Gå til innhold
  • Bli medlem

Tarp over teltet ved vintertelting?


Anbefalte innlegg

Hei 

 

Skal prøve min første vinterteltingen nå i februar. Og så tenkte jeg spørre om det er best at kjøre tarp over teltet når det snøer da man vintertelter? Eller legger seg bare snön på denne og siden skaper en lavin ned over teltet når det blir nok snø der?

Har et Hilleberg Soulo. Så lurer på om jeg skal skippe tarpen over og bare kjøre dette som skydd mot snøen? :)

Endret av Fjell-finnere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan funke om du legger tarpen såppas kjipt at all snø vil renne av. Jeg har bare prøvd det én gang når det snødde skikkelig mye tung snø hele helgen. Det forlenget forteltet ganske mye og funket greit som en "sosial sone" for tufølget (ikke plass i teltet til alle) helt frem til man skal legge seg og snøen bare fortsetter å komme og tynger ned tarpen. Jeg ser ikke det store bruksområdet egentlig på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som en god ide spør du meg. Teltet er jo konsturert for å kunne både tåle vind, regn og snø. Eneste tarpen er laget for er å holde regnet ute, så fremt det ikke er vind i tillegg. Tresser ikke hverken med mye nedbør eller mye snø på tur. Det er verre med vindkast i feil retning. 10 - 20 cm snø er ikke noe problem, er det litt vind så er det iallefall ikke noe problem. Er mye på tur østafjells og spesielt i desember og januar kan det være vindstille og snø som legger seg på teltet, da rusker jeg bare litt teltduken med jevne mellomrom.

Bor på en plass som har over 6 mnd vinter og snø. Eier gamle bygg og det kan samle seg mye snø på taket. Ikke noe stress når det har kommet 50 cm lett pudder, men når denne har søkk våt og tillegg har fryst til is, så begynner jeg biter negler, spesielt når det er meldt 50 cm snø i nærmeste timene og dagene. Tror ikke det hjelper med å sette tarp/presening over byggene.

Du må nok bare bite i det sure eple og vasse i snøen som vi andre. Hadde tarp over telt vinters tid vært en god ide, så hadde de fleste av oss brukt det. Eneste jeg bruker tarp over telt er i forbindelse med skygge når sola steiker som værst.

Endret av Dompappen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra svar.

Hvordan gjør dere når ni skal sette opp telt? Graver dere et "hull" i snøen der dere setter opp teltet, setter ni opp det på en liten opphøyning i bakken? 

Eller setter ni det bare opp hvor som helst utenfor ett vann på en måte?

Lest at noen legger granbar under teltet sånn at disse isolerer litt ekstra ned mot baken mellom telt og bakke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjell-finnere skrev (7 minutter siden):

Mange bra svar.

Hvordan gjør dere når ni skal sette opp telt? Graver dere et "hull" i snøen der dere setter opp teltet, setter ni opp det på en liten opphøyning i bakken? 

Eller setter ni det bare opp hvor som helst utenfor ett vann på en måte?

Lest at noen legger granbar under teltet sånn at disse isolerer litt ekstra ned mot baken mellom telt og bakke?

Jeg setter opp der det er dypest mulig snø fordi jeg ønsker en dyp kuldegrop. Derfor har jeg med en brøytestikke jeg kan måle snødybde med. Denne fungerer også som lang teltplugg mot vinden. Vi tråkker gjerne snøen mer kompakt med ski eller truger først.

Bonusen med velge dyp snø er som regel at den legger seg der det i gjennomsnitt har vært minst vind...

Jeg bruker ikke noe under teltet, men har ofte med en isolert jervenduk som brukes som ekstra gulv. Eller et stort, tynt skumunderlag som er like stort som gulvet. 3 grunner til at jeg ikke bruker granbar under teltet: 

1. Det er knapt trær der vi oftest ferdes
2. Jeg tenker at det ikke blir så sporløst om vi skulle samle masse granbar og legge igjen på teltplassen hver gang
3. Jeg tenker at det ikke er så heldig for teltbunnen heller...

Noe mer detaljer finner du i denne turrapporten: 
 

 

 

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (2 minutter siden):

Jeg setter opp der det er dypest mulig snø fordi jeg ønsker en dyp kuldegrop. Derfor har jeg med en brøytestikke jeg kan måle snødybde med. Denne fungerer også som lang teltplugg mot vinden. Vi tråkker gjerne snøen mer kompakt med ski eller truger først.

Bonusen mmed velge dyp snø er som regel at den legger seg der det i gjennomsnitt har vært minst vind...

Jeg bruker ikke noe under teltet, men har ofte med en isolert jervenduk som brukes som ekstra gulv. Eller et stort, tynt skumunderlag som er like stort som gulvet...

 

 

 

Mm ok.

Skal ta det tipset. Pleier du at ha litt marginal mellom teltet og der snøen begynner der du ikke har gravt? Sånn 1 meter eller noe? Sånn at gropen begynner noen meter utenfor teltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjell-finnere skrev (1 minutt siden):

Mm ok.

Skal ta det tipset. Pleier du at ha litt marginal mellom teltet og der snøen begynner der du ikke har gravt? Sånn 1 meter eller noe? Sånn at gropen begynner noen meter utenfor teltet?

Her misforstår du nok. Kuldegropen graver jeg INNE i teltet. La inn link til turrapport i innlegget over for å vise litt detaljer. Du finner et par videoer der som vil oppklare evt missforståelser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (2 timer siden):

Jeg setter opp der det er dypest mulig snø fordi jeg ønsker en dyp kuldegrop. Derfor har jeg med en brøytestikke jeg kan måle snødybde med. Denne fungerer også som lang teltplugg mot vinden. Vi tråkker gjerne snøen mer kompakt med ski eller truger først.

Bonusen med velge dyp snø er som regel at den legger seg der det i gjennomsnitt har vært minst vind...

Jeg bruker ikke noe under teltet, men har ofte med en isolert jervenduk som brukes som ekstra gulv. Eller et stort, tynt skumunderlag som er like stort som gulvet. 3 grunner til at jeg ikke bruker granbar under teltet: 

1. Det er knapt trær der vi oftest ferdes
2. Jeg tenker at det ikke blir så sporløst om vi skulle samle masse granbar og legge igjen på teltplassen hver gang
3. Jeg tenker at det ikke er så heldig for teltbunnen heller...

Noe mer detaljer finner du i denne turrapporten: 
 

 

 

 

Min telt rutine er helt likt som Espen skriver. Jeg pleier også ha et lite tilpassa liggeunderlag som jeg legger i bunn av kuldegropa når jeg tar på "telttøfflene" fra Baffin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (1 time siden):

Bruker også et tilpassa underlag som veksler mellom å være ståunderlag i kuldegropa og sitteunderlag i trappa. For kuldegropens fortreffelighet, se egen tråd: 
 

 

Samme her. Har klippet ett brettbart underlag i 2, og litt smalere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (5 timer siden):

Bruker også et tilpassa underlag som veksler mellom å være ståunderlag i kuldegropa og sitteunderlag i trappa. For kuldegropens fortreffelighet, se egen tråd: 
 

 

Okay skal se på dette nå. Så om jeg skjønt det riktigt så graver ni ikke et hull i snøen? Uten dere gjør en "kuldegrop". Vet ikke hva dette betyr men skal sjekke linkene nå.

Altså, jeg gikk ut hjemme nå for at teste om jeg kunde grave et hull i bakken og sette opp Soulon der i hagen. Men nå har den snøen legat der et bra tak. Så den er ju frossen som fan. Og det var ikke det letteste at begynne og grave i den om man sier så.. :) Og da er jeg en sterk karl. Men dette treningspasset trenger jeg nok at levne til turen om jeg skal vare fresch til den føler jeg :)

Men det går også da bra at sette opp teltet oppe på ganske dyp snø da eller? Og ikke grave innen. Sette det oppe på snøen altså?

Endret av Fjell-finnere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjell-finnere skrev (34 minutter siden):

Okay skal se på dette nå. Så om jeg skjønt det riktigt så graver ni ikke et hull i snøen? Uten dere gjør en "kuldegrop". Vet ikke hva dette betyr men skal sjekke linkene nå.

Altså, jeg gikk ut hjemme nå for at teste om jeg kunde grave et hull i bakken og sette opp Soulon der i hagen. Men nå har den snøen legat der et bra tak. Så den er ju frossen som fan. Og det var ikke det letteste at begynne og grave i den om man sier så.. :) Og da er jeg en sterk karl. Men dette treningspasset trenger jeg nok at levne til turen om jeg skal vare fresch til den føler jeg :)

Men det går også da bra at sette opp teltet oppe på ganske dyp snø da eller? Og ikke grave innen. Sette det oppe på snøen altså?

Gjør sånn som i videoen. Eller bare sett opp teltet som du pleier på gress.

Man trenger ikke snømatter/stormmatter som han har i videoen.

 

 

 


 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videoene som Marius Engelsen har lagt her er strålende. Gjør som Alexander Gamme, krølltoppen i videoene gjør.  Jeg legger likevel ved to videoer til her for ytterligere illustrasjon.  Forøvrig  lager jeg arbeidsgrop også i kuppeltelt med relativt små fortelt som feks Hilleberg Staika, for å kunne sitte med bena ned. Gjør enormt mye for komforten. 

 

Endret av Krankman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (11 timer siden):

Bruker også et tilpassa underlag som veksler mellom å være ståunderlag i kuldegropa og sitteunderlag i trappa. For kuldegropens fortreffelighet, se egen tråd: 
 

 

Hvorfor dekker ni teltet ytterside med snø? Dette isolerer varmen inne på en eller annen måte gjetter jeg ?

 

Endret av Fjell-finnere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjell-finnere skrev (7 timer siden):

Hvorfor dekker ni teltet ytterside med snø? Dette isolerer varmen inne på en eller annen måte gjetter jeg ?

 

Det gjør at man har bedre kontroll på ventilasjon via ventilene og holder evt varme bedre inne i teltet. Samtidig gjør det da at man slipper å få teltet fullt av finkornet snø når det blåser. Det gjør også at vinden ikke får tak innunder teltet om det blir mye vind. I tillegg hjelper det teltpluggene med å holde teltet godt på plass. Som du ser er det lite trær så det kan bli ganske heftig vind...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Finn en teltplass der du ser det har lagt seg en del snø. Jeg liker å se etter naturlige lesider bak en forhøyning i terrenget.

2. Tråkk ei hard flate der du skal sette opp teltet. 

3. Sett opp teltet som vanlig, bruk snøplugger hvis du har. Bruk ski/staver til de viktigste bardunene. 

4. Lag en forhøyet kant rundt teltet (siden du ikke har stormmatter). Denne skal hindre at det fyker inn snø.

5. Lag kuldegrop. Grav deg ned en halvmeter eller mer, etter eget ønske. Her får du ståhøyde, og dette er en fin plass å kokkelere hvis du er trygg på primusen (øv!). Kuldegropa gjør det og lettere med av og påkledning, samt inn og utstiging fra/til innerteltet.

6. Hvis det er mye vind kan du vurdere å bygge en levegg. Dette har jeg aldri trengt å gjøre. Finnes tråder her inne med beskrivelser om avstand fra telt og høyde på levegg.

Om vinteren har jeg kun brukt tarp ved bålplassen på dagtid, slik at jeg kan banke av snøen. Jeg har aldri brukt tarp over teltet. 

Endret av ingen87
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (På 8.2.2024 den 7.04):

Det gjør at man har bedre kontroll på ventilasjon via ventilene og holder evt varme bedre inne i teltet. Samtidig gjør det da at man slipper å få teltet fullt av finkornet snø når det blåser. Det gjør også at vinden ikke får tak innunder teltet om det blir mye vind. I tillegg hjelper det teltpluggene med å holde teltet godt på plass. Som du ser er det lite trær så det kan bli ganske heftig vind...

Mm var ute for og planlegge litt igår. Testede min soulo. Problemet er nå at kring Oslo har det ikke vaert mye snø men det er jaevligt kaldt nå. Så teltpiggerne klarte jeg ikke at kjøre ned i jorda kring teltet. Er heller ikke så mye snø man kan grave og sette på sidene om teltet. Kanskje jeg da istedet kan isolere sidorna på teltet med noe granbar? Fordi det blåser ju en del så det finnes nok en risiko at jeg får inn noe sånn finkornet snø som du snakker om.

Om jeg ikke klarer få bardunene ned i den harde bakken, burde jeg kanskje binde dem kring noen tred på de punkter kring teltet der dette går? Jaevla hardt i bakken nå at grave. Finnes ikke så mye snø og bakken er veldigt hard. Derfor jeg kanskje kunde isloere litt på samme måte med granbar på sidene tenkte jeg ?

Lurer også på om noen har testet Soulon helt "free standing" uten bardunene og om dette gikk bra? Siden det kan bli vanskligt spenne dem ned i bakken.

 

Endret av Fjell-finnere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjell-finnere skrev (17 minutter siden):

Mm var ute for og planlegge litt igår. Testede min soulo. Problemet er nå at kring Oslo har det ikke vaert mye snø men det er jaevligt kaldt nå. Så teltpiggerne klarte jeg ikke at kjøre ned i jorda kring teltet. Er heller ikke så mye snø man kan grave og sette på sidene om teltet. Kanskje jeg da istedet kan isolere sidorna på teltet med noe granbar? Fordi det blåser ju en del så det finnes nok en risiko at jeg får inn noe sånn finkornet snø som du snakker om.

Om jeg ikke klarer få bardunene ned i den harde bakken, burde jeg kanskje binde dem kring noen tred på de punkter kring teltet der dette går? Jaevla hardt i bakken nå at grave. Finnes ikke så mye snø og bakken er veldigt hard. Derfor jeg kanskje kunde isloere litt på samme måte med granbar på sidene tenkte jeg ?

Lurer også på om noen har testet Soulon helt "free standing" uten bardunene og om dette gikk bra? Siden det kan bli vanskligt spenne dem ned i bakken.

 

Om du telter i Oslo-området er det ikke så mye vind og snø at snøføyke som blåser inn er noe problem. Bare plasser teltet oppå snøen og få ned de pluggene som er mulig. Å feste barduner i trær er også helt greit. Du behøver ikke gjøre mer ut av det enn det. Granbar på sidene hørtes ut som mye styr som kan ende med opp å skade teltduken.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere noen tips på hvordan man kan få bålet at varme bedre? Føler ofte at når jeg gjør opp bål om vinteren må jeg sitte supernaert bålet for at i det heletatt ska gi meg litt ekstra varme, fra selve bålet til meg :) 

Og hva mer for tips har dere sånn at man sover godt på natta? Har tenkt et reinskinn lengst ned i teltet, oppe på dette et bra liggeunderlag. Exped dura 8r og lengst opp en sovepose. En tydligtvis rå sovepose som heter Mammut Denali.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkle svaret er større bål (med tørr brensel) og mindre vind. Og selvfølgelig sitte nærme som du sier. Om det er litt vind så gir ikke bål meg noe om det ikke lages vindvegger med en tarp e.l. Da foretrekker jeg heller å sitte i teltet uten noe varmekilde.

Ullundertøy, godt liggeunderlag og sovepose er viktig, og det virker det som om du har i orden. Jeg har alltid på vinterstid et skumunderlag i bunn i tillegg til det oppblåsbare, både for ekstra isolasjon men også backup om det går hull på det oppblåsbare. Et godt tips er å legge en plastflaske fylt med kokvarmt vann i soveposen når det nærmer seg leggetid. Denne holder deg god og varm igjennom hele natten. Flasken må selvfølgelig tåle kokende vann (Nalgene og Camelbak-flasker f.eks.).

Det beste du kan gjøre er å komme deg ut og prøve deg og utstyret frem. Du kommer ikke til å dø med det utstyret du har i hvert fall 😎

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (14 minutter siden):

Et godt tips er å legge en plastflaske fylt med kokvarmt vann i soveposen når det nærmer seg leggetid. Denne holder deg god og varm igjennom hele natten. Flasken må selvfølgelig tåle kokende vann (Nalgene og Camelbak-flasker f.eks.).

 

Er en sånn du mener eller? Har kjøpt en sånn for dette målet men usikker på om det er sånn folk mener og om jeg kjøpt riktig.

Enn sånn nede i fotenden med varmt vann burde gjøre jobben?

Skärmavbild 2024-02-09 kl. 13.29.44.png

Endret av Fjell-finnere
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjell-finnere skrev (8 minutter siden):

Er en sånn du mener eller? Har kjøpt en sånn for dette målet men usikker på om det er sånn folk mener og om jeg kjøpt riktig.

Enn sånn nede i fotenden med varmt vann burde gjøre jobben?

Skärmavbild 2024-02-09 kl. 13.29.44.png

Det er slike de fleste bruker ja :) Noen legger den varme flaska inni en ullsokk, for eksempel, slik at man ikke får den varme flaska direkte mot huden. Pluss at det til en viss grad kan være med på å isolere flaska slik at varmen fordeles over litt lenger tid, særlig hvis man bruker en litt tykk raggsokk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.