Gå til innhold
  • Bli medlem

Monsen på villspor


Hawk!

Anbefalte innlegg

Annonse

Kjempebra programserie - og jeg likte dette siste programmet veldig godt også.

 

Av en eller annen grunn - syns jeg kanskje at det ble noe forutsigbart. Var det for lett? Burde han ikke fått ei nattvandring der i solfylte Finnmark? Tro definitivt han hadde mye mer å gå på og utfordringen var ikke for stor - for å si det sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke mye til overraskelse at han var i Finnmark om man hadde sett reklamen for programmet.

Var nok ikke så stor overraskelse for Lars heller, med det landskapet. Selv om det finnes andre relativt flate områder (her i landet), med tilsvarende fjellbjørk. Men Finnmark er utrolig stort og jeg har sett flere steder (i begynnelsen), som kunne tyde på andre steder i Finnmark. Selv østfinnmark, er stort.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra program. Synd det er over. Reagerte på hvordan Kuling ble spent fast i kanoen - ville tro det hadde blitt svært traumatisk ved en velt. Alternativet ville selvsagt brent veldig mye tid dog. Får tro Monsen hadde latt bikkja løpe på land om strykene hadde vært mer heftig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra programserie - og jeg likte dette siste programmet veldig godt også.

 

Av en eller annen grunn - syns jeg kanskje at det ble noe forutsigbart. Var det for lett? Burde han ikke fått ei nattvandring der i solfylte Finnmark? Tro definitivt han hadde mye mer å gå på og utfordringen var ikke for stor - for å si det sånn

Jeg tror ikke programmet hadde blitt noe bedre av at det var vanskeligere. Det finnes plenty av reality-show hvor deltagerene skal overleve på lite mat (robinson) eller drasse på 100kg pulk (71grader nord), og må si jeg er glad NRK/Monsen har lagt vekt på naturopplevelsen og ikke konkurransen.

 

Interessant å se at han bommer med 1-3km, litt synd at de ikke viser hvordan han tar seg inn. Jeg tror også at mye av utfordringen her ikke kommer så godt fram, ettersom det er navigeringen som er det avgjørende. Hadde han bommet en gang tidligere, så hadde det blitt utrolig smått med tid. Flaks med været har han også hatt (for det meste).

 

Det er nok en grunn til at de bare har laget fem programmer i denne serien, for en lengre serie, så trenger de nok litt mer variasjon for å holde på seerne, men for fem programmer så er formatet tipp-topp i mine øyne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra program. Synd det er over. Reagerte på hvordan Kuling ble spent fast i kanoen - ville tro det hadde blitt svært traumatisk ved en velt. Alternativet ville selvsagt brent veldig mye tid dog. Får tro Monsen hadde latt bikkja løpe på land om strykene hadde vært mer heftig.

Jeg tenkte på det samme selv. Kuling så ganske nervøs ut der og da, men det ga seg jo 10 sek etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett Allyer som har brettet seg rundt steiner i det området tidligere! Menmen. Den er iallefall ikke for uerfarne den manøveren der! Ellers er det topp å se Monsen på tur. Flink til å produsere seg selv, det må jeg si! Er ikke lett det der. Det koster energi! Mye energi! Og tid! 

Kan også informere om at det er en solid tur. Mye baksing i kratt og gnuring av kano. Det er rimelig langt det første strekket der, og der er ikke spesielt kanovenlig for å si det forsiktig. At der er masse gjedde og abbor gjør ikke baksingen noe bedre for min del. Finnes finere områder av finnmarka, men det er jo ikke stygt der akkurat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre ting.

 

Hvor skulle han?  Allerede i introen hadde de et bilde en ei gjedde på rimelig grunt vann, noe som gjorde at jeg gjettet på Finnmarksvidda. 

 

Valg av sted.  Monsen blir av Rimmen ført ut til et helikopter, for så "litt" senere bli satt av "et eller annet sted".  Enkelt og greit. 

Men det jeg lurer på er; Hvor starter turen?  Flyr de f eks fra Gardermoen med helikopter må jo turen ta utrolig lang tid, og kreve mange landinger for å fuele opp.  Og dersom stedsvalget er primært for å være på villspor, skal det ikke mye fantasi til å elimenere en rekke plasser når turen tar 5 dager.  

 

Men jeg antar at noen her på FF vet en del om dette så jeg skal avstå fra videre spekulasjoner.

 

Kuling og mygg.  Er det helt på tryne å ta en hund som Kuling (selv om rasen er utehunder) inn i teltet om natten, for å hinder at den blir unødig eksponert for mygg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valg av sted

Men det jeg lurer på er; Hvor starter turen?  Flyr de f eks fra Gardermoen med helikopter må jo turen ta utrolig lang tid, og kreve mange landinger for å fuele opp.

--------------------------------------------------

 

http://ut.no/artikkel/1.11661738

Lars Monsen har tilbrakt mange, mange timer med bind for øynene og rock i ørene. NRKs Monsen på villspor-team har fraktet Monsen rundt i Skandinavia med fly, helikopter og bobil med tildekkede vinduer.

 

---

 

 

http://ut.no/artikkel/1.11631453

Vi har hatt noen morsomme scener der vi støtter ham inn på fly, forteller villmarksekspert og kamerat Trond Strømdahl som er med i alle programmene. Folk har nok tenkt: Står det så dårlig til nå?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han padla i elvebåten så såg det ut som noen fulgte etter han med kamera... :)

Jeg reagerte også på det. Regner med det var kompisen hans som kom etter og filma. Er også rimelig sikker på Monsen hadde prata med ham ved siste post osv

 

Fikk helt myggkløe av å se på! :)

Fysjameg

 

Jeg tror ikke programmet hadde blitt noe bedre av at det var vanskeligere. Det finnes plenty av reality-show hvor deltagerene skal overleve på lite mat (robinson) eller drasse på 100kg pulk (71grader nord), og må si jeg er glad NRK/Monsen har lagt vekt på naturopplevelsen og ikke konkurransen.

 

Interessant å se at han bommer med 1-3km, litt synd at de ikke viser hvordan han tar seg inn. Jeg tror også at mye av utfordringen her ikke kommer så godt fram, ettersom det er navigeringen som er det avgjørende. Hadde han bommet en gang tidligere, så hadde det blitt utrolig smått med tid. Flaks med været har han også hatt (for det meste).

 

Det er nok en grunn til at de bare har laget fem programmer i denne serien, for en lengre serie, så trenger de nok litt mer variasjon for å holde på seerne, men for fem programmer så er formatet tipp-topp i mine øyne.

Ja, det var litt aritg at han havnet utenfor kartet og skal jeg være helt ærlig tror jeg han egentlig ikke rakk det. De har ikke et helikopter på standby for å hente ham ut (i så fall vil jeg ha igjen lisenspenger for det er det ikek aktuelt å drive å betale for). Jeg synes det var litt lite variasjon, men det kan ikke være lett å finne et område i Norge iallefall hvor du kan gå i flere dager uten å se et skilt eller gå rett inn i ei bygd.

 

Tre ting.

 

Hvor skulle han?  Allerede i introen hadde de et bilde en ei gjedde på rimelig grunt vann, noe som gjorde at jeg gjettet på Finnmarksvidda. 

 

Valg av sted.  Monsen blir av Rimmen ført ut til et helikopter, for så "litt" senere bli satt av "et eller annet sted".  Enkelt og greit. 

Men det jeg lurer på er; Hvor starter turen?  Flyr de f eks fra Gardermoen med helikopter må jo turen ta utrolig lang tid, og kreve mange landinger for å fuele opp.  Og dersom stedsvalget er primært for å være på villspor, skal det ikke mye fantasi til å elimenere en rekke plasser når turen tar 5 dager.  

 

Men jeg antar at noen her på FF vet en del om dette så jeg skal avstå fra videre spekulasjoner.

 

Kuling og mygg.  Er det helt på tryne å ta en hund som Kuling (selv om rasen er utehunder) inn i teltet om natten, for å hinder at den blir unødig eksponert for mygg?

Jeg lurte på det samme om hunden. Synes det var litt kjipt gjort å si god natt til bikkja også lukke døra, men så tenkte jeg littegrann til og det er vel tross alt en del dyr som bor utendørs på Nordkalotten, Sibir, Alaska og Canada som overlever mygg hvert år. Han smurte jo inn hodet hans med myggmiddel og jeg tenkte faktisk mer på om det kunne være skadelig om han sliket rundt og fikk det i seg f eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke lese gjennom tråden før jeg har sett siste program. Hvordan kan NRK være så dum å ikke sende ut Monsen på vanlig dag, men vente til mandagskveld når mange kjører hjem fra påsketur? Det var veldig dårlig gjort. Jeg håper at jeg får tid til å se på siste episode i kveld.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God episode dette også! Men denne gang var det et par ting jeg stusset litt på. "Kuling" som måtte være ute i all myggen. Selv har jeg hatt alaskan malamute som ble fullstendig desperat at mygg og knott, så mine nåværende hunder (har to) får være sammen med meg i teltet når myggen herjer. Men samtidig skjønner jeg Monsen. Hva skulle han ha gjort dersom han hadde med seg flere hunder? Alle i teltet? "Kuling" er ikke en renraset polarhund med solid, beskyttende fettlag under skinnet slik polarhunder har. Dessuten, myggmiddel på snute og ører beskytter ikke den tynne huden på buk og mellom lårene.

En annen sak: dersom jeg var i samme situasjon som Monsen helt i starten ville jeg vært veldig skeptisk til å slippe løs en hund med sikkert sterke jaktinstinkter før jeg visste mer. Hva om det var tamrein i området, for eksempel. Og en reineier med rifle?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke lese gjennom tråden før jeg har sett siste program. Hvordan kan NRK være så dum å ikke sende ut Monsen på vanlig dag, men vente til mandagskveld når mange kjører hjem fra påsketur? Det var veldig dårlig gjort. Jeg håper at jeg får tid til å se på siste episode i kveld.

Alle episodene ligger ute i HD-kvalitet på nrk.no

http://tv.nrk.no/serie/monsen-paa-villspor/muhu10000514/sesong-1/episode-5

 

Hvis du har en laptop, så er det svært enkelt å koble den opp til TV-en, du trenger mest sannsynlig bare en HDMI-kabel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle episodene ligger ute i HD-kvalitet på nrk.no

http://tv.nrk.no/serie/monsen-paa-villspor/muhu10000514/sesong-1/episode-5

 

Hvis du har en laptop, så er det svært enkelt å koble den opp til TV-en, du trenger mest sannsynlig bare en HDMI-kabel.

 

Jo, jeg vet det. Vi bruker det regelmessig. Men på lørdagkveld i påsken hadde jeg god tid, noe som er en større utfordring på hverdager når også trening og masse klesvask skal gjøres. Pluss alt annet forefallende arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.