cord&_sacat=0

 

 

Edit: Er det busker/trær nær teltet - henge litt reflekterende paracord eller refleks opp der, i hodeøyde eller over, for lettere å fange opp gjenskinn på litt avstand. Eventuelt feste litt i toppen av teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes refleksspray. Fin å bruke på barduner?

Har litt vondt for å tro at det faktisk fungerer skikkelig i praksis å spraye barduner for å få dem til å reflektere. Jeg har ikke prøvd, men jeg ser til og med problemer med å få teipen til å holde i vær og vind og da har jeg mine tvil til at en spray som skal kunne vaskes vekk vil holde på tynne barduner i vær og vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt vondt for å tro at det faktisk fungerer skikkelig i praksis å spraye barduner for å få dem til å reflektere. Jeg har ikke prøvd, men jeg ser til og med problemer med å få teipen til å holde i vær og vind og da har jeg mine tvil til at en spray som skal kunne vaskes vekk vil holde på tynne barduner i vær og vind.

Har tenkt det same, men aktar å prøve likevel ;) er tross alt berekna på å kunne spraye på regnkle til born, utstyr til hest og hund osv, so er verdt eit forsøk. Om eg må spraye etter i ny og ne leve eg godt med det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt vondt for å tro at det faktisk fungerer skikkelig i praksis å spraye barduner for å få dem til å reflektere. Jeg har ikke prøvd, men jeg ser til og med problemer med å få teipen til å holde i vær og vind og da har jeg mine tvil til at en spray som skal kunne vaskes vekk vil holde på tynne barduner i vær og vind.

Den Albedo sprayen kommer i et par varianter man ikke kan vaske av også ser jeg, en blå og en oransje boks, begge malingene er grå i dagslys, den ene er "metalic"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.