Populært innlegg a_aa Skrevet 22. juli 2018 Populært innlegg Skrevet 22. juli 2018 Tok turen opp Hellers-ura på Austra for å se etter multer i dag. Mye kart ennå, bare man kommer seg 2-300 meter opp. Det ble da uansett et par liter i fint turvær😀 (Tror dette er min første posting direkte fra mobilen, forresten.) 14
a_aa Skrevet 23. juli 2018 Skrevet 23. juli 2018 Mer matauk på Austra i dag😀 Gikk ut på et fint skjær og der fikk to torsk, to lyr og en bitteliten makrell slippe med skrekken, mens en fin sjøørret ble tatt med tilbake til feriehuset: Kanskje blir det ørret til middag, med multer til dessert i morgen 😋 9
Populært innlegg Martin HJ Skrevet 24. juli 2018 Populært innlegg Skrevet 24. juli 2018 Søndagstur fra morgen til kveld på Skrim med liten og stor, perfekt destinasjon for en dagstur som er innen en snau halvannen times kjøring hjemmefra. Bading, topptur og hygge i nær villmark - en finfin søndagen 19
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 24. juli 2018 Populært innlegg Skrevet 24. juli 2018 Bilder fra i går og i dag. Qvintushøgda mellom Storwartz og Olavsgruva i går (Røros). Rogne i Holtålen i dag. Nydelig utsikt over Gauldalen på vei opp. 11
Populært innlegg Megalep Skrevet 24. juli 2018 Populært innlegg Skrevet 24. juli 2018 Det var slett ikke verst å våkne opp til denne utsikten idag: Har hatt to netters husmorferie med ei venninne i fjella rett øst for Gaustatoppen. Fant masse molter, og kom tett på et fjellvåk-par ved Tordskyrkje (?). Fantastisk vær, og ingen mygg. 22
+Memento mori Skrevet 25. juli 2018 Skrevet 25. juli 2018 (endret) Dagens tur gikk til Vikersund og trappene i hoppbakken. Var et alternativ når jeg gikk Tyrifjorden rundt, men har ingen stier omtrent. Men hadde lyst til å gå den. Bra utsikt på toppen. Konemor, haiket med en bil ned, slik at hun gikk trappene to ganger. For min del var 1078 trinn nok😂 Endret 25. juli 2018 av Memento mori La inn link 7
Populært innlegg endred Skrevet 25. juli 2018 Populært innlegg Skrevet 25. juli 2018 Multebonanza på Hardangervidda om dagen! Flokken plukket 5,5 kg på kort tid:-) (bilde 1) Fikk også tid til en liten familie telttur der vi oppdaget nye vann vi skal oppsøke igjen når fisket er bedre:-) (bilde 2) På vei til neste feriedestinasjon rakk vi en liten ekspedisjon til Rasletind (2105 moh). Gikk fra veien over Valdresflya. Trasker noen km innover på ankomstkvelden slik at selve «toppstøtet» ikke skulle bli så tungt for ungene på 5 og 8. Synes turen var flott, ble ekstra stas med to netter i telt. Selve Rasletind var ok, men ikke den flotteste toppen jeg har gått på. Ble vel litt sytt pga skyer mtp utsikt. (Bilde 3 og 4) Familiens første over 2000! 18
Populært innlegg +Boggabogg Skrevet 25. juli 2018 Populært innlegg Skrevet 25. juli 2018 (endret) Feriedagen i Alta opprant(!) med regn, så vi startet forsiktig på museet. Der oppdaget vi at det fantes storfiskere (og storskrytere) også for 6000 år siden. Hashtag 200 famner djupt og den kveita var f*en meg stor som en bjørn! (Som om @TerjeH skulle sagt det.) Når det begynte å lysne kjørte vi opp forbi Gargia fjellstue og gikk 6 km tursti inn mot Alta Canyon. Mest bortovertur helt til siste nedstigninga mot kanten av kløfta. Etterhvert steiksol, 15 mygg og tre klegg . Nedover elva. Oppover mot Sautso-gården. Usikker på hvor lang ned, men vi har for kort snøre! Alle bilder jeg har sett fra denne turen fra før viser bare bjørkeskogen på utsiktspunktet, men landskapet underveis ser altså slik ut. Det var meldt regn om ettermiddagen og vi rakk akkurat ned til bilen før den lette yren gikk over i store dråper. På vei tilbake til Alta var det bare så vidt viskerne greide å ta unna. Perfekt timing. Endret 25. juli 2018 av Boggabogg 15
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 26. juli 2018 Populært innlegg Skrevet 26. juli 2018 Tur på Finse i dag, med konemor Flott vær og gode dnt-merka stier gjør navigering lett Litt snø på 1540 meter, hørte et vak Sol, og blå himmel hele veien Flotte nes og raste på Eggemat på tur er digg. Fordel med og ha med konemor på tur, satser også på å få noen fjellmannpoeng🤗 16
Populært innlegg a_aa Skrevet 26. juli 2018 Populært innlegg Skrevet 26. juli 2018 Det ble to topper i RIL Fjelltrimmen i dag - Slettmarkfjellet (340 moh) og Finnefjellet (290 moh) Hadde planer om å ta Naklingfjellet også før middag, men der lå det ikke mindre enn 19 ungstuter klin inntil stien ved starten. Jeg feiget ut. Har vært ungstut selv en gang, og vet at det kan bli dumme utfordringer, manndomstester av grenser etc - og nå er jo jeg blitt en rolig middelaldrende "Ferdinand" 11 1
Populært innlegg +tshansen Skrevet 26. juli 2018 Populært innlegg Skrevet 26. juli 2018 Hadde meg en tur opp til Gullfjellstoppen i dag. Fantastisk fint vær, null vind og perfekte forhold Viktig å skrive seg inn på toppen. Ikke mye ledig plass igjen i boken, den var smikk full. En side igjen. 14
Populært innlegg +Sig Man Skrevet 26. juli 2018 Populært innlegg Skrevet 26. juli 2018 (endret) Ble pålagt av @Imp å ta ett bilde av turen i dag, så da får jeg legge det ut her.. Var på Svarthøtta i trollheimen, med finvær og god utsikt til de litt mer kjente toppene Trollhetta og Snota Endret 26. juli 2018 av Sig Man 20 1
Populært innlegg martin.m Skrevet 27. juli 2018 Populært innlegg Skrevet 27. juli 2018 Kom ned fra Rondane for noen dager siden og nå er jeg på tur i seilbåt nedover vestkysten i Sverige. Bilde tatt fra en topptur ca. 21 moh. akkurat nå. 17
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 27. juli 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 27. juli 2018 Stor utfart til Snøhetta 2286 i går. Vi har lovt ungene en stortopp i år. Så får det bli piggen neste år.. Flott tur med sommervarme hele veien. Vil tro isen smakte - velfortjent. 23
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 27. juli 2018 Populært innlegg Skrevet 27. juli 2018 Endelig ble det det Storskrymten på meg. Høyest i Oppdal kommune. Flere år "etter skjema". Siden føttene mine og særlig hælen på ene foten nekter å gå 37,5 km på èn dag måtte det bli topptur og telttur kombinert, men to døgn på Dovrefjell i det vakreste sommervær som tenkes kan er heeeelt ok. 20
Populært innlegg Imp Skrevet 27. juli 2018 Populært innlegg Skrevet 27. juli 2018 Jeg har vært på padletur til Oscarsborg i dag med mine to vakre barn. Det var de selv som ville padle dit. Det ble sikkert 4 timer aktiv padling, 3 stopp for mat/bading/lek/museumsbesøk, og siste stykket måtte jeg slepe minsten. Men for en tur! Vi tok det i deres tempo, og det -været-! Og sjøen som er så grønn og klar. En drømmedag for meg <3 22
Populært innlegg Elisabethsk Skrevet 27. juli 2018 Populært innlegg Skrevet 27. juli 2018 Etter noen særdeles late dager hjemme dro jeg og moren min og ungene opp på en lokal topp for å få med oss måneformørkelsen i kveld. Etter flere kvelder med god utsikt til månen ble det jo selvsagt så overskyet den retningen at den overhodet ikke var synlig, men vi fikk oss en super tur, og en flott solnedgang! Og trøtte unger som sovnet momentant da vi kom hjem. 20
Fjellskald Skrevet 28. juli 2018 Skrevet 28. juli 2018 Syklet fra bunn av Oslo sentrum og opp til Frognerseteren, startet tolv på kvelden, og satt alene ett om natten og nøt utsikten, spiste og drakk, mediterte og var helt alene der oppe. Trope natt. Gjennomsvett og lårene pumpet. Utrolig deilig stund. Nattsykling har sin sjarm. Frognerseteren er fin på dagen, men ikke dårligere opplevelse å sitte der om natten. Nydelig utsikt:) Jeg så etterdønning av en rød måne, litt for sent, men til gjengjeld alene(var tv sending der oppe tidligere på kvelden). 8
Populært innlegg Heriks Skrevet 30. juli 2018 Populært innlegg Skrevet 30. juli 2018 Traska rundt trekanten i Trollheimen( hytte til hytte) fint i fjellet, hett som i en bakerovn fredag men fikk jo sett ruta til Trollheimshytta i strålende solskinn. Litt mer vind lørdag og vind + noen regnbyger søndag. Alt i alt en fin tur, men bena mine var glad jeg putta de joggeskoa i sekken i tillegg til fjellstøvlene. 18
Populært innlegg +Boggabogg Skrevet 30. juli 2018 Populært innlegg Skrevet 30. juli 2018 @TerjeH og jeg holder på å avslutte en dryg ukes Finnmarksturné i strålende sommervær (og så godt som uten mygg!). På veien kjørte vi inn i Kåfjorden i Troms og besøkte finsk og norsk Halti. Usannsynlig mye ur! (Kanskje blir det egen turrapport herfra seinere) I Alta var vi som tidligere nevnt innom Alta canyon, men dagen etter måtte vi selvfølgelig en tur til Sukkertoppen (Haldde) og besøke Birkeland og de andre nordlysforskerne. Nordkapp-eierne kunne se langt etter pengene våre. Vi gikk heller til Knivskjelodden og tilbrakte natta under tarp i Knivskjelvika med utsikt mot Nordkapp. Mens andre holdt øye med måneformørkelsen, passet vi på at sola sto i nord over odden presis ved midnatt. Tropevarme og vindstille morgenen etter gjorde at returen opp bakkene gikk meget sakte. Dagen i dag blei tilbrakt i Varanger nasjonalpark med rundtur rundt fossen i Nattfjelldal ved Vadsø. Heldigvis hadde vi en svalende laber bris oppigjennom bakkene, eller hadde vi kovnet i 28 graders varme allerede den første kilometeren. Men nå må man visst heim og berge potteplanter og akvarier fra tropevarmen i Tromsø. 18
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 31. juli 2018 Populært innlegg Skrevet 31. juli 2018 (endret) Dagens tur gikk til Djevelens punsjebolle i Åsa (Nordmarka) Dette er en av årets lokale ti på topp turer. Litt rart å starte opp og gå ned, så blir det motbakke tilbake - «bunntur» Vannet har vasket et hull i steinen, samme konstuktør som Åsdøljuvet og Kjøsterud. Veldig lite vann i bekken, selv om det regnet i natt. Høstfargene kommer med tørka som har vært i sommer. Endret 31. juli 2018 av Memento mori 12
Populært innlegg a_aa Skrevet 1. august 2018 Populært innlegg Skrevet 1. august 2018 Når man er en finværsvandrer, kan jo været endre planene fort. I 7-tiden i morges ble jeg ikke vekket av mobiltelefonen som planlagt, men av et heidundrende tordenvær med skikkelig plaskregn og vindkast. Og skyene lå lavt og gråtende leeeenge utover formiddagen. Jeg hadde planlagt en tur over Austra på langs, med både Vattafjellet, Romsskåla og Tyskenghatten på en 25 km rute - men den måtte halveres, gitt, med 5 timers forsinket start i påvente av høyere skyer. Planlagt med blå strek, faktisk med rød strek: Fikk uansett en fin "halv" tur, der den ubesøkte Romsskåla lå i skydekket hele veien opp til den idylliske Olaslåtten mellom tre vatn. Fin teltplass Romsskåla var faktisk ikke skyfri før jeg var kommet på toppen av Tyskenghatten. På turen nedover derfra gikk det med atskillig tid til å sanke multer. La så inn en vri så jeg fikk gått en rute jeg ikke har gått før, mellom Svartvatnet og Reppavatnet. På den lille landtungen som nesten deler Reppavatnet i to har det stått mangt et telt på dagsturer. Derfra gikk turen mot Hellers-ura som måtte tas rolig ned til familiens ferieparadis Halve turer er også fine turer 16
+Memento mori Skrevet 2. august 2018 Skrevet 2. august 2018 I dag har jeg vært viltvåkter, passet på at det ikke er Elg eller huggorm, så konemor fikk plukket litt bær. Ble en tur utom Kongens utsikt også, for rast. Litt regn, men ikke mange dryppa som kom. Vilbringebæra var veldig gode, men alle bær er små i år. Mangler bare tyttebær nå, så er samlingen komplett. Blir alltid forbauset over hvor langt og hvor mange høydemeter det blir på en liten bærtur på 4-5 timer. 8
HegeJohnsen Skrevet 2. august 2018 Skrevet 2. august 2018 (endret) Hælen min tok kvelden etter Storskrymten, så nå må friluftslivet enten utøves i båt eller på sykkel. Siden vi ikke eier noen båt måtte det bli sykkel. Dagens tur gikk inn til Ljøsnåvollen (DNT-hytte og seter) på sykkel (12,5 km en vei). Derfra en drøy km til fots til Ljøsnådalstjønna for fisking. En miniørret på 200 gr, ble eneste fangst fordelt på to fiskere. Retur samme vei sammen med noen regndråper utpå ettermiddagen. Endret 2. august 2018 av HegeJohnsen 8
Populært innlegg a_aa Skrevet 2. august 2018 Populært innlegg Skrevet 2. august 2018 (endret) Jeg fant ut at jeg lå litt etter skjema på RIL fjelltrimmen, og at mitt credo om at finværsvandring er eneste farbare vei trengte litt utfordring - så jeg bestemte meg for å ta tre topper selv om det var meldt regn Og tre topper ble de, fra nord mot sør: Væremsnubben (402 moh), Skiftingspynten (376 moh) og Høgråna (329 moh): Væremsnubben gikk på skinner, hadde vært en byge men jeg fikk ikke regn før jeg var på toppen. På turen opp møtte jeg en barnehage-gjeng med masse unger i godt humør - imponert . Da regnet kom var vinden fortsatt varm, og jeg drøyde et godt stykke før jeg tok på regnponchoen, var halvveis nede da. Så var det Skiftingspynten - der var det regn hele veien att og fram, vinden økte og temperaturen falt - men etter uker med vær som har vært i varmeste laget for meg, var det faktisk ganske godt. Kom velberget til toppen, selv om det var begynt å komme noen lave skydotter som hindret sikt av og til: Og til slutt var det Høgråna. Var litt i tvil om jeg skulle gå, skyene så ut til å legge seg lavt rundt toppen - men jeg kjenner jo terrenget, så jeg lot det stå til. Det ble mye skodde de siste 60-80 høydemeterene, gitt. Men jeg fant toppen med bare en kikk på mobil-GPS-en, og var fornøyd med det: ... kanskje litt for fornøyd? I hvert fall gikk jeg 180 grader feil da jeg skulle ned igjen! Heldigvis hadde jeg sporet og lagret sporet, så da jeg sjekket telefonen etter 5 minutt, kunne jeg korrigere raskt. Dog måtte jeg resterte Locus-appen før jeg ble overbevist om at jeg hadde tatt så feil Så lærdommen er at regn fra høye skyer er helt greit, men lave skyer ned i stien er noe herk. Mener altså jeg Endret 2. august 2018 av a_aa 11
Anbefalte innlegg